Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lynna

Lynna

28-06-2009 om 16:33

Leuke meidenboeken

Ondertussen heb ik best een aardig idee welke boeken ik mee ga nemen op vakantie, maar voor mijn dochter is het lastig. Ze is 12, leest boeken voor meiden vanaf 13-14-15 jaar, houdt niet van enge/rare dingen in boeken, ze moeten een beetje luchtig zijn. De gossip-girl serie van Cecily von Ziesegar heeft ze al helemaal uit, dat is echt het soort boeken wat ze leuk vindt. Ze begint ook al voorzichtig aan mijn chicklits, maar dat wil ik nog niet teveel aanmoedigen.

Iemand nog tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

28-06-2009 om 16:37

Carry slee

Mijn dochter vond de Carry Slee boeken altijd erg leuk.

Maylise

Maylise

28-06-2009 om 18:04

Lastig

Ik heb ook een dochter van 12 (bijna 13) maar zij leest voornamelijk nog echte kinderboeken. Thea Beckman bijvoorbeeld doet het bij haar nog heel goed. Vooral de historische boeken. Haar lievelingsschrijfster is op dit moment Louisa May Alcott. Little Women is haar meest geliefde boek wat ze al 100x heeft gelezen. Ook Tonke Dragt bijvoorbeeld leest ze graag. Maar dat is misschien al wat te kinderachtig voor jouw dochter?

Op dit moment leest ze de hut van oom Tom van Harriet Beecher Stowe. Dat is wel voor volwassenen maar ik meen dat dit een wat aangepaste (wat betreft taalgebruik) vertaling is. Hiervoor heeft ze Afke's Tiental gelezen. Vond ze ook mooi.

Echte meisjesboeken naast Little Women leest ze ook wel. Van Judy Blume bijvoorbeeld of Enid Blyton of Jacqueline Wilson (Tracey Beaker). Boeken waarop tv series als the saddle club en the sleepover club zijn gebaseerd leest ze ook wel (dat wordt uitgezonden op Nickelodeon meen ik, in elk geval kijkt ze daarna).

Gossip girls ken ik niet dus ik weet niet of het daar allemaal wat op lijkt. Ik denkt dat jouw dochters smaak wat volwassener is dus of je hier veel aan hebt is maar de vraag.

Maylise

Rafelkap

Rafelkap

28-06-2009 om 18:24

Alice

in Wonderland en Heidi heb ik hier in de kast, van vroeger, maar waarom ook niet gewoon: Harry Potter. Je hebt natuurlijk ook bouquetreeksen voor meisjes: Pitty op kostschool etc. etc. maar die zou ik niet aanbevelen.

Rafelkap

Rafelkap

28-06-2009 om 18:25

niet helemaal goed gelezen. Geen enge/rare dingen in boeken.. Ehh, misschien een krant geven ?

Kleine huis?

Die serie heeft natuurlijk een EO-stigma, maar de boeken van Laura Ingalls heb ik destijds allemaal met plezier gelezen. Maar het was niet voortdurend rozengeur en maneschijn, herinner ik me, kou, honger, zandverstuivingen of weet ik wat allemaal... Wel veel erg tot de verbeelding sprekend eten, dat dan weer wel.

En als Pitty op kostschool (en *wat* is daar eigenlijk mis mee, vraag ik u af!?) niet leuk is, is De Vijf etc dan misschien iets? Of is dat ook te oubollig voor de jeugd van nu?

Groeten,

Temet

Lynna

Lynna

28-06-2009 om 20:08

Pitty/laura

Pitty op kostschool vind ik zelf geweldig, heb ze net nog allemaal herlezen Dochterlief vond er helaas niks aan. De dolle tweeling vond ze dan wel weer leuk! De boeken van Laura Ingalls ga ik opzoeken in de bieb, als dochter er niets aan vindt in de vakantie, kan ik ze altijd nog lezen

Maylise

Maylise

28-06-2009 om 20:32

Wat is er mis met pitty?

Waarom is Pitty niet aan te bevelen? Ik las die boekjes zelf graag als kind en ook mijn kinderen hebben ze gelezen. Wat ik me er van herinner is het vrij braaf allemaal. Het wildst wat de meisjes doen is dat ze dat eens een keer een nachtfeest organiseren. En dan niet met jongens, joints, drank maar met blikjes sardientjes en limonade. Jongens spelen ze sowieso geen enkele rol. Er wordt zelfs niet over jongens gezwijmeld (toch?)laat staan jongens zoenen.

Goed geschreven is het misschien niet maar ach dat is Carry Slee en zoveel andere populaire lectuur ook niet. Het is onschuldig vermaak.

Maylise

Lynna

Lynna

28-06-2009 om 21:00

Maylise

Maylise, leest jouw dochter vnl Engels? Ik kan Judy Blume in de bieb niet vertaald vinden. Is misschien ook wel te oud, ik las haar vroeger ook al.

