Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
even ano

even ano

21-09-2014 om 17:44

Geldezel

Een geldezel
Een geldezel (of katvanger) stelt zijn of haar betaalrekening, pinpas en pincode beschikbaar voor criminele activiteiten. Criminelen storten geld op de betaalrekening, sluizen het door naar andere rekeningen of nemen het contant op. Op die manier verbergen ze gestolen geld voor politie en justitie.
.....
Mijn zoon is net 17 geworden, onlangs ben ik per toeval achter gesprekken op zijn fb gekomen waarbij hij andere jongeren vroeg om lege pinpasjes, er ging een belletje bij me rinkelen en dacht meteen aan iets als geldezel, dat hij door anderen gebruikt wordt om vrienden te ronselen hiervoor. Hij vervolgt dan iedere keer zijn gesprekken via whatsapp..(wat ik niet in kan zien)

Heb hem hiervoor gewaarschuwd en gevraagd of hij dit gedaan heeft hij beweerde van niet, ook verteld wat hem kan gebeuren als hij hier wel aan meedoet, en bang gemaakt dat de politie mij gebeld had.

Dit weekend vond ik weer soortgelijke berichten, en ben naar de politie gestapt wat ik moet doen, ik moest zijn naam geven wat ik nu niet gedaan heb.
Grote broer gaat nu met hem praten, of hij er werkelijk wat mee doet of niet of door iemand bedreigt wordt of zo als hij ermee stopt.
Politie/recherche doet alleen iets als ik mijn/zijn naam geef..ik wil eerst voor 100% zekerheid of er wat aan de hand is of niet ...

iemand tips?hulp?

Angela67

Angela67

21-09-2014 om 17:48

blokkeren van zijn rekening

hij is nog geen 18 dus wie weet kun je z'n rekening laten blokkeren?
klinkt wat hard maar een knul van 17 die zich mogelijk hiermee in laat en (indien hij er inderdaad mee bezig is) niet verder nadenkt moet misschien even met z'n voeten op de aarde worden gezet?
gr Angela

Nog geen 18

Ik zou naar de bank gaan en om afschriften vragen van de rekening van je zoon. Dan kun je zien wie er wat stort.
Je kunt natuurlijk eerst aan je zoon vragen om inzage.
Hopelijk kan hij door jou inzage te geven je geruststellen dat hij niet bezig is met strafbare zaken.
Jij bent verantwoordelijk en wettelijk bevoegd.
Geeft je zoon geen inzage dan kun je overgaan tot inzage via de bank.
Maar neem eerst contact op met je bank om te overleggen hoe dat gaat.
Zonder te vermelden waar je aan denkt want dan zijn zij verplicht om aangifte te doen.

tante Sidonia

tante Sidonia

21-09-2014 om 19:27

misschien dom...

Maar waarom heb je niet gewoon zijn naam doorgegeven? Als er niets aan de hand is, is dat ook niet erg. Toch?
En waarom heb je niet met hem besproken dat je naar de politie zou gaan als hij er niet duidelijk over is? Of inzage gevraagd in zijn whatsapp?

dom?

Je wil je kind niet zonder reden, maar eigenlijk ook niet met, in de verwijsindex. En daar om je al in als je naam genoemd wordt.
Je wilt geen bemoeizucht want de gevolgen kunnen ernstiger zijn dan jij denkt. Het gebrek aan privacy, de dossiers, de interpretaties, de fouten.
Elk contact met een instantie is tegenwoordig niet vrijblijvend en opbouwend maar met ongekende gevolgen.
Zou ik toch voorzichtig mee zijn.

AnneJ, uit ervaring weet ik dat 17-jarigen niet meer zo interessant zijn voor jeugdzorg. De tijd is voor hen dan nog te kort om iets te doen.

Tsjor

Lege pinpasjes

Heeft je zoon wel een verklaring waarom hij lege pinpasjes opvraagt?

