Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
oregano

oregano

10-01-2013 om 16:08

Toestemming voor tattoo?

Na maanden zeuren over een navelpiercing is mijn dochter gelukkig van dat idee afgestapt. Ik vind het zelf nl niks. Maar goed dat ik het niks vind moet niet doorslaggevend zijn misschien, maar toch...Nu gaat het sinds een tijdje over een tattoo. Een heel kleintje waar je het haast niet ziet, binnenkant pols of enkel. Dus die zie je dan wel denk ik. Echt maar een heel kleintje, bescheiden, geen ordinaire tattoo. Maar ik vind het zelf zo lelijk en loop tegen mijn eigen vooroordelen dus aan. Ze wil hem ook nog graag voor haar 16e verjaardag....Ik heb gezegd dat ik het niks vind maar dat weet ze wel inmiddels.
Wat zouden jullie doen?
Groet oregano


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Terpi

Terpi

10-01-2013 om 16:27

Simpel

De wet schrijft voor dat ze vanaf haar 18e zelf mag beslissen hierover, die leeftijd is er niet voor niets en heeft te maken met de mate van kunnen overzien wat de lange termijn gevolgen zijn van je keuzes. Natuurlijk is die datum niet zaligmakend maar toch een stuk grotere kans dat ze een doordachte beslissing neemt dan op haar 15e/net 16e. Mijn advies zou dan ook zijn om het niet toe te staan tot haar 18e.
Het feit dat ze ook nog wil dat jij hem kado doet maakt het nog makkelijker, ik zou namelijk zelf geen kadootjes geven die zo permanent zijn en waar ik niet achter sta zelf.

oregano

oregano

10-01-2013 om 16:36

Terpi

Ze krijgt hem sowieso niet van mij als kado. het gaat meer om de toestemming, ik kan het haar wettelijk verbieden. En naar die kant neig ik ook...

bertje1

bertje1

10-01-2013 om 17:58

Nee

je wil het niet dus mag het niet.
hopelijk denkt ze er over 2 jaar net zo over....

Fiorucci

Fiorucci

10-01-2013 om 18:21

Nee

Ik vind zestien erg jong voor een tattoo. Ik zou het vanaf haär 18e wel goed vinden, maar dan nog met de nodige mitsen en maren: Zoek een goede artiest, ga niet over een nacht ijs kwa ontwerp, niet op je buik laten zetten. ( want misschien wil ze nog kinderen)

Jade

Jade

10-01-2013 om 19:25

Nee,

absoluut niet! 16 jaar is te jong, ze overzien dan niet de consequenties van dit besluit. Ze kan nooit meer terug, het weg laten laseren geeft geen mooi resultaat.

Mijn zoon heeft net (een week of 2) voor zijn 18e verjaardag een tattoo gekregen, ik was mee en gaf mijn toestemming. Hij wilde rond zijn 16e al 1, maar dat heb ik geweigerd. Hij heeft net zo lang gewacht tot zijn (bijna) 18e verjaardag, toen wist ik dat hij het écht wilde

oregano

oregano

10-01-2013 om 20:27

Moest ik even horen...

Dus ik heb het steeds in het midden gelaten maar nu tegen dochter gezegd dat ik het niet wil omdat ze nu nog goed kan overzien of ze dit echt wil, dus niet omdat ik het niet mooi vind. Verrassend genoeg begreep ze dit en zei dat ze dan nog langer kon zoeken naar de allermooiste.....want dan deed ze het wel op haar 18e.
Ook al blijven er ook altijd ouders die het wel goed zouden vinden, ik vond en vind het eigenlijk gewoon te jong inderdaad, naast dat ik het niks vind
Thanks,
Oregano

oregano

oregano

10-01-2013 om 20:32

Niet

vergeten, dus niet goed kan overzien )

P

P

10-01-2013 om 20:32

Hmm

Ik zou het pas toestaan als ze meer dan een jaar hetzelfde plaatje wil

oregano

oregano

10-01-2013 om 20:46

P, haha, ook een optie

Als graadmeter. Ik denk niet dat dat gaat lukken bij haar )))

