Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
LJ

LJ

02-06-2017 om 00:03

oksels scheren

Mijn dochter van 12,5 heeft haartjes onder de oksels waar ze zich erg voor schaamt. Ze wil ze scheren.

Nu vind ik haar daar eigenlijk te jong voor. Bovendien, die stoppels en dergelijke zijn ook niet alles. Aan de andere kant snap ik het wel. En ze vraagt het zo netjes.

Ik kan me eigenlijk niet meer herinneren wanneer ik mijn oksels ging scheren. Misschien ook wel rond mijn 13de, geen idee eigenlijk.

Dus.... wanneer sta je zoiets toe? Graag even wat feedback ter oriëntatie.

Dank jullie alvast.

@Emma

@Emma

02-06-2017 om 00:18

oude ladyshave

Ik heb een oude ladyshave waar ik mijn oksels en bikinilijn mee bijhoud. Ik merk dat mijn dochter hem sinds haar 12e stiekem gebruikt voor oksels en benen. Ik vind er niks van. Het zijn andere tijden dan toen ik jong was. Okselhaar kan écht niet meer. Geef je dochter de gelegenheid "mee te doen".
Inmiddels is ze 16 en gebruikt ze hem niet stiekem meer.
Ik heb zelf heel weinig superlichte haartjes op mijn benen. Ik heb ze nooit geschoren. Maar dat hoeft ook niet. Zelfde geldt voor zgn snorhaar. Bij mij zie je het gewoon niet. Bij dochter wel. Ik denk: laat haar maar. Het is ook vredelijk als je van je moeder je benen of oksels niet mag scheren omdat zij dat onzin vindt.

Tondeuse

We haalden er eerst regelmatig de tondeuse over en daarna ging ze scheren met een mesje. Dochter had redelijk wat beharing dus ik vond t prima. Ik heb zelf minder donkere beharing en doe mn oksels altijd met de tondeuse omdat ik anders erge omtstekingen krijg. Nu ben ik aan t flitsen met zo'n aparaat. Haren worden wel minder maar niet helemaal weg.

Pubermoeder

Pubermoeder

02-06-2017 om 09:22

Andersom

Mijn 12-jarige heeft (helaas) behoorlijke donkere beharing. Pikzwarte haren op armen en benen, en een snor waar mening 16-jarige jongen jaloers op zou zijn. Sinds kort heeft ze ook wat okselhaar. En dat alles boeit haar totaal niet. Van mij mag ze het natuurlijk laten zitten, maar ik ben toch bang dat ze er straks in de brugklas mee gepest wordt. En zelfs als je er dan iets mee doet, heb je toch die harige start gemaakt bij je nieuwe klasgenoten.
Ik heb haar op het hart gedrukt om eerst naar mij te komen voor ze haar okselhaar scheert, en niet zelf stiekem aan de gang gaan (ivm verwondingen). Het snorretje heb ik nooit willen benoemen omdat ik niet wil dat ze dat als probleem gaat ervaren. Maar je moet er toch niet aan denken dat ze die stiekem gaat scheren.
Wat een dilemma he?

Te jong?

Waarom vind je haar daar te jong voor?

Ik zou daar niet mee wegkomen als argument, behalve als ik het kon onderbouwen(bijv te gevaarlijk, de gevolgen nog niet kunnen overzien, te ordinair/uitdagend). Ik kan hiervoor geen onderbouwing bedenken, behalve dan dat mijn meisje wel heel hard groot wordt, maar dat vind ik niet echt een argument.

Mijn dochter was 12 toen ze begion met oksels ontharen. Ze vindt het heel naar om naar zweet te ruiken (en die pubers kunnen er wat van) en dit houdt ze makkelijker schoon.

Tip: laat haar ontharen met ontharingscrème, dan krijg je niet zulke stoppels en blijft het langer weg.

Oh, en de mening van anderen

De mening van anderen: ik ben best geschrokken over de mate waarin pubers oordelen over dit soort dingen. Noem me naïef, maar ik had dat niet gedacht. Mijn eigen kind, die echt wordt opgevoed met verdraagzaamheid, nuances etc, vindt er ook wat van bij haar vriendinnetje bijv. Ze probeert dan te adviseren het weg te halen. Ze hoort namelijk ook dat er over gepraat wordt. Zelf zegt ze: het leven op de middelbare is best hard.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2017 om 10:30

Pubermoeder

Als je dochter mediterraanse genen heeft, is het bijna standaard dat meisjes en vrouwen hun bovenlip laten ontharen dmv laseren. Maar ook als ze die niet heeft, vind ik het heel begrijpelijk en normaal. Ze is dus niet uniek, misschien helpt dat als je het maar wilt bespreken .

https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/laserontharing

Mijn oudste dochter had een apart oortje (een flapje aan de bovenrand) en ze stonden wat naar voren. We hebben haar de keus gegeven of en wanneer ze er iets aan wilde doen. Dat moment kwam toen ze naar het VO ging, omdat ze haar daar dan niet anders zouden kennen dan met haar geopereerde oren. Toen ze geopereerd was, wilde ze per se met haar hoofd nog in het verband naar school, want dat vond ze dan wel weer erg interessant staan. Daar wel.

