Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Eugene Geldof

Eugene Geldof

10-11-2008 om 20:23

Laat thuiskomen

Mijn dochter wordt in december 14 en gaat om met vriendinnen die een jaar ouder zijn omdat ze op de lagere school een klas heeft overgeslagen. Twee dagen per week logeert ze bij mij en de rest van de tijd bij haar moeder. Moeder heeft scherpe kritiek op mij omdat ik haar laat laat thuiskomen, zoals afgelopen vrijdag toen ze om 1 uur 's-nachts thuiskwam nadat ze met een paar vriendinnen in de stad was uit geweest. Als alleenstaande vader weet ik niet precies was de gangbare norm is voor een puber van die leeftijd, in aanmerking genomen dat ze een jaar voorsprong heeft. Kan iemand mij daar iets zinnigs over zeggen? Alvast bedankt, Daniel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Laat!

Mijn dochter van net 15 mag absoluut niet alleen met vriendinnen de stad in s avonds, en dan zeker niet om 1 uur thuiskomen. De enige keer wanneer ze rond die tijd thuis mag komen, is als ze naar een disco of feestje gaat van school, hockey of vrienden en als ze dan wordt opgehaald door ons of een van de andere ouders.
Dus eigenlijk ben ik het met de moeder eens.

Tirza G.

Tirza G.

10-11-2008 om 22:33

Waar gaat ze dan naar toe?

Hier mag je onder de 16 nergens in. Jaar voorsprong of niet

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2008 om 23:57

Over 2 jaar

Als je dochter bijna 16 is en haar vriendinnen echt al 16 dan kan ik me voorstellen dat je wel eens met je hand over je hart strijkt. Okee, ze verkeert nu eenmaal in een iets oudere groep, erg moeilijk om dan te gaan pietlutten over een maandje 'smokkelen' als ze als bijna 16-jarige mee wil de stad in stel ik me zo voor. Maar nu is ze bijna 14. Ik ben hier erg stellig in, met 14 mochten mijn dochters nog niet de stad in. Pas met 16 gaat de deur naar het stadse nachtleven open eerder niet. Mijn jongste heeft wel een mooi tussendeurtje gevonden in de vorm van 'puber'feesten. Ze wordt er keurig naar toe gebracht en ook weer gehaald.

Wel naar puberfeesten

hier zijn verschillende puberfeesten en afhankelijk van wanneer die aflopen worden ze opgehaald. sommige feesten duren tot 12.00 uur, andere tot 1.00 uur en nog een andere tot 2.00 uur (die laatste vinden wij wel errug laat). hier ter plaatste mag ze naar het centrum tot 9.30 en dan alleen op koopavond. andere dagen niet. soms is daar een feestje of voorstelling (breakdance-act afgelopen vrijdag b.v.) en dan spreken we een tijd af zodat ze met vriendinnen die dichtbij wonen mee kan fietsen (was 10.00 afgelopen, ze was 10.30 thuis), maar dat zijn uitzonderingen...
in een andere plaats, als ze ervoor moet treinen of bussen moet ze om 10 voor 9 aankomen. is ze om 9.15 thuis. ze mag maar 1 keer per maand naar een 'puberfeest' en gaat e.a. niet naar onze 'wens' dan mag ze een maand niet uit (dat is dan haar straf, baalt ze vreselijk van...) iets wat regelmatig gebeurd.
groeten albana

Alex je kletst

alex je kletst weer eens. er wordt hier streng gecontroleerd op alcohol en de leeftijdsgrens. geen disco waar ze alcohol schenken die het in z'n hoofd haalt om 16-ers binnen te laten want maar 1tje per ongeluk doorlaten kost ze hun vergunning. en controle is er! de kans is groter als je als tiener het in de supermarkt probeert of je 16+vriendinnetje wat laat halen of overdag een café ingaat.
in puberdisco's wordt niet geschonken, enkel alcoholvrij.
niet elke puberdisco houd er om 12.00 uur mee op, hier is er zelfs 1 die doorgaat tot 2.00 uur 's nachts. en nee gangbaar om dan nog met een ander mee te gaan niet bepaald, vrijwel alle pubers worden door ouders opgehaald. (wel op carpool-basis) dus erna meteen naar huis.
dus alex, ik weet niet over welke tijd jij praat, maar de laatste 2 jaar is de controle behoorlijk aangescherpt.
groeten albana

Ook te laat

Ik vind 1 uur thuis ook te laat voor een 14 jarige, hier is het ook de regel dat dat alleen gebeurd wanneer er een feest van school is. En anders is het gewoon wachten tot dat ze 16 zijn.

