Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Pientje

Pientje

11-07-2017 om 08:35

Interrailen voor 16 jarige

Hallo,
Mijn zoon die over vier maanden 17 wordt wil graag met een net 18 jarige vriend op interrail. Ze willen in een dag of zeven Berlijn, München, Wenen en Parijs aandoen. Veel reizen met de nachttrein en slapen in Hostels. Beide jongens werken veel in een restaurantkeuken en verdienen veel geld. Ze betalen dit zelf. ik vind mijn zoon en zijn vriend best verstandig. Ze drinken niet veel, gebruiken geen drugs en zoeken nooit ruzie (voor zover ik weet...).
Aan de ene kant vind ik het leuk dat ze op deze manier de wereld willen ontdekken, maar aan de andere kant vind ik het best eng. Er kan zoveel mis gaan.
Wat vinden jullie? Is hij te jong of moet ik het loslaten?

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2017 om 08:56

Met de kennis van nu

zou ik het goedvinden. Tóen had ik waarschijnlijk gedacht dat mijn kind te jong was.

Mijn oudste ging 'beschermd' op vakantie met scouting, dus die ging al langer zonder ons weg. De jongste is een klein half jaar voor ze 18 zou worden echt naar het buitenland op vakantie geweest. Wel met een jongerenorganisatie, gelukkig niet naar zo'n typisch jongerenoord met vooral drank, disco en jongens (sorrry als dat truttig klinkt ), maar in feite helemaal zelfstandig. Ik vond dat ook best spannend. Jouw zoon is een jaar jonger... ik had het ook moeilijk gevonden hoor, maar als jij het gevoel hebt dat ze niet in zeven sloten tegelijk lopen... waarom niet?

Machteld

Machteld

11-07-2017 om 09:23

Erg veel in korte tijd

Mijn zoon (ook 17) gaat met een vriend een dag of 5 naar Berlijn. Vind ik heel veilig en ze hebben er goed over nagedacht en alles geregeld. Ik vind het plan van jouw zoon alleen een beetje te veel in korte tijd. Zoals jij het beschrijft zijn ze in elke plaats 1 dag.En hebben ze logeeradressen geregeld? Dat zou voor mij wel een voorwaarde zijn.Dat het een beetje veel is daar komen ze gaandeweg wel achter. Ik zou ze aanraden om alleen in Duitsland te blijven (bijv.).

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2017 om 09:49

ID niet vergeten

Mijn dochter had twee jaar geleden het plan opgevat om een rondrit door Europa te maken, met een huurauto. Dat vond ze veiliger dan haar eigen auto op leeftijd. Ze hadden alles echt heel goed uitgestippeld. Het is voor de helft gelukt. Toen ze al in Duitsland waren, kwam ze tot de ontdekking dat ze haar ID vergeten was. Ze hebben het zekere voor het onzekere genomen en zijn niet naar Kroatië gegaan, maar zijn van Oostenrijk direct naar Italië gereden en hebben daar een week gezeten. Ik denk dat ze nu wel 10 keer controleert of ze haar ID bij zich heeft, haha.

Vesta

Vesta

11-07-2017 om 10:13

ja, kan

maar is wel heel erg veel in een week. Zeker als je weet dat je met de nachttreinen op de meest onmogelijke tijden aankomt: 6 uur 's morgens of nog eerder en dan dus niet naar je Hostel kunt breekt je dag echt. Wij stonden om 7 uur in Praag, dat was gelukkig inclusief 2 uur vertraging.

Wij zijn vorig jaar in 3 weken interrailend naar Krakau, Wenen en Praag geweest en ik zou dat niet aanraden om in een week te doen, en zelfs nog een stad meer.

Het nachttreinen net is behoorlijk uitgedund sinds 1 januari. Je moet nu bv vertrekken in Duitsland, want in NL vertrekken geen nachttreinen meer.

Vragen kun je heel goed stellen bij de treinreiswinkel in Leiden. Ze hebben veel ervaring en goede suggesties voor routes. Zo zijn wij in Krakau gekomen ipv Berlijn, ivm de reistijden.

Sanne

Sanne

12-07-2017 om 23:34

Ik ben twee keer alleen heel europa doorgereisd als 17/18 jarige. Nog veel meer steden (wel beide keren een maand) en het was geweldig.
Wat kan er allemaal mis gaan denk je?

@Emma

@Emma

13-07-2017 om 08:17

laat gaan

En ze zijn jong en flexibel. 's Nachts reizen is goedkoop en dus slim. Ik zou één keer zeggen dat je denkt dat ze wel een heel vol reisschema hebben maar verder zelf laten meemaken.

Pientje

Pientje

11-08-2017 om 12:38

Het wordt 3 dagen Berlijn!

bedankt voor jullie reacties. Ik had mijn zoon toestemming gegeven onder de voorwaarde dat hij de reis goed zou plannen en vantevoren overnachtingen vast zouden leggen. Bij het plannen kwamen ze tot de ontdekking dat er nog maar weinig plaats was in de treinen waarmee ze wilden reizen en dat het allemaal toch best geld kostte. Ze gaan nu drie dagen naar Berlijn. Ook spannend!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.