Niki73

Niki73

02-06-2017 om 11:09

Mijn dochter (iets jonger dan de jouwe) vroeg of ze haar oksels mocht ontharen. Ik heb er eerst wel even een gesprekje tegenaan gegooid: het is jouw lichaam, dus jouw keuze. Laat je niet onder druk zetten het een of het ander te doen of te laten. Haartjes zijn natuurlijk en niet vies zolang je je wast! Onthaarde oksels stinken sneller, is mijn ervaring (ik weet het, sommigen ervaren het anders), dus ik scheer mijn oksels alleen als ik iets zonder mouwen draag. Met die informatie heb ik haar de vrije keuze gegeven.
In eerste instantie heb ik haar de ladyshave aangeboden, daarmee snijd je jezelf tenminste echt niet. Scheermesjes heeft ze ook al geprobeerd (na uitleg van mij hoe je die gebruikt), ik zal eens vragen wat ze eigenlijk het prettigst vindt.

Pubermoeder

Het is fijn dat je dochter er nu nog niet mee zit. Maar de vraag is niet of dat moment ooit gaat komen, maar wanneer dat gaat komen. En dat moment kun je beter voor zijn. Zeker nu we in een tijdperk leven dat haargroei bij vrouwen op andere plekken als het hoofd synoniem is voor vies en onverzorgd. Ik vind de strijd tegen elk overtollig haartje wat overdreven. Maar als er sprake is van veel donkere haargroei in het gezicht zou ik zeker met dochter naar de huisarts gaan. Ook om er achter te komen of er een hormonale stoornis aan ten grondslag ligt.

Een rotopmerking kan verstrekkende gevolgen hebben.Ik heb ook jarenlang last gehad van overtollige haargroei. Ik was een waterrat, niet uit het zwembad weg te slaan. Tot een paar volwassen (!)vrouwen het nodig vonden om naar me te wijzen met de uitroep: Zoo, die is bebaard. Toen ben ik jaren niet geweest. Veertig jaren geleden, en ik kan me het moment nog haarscherp voor de geest halen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2017 om 12:30

Kenfan

Vreselijk dat soort vrouwen. Als je het dan zo nodig vindt om iets van iemand te vinden doe het dan buiten zijn of haar gehoor.

Pubermoeder

Pubermoeder

02-06-2017 om 12:41

Echt?

Ik vind het dus echt heel zielig om het aan te kaarten juist omdat ze zelf nog nooit iets in die richting heeft gezegd en nog nooit een vervelende opmerking heeft gehad. En dan krijg je door je moeder een probleem aangepraat. Het been- en okselhaar vind ik niet noemenswaardig, en is bovendien zo weg. Maar een snor en unibrow is natuurlijk wel iets wat op een juiste manier moet worden weg gehaald, anders krijg je donkere stoppels.

mijk

mijk

02-06-2017 om 14:11

Mijn dochter vond het zelf vervelend

en wil dat graag geschoren. Benen vind ze nu nog niet zo'n probleem. Ze is 12 en zit in groep 8 en is met alles net wat eerder dan haar klasgenoten dus er wordt al snel over gepraat. Als ze er om vraagt scheer ik het even. Ze vind het zelf nog een beetje spannend en het is zo gebeurd 's ochtends voor de douche aan bij de wasbak.

Mijk

LJ

LJ

02-06-2017 om 14:57

bedankt

Dank voor de reacties.

Dat ik haar te jong vind, is gevoelsmatig. Iets met loslaten enzo....

Maar ben niet persé tegen. Vandaar dat ik het hier even in de groep gooide. Even kijken hoe men er anno 2017 in staat.

Ik vind het ook fijn dat ze het met mij overlegd en ik begrijp het ook. De optie van een ladyshave een goede. Geen geklooi met mesjes. (vanwege medicatie moeten nu geen verwondingen en ontstekingen hebben). Nu hebben we geen oude meer liggen, maar voor die paar luttele haartjes halen we de tondeuse van papa er wel even langs. Bzzzzzz. Ik help haar daar nog even mee, en dan zien we in de volgende groeispurt wel verder.

Vesta

Vesta

02-06-2017 om 15:19

schaar

wij zijn heel pragmatisch en hebben die 2 haartjes gewoon afgeknipt. Ik had er ook wat moeite mee, maar ja, kleine meisjes worden groot......