Maar ik wil wel even een kanttekening plaatsen bij wat albana zegt tegen alex.

*dus alex, ik weet niet over welke tijd jij praat, maar de laatste 2 jaar is de controle behoorlijk aangescherpt. *

want ondanks die zogenaamde aangescherpte controle, zijn er bij ons in de omgeving nog heel veel disco's waar heel veel 14 en 15 jarigen naar binnen komen. Alleen zeggen dat je je id kaart vergeten bent is al genoeg, en als je vrienden vaste klant zijn, kom jij er als 14/15 jarige ook gewoon in.

tonny

tonny

11-11-2008 om 14:30

Je dochter is 13

en ze gaat zelfstandig met vriendinnen (die 14, 15 zijn) uit in de stad. Waar gaan ze dan heen? Want (leer)voorsprong of niet, ze zijn geen van allen 16 en horen dus nog niet in het volwassen uitgaansleven thuis.
Ook al willen ze al graag, voor alles is een tijd en nu is het dus nog even wachten.

Meiden van die leeftijd middenin de nacht alleen over straat - nee, dat zou ik ook niet geweldig vinden. Waarom haal je hen niet even op?

tonny

ayla

ayla

11-11-2008 om 15:47

Albana, niet mee eens

Nichtje van elf had hier pas een discofeestje samen met de hele klas, ouders van betreffende jarige konden een zaal regelen. In die zaal is die avond dus aan 11 en 12 jarigen alcohol geschonken. Geen zware alcohol, namelijk maar sneeuwwitjes maar toch alcohol. Daarbij werden er ook gul red bulls aan de kinderen uitgedeeld. De ouders die dat naderhand hoorden waren vrij boos.

Tirza G.

Tirza G.

11-11-2008 om 21:53

Lara10

Je argument: wat valt er nog te stappen als ze groter is vind ik nergens op slaan. Er is toch geen maximum-termijn aan stappen? Er zijn mensen die het wel 20-30 jaar doen! Iedere week!

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2008 om 00:25

Red bulls

Misschien moet ik even bijgepraat worden, maar waarom is het erg als er Red Bull geschonken wordt?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2008 om 00:32

Aangescherpte controle

Ik stel me zo voor dat de controles niet waterdicht zijn, maar ik hoor van mijn dochters dat er toch wel enige mate van oplettendheid is. Ook bij feesten waarbij de leeftijden van niet alcohol en wel alcohol elkaar overlappen gebeurt het dat 'niet alcohol' een polsbandje omkrijgt.
Met 14 jaar na de film opgehaald worden door pappa is lijkt mij ook niet altijd nodig. Zolang mijn dochters naar de 'vroege' film gingen, dus om 7 uur of half 8 bijvoorbeeld, mochten ze gewoon zelf naar huis.

Wat is een puberdisco?