Boontje

Boontje

11-01-2013 om 06:16

Altijd gewild

Ik heb altijd een tattoo gewild en kan nog steeds een mooie tattoo zeer waarderen. Echter, mijn moeder hield stand en het gebeurde niet, ik werd ouder en wijzer en verlegde het moment naar: als ik m'n leven helemaal op orde heb, en voel dat ik in evenwicht ben. Ik zocht het Chinese karakter van evenwicht met het idee dat te laten zetten als het zover was. Pas op m'n 38e! vond ik dat ik het punt van evenwicht had bereikt. Een vriend die me al zo lang kent, zei toen zelfs: 'Tijd voor je tattoo, tante'. En weet je, heb het nooit gedaan. Ik ging de verpleging in toen ik in de 20 was en was zooooo blij dat ik niet met een tattoo op m'n arm zat, handig met een korte mouw uniform. Want het mocht toen namelijk ook niet volgens de regels van het ziekenhuis. De keus was anders weghalen of afplakken. Maar zeker niet zichtbaar voor patiënt. Nu in Engeland is het discussie dat de politiemannen de tattoo's moeten bedekken (wel heel erge tattoo cultuur, ik weet het). Meningen veranderen blijkbaar toch, ook globaal.
Het is een argument dat ik vaak heb gebruikt als ik mensen erover na hoor denken. Je weet nog niet wat je gaat doen in je leven. Denk heel, heel goed na over de plek. En als je 'm dan toch ergens gaat zetten waar je 'm toch al haast nooit ziet (onder kleren of op je rug) dan kan het ook nog wel een jaartje wachten.

Fiorucci

Fiorucci

11-01-2013 om 07:09

Boontje

Deels eens, maar je laatste alinea snap ik niet. Daarmee suggereer je eigenlijk dat mensen een tattoo nemen om aan anderen te tonen. Als je 'm toch niet ziet, kan het wachten. Maar ik en velen anderen nemen die tattoo helemaal niet om die reden.

P

P

11-01-2013 om 07:57

Boontje

Ik denk toch wel dat er in 20 jaar iets veranderd is. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat je nog lang kan blijven roepen dat in de zorg mensen met een zichtbare tattoo niet aangenomen worden.

Boontje

Boontje

11-01-2013 om 11:04

Nee joh!

Nee hoor, ik roep niet je niet aangenomen wordt met tattoo Weet ook wel dat dat al lang niet meer zo is. Ik bedoel meer dat ik zelf op een gegeven moment blij was met het uitstel over de jaren.
Mijn eigen reden om een tattoo te willen was voor mezelf, statement over m'n toestand, niet perse om iemand te laten zien maar denken jullie niet dat het voor een puber wel deels ook is om te laten zien aan anderen?

oregano

oregano

11-01-2013 om 11:49

Leuk gesprekje gehad met dochter , beetje ot

Gisteren hadden we het er nog even weer over. Ze snapt dat het pas gaat gebeuren als ze 18 is en het nog steeds wil. Ze legde mij uit dat ze iets van betekenis wil, het symbool van infinity. Omdat dat het symbool is dat niets eindig is. Ook liefde niet. En dat ze daarom ook niet bang is voor de dood, daarna zal het weer verder gaan. Zo kregen we een heel leuk goed filosofisch gesprek over hoe je in het leven staat. Ik vond het zo leuk en bijzonder. ik denk nl ook netzo als zij over bepaalde zaken maar heb nooit geweten dat zij er ook zo over dacht en nagedacht heeft. het begrip yolo kwam ook weer voorbij ( veel gebruikt hier, you only live once), hier hebben we het ook al meerdere keren over gehad. Ze zegt dat het bij haar en haar vriendinnen begrepen wordt als je moet dingen in het leven doen die ertoe doen en geen excuses om er maar op los te leven. (trouwens dat yolo staat wel haaks op dat infinity bedenk ik me nu ).
Groeten oregano

http://www.google.nl/search?q=infinity+symbol&hl=nl&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=uOzvUPOVJYLJ0AWu44DQBA&ved=0CEYQsAQ&biw=776&bih=458

