Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Iemand nog tips voor leuke nl boeken?

Zoon van 12 leest veel, maar moet nu (brugklas) voor Nederlands dit jaar 4 boeken lezen van nederlandse schrijvers. Hij kwam tot de conclusie dat bijna alles wat ie leuk vindt door buitenlandse schrijvers geschreven is (lijkt zijn moeder wel...hahaha!). Om eens een aantal van zijn kalssiekers van de laatate jaren te noemen: Alle Harry Potters, 7 delen Narnia, het oneindige verhaall, Hart v Inkt & de vervolgen, de Gevleugelde kat, The Golden Compass (en de vervolgen), In de ban vd Ring, Morgen toen de oorlog begon, Eoin Colfer (over dat rare slimme jongetje, hoe heet ie ook alweer?).

Nou ja. Allemaal engelse/duitse/australische/noem maar op auteurs. Niks Nederlands bij.

Hebben jullie aan de hand van bovenstaande lijst nog goede ideeen? Zoals julllie kunnen zien heeft ie een voorkeur voor fantasy-achtige dingen. Alles wat ook maar een beetje neigt naar Carry Slee achtig realisme vindt ie vreselijk. En (dat moge ook duidelijk zijn) hij is niet bang voor dik. 1000 blz is geen enkel probleem.

Ben benieuwd..(en zoon ook)

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

01-11-2009 om 14:41

Bekend probleem

Mijn kinderen vinden het ook altijd lastig om genoeg boeken die hun interesseren bij elkaar te sprokkelen van Nederlandse auteurs.

Ik weet niet of echte kinderboeken bij jullie op school nog mogen maar anders zijn de boeken van Thea Beckman wel altijd erg geschikt. Ik vind haar een van de leukste jeugd auteurs van Nederland. De boeken zijn spannend en de karakters interessant en er zit ook genoeg diepgang in. Simone van de Vught (sp?) heeft een aantal historische jeugdromans geschreven. Tonke Dragt heeft natuurlijk ook fantasy boeken geschreven. Maar dat zal wel niet meer mogen in de brugklas.

Ook een leuk boek is het Boek van Bod Pa geschreven door Anton Quintana. Dit is officieel een jeugdboek. Het is een beetje fantasy achtig zo ver ik me herinner omdat er ook een droomwereld en zo in voorkomt. Het speelt zich af op de steppen bij de nomaden een aantal eeuwen geleden. De hoofdpersoon is een jongen van een jaar of 14 die tijdens een reis door de steppen vergezeld van een sjamaan van alles beleefd. Er is ook een vervolg maar dat heb ik nooit gelezen.

Verder heb je nog de zanger die auteur is geworden: Peter Schaap. Die heeft een aantal boeken geschreven over de prehistorie. Dat zijn spannende avonturen verhalen en er zitten ook veel fantasy elementen in (magie en zo). Misschien geen hoge literatuur maar voor een brugklasser of iets ouder prima. Dat is wel literatuur die voor volwassenen is bedoeld dus dat zal de school vast wel goed vinden.

Verder is het lastig. Er is weinig Nederlandsetalige fantasy literatuur zover ik weet.

Dus dan kom je uiteindelijk toch uit bij andere genres. Misschien wat spannende avonturen boeken?

Maylise

cqcq

cqcq

01-11-2009 om 17:34

Is toch genoeg ook door nederlanders geschreven?

Ik zou beginnen met Tonke Dragt (erg leuke SF in bijvoorbeeld ogen van Tijgers en torenhoog en mijlenbreed, maar ook achter de andere kant van de deur of brief van de koning, de tweelingbroers worden door mijn dochters, die ook genieten van de andere titels die jij noemt gewaardeerd). Van Thea Beckman zijn de historische romans erg mooi, maar gezien de andere boeken die je noemt denk ik dat hij die niet zal waarderen, wat dan wel een optie is, is wellicht zwerftocht met Korilu.
De boeken van WWkids http://www.wwkidz.nl/kidz/index.php
worden hier ook gewaardeerd. Geen SF maar juist realistische boeken over kinderen die erge dingen meemaken (bijvoorbeeld leven in een vluchtelingenkamp).
De boeken van Jan Terlouw (de oude klassieker Koning van Katoren en zijn nieuwere boek Zwerftoch in Katoren).
Ted Dekker is ook erg goed, maar dat is een Nederlandse Amerikaan, weet niet of dat telt.. weet ook niet zeker in welke taal hij schrijft.

Bastet

Bastet

01-11-2009 om 18:19

Cqcq

De vraag is of dergelijke jeugdboeken mogen in de brugklas!
Bastet

Yta Chalne

Yta Chalne

01-11-2009 om 19:16

Zeker!

Dit soort jeugdboeken is bij uitstek geschikt (en geschreven!) voor brugklassers en leerlingen tot een jaar of vijftien. Het hoort dus ook thuis op leeslijsten. Het is niet voor niets jeugdliteratuur, het zijn géén kinderboeken (al zijn het natuurlijk ook voor heel wat basisschoolleerlingen prima boeken).