ik geloof dat niet iedereen begrijpt wat een puberdisco is. een puberdisco is een disco waar geen alcohol geschonken wordt die dus (door het alcoholverbod) toegang biedt aan iedereen vanaf 14 jaar. vaak is de toegang wat duurder en is het wat vroeger afgelopen (dit om omzet te halen pubers drinken niet meer dan 1 glaasje fris gemiddeld) of het is een disco waar ook 16+ naar binnen mogen en waar alcohol geschonken wordt en waar d.m.v. polsbandjes een scheiding tussen 16+ en 16- ers wordt aangebracht.
dus geen besloten verjaardagsfeestje door ouders geörganiseerd. vindt het ook een beetje 'raar' verhaal, ik laat zelfs bijna 15 jarige niet zomaar naar 'een feestje' gaan zonder de kinderen in kwestie+ ouders te kennen en geïnformeerd te hebben naar hoe of wat. of ik breng d'r weg en check dan de situatie (feliciteer de jarige en kijk meteen even rond) of ik vraag andere ouders die ik vertrouw of zij hun kennen enz. achteraf boos worden helpt zo weinig. ik zou gewoon aangifte doen, die ouders zijn hardstikke strafbaar.
bij een tienerdisco is de controle de verantwoordelijkheid van de gemeente. die moét controleren of het deurbeleid dicht genoeg is om tieners geen alcohol te laten drinken. is ook nog wel een goed te controleren iets. zo'n disco is er 1 avond in de week, 2 avonden in de maand zoiets. dus in een beperkt tijdsbestek, makkelijk dus om er zo nu en dan binnen gaan met wat politie en alles onder de loep te nemen. mocht het in jouw gemeente wat dat betreft een rotzooi zijn dan mail je de verantwoordelijke wethouder (kijk op de site van je gemeente) en spreek je 'm aan op zijn verantwoordelijkheden. meld meteen even om welke disco's het gaat. mocht de wethouder niet reageren dan mail je de opositiepartijen even met hetzelfde verhaal, kunnen zij de wethouder even uithoren en tot maatregelen dwingen. hier ter plaatse is 2 jaar geleden écht zo'n puberdisco voor een half jaar op slot gegaan. omdat het een 'gemegde' was en de polsbandjes 'uitwisselbaar' waren. daar heeft de betreffende disco maatregelen tegen genomen en nu is het dus weer (met betere polsbandjes) open. de controle is best goed. hier heeft oudste ooit wel een poging gedaan toen ze nog nét 14- was om binnen te komen (zelfde verhaal, oudere vriendinnen) onder het mom van een 'vergeten' i.d. en met broer van 1 vriendin in de controle, maar helaas niet gelukt (voor haar dan) daar hielp ook die broer niet. en pas geleden zette ik op de heenweg 4 pubers af (werden later opgehaald door een andere ouder) en was ik amper op de terugweg of ik werd gebeld, 1 van die pubers was z'n i.d. kwijt en had wel een copietje, maar kwam er dus niet in. kon ik retour om die teleurgestelde puber weer meteen rechtsomkeer te brengen.
de controle van de gemeente ligt stukken gecompliceerder bij een supermarkt en bij gewone café's. die hebben veel ruimere openingstijden, het is ondoenlijk om dat hele dagen in de gaten te houden. de controle van i.d 's is er ook stukken minder. oudste heeft al eens een fles witte wijn gekocht in een drankwinkel en daarbij nog hulp gevraagd aan het personeel ook met 3 andere 14-ers samen en niémand heeft hun i.d. gevraagd.....(was voor de moeder van 1 vriendinnetje om haar te bedanken voor iets). in een cafe is al helemaal geen 'deurbeleid' dus een jonger kind loopt daar zo met een groepje 16+ers naar binnen en laat hun de eventuele alcohol kopen. geen enkel probleem.
maar de hele teneur is nu op het moment naar mijn idee al helemaal 'anders', toen ik 14 was had ik geen idee wat alcohol eigenlijk doet met een puberbrein en nu worden pubers doodgegooid met voorlichting hierover. ze weten het zefs stukken beter dan wij. het is ook 'not-done' om voor je 16-e te drinken. een feestje waar rijkelijk alcohol wordt geschonken zou mijn dochter niet eens willen. en de meeste van haar vriendinnen ook niet. je gaat je eigen hersenen toch niet op het spel zetten? het is net zoiets als dat je je tanden poetst voor het naar bed gaan. er wordt ook nooit verwacht dat er alcohol is. dit in tegenstelling tot vroeger, waar ik de keren dat ik alcohol 'aangeboden' kreeg thuis bij vrienden niet eens kan tellen....zó gewoon was het. nu bieden ouders je cola aan of wat ander fris ofzo. als ik het zou wagen om dochters vriendinnen een pilsje of glaasje wijn aan te bieden zou dochter me geloof ik een half jaar niet meer aankijken....van schaamte.
en waar moet je heen als je 16+ bent en nu al naar puberdisco's gaat? nou gewoon...naar al die talloze disco's waar je nu niet in mag. beetje rare stelling.
groeten albana