Tuinboon

Tuinboon

11-01-2013 om 11:56

Hangt wel van de sector af

Mijn man is directeur van een handelsfirma. Die neemt voor representatieve functies, echt geen medewerkers aan met zichtbare tatoeages in de nek, gezicht, op de handen, of op de polsen.
Als je kind denkt dat er de mogelijkheid bestaat dat het in een commerciële functie zal gaan willen werken, zou ik er hem er wel heel goed over na laten denken, waar die tattoo moet komen en wat het moet worden.

Marieke

Marieke

11-01-2013 om 12:52

Ik ben er bijna aan toe

Ik ben 47 en wil hem voor mijn 50e laten zetten. Ik moet nog wel een stevig stuk vel vinden
Ik zag van de week op tv een stukje over een (beeldschoon) meisje van 22. Toen de 18 was kickbokste zij op niveau. In die scene is het gebruikelijk om jezelf een cool imago aan te meten, ook om je tegenstander af te schrikken in de ring. Zij had een forse tribal op haar onderbeen laten zetten.
Nu was zij 22 en wilde werken als model en meedoen aan miss verkiezingen en dat kon zij vergeten met die tattoo. Ze liet hem weg laseren en dat is fors pijnlijker dat een tattoo laten zetten.
Ik werk in de zorg en er zijn veel verpleegkundigen met forse tattoos, maar ik ken niet één leidinggevende met een tattoo. In de meer conservatieve beroepen kun je het schudden met een zichtbare tattoo, maar ook in leidinggevende functies. Al zullen er in menig boardroom heel wat plaatjes onder de krijtstreep pakken en grijze mantelpakken zitten. In leidinggevende functies moet je over je eigen schaduw en eigen imago heen kunnen stappen en met een zichtbare tattoo geef je de boodschap af dat je sterk je eigen persoonlijkheid en imago wil benadrukken en dat bijt (net als in commerciële beroepen en zo nog een heel aantal). Kortom neem nooit een tattoo voor je 40e verjaardag

P

P

11-01-2013 om 13:02

Maar marieke

De gemiddelde leeftijd van een leidinggevende ligt meestal hoger dan van het 'personeel'. Denk jij dat je over 10-20 jaar toch niet iets heel anders ziet? Eens moet de omslag komen als je ziet hoe normaal het is om met 25 een tattoo te hebben terwijl dat 20 jaar geleden helemaal niet normaal was.

Fiorucci

Fiorucci

11-01-2013 om 14:28

Marieke

Ik citeer: "met een zichtbare tattoo geef je de boodschap af dat je sterk je eigen persoonlijkheid en imago wil benadrukken ". Hier doe je wat meer mensen doen in draadjes over tattoos, je vult in wat jij denkt dat de reden is voor het nemen van een tattoo. Waarschijnlijk omdat je je niet kunt voorstellen dat iemand een goede tattoo mooi vindt?
Maar zo simpel is het vaak, men vindt het gewoon mooi.

Fio

In jouw citaat staat: "geef je de boodschap af dat..." Dat zegt niets over wat de tatoeagedrager zelf vindt, er staat hoe het overkomt bij een ander. Afgezien van het feit dat het zelf mooi vindt, "de goegemeente" vindt er ook iets van.

Marieke

Marieke

11-01-2013 om 14:57

Vooroordelen

Ik heb het hier niet over mijn eigen mening; ik heb het over vooroordelen. Bij sollicitaties spelen vooroordelen een grote rol, vooral in representatieve functies. Dan gaat het niet over de vooroordelen van de recruiter zelf, maar van "de gemiddelde nederlander" dan wel van de doelgroep van het bedrijf. Daar kun je zelf van alles van vinden en vooral jongeren vinden daar heel veel van, maar het is wel waar je mee hebt te dealen.