Madiv

Madiv

01-11-2009 om 22:55

De gevleugelde kat

De Gevleugelde Kat, geschreven door Isabel Hoving, is toch een Nederlands boek, of vergis ik me?

Behalve Het boek van Bod Pa, vond ik De Vuurman van Anton Quintana ook een erg mooi boek, geen fantasy trouwens, maar een historishe roman.

Sarcas

Sarcas

02-11-2009 om 10:11

Maryson

Nederlands:
Peter Schaap inderdaad, heeft een paar goeie geschreven!

W.J. Maryson heeft een aardige reeks geschreven (ja, is een Nederlandse schrijver)
http://nl.wikipedia.org/wiki/W.J._Maryson

Niet Nederlands, maar moet ik gewoon aanraden voor een collega-fantasy-liefhebber: Fafhrd en de Grijze Muizer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fafhrd_en_de_Grijze_Muizer

S.

mijk

mijk

02-11-2009 om 12:13

Moet het nog testen

maar vond Tais Teng een tijdje terug toen ik zocht naar jeugd sf. Citaat van hem: * ´Ik heb een broertje dood aan zogenaamde ´verantwoorde´ kinderboeken vol scheidende ouders die aan de lopende band incest plegen of hun kinderen slaan en degenen die de Gouden Griffel toekennen, willen nu eenmaal dat soort werk.´

Paste wel bij het verzoek van zoon. Mocht ie het lezen dan wil ik graag weten wat hij er van vond want alle boeken van zijn lijstje las ik ook graag.

OH als ie aan beckman gaat dan is de thule trilogie een aanrader natuurlijk!

Mijk

Vind ik nu typisch

een vraag voor de biebmevrouw. C-boeken van Nederlandse schrijvers zoeken. Zelf denk ik ook idd aan Tonke Dragt, Thea Beckman, Peter Hoogenboom, Paul Biegel, Godfried Bomans, Evert Hartman.

Daarnaast denk ik dan, is zo'n verplichte leeslijst nu juist niet de uitgelezen (ha!) kans om eens buiten je gewone interesse te kijken?

Bastet

Bastet

02-11-2009 om 18:07

Bieb

Ik was vanmiddag bij de bieb,en moest gelijk aan deze draad denken,toen ik op de jeugdafdeling aparte kasten zag met boeken van nederlandse schrijvers voor de leeftijd van 12-18 jaar!Ik zou met deze specifieke vraag de jeugdbibliothecaris om raad vragen.
Groetjes,bastet

Bellefleur

Bellefleur

03-11-2009 om 09:32

Tips

Evert Hartman is door mijn brugger goed ontvangen. Ed Franck is misschien ook leuk: Dracula, Robinson Crusoë. Kruistocht in spijkerbroek was een voltreffer. Jan Terlouw heeft ook mooie boeken geschreven. Tonke Dragt mag zeker wel in de brugklas: ogen van de tijger, torens van februari

Inga

Inga

03-11-2009 om 11:44

Twee leuke sites

Je zoon zou zich kunnen aanmelden bij www.boekenzoeker.org. Dit is een site die boekentips geeft op basis van leeftijd en interesse. Voor iets oudere leerlingen is www.leesmij.net een leuke site om rond te kijken. In een virtuele boekenkast kun je een titel aanklikken. Vervolgens kom je op een pagina die een fragment uit het boek, een beschrijving van de inhoud, een filmpje en wat auteursinformatie over het boek geeft.

succes,

Inga

En ingridt?

Is ie al aan 't lezen?

kaatje43

kaatje43

04-11-2009 om 11:15

Oorlogswinter

en Oosterschelde, windkracht 10. Beide door Jan Terlouw geschreven.

IngridT

IngridT

04-11-2009 om 14:45 Topicstarter

Oeps...was ik toch mijn draadje vergeten!

Sorry!!

Nou, de gevleugelde kat was zoon net aan het herlezen, dus dan kan die mooi op zijn lijst. Series mogen om een of andere reden niet, dus veel van die fantasy reeksen vallen af (maar wel leuk voor 'zomaar' natuurlijk)

We gaan binnenkort eens even in de bieb neuzen met jullie lijst in de hand, en dan zullen we eens kijken wat er aanslaat.

Overigens is zoon er niet vies van om buiten zijn normale straatje om te kijken, maar die echte 'o jee mijn ouders gaan scheiden' drama's zijn niet aan hem besteed. Het is niet anders.

Tonke Dragt vindt ie trouwens wel leuk, maar heeft ie voor zijn 10e ongeveer allemaal al zelf gelezen, danwel voorgelezen gekregen. Kan natuurlijk ook allemaal voor de 2e keer voor school, maar iets nieuws is natuurlijk leuker.

Die sites die genoemd zijn zal ik zoon zelf eens even rond laten neuzen.

In onze bieb staan boeken an nederlandse schrijvers trouwens niet apart volgens mij. Zou best een goed idee zijn voor dit soort school-keuzes!

Ingird

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.