Oo en alleen naar huis

alleen naar huis is hier afhankelijk van waar,met wie en hoe laat. gaat ze met vriendinnen hier uit de buurt (dus 1 straat verder b.v.) dan ben ik wat 'makkelijker'in naar huis toe komen...ze zijn tenslotte niet alleen. is ze alleen dan moet ze door de week 9.00 uur binnen zijn en in het weekend 9.30 of maximaal 10.00 uur. is het ver weg dan halen we haar op, eventueel met andere ouders samen (om en om). als ze wel zelf komt (met vriendinnen of alleen) dan belt ze even naar huis, met ik ga nú weg zodat wij kunnen inschatten of ze onderweg is of nog ergens is en de tijd vergeten....is er een film (vrij dichtbij) en ze gaat met een vriendin uit de buurt (dus samen naar huis) dan mag het ook best wat later worden, maar 11.00 is wel het maximum. maar gewoon het centrum in mag beslist niet tot 11.00 uur....dan is 9.30 thuiskomtijd.
groeten albana

ayla

ayla

12-11-2008 om 10:18

Uitleg

disco was een verjaardagsfeestje van een meisje in de klas die van haar ouders de hele klas mocht uitnodigen voor een disco, Ouders konden een uitbater van een zaal en mochten daarom het feestje daar houden. Ouders kennen elkaar zeker en daarom was er vooraf geen reden om te twijfelen aan het drankbeleid. Echter nadat naderhand bleek dat er gewoon sneeuwwitjes en red bulls geschonken waren was er toch 'lichte irritatie' onder de ouders. Er zijn ook telefoontjes naar betreffende ouders gegaan om te melden dat dit niet helemaal de bedoeling was.

Kaaskopje, misschien ligt het aan mij maar ik vind Red Bull echt geen drank voor 11 en 12 jarigen. En al zeker niet meer dan 1 glas en blikje op een avond.

Maylise

Maylise

12-11-2008 om 13:35

Te jong

Mijn zoon van 15 mag nog niet uit. Nu heeft hij daar ook niet heel veel behoefte aan maar ik vind 15 gewoon te jong. Ook de oudere broer en zus die wel behoefte hadden aan uitgaan op jonge leeftijd mochten nog niet.
Ook niet naar jeugddisco's want hier gaat dat er zeker niet zo netjes aan toe als Albana beschrijft en hoewel er inderdaad officieel geen alcohol geschonken wordt door de beheerders wordt het wel naar binnen gesmokkeld. Bij dat systeem van die polsbandjes kopen gewoon de oudere kinderen drank voor de jongeren. Wat ook gebeurd is dat ze naar buiten gaan om te roken en dan hebben ze ergens alcohol verstopt bijvoorbeeld.
Hier in de stad kan je als beetje volwassen uitziend meisje met 15 overigens best een gewone disco/kroeg in. Vooral van die kroegen waar ook gedanst wordt is niet zo'n sterke controle. Jongens hebben het wat dat betreft lastiger want die zijn sowieso minder gewenst.

Mijn zoon van 15 mag wel 's avonds naar de bioscoop of de stad in op koopavond of zo. We maken dan per keer afspraken over thuis komen maar hij moet wel nog met de bus naar huis kunnen (laatste gaat om 0:00). Feestjes bij vrienden ben ik niet dol op vanwege de onvoorspelbaarheid. Daar wordt meer gedronken dan in disco's want stukken goedkoper tenslotte. Het mag wel maar ik bekijk het per geval. Overigens speelt dit bij zoon allemaal niet zo is. Die wil meestal zelf helemaal niet gaan. Vooral zijn oudere zus op die leeftijd wou echter al uitgaan maar dat mocht dus niet behalve soms een feest op school.

