Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Shoppen met vriendinnetjes - 13 jaar

Hallo,
Onze dochter van 13jaar wil zo graag gaan shoppen met 2 vriendinnen. Ik heb dit helemaal niet zo graag, maar blijkbaar ben ik daar vreselijk ouderwets in?!
Ze willen samen met de bus, zo'n 25km verder, naar de stad. Onze meid is vrolijk, zelfstandig, ... Maar toch heb ik er geen leuk gevoel bij, bij dat shoppen.
Wat moet ik hiermee? Kan dit of niet?

Groeten, Lhena

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Shoppen

Mijn dochter (net 13) heeft al een jaar kleedgeld en doet niets liever. Ik zie daar geen bezwaar in, behalve dan in jullie geval dat eind met de bus. Maar dat zal ze toch ook wel al eerder gedaan hebben? Kleine meisjes worden groot.
Anders zou ik voor het vervoer een andere oplossing bedenken als je daarin het bezwaar ziet.

Succes, Miek

Stoetel

Stoetel

28-12-2008 om 00:27

Hier wel

Dochter (13) zit in een andere stad op school, gaat na school nog wel eens even de stad in met vriendinnen, of een ijsje eten bijvoorbeeld. Maar ze gaat ook wel eens in een weekend vanuit onze woonplaats naar die stad, ze heeft immers een buskaart. Meestal gaat het om winkels kijken en eventueel een kleinigheid kopen van haar eigen zakgeld, maar ze is ook wel eens zelf een nieuw shirtje gaan kopen van geld dat ze van ons had meegekregen.
In mijn ogen kan het dus best, mits inderdaad mobieltje mee en de meiden de weg weten in de stad.

Dag,
Stoetel

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2008 om 00:58

Eens moet het de eerste keer zijn

Ik heb die vragen ook gehad de eerste keer dat mijn dochters verder wilden dan onze eigen stad. Voor het eerst met de trein of een stuk met de bus, in een vreemde stad rondbanjeren, weer de weg terug kunnen vinden, alert zijn op zakkenrollers voor zover daar een risico voor aanwezig is. Mens, ik telde de uren voor ze weer thuis waren. Onze dochters kunnen gewoon in onze eigen stad winkelen. We wonen in een van de beste winkelsteden (of was het de beste?) en hoeven in principe de stad niet uit voor een kledingstuk, maar na een poosje lonkt een nog grotere stad toch is mijn ervaring. Amsterdam in ons geval. Ik vond het dus best spannend. Maar alles went. Ik meen me overigens wel te herinneren dat mijn jongste dochter al wel 14 was toen ze daar heen ging. Alleen naar onze eigen stad mochten beide dochters vanaf hun 12de.
Wat ik me afvraag: is de enige stad waar ze heen kan 25 km verderop of is het haar keus om naar een stad te gaan die zo ver ligt? Als er namelijk ook een stad waar leuk te winkelen valt op een kleinere afstand van huis ligt zou ik daar eerst mee beginnen.

Hier ook gehad

hier hebben we hetzelfde euvel gehad. hier zijn enkele bij tieners geliefde winkels niet (cool-cat, h&m,enz) hoewel we wel véél kledingwinkels hebben, maar net deze niet. dat is dus hier de reden dat ze naar de stad willen om te winkelen. hier hebben we het opgelost door ze te brengen. 1 keer ik, 1 keer de moeder van een vriendin (die eerste keer ook mee was geweest) en soms konden ze 'mee' rijden met de een of ander (b.v. 1 keer met opa) die daar iets moest doen...
het probleem bij de stad waar ze hier heen willen is ook dat het 'lastig'te bereiken is met o.v. vanaf hier. je moet met de bus en ook nog halverwege wachten en overstappen. een andere stad is makkelijker bereikbaar (maar weer geen cool-cat) daarvoor hoeven ze aleen maar met de trein en die stopt in 't centrum én daar woont familie van ons die ze dus in noodgevallen zouden kunnen bellen. toen ze al ver in de 14 waren zijn ze daar 1 keer 'alleen' heen geweest winkelen.
en ach ze hebben ook niet altijd geld om te winkelen, dus zo gaat het best en ze zijn ondertussen al een stuk ouder (en verstandiger???). dus als ze nu naar die verdere stad zouden willen zelfstandig, zou dat best mogen.
dat brengen vinden tieners helemaal niet erg hoor....scheelt ze mooi weer wat busgeld, daar zien ze het voordeel wel van in.
groeten albana

Jolien

Jolien

28-12-2008 om 11:32

Kan ik jou ook helpen .:d

Hey !
Ik zit nu dus in groep 8 en mocht eerst ook niet shoppen.mijn moeder had er ook niet echt de eerste keer een goed gevoel bij. Nu is onze stad heel erg dichtbij, alsnog ga ik toch nog wel eens met de bus. Ik vind zelf dat het altijd goed gaat, en wat kan er eigenlijk mis gaan. Dat moet je bedenken. Nu ga ik bijna elke week de stad in, op fiets, of met de bus. Alleen met mijn vriendin(nen). Oja, nog bedankt voor je tip van mijn vraag naar de 1e klas !! Dank je wel. Veel succes !!

Lhena

Lhena

28-12-2008 om 13:57 Topicstarter

Bedankt

bedankt voor alle reacties!
Het is gewoon het moedergevoel wat tegen wringt, vrees ik.
Een vriendinnetje zit in die stad op school, dus kent de weg perfect.
Loslaten heet dat dan?! Moeilijk joh!

Maylise

Maylise

28-12-2008 om 14:39

Zou denk ik wel mogen

Het hangt natuurlijk ook af van hoe je woont, om welke stad het gaat en hoe de reis er naar toe is maar in principe vind ik met 13 jaar overdag alleen (met vriendinnen) de stad ingaan wel kunnen. Mijn dochter is 12 maar zit nog in groep 8. Zij gaat nog niet alleen naar het stadscentrum maar volgend jaar gaat ze ook naar school verder weg dus dan vind ik het er wel een beetje bij horen dat ze dan ook zelfstandig de stad in kan gaan. Als ze nu de stad alleen in zou willen zou het overigens denk ik wel mogen want je kan met haar goed afspraken maken. Zij heeft er alleen nog nooit om gevraagd. Ik denk dat dit pas volgend jaar op de middelbare school zal komen.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.