Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Pollewop

Pollewop

25-09-2008 om 11:03

Naar aanleiding van hierboven: wekker zetten en opstaan

Onze dochter zit inmiddels in klas 2 van het VO. Vanaf de brugklas moet ze zelf haar wekker zetten en opstaan zonder dat ze geroepen moet worden. Van de 5x in de week moeten we haar zeker 4x roepen. Elke avond als ik naar bed ga controleer ik of ze de wekker wel heeft gezet, 9 van de 10 is die niet gezet. Onze ochtenden beginnen dus veelal met gemopper. Ze gaat niet te laat naar bed, ligt er om 21.00 uur al in en vaak gaat haar lamp al een half uur later uit.
Vanaf volgend jaar wil ze naar een andere opleiding waarvoor ze 's chtends al om 6.00 haar bed uit moet, wat voor mij veeeeeeél te vroeg is dus dan moet ze echt zelfstandig zijn. Hoe krijgen wij het voor elkaar dat ze elke ochtend op tijd haar bed uitkomt? Haar wekker staat al ver van haar bed af dus ze moet er uit, maar kruipt er dan weer lekker in.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien simpel

Misschien simpel, maar het gewoon niet meer doen? Dat wel aankondigen, maar je er daarna ook niet meer mee bemoeien. Dat gaat waarschijnlijk een paar keer goed mis, maar ze komt er vanzelf achter dat te laat op school komen ook niet handig en prettig is!

Merla

Merla

25-09-2008 om 13:28

Alle scholen?

"Verder hebben alle scholen een prima systeem om leerlingen te straffen, die te laat komen. Schoolplein vegen of de volgende dag extra vroeg komen etc. Laat het dus maar aan de school over dat zij op tijd komt. "
Alle scholen? Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn Alex! Er zijn ook scholen die methodes (of systemen, hoe je 't ook noemen wilt) hebben die niet werken.
Maar het zou wel zo moeten zijn idd.

Pollewop

Pollewop

25-09-2008 om 14:34

Risico

bestaat dat ze dan lekker uitslaapt als ik haar niet wakker maak ;0) En haar kennende zal haar dat heeeeeeél vaak overkomen.
Ik heb geen idee wat de consequenties zijn als ze te laat komt. Moet ik eens nakijken. Een andere wekker heeft geen nut, dit is de 3de wekker al in 1.5 jaar tijd denk dat ze alleen maar wakker wordt van een alarmsirene.

Goed-humeur-wekker

Hier nog een oud-expert: ik heb een paar jaar geleden een lichtwekker gekocht (wel ff voor moeten sparen) en dat bleek voor mij DE oplossing! Een half uur voor wektijd begint het lichter te worden in de kamer, en uiteindelijk piept hij op de afgesproken tijd nog eens netjes. Meestal ben ik wakker voor de piepjes, èn ook nog met een goed humeur. (Ook ik wordt shagrijnig van teveel kabaal 's ochtends.) Als ze niet zo duur waren hadden alledrie onze kids er zo eentje op hun kamer staan.
Josette69

Pollewop

Pollewop

26-09-2008 om 12:09

Vanochtend

ging het goed, ze was netjes op tijd haar bed uit. Moet er wel bij zeggen dat we haar gisteren verteld hebben dat wij haar niet meer wekken of waarschuwen en dat de consequenties voor haar zelf zijn.

Mentor bellen?

hier een tiener die ook diep slaapt (lijkt, d'r moeder wel, zucht) maar die ook nog lichtelijk chaotisch is....(dus inderdaad wekker wel gezet etc.) deze tiener kán het wel. dat heeft ze bewezen. de truc is.....áls ze maar met 'iemand' een afspraak heeft die voor haar zelf 'belangrijk' is. fietst ze dus met iemand mee, dan is ze áltijd op tijd, soms zelfs te vroeg. naar school had ze sommige periodes wel en soms niet iemand om mee te fietsen. nu weer wel.....in zo'n periode dat ze helemaal alleen moest en er dus niet uit kwam en ik ook niet altijd weet wanneer ze eruit moet (en ik ben er niet eens altijd) heb ik haar mentor gebeld. ook enigzins ter controle, maar ook om die erop 'attent' te maken. er is/was wel een systeem voor notoire te laat komers, maar eigenlijk zagen veel leraren het 'door de vingers' omdat ze de periode ervoor dus wél altijd op tijd was. en een 'dipje' zo nu en dan kan altijd natuurlijk. ook kwam ze niet véél te laat, maar meer net op het laatste moment....
toen ik haar mentor gebeld had en mijn zorgen gemeld had over dat 'bijna' te laat komen en dat ik bang was dat dat van kwaad tot erger zou worden. werd het meteen anders. elke seconde werd er geteld. en zoals het systeem is 3 keer te laat is de dag erna 1 uur eerder. dat mag een paar keer en daarna is het 1 uur eerder+1 uur later. dat uur later mag je (zoals alex zei) de congiere 'helpen'....en zo loopt de 'straf' op.
volgens dochter was het héél oneerlijk dat ze eerst best een minuutje later mocht komen, maar erna niet meer. ik heb natuurlijk wijselijk niet verteld dat ik de mentor gebeld had. als ik thuis was geweest altijd (op de gekste momenten gezien die roosterwisselingen) had ik denk ik ook nog enigzins zelf straffen kunnen uitdelen. maar aangezien ik geen controle had leek me dat een moeilijke zaak. mentor vondt het trouwens helemaal niet 'vreemd' dat ik erover belde.