Maylise

Maylise

28-06-2009 om 23:38

Lynna

Ze leest voornamelijk Nederlands, soms wat engels. Ik heb meerdere Judy Blume boeken hier staan in het Nederlands. Het zijn inderdaad wel haar oudere boeken. Dus misschien is haar nieuwer werk inderdaad niet vertaald?
Geen idee of die oudere boeken nog nieuw te krijgen zijn in het Nederlands. Ik heb ze jaren geleden tweedehands gekocht. Wel jammer als ze niet meer te verkrijgen zijn want er zitten echt leuke boeken bij.

Maylise

Vic

Vic

29-06-2009 om 10:15

Pitty

De boeken van Enid Blyton vind ik meer voor 8-10 jarigen, niet meer voor beginnende pubers. Mijn dochter (10) heeft zo'n beetje alle Hoe overleef ik-boeken van Francine Oomen gelezen. Ook alles van Roald Dahl vindt ze heel erg leuk. Ik vroeg me juist van de week af of ik haar al een beetje enthousiast kan krijgen voor Virginia Andrews.

Kleine huis

is erg mooi vind ik. de eerdere boeken zijn voor een meisje van 12 misschien wat kinderachtig, maar de latere boeken zijn erg mooi. Er zijn ook series uitgekomen over Laura's overgrootmoeder, grootmoeder, moeder en dochter. In dezelfde stijl als de boeken van Laura. Dezen zijn alleen in het engels.
http://www.littlehousebooks.com/
En verder, misschien boeken van de Penderwicks? Leuke vlotte boeken over 4 zusjes. http://www.jeannebirdsall.com/ (de boeken zijn er ook in het nederlands)
Of de "4 vriendinnen" serie, 4 vriendinnen en 1 spijkerbroek is een van de delen. Geschreven door Ann Brashares.
Als je op bol.com een boek selecteert kun je ook zoeken naar verwante auteurs of boeken met dezelfde kenmerken.

Rafelkap

Rafelkap

29-06-2009 om 12:17

Pitty

Nouja, ik vind Pitty (op kostschool e.d.) een soort bouquetreeks voor meisjes. Ik kreeg vroeger zulke boeken van 1 tante op mijn verjaardag, las ze in 1 ruk uit (ze zijn lekker simpel) maar vond er niks aan. Gelukkig had ik toen al last van een goede smaak Joh, er zijn zoveel verschrikkelijk mooie boeken, ga eens naar een goede kinderboekenwinkel en laat je daar voorlichten!

No en ik

Dochter in dezelfde leeftijd heeft net het boek No en ik uit. Ze is er helemaal enthousiast over en ze vertelt er veel over. Ik wil het in de vakantie gaan lezen. Verder leest ze graag de Tina Toppers, Hannah Montana, Lizzie McGuire, Roald Dahl, Francine Oomen.
Op die leeftijd las ik veel Lenie Saris, maar dat zal nu nog wel oubolliger zijn dan het 30 jaar geleden al was, Sanne van Havelte en de boeken van Irmgard. Oh ja en die boeken van uitgeverij Lemniscaat met zo'n hoekje eruit met een ander plaatje, gingen over allemaal problemen, ik geloof oorspronkelijk Zweeds.

Maylise

Maylise

29-06-2009 om 21:07

Ook nog

Je hebt ook nog de boeken van Cynthia voight (Tillermans serie en meer) en van Monica Dickens (Follyfoot serie en meer). Daarvan is zeker een deel in het Nederlands te krijgen. De boeken van Cynthia Voigt zijn vaak echte coming of age boeken die op die leeftijd vaak graag gelezen worden. Zijn erg leuk voor die leeftijd. En ook nog literair

De geheime tuin van Frances Hogdson Burnett is ook een prachtig verhaal maar misschien wat te kinderachtig voor jouw dochter.

Kleine huis serie is inderdaad erg leuk. Die leest mijn dochter ook graag. Sterker nog na Little women behoren het tot haar lievelingsboeken. Zij sowieso door alle hier veel gelezen.

Grappig trouwens Leni Saris. Daar heb ik al jaren niet meer aangedacht maar dat las ik vroeger zelf rond die leeftijd. Ik vraag me af of ik die boekjes nog ergens heb. Vast niet meer. Was niet echt literair te noemen natuurlijk maar toen vermaakte ik me er wel mee. Ik denk trouwens dat mijn dochter ze niet leuk zou vinden. Het ging toch meer om jonge volwassen vrouwen met liefdesproblemen zo ver ik me kan herinneren en daar heeft zij nog niet veel mee. Maar wie weet vergis ik me en zou het een groot succes zijn.

