Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
lady di

lady di

18-12-2008 om 11:40

Oudere pubers

Misschien ben ik wel de overbezorgde moeder maar toch wil ik even vragen of die bij jullie ook zo zijn. Ik ben een zoonv an 19 en een van 17 jaar.
De jongste gaat nog niet uit en zit heel thuis. De oudste daartegenover heeft de smaak te pakken en zit bijna nooit thuis. Hij woont nog altijd thuis en zit momenteel in zijn 2dejaar hogere school (universiteit). Zijn ziet er meestal als volgt uit:
De maandag naar school van 11 tot 16u, daarna tot rond 18u met vrienden op school blijven plakken of naar een vriendin. De dinsdag naar school van 9 tot 18u en daarna om 19u naar de voetbaltraining komt rond 22u terug thuis. De woensdag school van 11 tot 16 daarna bij een vriend thuis aan auto's prutsen komt dan thuis en gaat daarna met vrienden op café tot rond 1u 's nachts. Donderdag pas in de namiddag school tot 18u daarna terug voetbaltraining. Donderavond studentenavond en dan gaan ze naar een fuif of op café tot rond 3u s morgens. Vrijdag pas school vanaf 11u tot rond 16u en daarna oop café om de week af te sluiten met de studenten van school. Opgepast hij gaat met de wagen op stap en is daar heel bewust mee dus alcohol is zeer beperkt. De vrijdagavond komt hij meestal rond 22 of 23u thuis want de volgende dat meot om om 4u uit het bed om zijn weekendwerk. Dus zaterdag van 4u 's morgens tot 16u weekendwerk daarna gaat hij terug naar die vriend om aan auto te werken en komt hij rond 22u thuis, indien ze niet uitgaan op zaterdag avond. Want op zondag heeft hij in de namiddag zijn voetbalmach. Dit is zowat zijn drukke week en volgens mij soms te laat of te vroeg in de morgen. Is dit bij jullie ook zo ???? Zijn die mannen eens 19 ook nooit meer thuis en gaan die ook zo veel laat uit in de week ???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

18-12-2008 om 13:06

Wel ondernemend

maar niet zo'n uitgaanster. Ze gaat heel af en toe uit.
Mijn dochter van 17 (ze telt de maanden af voor haar 18de) is wel heel ondernemend. Deze week bijvoorbeeld eet ze maar 1 avond thuis. Aan uitgaan heeft ze maar af en toe behoefte, maar ze heeft wel andere dingen. Ze is zaterdag de hele dag tot laat in de avond van huis en zondag werkt ze. Ze had een tweede baan, maar dat beviel toch niet.
Jouw zoon is 19 en dan is de tijd aangebroken dat hij zijn verantwoordelijkheid zelf moet nemen. Als hij hierdoor dus in de problemen komt met zijn studie dan hoop ik dat hij daar de consequenties uit leert trekken. Maar sommigen kunnen het allemaal fluitend naast elkaar.
Ik vrees dat ik er niet altijd mijn mond over zou kunnen houden. Het opvoedkundige deel mag er dan opzitten, wijze raad mag wel. Niet dat ze daar op zitten te wachten overigens

Maylise

Maylise

18-12-2008 om 13:36

Deels herkennning

Mijn dochter van 20 en zoon van 18 zijn ook heel uithuizig. Ze studeren allebei. Dochter doet een intense studie, er nog half een tweede studie naast en daarnaast heeft ze een druk sociaal leven en vrijwilligerswerk. In elk geval vind ik dat ze voornamelijk positief bezig is. Ik vind het dan ook fijn dat ze niet zo veel thuis is in die zin dat ik weet dat ze of wat leuks of wat nuttigs of een combinatie doet. Ze doet geen rare dingen en studeert hard.

Mijn zoon is een iets ander verhaal. Die heeft weken dat hij veel thuis rondhangt maar een weken dat hij veel met vrienden rondhangt. En hoewel hij best leuke vrienden heeft zitten er exemplaren bij die hoewel ze best lief zijn meestal ook hele rare dingen uithalen. Daarom ben ik altijd minder gerust als zoon laat thuis komt of langer wegblijft. Verder heeft natuurlijk ook zijn colleges en andere activiteiten die wel positief zijn. Het is meer als hij met vrienden weg is 's avonds dat ik soms ongerust ben. Hij is echter volwassen dus ik laat het los. Er is tot nog toe ook niks raars gebeurd en ik weet dat zoon zelf geen rare dingen doet.
Verder gaat hij wel naar alle colleges toe van zijn studie en dat zijn er best veel want hij doet een studie met veel werkcollege's. Daarnaast doet hij te weinig aan zijn studie maar dat is volgens verwachting. Ik had niet verwacht dat hij dit jaar opeens hard zou gaan leren. Hij moet het nu zelf doen en dat is niet altijd makkelijk. Ook niet voor mij omdat los te laten. Wat dat betreft ben ik ergens wel blij dat hij geen studie doet waar ik verstand van heb. Anders zou ik teveel gaan ingrijpen. Nu houdt mijn onvermogen mij op afstand. Vanuit die afstand stuur ik nog wel een beetje, leren hoe je een bibliographie maakt, een essay indeelt en dat soort dingen. Maar ik zeg niks meer als hij vijf avonden achter elkaar weg is. Dat is nu echt zijn verantwoordelijkheid.