ze doet hetzelfde trouwens bij andere 'afspraken' sport b.v. toen de sportjuf mij aansprak over haar altijd op 't laatste nippertje komen heb ik ook haar gevraagd daar met dochter over te hebben. dat hielp ook wonderbaarlijk. sportjuf vertelde een verhaal over het 'team' en dat die allemaal zitten te wachten en het ook niet leuk vinden dat......(zie je heb je weer dat groepsgedoe ) en het hielp wonderbaarlijk. ik hoef d'r zelfs niet meer te herinneren. het idee alleen al dat al die leeftijdsgenootjes op je staan te wachten doet véél meer dan een toch altijd al zeurende moeder.....

en haar roepen doe ik niet. ik weet zeker dat ík daar ook op zou gaan liggen en dan de wekker niet eens meer hoor (of 'm halfslapend uitdruk zonder dat ik het weet).
groeten albana

*Sophie*

*Sophie*

26-09-2008 om 14:11

Cameron

"en wordt daar zeer geergerd van of geirriteerd door, of ergeren aan, ik ben geirriteerd...ik kan het níet onthouden...ergeren aan, geirriteerd zijn "
------------------------

Op www.onzetaal.nl vind je vaak antwoord op dit soort vragen. Ik heb nu even geen tijd om het te zoeken, maar misschien kun je hier zelf al iets vinden.

Ik denk altijd:
iets iriteert je
of
ik erger me aan iets

groetjes, Sophie.

Maxime

Maxime

26-09-2008 om 17:53

Leuke wekker

Hoi,

Omdat ik net op een ander draadje reageerde zat ik even op een site met gadgets te kijken. Staat een leuke wekker bij, hij is op wieltjes en je mag hem maar een keer op snooze zetten, als ie daarna nog een keer afgaat dan rijd ie weg (hij kan van het nachtkastje afspringen) en rijd door de kamer, dus je moet er dan achteraan om hem uit te zetten. Grappig sinterklaaskadootje misschien (alleen niet goedkoop 69,95) http://www.megagadgets.nl/clocky-p-881.html

Groetjes
Maxime

Mieke

Zoals Cameron ook al schreef: ja, ook als je met je rug naar de wekker ligt wordt je (half) wakker door het licht. Het is alsof je door de ochtendzon gewekt wordt. Soms wordt ik meteen wakker door het licht en sta direct naast mijn bed, soms wacht ik halverwege dromenland tot ik de piepjes hoor.
Ik heb nog de oude versie van deze wekker, de nieuwere zijn nog beter. Er zijn er zelfs waar je een geurtje in kan doen voor goede nachtrust, en ik geloof ook die een rustig muziekje maken.

Pollewop

Pollewop

29-09-2008 om 14:35

***zucht!!**

Had de hoop dat het beter zou gaan na de waarschuwing maar ook vanochtend is madam er gewoon weer ingekropen. En stom genoeg heb ik haar toch wakker gemaakt, weliswaar op het laatste moment maar toch........
Zal eens naar de wekker van Martine(?) kijken, wie weet is dat wat.

Jolanda123

Jolanda123

29-09-2008 om 18:15

Maar toch....

Is daar altijd weer de volgende keer dat ze zich verslaapt, en jij haar dan niet wakker maakt

En als je bang bent dat je je niet kunt bedwingen om haar toch wakker te maken?
Ga fietsen, ga wandelen met de hond, ga een boodschap doen.... Doe van alles behalve thuis zijn LOL

Jolanda

Gemiste kans

dit was je kans geweest om haar voortaan op tijd uit bed te krijgen,maar morgen is er weer een dag,ga gewoon achter je pc zitten ,koptelefoon met muziek op,niet op de klok kijken,en zie wat er gebeurt

lizaa

lizaa

30-09-2008 om 11:13

Inderdaad: lichtwekker

Toen mijn zoon net op de middelbare school zat, en veel vroeger moest opstaan, was het iedere ochtend een heel gedoe om hem op tijd uit bed te krijgen. Ik heb toen een lichtwekker voor hem gekocht (één van philips, die eerst langzaam licht wordt, en dan gaat wekken met het geluid van vogels) en er is geen dag meer een probleem geweest. Iedere ochtend komt hij nu zelf op tijd uit bed, en is dan ook goed wakker. En dat terwijl hij niet echt een ochtendmens is. Het zijn best dure wekkers, maar het was de investering meer dan waard!