Tsjor

stap voor stap

Je zoon ontkent dat wat hij doet vreemd is, maar waarom doet hij het dan? Geeft hij wel een verklaring voor deze bijzondere hobby?

Het klinkt allemaal niet zo jofel, misschien zit je zoon er al te diep in om nu nog te stoppen en niet meer mee te werken als katvanger?

Neem de adviezen hier dus ter harte.
Stap 1 ga naar de bank. Vraag zijn rekeningoverzicht op.
Stap 2 praat wederom met hem (evt. met oudste zoon erbij? Heeft die een goede invloed op hem? Helpt hij jouw?)
Stap 3 als alles niet meer werkt naar de politie
groeten albana

even Ano

even Ano

22-09-2014 om 13:34

zelf geen geld

ik kan zijn rekening inkijken en daar staan geen verdachte bedragen op, het is niet dat hij het geld laat storten op zijn rekening, eerder dat hij andere mensen er toe aanspoort om hun pasje bij iemand in te leveren om deze praktijken te doen, wat even slecht is.

Hij zegt er zelf niets mee te maken te hebben en dat zijn fb gehacked is , lijkt me heel raar als hij zelf zijn tel er in vermeldt.

grote broer heeft gisteren nog niet met hem gepraat maar gaat hij zeker vandaag doen.(hij helpt mij zeker)

Hij is altijd geïnteresseerd in dure kledij en heb hem al vaker gezegd dat we dit niet kunnen kopen, hij moet er zelf voor werken dat doet hij dan ook. Maar in tegenstelling tot zijn broer verblindt dit hem. En om zo makkelijk aan geld te komen lijkt aantrekkelijk.

Mij ontkent hij alles, als het inderdaad zo is ben ik blij maar als het niet zo is zal ik inderdaad naar de politie stappen en alsnog zijn naam doorgeven . Vader durf ik alsnog niks te vertellen, als het zo is dan doe ik het wel, maar die gaat echt door het lint...

gehacked

Op zijn rekeningen is niets te zien. Wat let je om te geloven dat je zoon zijn facebook gehacked is? Snel actie ondernemen en zorgen dat hij zelf weer uitsluitend toegang heeft. Zonodig samen met broer.
Vandaag nog.
En je afvragen hoe dat heeft kunnen gebeuren, samen met je zoon bespreken hoe je dat kunt voorkomen.
Kan nog een heel gedoe zijn weet ik uit ervaring.
Dochter had hier haar wachtwoord naief aan een medegamegenoot gegeven. Zijn we maanden mee bezig geweest om dat via moderatoren in Frankrijk weer goed te krijgen. Ze kon zichzelf niet eens opheffen.

even Ano

even Ano

22-09-2014 om 16:12

Rekening

Op zijn rekening is zelf niets te zien omdat hij zelf geen geld laat storten maar mensen zoekt om pasjes af te geven, zo lees ik het in die berichtjes.

broer heeft met hem gepraat en hij ontkent ook alles, broer gaat nog even informeren bij vrienden van hem en hem extra in de gaten houden

Heeft hij zijn facebookpagina's weer uitsluitend voor hemzelf?

tante Sidonia

tante Sidonia

23-09-2014 om 10:47

maar

Hij ontkent dus gewoon dat hij om pasjes vraagt? Dat de hacker dat dus doet? In dat geval alsnog de politie inlichten.

even Ano

even Ano

23-09-2014 om 13:40

gisteren

had broer met hem gepraat en hij ontkende inderdaad, broer zei jaa jij bent een slechte leugenaar, ik heb hem dan nog even op het rooster gelegd en er komen toch tegengestelde verklaringen, van er is niks gebeurd en ik zal het niet meer doen, ik zei dan heb je het wel gedaan ??
misschien heeft hij nergens pasjes kunnen lospeuteren maar hij was er dus wel mee bezig..

