Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lynna

Lynna

02-11-2008 om 12:38

Tip: het puberende brein

Ik ben al een flink stuk opgeschoten in het boek Het puberende brein, over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Geschreven door Eveline Crone, isbn 9789035132696.

Wie van jullie heeft het ook gelezen? Dit exemplaar is voor mijn werk, ik ga nog een exemplaar kopen voor mijzelf en dan allerlei belangwekkende stukjes aanstrepen om die extra goed te onthouden. Interessant om te lezen wat pubers eigenlijk qua hersenontwikkeling nog niet aan kunnen, maar wat er wel al (op school) op die leeftijd van hen verwacht wordt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

02-11-2008 om 12:52

Vraag

Als pubers nou eens niet lastig zijn en gewoon blijven, betekent dat dan dat ze een afwijking hebben?

Jaymza

Lynna

Lynna

02-11-2008 om 12:58

Jaymza

Leuke aan dit boek is dat het helemaal niet over lastige pubers gaat. Het gaat over alle pubers, nuchtere, objectieve informatie over hoe hun hersenen werken, wat je van hen kunt verwachten en wat niet.

Tihama

Tihama

02-11-2008 om 16:02

Heel interessant

"Interessant om te lezen wat pubers eigenlijk qua hersenontwikkeling nog niet aan kunnen, maar wat er wel al (op school) op die leeftijd van hen verwacht wordt."

Precies. Ik heb dat boek weliswaar niet gelezen, maar wel diverse andere dingen. Voor mij was het echt een eye-opener. Een kinderpsycholoog vertelde me eens dat het beste voor pubers zou zijn om zich een tijdje nuttig te maken met eenvoudige werkklussen. Overzichtelijk, eenvoudig werk. Tot die hersenen weer op orde zijn en ze dan pas te belasten met ingewikkelde, planningszaken.
Maar nee, wat doen we in onze samenleving: we verwachten van ze dat ze lange termijn visie hebben, hun werk zelf plannen en structureren en dan ook nog boos worden als ze dat allemaal niet doen.

Mijn zoon keek een tijdje terug naar een docu op NG over de hersenen. Vooral hoe de hersenen grote opruiming houden. Hij werd er zenuwachtig van: 'mam, ik hoop dat ik niet in de puberteit kom, want dan word ik vast dommer'.

Tihama

Tirza G.

Tirza G.

02-11-2008 om 21:56

Nog een aanrader

Waarom doet mijn puber zo vreemd, van Barbara Strauch. Ik heb haar horen spreken op een congres in de States en was zéér onder de indruk.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.