Sowieso weet je soms niet wat kinderen leuk vinden. Mijn oudste dochter las toen ze een jaar of 12 was de boerin in Frankrijk cyclus van Wil den hollander en ze vond het werkelijk prachtig. Ik weet niet of iemand het gelezen heeft maar het is niet echt een boek (ploeteren op het boerenland) waarvan je zou denken dat een 12jarige het leuk vindt.

Misschien ga ik zo eens in mijn dozen op zolder kijken of ik toch nog wat Leni Saris heb liggen

Maylise

Massi Nissa

Massi Nissa

29-06-2009 om 21:39

O lachen

Ik lees net de titel van Maylise's berichtje: "Wat is er mis met Pitty?". Precies wat ik ook dacht, handen af van Pitty. De dolle tweeling is grappiger, maar Pitty is een little miss goody two shoes, hartstikke lief. Ik weet nog dat ze op de slaapzaal ook een meisje had dat heur blonde haartjes altijd met 'honderd slagen' moest borstelen. Onvoorstelbaar, vond ik toen al.
Leuk voor meisjes: tja, ik las op die leeftijd ook Leni Saris, tot ik het halverwege boek twaalf (ofzo) ineens zat was en niet meer verder las. Saris schreef namelijk aldoor hetzelfde boek: knap, deugdzaam meisje met Iets Moeilijks in Haar Leven (zus in rolstoel ofzo) ontmoet Mister Right, meestal tijdens het schaatsen als ik me goed herinner. Het gaat een tijdje best leuk tussen die twee, al zeggen ze natuurlijk niet tegen elkaar dat ze Heel Erg Verliefd zijn. En dan komt er een Groot Crisismoment (meestal een stom misverstand of een boosaardig, jaloers vrouwmens in de omgeving). En dan komt het allemaal weer goed. En ze Scrabbelen zich wezenloos.
Op die leeftijd (12, 13) las ik ook veel 'spannende' boeken over problemen: scheiding ouders, mishandeling, drugsverslaving, hoe zieliger hoe beter geloof ik. Toon Kortooms vond ik ook een tijdje leuk, volgens mij was ik toen wel iets jonger (groep 7/8). En Konsalik, die las ik ook stuk, want daarin deden mensen de raarste dingen: naar feestjes gaan zonder slipje aan. Expres!
Groetjes
Massi

Annika thor, l.m. montgomery, cissy van marxveldt

De zweedse serie van Annika Thor: Een eiland in zee, de lelievijver,de donkere diepte, op open water. Die gaan over twee joodse zusjes uit Wenen die tijdens de oorlog in het neutrale Zweden ondergebracht worden. Je groeit tijdens de oorlog met de oudste mee die 12 is als de oorlog begint. De "echte " oorlog is ver weg dus geen nare toestanden in deze boeken maar wel de moeilijkheden van het alleen van huis zijn en je zien te redden in een nieuwe omgeving/cultuur.
Van L.M Montgomery is de serie van Anne van het groene huis. Over het weesmeisje Anne dat geadopteerd wordt en ook moet wennen aan haar nieuwe omgeving (hmm zelfde thematiek zie ik nu!) Maar dit speelt in Canada begin 1900. Anne is een jaar of 9 in het eerste boek en een jaar of 20 in het laatste.
En van Cissy van Marxveldt natuurlijk de Joop ter Heul reeks!
Ellen

Saartje

Saartje

05-07-2009 om 00:46

Stephanie myer

Hoi Lyanna

Hier wordt Stephanie Meyer verslonden . Het 1e deel heet twilight. Het gaat over een meisje wat verliefd wordt op een vampier. Het is erg populair bij 13-14-15 jarige meisjes. De eerste drie delen zijn in het nederlands verschenen en liggen bij de jeugdboeken bij de best verkochte boeken. Lenen bij de bibliotheek is wel mogelijk maar hier alleen door reserveren.

groet

saar

Lys Lionne

Lys Lionne

05-07-2009 om 22:43

Hier

Mijn dochter (ruim 13 jaar) leest graag over de problemen 'van deze tijd'. Op dit moment is er geleend bij de bieb:
Loverboy en Girl van Joost Heyink
Vamp van Caja Cazemier
Een overdosis ik van Loes Havelaar.

Ik merk ook veel belangstelling voor boeken waar het veel over seks en tienerzwangerschappen gaat. Prima, dat geeft mij mooi een ingang om hier met haar een boom over op te zetten

Kipoen

Kipoen

07-07-2009 om 21:06

Ot twilight

Saartje en pandia, hier ook een 14 jarige die de Twilight saga stukleest. Was het eerst Harry Potter 10 keer per jaar, nu is Twilight ea aan de beurt. We hebben de serie maar besteld, in het Engels want hij is nog niet helemaal uit in het Nederlands. In de bieb bestellen was niet te doen, er ligt een wachtlijst van hier tot Tokyo
Ze schijft ook op een forum met allemaal liefhebbers van de boeken.

Geen boeken voor de dochter van Lynna denk ik, veel te veel vreemd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.