Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe vaak mag jullie dochter doordeweeks weg?

Mijn dochter is 16 jaar en wil het liefst elke avond weg (naar vrienden). In het weekend vinden wij dit geen probleem maar doordeweeks willen wij dit niet (rust en studie).
Wat is een goede afspraak of normaal? Wat vinden jullie?

Juline

Juline

09-10-2018 om 20:52

Onze dochter

Onze oudste is 15. Ze mag 's avonds weg als haar huiswerk af is. (Ik overhoor). Ze moet om 21.00u weer thuis zijn.

Bespreken

Het lijkt me handiger om te bespreken hoe het op school gaat en of ze wel toe komt aan haar huiswerk. Haar motivatie en inzet zijn belangrijk. Daar zou ik op inzetten. Het gaat er niet zozeer om of ze alle avonden weggaat maar of ze school wel bij kan benen.

Je kunt er mogelijk, mits dat daar goed gaat, wel een eindtijd met haar afspreken zodat ze niet het hele huis op stelten zet midden in de nacht. En dat ze genoeg slaap heeft om in de ochtend weer fris op pad te gaan.

Het is belangrijk om niet over haar te beslissen maar met haar te beslissen.

Lou

Lou

09-10-2018 om 20:55

Op tijd thuis? Schoolwerk af?

Dat ligt eraan. Kan ze goed op tijd thuis komen? Staat ze er goed voor op school? Slaapt ze voldoende?

Bij mijn dochter van 17 hebben we het losgelaten. Dat kan ook (denk ik, we gaan het zien haha) want ze werkt heel serieus aan school, dit jaar eindexamen. Daarnaast houdt ze erg van voldoende slapen. Doordeweeks is ze meestal rond 10 uur thuis, soms 11 uur als ze de volgende dag het eerste uur vrij heeft. Huiswerk is altijd af. Fijn dat ze het zo kan combineren. Een sociaal leven is ook belangrijk. Voorlopig gaat het prima.

Oh maar wacht, mijn dochter gaat niet elke avond weg. Wel een paar avonden per week. Elke dag zou ik niet zo'n geweldig plan vinden, tenzij het dus korte avondjes zijn, ze genoeg slaapt en genoeg aan school toe komt.

Hangkous

Hangkous

09-10-2018 om 21:38

In principe NIET maar

Twee avonden in de week training van het ballen. Dan is ze om 21.00 weer binnen. Na school is ze wel eens bij klasgenoten voor een project of presentatie, bijna iedereen woont wat verder van school waardoor ouders de kinderen mee laten eten (ik ook als er hier gewerkt wordt) maar dan ook 21.00 binnen.
"chillen" met vrienden alleen op vrijdag en zaterdag avond.

P-ubermoeder

P-ubermoeder

11-10-2018 om 08:36 Topicstarter

Dank voor het meedenken!

Hier kunnen wij wat mee. We moeten haar dus iets meer loslaten...Dank jullie wel voor het meedenken.

Mia9

Mia9

11-10-2018 om 11:27

Soortgelijk draadje

Vrij recent was er dit draadje, had je dat al gezien?

https://www.ouders.nl/forum/6-puberteit-12-18/tot-hoe-laat-mag-jullie-15-jarige-zoon-uit

ook pubermoeder

ook pubermoeder

11-10-2018 om 12:00

ja, wel wat loslaten

Ik denk dat je inderdaad wel wat meer mag loslaten. Voor haar 'rust' thuisblijven? Mwah. Hier een puber die best vaak 's avonds weg is. Schaaktraining (tot 21 uur), schaakwedstrijd (soms pas om 22.30 thuis), sportschool (21 uur thuis), klimhal (ca 22 uur thuis). Niet allemaal in 1 week hoor, maar 2 of 3 x per week toch zeker wel.

Sas

Sas

11-10-2018 om 15:03

Hier een 16-jarige die vier keer per week weg is

Door de week bedoel ik dan, nou ja ook de vrijdag.
Hij heeft twee keer sporttraining tot 22 uur. En werkt twee keer tot ergens tussen 20 - 21.30 uur. Eigenlijk is hij maar één avond per week gewoon thuis.

Als hun gedrag het toelaat

Mijn dochters (12, 15 en 17) mogen dat wel (hoewel ik bij de jongste wel de eindtijd wat vroeger heb). Vind het wel belangrijk dat ze goed meedoen in het sociale leven. Wel wil ik dat ze hun huiswerk afhebben en wil ik ook weten waar ze uithangen. Ze komen ook wel eens hier. Beetje GTST kijken of kletsen. Vind ik altijd prachtig om te aamschouwen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.