Maylise

Hotel *thuis*

ja hoor ,heel herkenbaar,zoonlief(nu 22) zagen we vanaf zijn 18e alleen nog aan tafel s,avonds en hij sliep thuis( hij is nu op wereldreis)en dochterlief( ook 22) heeft ook vanaf die leeftijd haar eigen leventje.
dochter van 15 hangt ook al overal rond( bij vrienden voornamelijk,ze mag nog niet uit),zij is alleen nog thuis met eten en slapen en huiswerk maken.
s,avonds mag ze alleen in het weekend weg.
soms denk ik ,het lijkt hier wel een hotel.
slapen en eten in het hotel en verder je eigen gang gaan.
hoewel ik het ook vrij normaal vind,het is toch de bedoeling dat ze uiteindelijk een eigen leven gaan leiden? daar beginnen ze mee in de puberteit.

reina

reina

18-12-2008 om 14:57

Herkenbaar

Mijn dochter is op haar 19e de deur uitgegaan, ik zei na die tijd wel eens dat ik haar toen veel vaker écht zag dan daarvoor. Want als ze nu komt (ze woont al 6 jaar niet meer hier) ís ze er ook echt, we zijn dan met elkaar, terwijl ze voor die tijd vnl bezig was op haar kamer en met school, werk en vrienden. Zoon (van net 23) woont weer thuis tegenwoordig, maar hem zie ik bijna niet Hij werkt in de horeca, is dus aan het werk als wij vrij zijn en door die gekke tijden (als hij vrienden wil zien is dat ná zijn werk..) slaapt hij overdag veel.

Tirza G.

Tirza G.

18-12-2008 om 15:55

Hotel mamma

Tja, ik vind dit redelijk normaal klinken allemaal (wij stellen ons zelfs wel eens aan elkaar voor )), maar ik zou wel ingrijpen als ik er zélf last van zou hebben. Doordeweeks om 2-3 uur thuiskomen: daar word ik dus niet vrolijk van. Omdat IK er niet van kan slapen, wakker van word/lig, blergh, nee hoor.

Tirza

tonny

tonny

18-12-2008 om 20:03

Allemaal verschillend

Zolang ze thuiswonen vind ik nachtbraken door de weeks geen succes, inderdaad zoals Tirza zegt omdat ík er wakker van word.

De een is veel uithuiziger dan de ander. Maar zolang je thuis woont, hoor je het op tijd te melden als je er niet bent bij het avondeten. Ook is het niet raar als kinderen van deze leeftijd eens per week verantwoordelijk zijn voor het bereiden van de maaltijd - we hebben het allemaal druk, dus waarom niet? Hotel Mama kan overdrijven in haar service

De auto mee en matig alcohol - NEE! De auto mee = géén alcohol. Ze zijn op deze leeftijd nog veel te onervaren en mogen niet soepel met drankgebruik omgaan. Het is nog steeds de leeftijdsgroep/sekse met de meeste verkeersongevallen!

tonny

reina

reina

18-12-2008 om 21:37

Tirza

Ik hoop dat je geen 'horeca-kinderen' hebt Mijn beide kinders moesten zo nodig hun heil daar wel gaan zoeken. Waardoor thuiskomen na een uur of 1 hier standaard is, al járen! Het went wel, toen zoon net weer thuis woonde werd ik elke nacht wakker, nu slaap ik meestal door ( maar hij is dan ook een meester in stil-doen geworden, aangezien hij op het schip zijn hut maanden moest delen met collega's met andere diensten

Tirza G.

Tirza G.

18-12-2008 om 21:43

Ooooooooo reina

Dat zou een oplossing zijn voor mijn dochter! Dat is niet zozeer een nachtbraker, als wel een ochtendbraker. VOor haar baantje (straks in de kerstvakantie weer iedere dag) én voor haar sport staat ze om 5.30-6.00 uur op. En denkt vervolgens niet meer na Heb je Enig Idee hóe hard je een laatje dicht kunt doen? Die hobbelt vrolijk fluitend de trap af, doet overal lichten aan, klapt vrolijk de deur achter zich dicht dooeooeooeiiiiiiiii......ja schat, dahag, werk ze. Zucht. En nou ben ik wakker.

Tirza

Tirza ot.

Ik moet altijd zo lachen om jouw postings. Ik ZIE het gewoon gebeuren dat opstaan op die manier. Je beschrijft de dingen altijd zo duidelijk.

Mariel

PS Bij mijn broer hielp het wel toen ik dat een keer deed toen hij uit kon slapen.

reina

reina

19-12-2008 om 07:11

Tirza

"Heb je Enig Idee hóe hard je een laatje dicht kunt doen?" Absoluut Daarom hoopte ik ook voor jou dat je géén horecakinders hebt Want ook hier was er een tijdperk voor de boot en toen werd ik elke nacht begroet met "Hai mam', ongeacht het tijdstip en ik heb heel wat keren rechtop in bed gezeten omdat zoonlief midden in de nacht bedacht dat gebakken ei wel erg lekker was na het werk en vervolgens met alle pannen in de keukenla begon te rammelen, om maar niet te praten van dochter die opbelde tóch maar bij een collega te overnachten of mee te delen dat de laatste bus nog wel errug lang wegbleef en dat niet zo prettig voelde op het Amstelstation ... of zoonlief die weer eens beroofd was en vroeg of we hem konden halen of...., kan ik boekdelen mee vol schrijven. Maarre ... het is wel handig als ze goed kunnen koken!

Blijven opvoeden

O, wat ben ik het met Tonny eens. Ook al lijkt thuis soms op een handig hotel, er moeten wel afspraken gemaakt worden om het gezellig te houden voor iedereen.
Bij ons: op tijd laten weten of je wel of niet mee eet.
Als je bij een vriend blijft slapen, dat even melden. Anders is ma erg ongerust. Af en toe een handje uitsteken op een vrije dag wordt ook erg gewaardeerd.
Het gaat hier met vallen en opstaan. De tijd naast de studies wordt hier gevuld met baantjes, sport en muziek. Ze hebben het wel erg druk, mijn pubers.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.