Pollewop

Pollewop

30-09-2008 om 11:24

Ben te lief

aan de ene kant wil ik haar een lesje leren maar aan de andere kant wil ik goed voor haar zorgen, aaaaaargh en daar ligt mijn struikelblok, ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen. Moet me zelf echt even een trap onder het gat gaan geven en haar echt eens ervoor laten vliegen. Ze gaat in ieder geval vanavond om 20.00 uur naar bed, tegelijk met haar jongste broertje ;0)

Te lief

je bent juist lief als je haar laat liggen,daarmee help je haar zelfstandig te worden,dat is ouderliefde( ook al voelt dat niet zo)

Jolanda123

Jolanda123

30-09-2008 om 13:16

Te lief?

Lief zijn heeft niets met het aanleren van verantwoordelijkheden te maken.

Waar het om gaat, is dat zij zelf haar verantwoording neemt voor het op tijd opstaan.
Bereik je op deze manier je doel?

Ik weet wel wat ze er wel van leert... Dat jij moppert en dreigt, maar dat als puntje bij paaltje komt, jij er toch wel voor zorgt dat ze op tijd wordt gewekt.

Met andere woorden : Ze leert dat er altijd wel iemand is die haar redt....

Zo reed mijn zoon altijd mee naar het werk. Zijn school ligt in de nabijheid van mijn werk, en dat scheelde hem 1 uur bussen.

En elke ochtend weer het zelfde gedonder....... Ik wilde om 8:20 weg, en om 8:18 kwam hij met grote stappen en een woest hoofd naar beneden gestormd, om dan verontwaardigd uit te roepen dat hij ook nog mee wilde, en dat ik best kon wachten..... ARGGGGGGGGG

Die manier van handelen zorgde ervoor, dan ik 's morgens om 7:30 hem al geirriteerd riep dat hij wakker moest worden, dan om 7:45 nog een keer, en dan om 8:00 weer.... Tegen die tijd was ik pissed en puur geirriteerd, en mijn humeur werd er echt niet beter op.

Hierna heb ik de volgende afspraak gemaakt : Jij wil meerijden, JIJ zorgt er dus voor dat je op tijd beneden bent. Als ik om 9:00 uur moet beginnen, dan ben jij om 8:00 uur beneden. En die 8:00 uur is 8:00 uur op MIJN horloge... Niet op de klok, niet op de tv, niet op de wekkerradio, Nee, MIJN horloge.

Dit ging 2 dagen goed, en toen verscheen hij om 8:02 beneden. Ik heb hem goedemorgen gewenst, gevraagd of hij koffie wilde, en hem verteld dat als ik mijn koffie op had, IK naar mijn werk ging. Op die mededeling pakte hij zijn spullen bij elkaar, waarop ik hem fijntjes vroeg hoe laat hij met de bus wilde vertrekken....

Laat ik hier maar niet schrijven hoe hij reageerde, maar je snapt dat hij daar niet blij mee was, en dat het maar "geneuzel" was om 2 minuten, en dat hij daarom toch wel mee kon?

Nee, hij kon niet mee. Want als hij 2 minuten te laat bij de bushalte staat, dan kan hij ook verwachten dat de bus weg is, en dan heeft klagen bij het busbedrijf ook geen zin, dat die achterlijke (*&*&^*&^%&^%(*& buschauffeur niet op hem gewacht heeft, want hij was 2 minuten te laat, en die chauffeur kan toch wel 2 minuten wachten????

Toen koos hij eieren voor zijn geld, en heel lief en vriendelijk wilde hij nog weten of hij nog een kop koffie voor me in kon schenken, en of er nog iets was wat hij voor mij mee kon nemen......

Jammer alleen voor hem dat dat geen nut had, en ik ben rustig ALLEEN in de auto gestapt, en ik heb hem een prettige dag toegewenst op school en ben naar de auto toegegaan.

En ik moet zeggen.... Deze manier voelt heel goed. Ik heb geen stress meer, wil hij meerijden dan weet hij dat het zijn verantwoording is om op tijd beneden te zijn, en is hij dat niet, nou dan niet.

Ik voel niet meer verantwoordelijk voor zijn "op tijd komen" op school, en als we in de auto zitten, dan hebben we het gezellig met elkaar. En het scheelt zoooooveeeeel in de stress 's morgens....

Jolanda

Slecht-humeur-wekker

Zoek anders eens op internet. Je vindt er verschillende heel pesterige wekkers die bv weglopen en zich verstoppen, of in stukjes uit elkaar vallen en pas ophouden met lawaai maken als je de puzzel hebt gemaakt. of een handgranaat wekker waar je de pin uittrekt en dan de kamer ingooit.
Zelf ben ik ook geen ochtendmens maar ik heb dus wel geleerd mijn wekker aan de andere kant van de kamer te zetten. Ik moet dus m'n bed uit.

Whoops

zie nu pas dat deze optie hier en in het draadje hierboven ook al werd geopperd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.