Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
amar

amar

08-01-2009 om 12:30

Puberkleding

beste medeouders,
al een tijdje verbaas ik me erover hoe kouwelijk pubers zich kleden. Mijn dochter is 14 en als ik langs haar school fiets zie ik altijd kinderen in zulke dunne kleren staan, liefst nog zonder jas ook, ook al vriest het flink.
Mijn zoon van 11 die al behoorlijk begint te puberen zag ik trouwens laatst op het schoolplein ook al zonder jas staan koukleumen terwijl het dik vroor.
De jongens in zijn klas dragen het liefst een t-shirt viel me op, terwijl het nu best koud is.
Het kan natuurlijk 'cool' (letterlijk) zijn om zo gekleed te gaan, of weten jullie nog andere redenen waarom dit zo is?
Ik dacht zelf nog even of ze het ook echt minder koud hebben omdat er in hun lichaam allerlei hormonale veranderingen plaatsvinden.
Ik kan me van vroeger niet herinneren dat wij ons zo dun kleedden. Jullie?
amar

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verwend of náast school?

nou ik weet niet hoor, maar ik denk niet dat hier de kinderen dat zouden doen. ze zouden namelijk bevroren zijn voor ze er zijn. het lijken me óf verwende kinderen (worden door ouders afgezet met auto)zijn óf het moeten kinderen zijn die náást school wonen. de kinderen die hier voorbij komen om naar school te gaan (pubers en oudere basisschooljeugd) zijn toch écht állemaal dik ingepakt. maar die fietsen of lopen. op de kinderen in de auto's heb ik geen zicht....
hier thuis vertrekt oudste om 6.50 op de fiets. 12 kilometer, met muts, handschoenen, sjaal en dikke jas en eronder dikke trui met hemd én t-shirt en spijkerbroek met extra lange sokken (tot over knie) eronder. ze heeft zelfs nog overwogen een pyamabroek eronder te doen 's morgens en dan op school uit te doen.maar dat bleek niet nodig. deze week was het rond die tijd dat zij vertrok nog -10. volgens mij overleef je dat niet eens als je alleen een t-shirt aan hebt en zo'n eind moet fietsen in die temperatuur.
jongste loopt en vetrekt om 8.00 uur. 15 minuten lopen. ook hemd,trui, spijkerbroek, jas+ sjaal en handschoenen. de muts heeft ze niet nodig. ze doet d'r jasmuts alleen wel op. maar het is tegen die tijd al wat 'warmer' (euh -4,-5?) maar ook dat lijkt me in een t-shirt niet erg gezond.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2009 om 13:31

Dochters

Mijn dochters hebben vaak meerdere laagjes aan. Dat ziet er wel dun uit, maar is het dus eigenlijk niet. Dan heb ik minder aan. Mijn oudste dochter heeft het volgens zeggen wel vaak warm. Zij is door haar scoutingbestaan ook redelijk gehard denk ik.
Op ons werk waren problemen met de verwarming. Daardoor zaten we letterlijk met jassen en sjaals achter de computer. Reken maar dat de puberella's en puberello's dat ook deden.

Rieke

Rieke

08-01-2009 om 14:24

Nou inderdaad

Wij waren gisteren op het ijs en er waren pubers aan het ijs hockeyen in alleen maar een shirtje. En blote hals en blote handen. En wij in donsjacken, ski broek, thermohandschoenen. Voelde me opeens een log monster naast die ranke snelle, half blote meisjes en jongens....maar ik wil niet ruilen. Nee ken het ook niet vroeger, mocht niet eens van m'n ouders denk ik.

mopperkont

mopperkont

08-01-2009 om 15:10

Kleedgeld

Mijn dochter draagt nu een zomerjas (met sjaal, muts en wanten) omdat ze het vertikt om een winterjas te kopen. Ze krijgt voldoende kleedgeld, maar dat mag ze naar eigen inzicht uitgeven. In mijn warme Gore-tex jas met fleecje wil ze niet dood gevonden worden.... zucht... pubers.

Massi Nissa

Massi Nissa

08-01-2009 om 15:47

Hier ook

Veel van mijn leerlingen (12-16 jaar) lopen ook in T-shirts rond en vinden het duidelijk stoer om in de pauze zonder jas te lopen. Of zo'n dun zomerjackje aan bij -12, dat is ook populair. Het heeft dus wel iets te maken met status. Daarnaast vinden veel meisjes het prettig om strakke, dunne kleding te dragen omdat zij zich daar "mooi" in voelen.
Is niks nieuws, hoor. Vijftien jaar geleden op de uni liepen er al meisjes te klagen dat de verwarming hoger moest omdat het zo koud was in de collegezalen. Die meisjes hadden dan wel een minirok met panty aan. Ik moest daar toen al om lachen.
Groetjes
Massi

Tirza G.

Tirza G.

08-01-2009 om 16:08

En andersom

Hoogzomer lopen ze met kniehoge laarzen door de stad. Het valt niet mee om puber te zijn, je moet op zóveel dingen letten.