Marieke

Marieke

11-01-2013 om 15:00

Hoezo omslag?

@P; het lijkt net of jij tattoo ziet als een teken van vooruitgang ofzo. Waarom zou er een omslag moeten komen? Denk je echt dat "men" vroeger geen tattoo's had. Het enige dat modern is het te koop lopen met je tattoo en daarmee geef je een statement af. Als je dan vervolgens mekkert dat je gediscrimineerd word vind ik dat dan weer vreemd.

Vooralsnog zie ik ook geen tendens naar een meer ruimdenkende maatschappij, eerder het omgekeerde. Ik heb dan ook geen idee waar en waarom jij een omslag verwacht.

P

P

11-01-2013 om 16:03

Omslag

Natuurlijk moet die tendens naar een 'ruimdenkende maatschappij' komen. Als die werkgever zelf een volwassen dochter of zoon heeft die opeens een tattoo heeft zal die al een heel stuk anders kijken naar mensen met een tattoo.

Natuurlijk had men vroeger wel tattoo's maar kom op zeg: veel en veel minder dan nu! Het er mee te koop lopen: wat is het probleem? Vroeger had een zeeman een tattoo en met mouwen aan zag je er niks van, ik zie niet in waarom het niet zichtbaar zou mogen zijn.

Tijden gaan echt veranderen, dat kan niet anders. Het is nu al veel en veel gangbaarder geworden en als je maar blijft volhouden dat je werknemers geen tattoo mogen dan snijd je je eens in de vingers. Is dat niet nu, dan is het volgend jaar of over 10 jaar maar die omslag komt er.

Marieke

Marieke

11-01-2013 om 16:25

Ruimdenkende maatschappij?

Waar zie jij een ruimdenkende maatschappij? Als ik kijk hoeveel vrijheid ik had eind jaren zeventig en hoeveel vrijheid mijn kinderen hebben (pubers; begin 20) dan zie ik geen tendens naar ruimdenkendheid, maar vertrutting en angst. Maar misschien kijk ik verkeerd.
Als je mijn postings hebt gelezen dan weet je dat ik geen probleem heb met een tattoo, maar wat ik vind is niet interessant net zo min dat het boeiend is wat jij vind op dit punt
Met een zichtbare tattoo in je nek ben je minder veranderbaar in je rol en voor veel functies is het belangrijk dat je van rol kunt wisselen, zoals leidinggevende, verkoper etc.
Ik vind bepaalde symbolen mooi en ze zijn voor mij heel belangrijk, maar ik weet dat mensen er aanstoot aan nemen, dus draag ik ze op mijn werk, maar ook op veel privé aangelegenheden niet zichtbaar. Op mijn werk neem ik een bepaalde rol aan en dat is een stuk minder geloofwaardig met een piercing in mijn wenkbrauw of een tattoo in mijn nek. Ik heb ook wel eens tegen een jonge getalenteerde medewerkster gezegd dat als zij serieus wilde worden genomen zij zich anders moest kleden. En dat werkte.

tatje

tatje

11-01-2013 om 16:31

Wat ik zo erg vind

zijn de slechte tekeningen. Zelfs bij een nicht van mij die altijd zegt daar wel kijk op te hebben, klopte het niet. Grillige lijnen, scheef op arm/rug, afstanden, verhoudingen die niet kloppen, lettertypes die woorden onleesbaar maken enz. Ik kan een echt goede wel waarderen vanwege de kunstenaar die het maakt, maar die ben ik nog niet vaak tegengekomen. Als ik er eentje zou nemen moet ie echt rete-strak zijn anders zou ik er diep ongelukkig worden.

Fiorucci

Fiorucci

11-01-2013 om 18:33

Marieke

Veel verkopers in deze regio dragen tijdens hun werk in de winkel een piercing, ook zichtbaar, en ook niet alleen bij "hippe" winkels.