't is maar hoe je het bekijkt

wel naar de stad (waar dus die kroegen zijn en waar je dus zo aan alcohol kan komen) en niet naar een tienerdisco vindt ik persoonlijk een beetje de omgekeerde wereld. wat mij betreft heb ik liever dat ze naar zo'n tienerdisco gaan dan naar die stad (met kroeg). omdat het gewoon in die kroeg stukken gemakkelijker is qua drinken. in die puberdisco ís tenminste nog controle (kroeg niet) én je kan invloed uitoefenen op de mate van controle (mail wethouder) allemaal dingen die bij die kroeg stukken 'ingewikkelder' zijn. bij de tienerdisco's die hier zijn mag je niet naar buiten om te roken (moet je opnieuw betalen) er mag ook niet gerookt worden. en dat systeem van die polsbandjes is er juist om uitwisseling van drank te kunnen voorkomen, over het algemeen valt het verschil tussen een pilsje of een cola ook van afstand wel waar te nemen. onzichtbare bandjes worden niet getolereerd (moet dus zíchtbaar zijn). ik ben net op een 'ouderavond' geweest en weet nu precies hoe de vork in de steel zit. kinderen onder de 16 mogen niet door de gecontroleerde afscheiding tussen 2 zalen in, andersom wel, maar dan weer niet met drinken bij zich....dan wordt uitwisselen wel erg lastig hoor.
groeten albana

Reactie alex

ik denk dat als je ontevreden bent over het beleid van een gemeente je er wat aan moet doen. dus niet achteroverleunen en het dan maar aan enkel alleen jouw kind verbieden, er zijn misschien wel meer kinderen die er heen willen en waarvan de ouders er niet van op de hoogte zijn. als je ontevreden dus bent over de controle moet je er wat aan doen !(heb ik al 3 keer uitgelegd dus lijkt me zat) is ook nog erg eenvoudig ook en zal zeker effect hebben.
hier is het in die disco's voor ouderen echt verboden toegang onder de 16 jaar. je komt er gewoonweg niet in, omdat ze geen zin hebben in gecontroleer aan de bar (deur is simpeler) of in polsbandjes gedoe. dus nee je komt er gewoonweg niet in. simpel doeltreffend. 16- is ook nog 's geen écht interessante doelgroep, ze verbrassen namelijk niet zo veel en de wat oudere 'jeugd
houd er ook niet zo van als al die ukkies er rondlopen. dus is het deurbeleid hier (met uitzondering van de puberdisco's) 16+ en anders niet.
in een volle disco valt het prima te controleren.....als je maar 2 zalen hebt met een doorgang is het zelfs heel simpel. 1 bar alcoholvrij, 1 bar voor de 16+. doorgang alleen voor de 16+ zónder drinken en andersom niet. simpel zat en niet ingewikkeld.
ik ben wel erg tegen stad/kroeggang van jonge kinderen. daar is controle erg moeilijk.
juist daarom zijn die gecontroleerde disco's een uitkomst. zo houd je het in de hand. lijkt me stukken beter dan in de stad (lees cafe) rond te hangen.of bij de supermarkt....(ook moeilijk te controleren)
groeten albana

Heb het trouwens even nagezocht

en dit beleid (heet: alcoholmatiging jeugd) is al in 2006 ingezet. het kost wel wat (12.000 per jaar). er is nu een 'vervolgtraject' in de maak voor 2008-2011. er komt extra subsidie voor uit den-haag die vrijwel de gehele extra kosten dekt. onderdeel van het beleid is dus de controle bij disco's, op straat en in sportkantines/school etc. en eventuele privé-jeugdhonken, zowel disco's alsook sportkantines verliezen hun vergunning als bij controle blijkt dat er een 16-er is mét alcohol. eerste keer voor half jaar, 2de keer voor jaar, daarna definitief.(3 keer is scheepsrecht denk ik). jeugd op 'straat' en kroeg wordt ook gecontroleerd, worden ze betrapt dan volgt een verplichte curcus voor zowel de jeugd alsook de wettelijke voogden (de ouders meestal) en dan nog een zooitje voorlichting op scholen, jeugdhonken, clubs e.d.
kijk ook al zoiets die sportkantines.....dáar wordt heel wat geschonken...en geen ouder die problemen heeft met een 16-er die naar de sportclub gaat...
p.s. een tip alcoholbeleid van je eigen gemeente kan je zo opzoeken op internet, is openbaar. hier kun je de wethouder dus op aanspreken.
groeten albana