Tirza

Geen puber maar

ik draag ook bijna nooit een jas. Nu het vriest eindelijk een winterjas gekocht (omdat ik vind dat je er wel eentje hoort te hebben) en gelijk de binnenvoering er uit geritst want veel te warm op de fiets. Even de stad in vanuit mijn werk vind ik de moeite niet voor een jas. Ik vind het ook niet lekker zitten, voel me net een ijsbeer. Met skien heb ik ook vaak last van mijn jas, ga ook regelmatig met alleen een t-shirt met lange mouwen de piste op en jas in mijn rugzak. Ik bezit niet eens een zomerjas.

Als ik met de auto ga moet ik er op letten dat er iets warms mee gaat want een jas heb ik echt niet nodig tenzij er een ongeluk gebeurt.

Dus ik herken het wel die pubers. Deels voelen ze de kou waarschijnlijk niet zoals ik en deels is het waarschijnlijk ook gewoon voor het mooi en van de makkelijkheid. Pauze, dan wil je naar buiten en niet eerst je jas aan!

Binnen is het een ander verhaal, als ik stil zit op de bank heb ik het altijd koud en 's avonds buiten zittend ben ik de eerste die een trui aantrekt.

Mariel (27)

PS En mijn oma blijft maar zeggen, meid heb je het niet koud?

MaximeM

MaximeM

08-01-2009 om 17:15

Altijd warm

Hoi,

Ligt denk ik ook aan de kinderen zelf. Mijn zoon heeft het altijd warm. Loopt tot november nog in een korte broek en baalt dat hij nu een lange aan moet. Zodra hij thuis komt gaat (voor binnen) zijn korte broek meteen weer aan. Dochter heeft wel meer lagen aan maar bij haar op de middelbare school staat de verwarming altijd zo hoog dat ze niets diks aan kan trekken want dan is het weer te warm (dus aldoor loopt zij met vesten)

Maxime

Bastet

Bastet

08-01-2009 om 18:43

Albana

Mijn zoon van elf moet toch echt zelf naar school lopen,een minuut of tien,en ik moet echt opletten dat ie niet in z'n shirt en vest naar buiten holt...dus nee,zeker geen verwend ventje.
Bastet

amar

amar

08-01-2009 om 22:33

Grappig

en leuk dat het wel herkend wordt door jullie.
Mijn kinderen fietsen zelf naar school hoor, ook nu het koud is enzo.Albana,ik breng ze nooit.Zouden ze ook niet willen trouwens.
Maar ik denk dat het dus kennelijk iets met status te maken kan hebben, als ik jullie reakties zo lees en grofweg samenvat.En ook iets met 'gezien worden' misschien (meisjes met die strakke truitjes)?
En inderdaad nu ik eraan denk: op de vroegere opl. die ik deed zaten ook wel meisjes soms in strakke zomerkleding terwijl het hartstikke koud was. Dat was dan sexy, bijzonder, vonden zij.Ik begreep dat toen al niet.
amar

Lynna

Lynna

09-01-2009 om 07:31

Bij mij op school

Op de middelbare school waar ik (nog) werk, lopen de dames nu nog in dunne truitjes met lange mouwen. Zodra de eerste zon gaat schijnen, hebben ze vast 1 blote schouder, of hele korte mouwtjes. Let wel, dan hoeft het nog maar 15 graden te zijn! En dan maar klagen dat het zo koud is bij ons in de mediatheek. Tsja, wij hebben gewoon een redelijke dunne trui aan en doen af en toe de deur open voor frisse lucht (is wel nodig met 24 computers, 30 leerlingen, en een printer en kopieerapparaat die de hele dag staan te draaien).

-10 en t-shirt

misschien is het bij jullie ook wel warmer dan hier? het is hier nu vanmorgen voor het eerst 'warmer' het was vanmorgen toen ik opstond maar -6.(jongste noemde de -6 dan ook 'warm') de afgelopen week was het daar stukken onder (tussen de -10 en -15). ik denk niet dat iémand het overleeft om bij -12 in een t-shirt een stuk te fietsen of te lopen. 5 minuten misschien nog wel, maar 20 minuten tot nog langer écht niet. zelfs een warmbloedige puber niet. en een t-shirt met vest/zomerjas kán ik me nog iéts bij voorstellen(laagjes isoleert ook).....maar in alleen een t-shirt bestaat niet. als je op een beschutte plek voetbalt of schaatst dan weer wel. op een schoolplein ofzo of met schaatsen (ja toen trokken onze dames ook alles uit). ik zie hier achter 's morgens ook véél fietsers/lopers langs komen. op de auto's heb ik vrijwel geen zicht (bomenrij tussen). en die waren deze week állemaal dik ingepakt. t/m handschoenen, sjaal en muts.er waren wel duidelijk mínder fietsers/lopers als anders. maar dat had denk ik ook te maken met het pak sneeuw dat er ligt. vooral maandag was het minimaal. wij maakten van de week zelfs ruzie over wie het afval buiten in de container zou gaan doen. die 2 meter zorgde al voor klappertanden (gewoon niet tegen te houden) zowel bij de kinderen als bij ons. en om je jas voor 2 meter aan te doen??? en het waaide ook nog 's zo 'koud'.
ik heb trouwens wel weer genoeg van die sneeuw. laat het ijs nog maar even liggen. maar al die plassen zwart water en die uitgebeten schoenen.....ik heb die sneeuw nu wel weer gezien...iemand nog een tip voor besneeuwde/bevroren fietsen die 's nachts ontdooien en voor líters water zorgen? (ja opdweilen, maar daar heb ik nu juist genoeg van...)gisteren sneeuwde het hier potjandorie álweer!
groeten albana

