Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Dropdruifje

Dropdruifje

04-03-2018 om 19:46

Puber lastige eter

Mijn dochter is een enorm lastige eter.
Bijvoorbeeld, pasta maar enkel volkoren van dat ene merk.(ze proeft wel degelijk verschil)
Ik ga er wat in mee maar haar vader niet, wat leidt tot hevige discusies aan tafel.
Hij zegt "eten wat de pot schaft" en laat haar ook aan tafel zitten tot het bord leeg is.of ze moet met haar bord in de tuin.
Al die ruzies aan tafel worden me vaak teveel waardoor ik toegeef.
Hebben jullie tips om haar te laten eten?

Marthe

Marthe

04-03-2018 om 20:51

Mama.1955

Berichten plaatsen onder twee namen in een draad is niet toegestaan. Daarom is dit bericht verwijderd

Met vriendelijke groet,

Heidi Sour
Forumbeheer Ouders Online

@Emma

@Emma

04-03-2018 om 20:57

Streng zijn

Serieus, een puber in de tuin zetten omdat ze haar bord niet leeg eet?

Mama.1955

Mama.1955

04-03-2018 om 21:00

Emma

Ik ben meer voor de rustige aanpak..
Praten en afspraken maken vb. Belonen bij goed eten.
Maar de vader is ervan overtuigd dat ze het zo pas zal leren..

Mama.1955

Mama.1955

04-03-2018 om 21:02

Emma

Ik ben al lang tevreden als ze iets eet..
Moet heus niet heel haar bord leeg eten als ze het niet lekker vind

Soms

Soms moet je met elkaar in de clinch en niet met je kind.
Je houdt zo goed mogelijk rekening met je kind en als ze dan nog spatsies heeft eet ze maar een boterham. Maar je gaat toch echt niet van die dwangmaatregelen nemen. Een kind bepaalt zelf wat ze in haar mond stopt.

Machtstrijd aangaan met je puber! Echt niet. Ze eten, of ze eten niet.

Ik zou het zelf, ik heb een expartner die ook soms denkt dwang te moeten gebruiken, niet accepteren en met mijn kind ergens anders gaan zitten als het niet ophoudt. Strijd maken over het eten is een gebrek aan vaardigheden en fundamentele onzekerheid over je ouderschap. Alsof ouderschap dwingen is.

Mama.1955

Mama.1955

04-03-2018 om 21:05

@anne

Vind ik ook..
Als de papa niet thuis is geef ik haar iets wat ze lust en dan eet ze goed!
Of gewoon een boterham..
Maar met de papa moet ze dat niet proberen..

Marthe

Marthe

04-03-2018 om 21:07

Mama.1955

Berichten plaatsen onder twee namen in een draad is niet toegestaan. Daarom is dit bericht verwijderd

Met vriendelijke groet,

Heidi Sour
Forumbeheer Ouders Online

Mama.1955

Mama.1955

04-03-2018 om 21:10

Marthe

Als ze alleen met mij is is ze even kieskeurig..
Meestal eindigd het in ruzie met de papa, wordt ze naar haar kamer gestuurd en is het ruzie beneden..

Marie

Marie

04-03-2018 om 23:07

wat wil vader bereiken?

Ik denk dat je er eerst achter moet komen wat je partner wil bereiken met haar dwingen te eten.
Respect? - gaat hem niet worden.
Gezelligheid aan tafel? - gaat hem ook niet worden.
Hij moest "vroeger" ook doen wat zijn ouders zeiden en daar is hij toch ook niet slechter van geworden? - alsof puber daar boodschap aan heeft.
Met streng zijn kweek je respect toch? Kinderen horen te luisteren en te doen wat de ouders zeggen toch? Anders worden het maar watjes en door steeds toe te geven (wat jij doet) kweek je alleen maar watjes toch?.

Ik denk dat jullie als partners uit moeten praten hoe jullie het graag aan tafel zouden zien.
Moet iedereen altijd alles opeten? En waarom moet dat?

Hoelang speelt dit trouwens al? Jaren? Aangezien je het over een puber hebt.
Wat gebeurt er als ze bij vreemden is? Eet ze dan wel (een beetje)?

Hier was oudste ook altijd een hele slechte eter. Was ook niet altijd gezellig aan tafel. Totdat ze met 10 jaar een week op ponykamp ging. Daarna lustte ze ineens veel meer en wilde ze ook meer proberen.

Dropdruifje

Dropdruifje

05-03-2018 om 06:19

Marie

Bij anderen eet ze ook amper..
Ik wil gewoon dat ze iets eet, en als ze liwver een boke eet ipv de warme maaltijd is dat geen probleem

De vader heeft thuis alles "leren" eten en wil dit bij onze dochter ook

Dropdruifje ( ot)

Begrijp ik het nu goed dat dropdruifje en mama.1955 dezelfde personen zijn?
Soms kan het gebeuren dat iemand per ongeluk nog onder de andere Nick staat, dan waaronder zij wilt reageren. Een vergissing die vaker voorkomt bij mensen met diverse Nicks.
Dus dropdruifje of mama 1955, onder welke Nick wordt het nu?

Mijn excuus als ik er naast zit.

Met streng zijn krijg je juist het tegenovergestelde

Die straf - met je bord in de tuin - is wel achterhaald en betwijfel ook ten zeerste of dat werkt. Los van de vraag of zij dadelijk daardoor een eetstoornis ontwikkeld of andere issues rond het zelfbeeld. Grappig. Ik denk terug aan wat voor eter ik vroeger was: lastig, lastiger, lastigst. Zo at ik bijvoorbeeld geen witlof/brood met pitjes. Lustte (en nog steeds) wel spruitjes :\ Tegenwoordig is voeding een grote hobby van me Als ik ook maar even de kans krijg....

Maar ik dwaal af! Dat je als ouder wil dat je kind alles leert eten is natuurlijk toe te juichen. De vraag is alleen hoe moet ze het leren? Moet alles haar letterlijk voorgeschoteld worden onder het mom 'eten wat de pot schaft' of betrek je haar bij de maaltijd (en breng je haar op die manier verantwoordelijkheid bij)

Een enkeling probeerde het bij mij ook vroeger op de strenge manier, maar kwam vervolgens zéér bedrogen uit Ik denk dat je meer een participerende rol zou moeten spelen; betrekken van je kind bij de bereiding van de maaltijd. Ga niet telkens boodschappen doen bij de AH maar ga een keer samen naar de markt. Koop versie ingrediënten; kortom, maak er wat bijzonders van.

Het resultaat (in mijn geval): Ik doe wekelijks samen met ons mam boodschappen en bij voorkeur duiken we samen de keuken in!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.