En nu wachten we tot ze weer aangroeien maar dat gaat niet zo snel.

die leeftijd

ik schaamde me destijds om erover te vragen en mijn moeder gebruikte mesjes en die vond ik eng. Dus ik probeerde met een schaar alles zo kort mogelijk te knippen. Ik knipte daarbij regelmatig in mijn huid.

Een tondeuse/ladyshave is een prima begin-oplossing. Minder eng dan scheren en praktischer dan een schaar.

En kort/weinig tot geen haar is inderdaad makkelijker fris te houden. Pubers geuren nu eenmaal wat sterker.

Milcham

Milcham

02-06-2017 om 21:35

Ach

Mijn dochter was 9 toen ze geen korte broeken of jurkjes meer aan wilde. Na enig aandringen van mijn kant vertelde ze dat ze zich schaamde voor haar harige benen. Ik vond het geen probleem, maar het is niet mijn lijf en ik heb niet te dealen met meidenvenijn. We hebben dezelfde week samen een ladyshave voor haar uitgezocht.
Ik vind het altijd zo zielig als een (prépuber) al zijn moed bij elkaar raapt om iets te vragen en het vervolgens wordt afgedaan dat het niet mag omdat de ouders kind te jong vinden maar er eigenlijk zelf nog niet aan toe zijn.
Kind had een vriend. In de namiddag een paniekerige snuif onder de oksel waarna de uitroep volgde: 'Ik ruik naar ui!', om vervolgens mistroostig te verzuchten: 'Ik mag geen deo van mijn moeder, vindt ze me nog te jong voor.'
Ach gos toch, echt sneu.

Loslaten is ook moeilijk. Ik vind dat ook. Maar het loslaten niet laten gebeuren, zoals mijn moeder deed, heeft in mijn geval ook sporen nagelaten. Ik heb dat loslaten heel hard geforceerd later.

En een van de belangrijkste herinneringen op dat vlak is dat ik geen tampons mocht en dat mijn moeder beledigd was dat ik ze zelf had gekocht.

Deze ervaring maakr dar ik soms mijn moeite tot loslaten verberg als ik mijn dochter dingen laat doen waarbij ik me vertwijfeld afvraag hoe kort geleden het ook al weer is dat ze mijn schattige peutertje was. Het gaat mij soms ook te snel, maar ik ben tegelijkertijd ook trots dat ze al zo zelfstandig is.

Sanne

Sanne

02-06-2017 om 23:46

Hier

Vindt de 12 jarige het zelf geen enkel probleem.
Ik zou het zeker niet verbieden als ze het zou willen ontharen.
Maar ik ga het ook niet aanmoedigen omdat 'ze' er anders iets van vinden op de middelbare.

Pubermoeder

Ik snap je dilemma wel. Mijn opgewekte jongste leek ook niet onder zijn hevige acne te lijden, en het laatste wat ik wilde was hem complexen aanpraten. De reden dat ik toch met hem naar de huisarts ben gegaan is omdat het hetzelfde soort acne is waar mijn zwager forse littekens aan over heeft gehouden. Dat vond ik nog zieliger. De kuur slaat goed aan, en nu is hij toch wel blij met zijn gavere huid. En ik ben blij dat we juist gegaan zijn toen hij er nog niet meezat en voordat uitgaan en liefde een rol gingen spelen.

Het gros van de beugels gaat om cosmetische redenen, al die brugklassers krijgen toch ook geen complexen van het orthodontistenbezoek? Hirsutisme en acne zijn niet alleen ontsierende aandoeningen, maar ook medische kwalen. Op die manier zou ik het brengen, zonder er een kwestie van mooi of lelijk of vies van te maken.

Echte overmatige beharing bestrijd je niet met huis-, tuin en keukenmiddeltjes. Van scheren krijg je al snel hele harde stoppels, bij ontharingscreme bleven die langer weg. Dat was onbetaalbaar, want ik smeerde zo een tube per been weg. Ik schaamde me er dood voor, en ik werd er heel onzeker van,terwijl dat verder niet in mijn aard ligt. Ook als de mussen dood van het dak vielen droeg ik lange broeken, en ik heb jaren niet gezwommen. Ik vreesde ook altijd de reactie van een nieuw vriendje. En dan had ik het alleen nog maar op mijn benen.

Dus nogmaals, met het vooruitzicht dat je kind niet altijd een onbevangen 12jarige blijft, maar ook nog de puberteit doormoet zou ik zeker naar de huis/darts. gaan. Ook omdat er best wat aan te doen is. Maar ik zal verder niet aandringen hoor

Laten doen

Mama aub laten doen. Straks loopt dat kindje met een geurtje.... gillette venus zou je kunnen gebruiken voor het meisje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.