m@

m@

09-01-2009 om 21:11

Mijn webshop

Ik heb in mijn webshop (ik maak geen reclame hoor...) ook een heel leuk tienermerk en het verbaast me altijd weer dat de wintercollectie vol zit met dunne tricot shirtjes met korte mouwen. Van die dingen die ik alleen maar zou dragen als het buiten boven de 18 graden is. Er kunnen natuurlijk ook longsleeves onder, maar veel tieners gaan dus zo naar school in de winter.

Ik denk dat mijn dochter (nu net 4) ook zo wordt. Die wil absoluut geen dikke trui aan. Nog net een longsleeve van dun katoen en dat is haar zat. Ik vind het goed. Als ze het koud heeft, komt ze vanzelf wel voor wat dikkers denk ik maar.

M@

Stenna

Stenna

11-01-2009 om 14:53

Zomerjackje, wel ver fietsen

Mijn zoon moet echt ver fietsen naar school (zo'n 40 minuten) maar hij draagt een zomerjackie en wil geen winterjas. Ook nu. Geen muts, geen sjaal, wel handschoenen. Hij heeft het nooit koud (fiets hij hard misschien?) en het is niet cool. Net als een regenpak. Liever gewoon nat dan daarin gezien worden! En dat vond ik vroeger zelf ook al!

Altijd koud grrrrrrrrrr

dochter van 15 loopt nog steeds op haar zomergympen,draagt zomershirtjes met korte mouwen,en klaagt altijd dat ze het zo koud heeft,daar maak ik korte metten mee;niet zeuern,dan moet je je maar warm aankleden,eigen schuld ,dikke bult( slechte moeder ben ik)

Jade

Jade

12-01-2009 om 11:35

Nou sus-anne,

wat een slechte moeder ben jij.....dan kom je toch gelijk met wat warme kleren?? *hahahaha*......nee hoor, 1 en al herkenning hier (´ik wil die muts niet op´, onderweg klagen over kou.....sorry jammer voor je, eigen schuld dikke bult

Even in het algemeen: overigens begrijp ik 1 ding ook niet. Dragen ze een korte dikke winterjas, sjaal om, lage heupbroek, je ziet ze fietsen en dan zie je een blote rug. Staan ze bij elkaar te klagen dat het zo koud is......maarja, de mode telt meer blijkbaar

Sandra

Sandra

12-01-2009 om 16:05

Bijna-puber heeft het ook nooit koud

Mijn bijna-puberzoon van 11 heeft het ook nooit koud. Wil 's nachts geen pyama aan, gaat ook nu het liefst zonder jas naar buiten. En nee, aan mode 'doet' hij absoluut niet, daar heeft hij zelfs geen enkel benul van.

Luusepuus

Luusepuus

14-01-2009 om 10:33

Zoon van 19 idem dito

Beste Amar,

Herkenbaar!
Of ik nou 1 of 2 dassen klaarhang bij zijn jack, handschoenen IN zijn zakken stop en extra truien koop: meneer gaat van huis liefst met open jack, zónder das of handschoenen en ZEKER niets op zijn hoofd!
Min 10 graden? Maakt hem niets uit, hij lacht erom!
Mamma moet niet zeuren, het is niet "cool" en staat zeker tuttig...
Ik heb me er al bij neergelegd, want het gekke is: hij is ook nooit ziek!
Maar vroeger was dat inderdaad wel anders! Ik had altijd dassen om en warme dichte jassen aan. Hoewel ik me afvraag of ik wel wat op mijn hoofd had? Is al weer lang geleden (ben nu 58)

amar

amar

15-01-2009 om 10:11

Okee

...nu ik jullie reakties lees: ik ga niet meer zeuren 'moet je geen koltrui aan','dit is te koud',' je bevriest zo nog eens','zo word je ziek en dan ga ik niet op je passen want ik heb je honderdduizendkeer gewaarschuwd'. Heeft geen enkele zin.
dank jullie wel voor jullie reakties,
groet
Amar

ilsepilse

ilsepilse

16-01-2009 om 21:11

14 en 11jr

mijn 2 jongens pubers dragen gelukkig een winterjas, bij de oudste koste het wat meer moeite maar nu hij een mooie jas heeft maakt het hem niet meer uit. We waren in de outlet van Brittain shops in Haarlem en daar konden ze alle 2 een cole jas vinden, een id outlet en de andere nieuwe collectie...
maar er zijn hier al wat woorden over kleren gevallen, vooral die low-broeken...
fiets platleggen om er op te kunnen...wwahaaaaaaaa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.