Maylise

Maylise

12-11-2008 om 17:37

Lara

Ik heb me niet helemaal zorgvuldig uitgedrukt in mijn berichtje. Als zoon aangeeft dat hij bijvoorbeeld naar de stad wil 's avonds dan bespreken we even vlug wat precies en dergelijke. Op basis daarvan bepaal ik dan hoe laat hij terug moet zijn. Dus wil hij de stad in dan moet hij uiteraard eerder terug zijn. Hoewel hij dan natuurlijk ook naar het café kan gaan. Maar goed dat kan zelfs overdag. Dat laatste stukje is toch een kwestie van vertrouwen. Want uiteindelijk zijn alle regels wel te omzijlen als je echt wilt.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2008 om 00:28

Op koopavond de stad in

Grappig hoe iedereen met dit onderwerp omgaat. Zo vond ik het nooit goed als mijn dochters zomaar de stad in wilden op donderdag. Ik vind het absoluut niet goed als ze daar heen gaan zonder speciaal doel. Als ze er niks te zoeken hebben hoefden ze er ook niet heen. Ik kan er niets aan doen, maar ik vind die groepen jongeren op koopavond onplezierig en ik wil niet dat mijn kinderen dat doen. Gelukkig was/is dat geen punt, ze zagen/zien dat zelf ook niet zo zitten.

Maylise

Maylise

14-11-2008 om 16:13

Op koopavond

Koopavond de stad in heb ik inderdaad geen problemen mee. Mijn 15 jarige doet dat overigens niet want hij vindt daar zelf niks aan maar zijn oudere broer en zus hingen op die leeftijd vaak in de stad rond. Correctie, zijn oudere broer (nu 18) hangt nog steeds vaak in de stad rond. Ik snap de lol ook niet verder maar da's een ander verhaal. Overigens snap ik wel weer als hij zegt dat hij toch nauwelijks ergens wordt toegelaten met zijn vrienden (in disco's) dus met een groepje in de stad rondhangen is dan het enige alternatief. Hij is trouwens al 18 dus mag wat dat betreft doen wat hij wil van mij.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2008 om 22:26

Maylise

Overigens snap ik wel weer als hij zegt dat hij toch nauwelijks ergens wordt toegelaten met zijn vrienden (in disco's) dus met een groepje in de stad rondhangen is dan het enige alternatief.
Dat hij nergens wordt toegelaten is natuurlijk niet leuk, maar om eerlijk te zijn vind ik dat niet direct een reden om in de stad rond te hangen.
Mijn dochters zijn blond en hebben blauw/grijze ogen, niet vreselijk knap maar wel leuke gezichtjes... geen discriminatie dus aan een discodeur. Wat ik me afvraag: is de huidskleur al genoeg reden om jouw zoon te weigeren of speelt er meer mee? Pure nieuwsgierigheid en dus totaal blanco hierin.

Maylise

Maylise

15-11-2008 om 10:15

Kaaskopje

Op zich is dat natuurlijk ook geen reden om dan maar in de stad te gaan rondhangen. Althans voor mij zou het geen reden zijn maar ik hou er helemaal niet van om in de stad rond te hangen. Alleen ik weet ook dat ze niet veel kwaads daar doen dus heb ook geen reden om het te verbieden.

Wat betreft dat toegelaten worden in disco's dat is denk ik niet alleen een kwestie van huidskleur. Het heeft ook te maken met gender (mijn dochter van 20 heeft nooit problemen terwijl zij ook een vrij arabisch uiterlijk heeft), manier van kleden en de vriendengroep er omheen en hoe zij er uit zien en zich kleden. Zover ik het kan zien is het dus echt een combinatie van dingen waardoor het uitgaansleven slecht toegankelijk is. Het is moeilijk om te vergelijken want mijn oudere zoon die een andere vader heeft en veel lichter is met lichte ogen en haren kleedt zich ook heel anders en heeft ook andere vrienden die zich ook wat netter kleden. deze oudere zoon houdt niet zo van uitgaan maar als hij uitgaat heeft hij inderdaad geen problemen om ergens binnen te komen. Ik denk dus echt dat het een combinatie is van dingen.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2008 om 11:06

Frustrerend

Dat lijkt me erg frustrerend Maylise. Ik ken een gezin met een Hollandse moeder en kinderen en een man die er niet Hollands uitzien en zodra ze met elkaar op reis gaan worden ze gecontroleerd bij de grens en als ze alleen is niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.