Hij bleef heel zenuwachtig heen een weer wiebelen, dus hij verraad gewoon zichzelf, ik heb hem gezegd met alles meteen te stoppen als ik nog maar enig argwaan krijg dat er weer wat aan de hand is ga ik naar de politie zei ik, dit is een strafbaar ik ben dan ook strafbaar, anders kan je straks je school en voetbal en werkcarriere ook vergeten...

Oplossen

Nu vraag ik me wel af wat je er mee opschiet door je zoon onder druk te zetten. Wat lost dat op?
Denk je dat hij ondanks jou waarschuwing gewoon doorgaat met wat hij al dan niet aan het doen is? Want bewijs heb je niet.
En bedreigen met de politie en het einde van je toekomst kan jezelf misschien opluchten maar is nou ook niet iets waardoor je kind uit de puree raakt.
Is het nu al in orde met zijn facebook?
Ik zou dit zo niet doen. Begrijpelijk in je paniek maar je verwijdert je zoon op die manier en het is handiger als hij je hulp accepteert.
Ik zou vragen hoe je hem kunt helpen om uit de problemen te komen. Want als er iets aan de hand is, wordt hij bedreigd, heeft hij al toezeggingen gedaan, dan wil je je kind helpen om daar vanaf te komen.
Door naast je zoon te staan.
Anders kan je zoon in zijn paniek juist verder in de problemen komen. Met dingen geheim te houden, uit paniek nieuwe toezeggingen te doen die hij niet kan waarmaken.
Het is nu niet belangrijk of hij echt 'fout' is maar of hij geholpen moet worden om uit eventuele problemen te komen.
Die problemen blijven nu helemaal uit jou zicht en dan kun je er niets aan doen. Behalve paniek blijven zaaien bij je zoon en jezelf.

taalpurist

taalpurist

23-09-2014 om 18:40

AnneJ

On topic helemaal met jou eens!! Kind aanbieden te helpen, zou ik ook adviseren.

Off topic: het is "jouW" waarschuwing en "jouW" zicht. Typo's?

o taalpurist

De 'correctie' zei niets.

even Ano

even Ano

26-09-2014 om 16:00

geld

ik heb het idee dat hij bezig was met het ronselen van geldezels, heb het er nog een keer met hem over gehad, hij heeft me op het hart gedrukt niks (meer) te doen, dus hij was er wel mee bezig, ook bij zijn broer heeft hij zijn excuses aangeboden.
Op zijn rekening stond geen extra geld en verder cash geld in huis.
ik heb hem wel gezegd dat als ik nog ooit iets merk ik meteen de politie inlicht.
zijn FB werkt gewoon., ik denk dat hij gewoon wel die berichten gestuurd heeft , hij kan helemaal niet liegen.
Ik laat het nu even rusten en hoop dat hij verder niks meer in zijn hoofd haalt..

doorgedrongen

Het lijkt me dat in elk geval bij je zoon is doorgedrongen dat dit foute boel is.
Hopelijk inderdaad verzint hij niet meer van dit soort foute zaken.
Ik zou me wel zorgen maken en misschien toch in de gaten houden of hij niet wat te naief is in sommige opzichten.

even Ano

even Ano

30-09-2014 om 10:23

Anne J

Inderdaad ik hou hem ongemerkt in de gaten, hij is veel meer beïnvloedbaar dan zijn grote broer, deze houdt hem verder ook in de gaten en informeert ook bij vrienden van hem of ze wat gemerkt hebben.

Mijn zoon ook 😔

Hoi, mijn zoon van net 18 vertelde onlangs dat hij zijn bankkaart kwijt was, hij wou een nieuwe aanvragen en ik moest mee.. toen bleek op de bank dat zijn rekeningen geblokkeerd waren omdat er vreemde handelingen mee waren gebeurd..veel geld gestort (2500 eu) en dan op 5 dagen tijd is het geld terug afgehaald of mee betaald in een ander land...
blijkbaar was er zelf al een politie onderzoek bezig... mijn zoon beweert er echt niks mee te maken te hebben maar
Ik heb mijn twijfels... wat nu?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.