Fiorucci

Fiorucci

11-01-2013 om 18:35

Genista

Maar ik geef geen boodschap af, dat ontstaat dus in het brein van een ander, die denkwijze. Marieke suggereert dat ik bewust iets wil uitdragen en dat is dus niet zo.

Fiorucci

Fiorucci

11-01-2013 om 18:37

Tatje

Ik ken nu eindelijk iemand die het echt,echt goed kan en die ik ook gerust iets laat ontwerpen voor mij. Echt fantastisch! Ze zijn er wel hoor,als je het wilt weten hoor ik het wel.

Jillian

Jillian

11-01-2013 om 19:17

Fiorucci

Dat zegt Marieke toch juist? Dat het niet gaat om wat je uit wilt dragen maar juist hoe het bij anderen overkomt? Je wilt als drager van het plaatje misschien helemaal niks uitdragen maar bij anderen komt dat wel zo over.
Daarom zou ik ook zeggen dat je het best een tattoo kunt nemen op een plek die je makkelijk kan verbergen zodat je als dat nodig is het wel kan verbergen.
In mijn sector is het zichtbaar dragen van tatoeages ook niet iets wat je vaak ziet dus het zo zeker (negatief) opvallen.

Marieke

Marieke

11-01-2013 om 19:35

Communicatie en strakke tattoos

Eén van de regels uit de communicatie is dat de kwaliteit van de communicatie wordt bepaald door hoe de boodschap bij de ontvanger aankomt. Jij kunt met een getatoeëerde schorpioen in je nek wel een boodschap willen uitdragen van licht en liefde of pure esthetiek, maar dit is niet hoe het overkomt op anderen. Dit ligt niet zuiver aan de mensen om je heen, maar ook aan de manier waarop jij jezelf presenteert. Natuurlijk is dit geen zwart wit verhaal, maar een schorpioen in je nek zetten vanwege het esthetisch effect en verwachten dat de mensen om je heen dit ook zo zien is wereldvreemd. Het is een statement of je dat nu wil of niet.
@ Tatje, ik ben heel benieuwd wat jij bedoeld met een strakke tattoo op een levende ondergrond, hoe lang blijft zoiets strak?

Ik blijf voor tattoos voor boven de 40. Los van alle genoemde argumenten; een vriendin van mij heeft in een dolle bui als 16 jarige er één laten zetten. Dat ziet er op 40e dus niet meer uit, ook als de huid eronder nog wel strak is.

tatje

tatje

11-01-2013 om 21:11

Fio/marieke en ontopic

fio: nee dank je wel, ik heb zelf niet de behoefte, maar zou het ook niet durven om genoemde reden

marieke: ik ben akelig gevoelig voor scheef en niet in proportie.
Wat ik bedoel met een strakke tattoo:
- geen bibberende lijnen - lijnen overal even dik als dat zo hoort - lettertype gebruiken dat leesbaar is en bv e's niet dicht laten slibben - als er een serie lijnen opstaat dat deze een even zo grote afstand er tussen hebben - dat het plaatje niet scheef staat zoals ik vaak zie of ergens scheef afloopt - dat een zon strakrond is en niet soms 6-kantig of met een deuk- dat de richting van ogen klopt - dat de verhouding arm/pols van een figuur klopt of dat 1 been te lang is- dat als je een regel schrijft dat deze niet loopt als de golven der zee -
Kortom: goede kunst, iemand die niet alleen kan tekenen maar ook kan tatoeëren.
Ik vind het soms om te huilen dat iemand die dat niet ziet heel trots de tattoo laat zien en er blij mee is terwijl de tekening niet eens klopt en de tattoo zelf er uitziet als een potje prut of een moedervlek die nodig verwijderd moet worden.
Je betaalt er aardig wat geld voor als ik dat zo hoor en het zit er voor altijd op. Dan moet het gewoon goed zijn.
ontopic: mijn kinderen mogen met 18 evt met toestemming maar dan is mijn eis dat ze een jaar lang hetzelfde plaatje willen zoals hierboven genoemd

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.