Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Verdrietig en down

Graag zou ik jullie aandacht willen voor het volgende:

Mijn dochter van 14 heeft een hele goede vriendin van 15 jaar. Ze zitten bij elkaar in het volleybalteam. Ze bellen, SMS-en, MSN-en, gaan samen naar de stad, komen hier thuis en onze dochter komt ook daar thuis. Ze praten veel met elkaar. Zo ook gisteren. Onze dochter had haar aan de telefoon. Ze stond in de gang met haar te bellen. Na dit gesprek had in in de gaten dat er iets niet klopte. Mijn dochter was erg verdrietig en nogal in de war. Ik vroeg haar wat er was maar ze wilde er niet over praten zei ze. Na enig aandringen kwam ze dan toch met het verhaal.

Ze vertelde dat haar vriendin al een tijd lang niet lekker in haar vel zit. Het meisje heeft heel weinig zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld. Ze zegt steeds dat ze niets waard is en dat ze helemaal niets kan. Ze hebben hier veel over gepraat samen en onze dochter heeft altijd naar haar geluisterd en enige tijd geleden aangegeven dat ze hulp moet gaan zoeken en het er met haar ouders over moet hebben. Ook vertelde onze dochter dat ze zichzelf verwond (in de polsen snijden). Nu blijkt dat haar ouders enige tijd geleden wilden gaan scheiden. Dit is niet door gegaan, ze hebben een relatiecursus gevolgd en zoals het nu lijkt blijven ze ook bij elkaar. In deze periode heeft het meisje een zelfmoordpoging gedaan. Onze dochter wil haar heel graag helpen maar zegt dat ze zich machteloos voelt en erg bang is dat het niet goed met haar zal aflopen. Het meisje wilde (durfde) geen hulp te zoeken. Onze dochter heeft hierop toch wel verschillende keren aangedrongen en het meisje is dan ook gisteren op school naar een vertrouwenspersooon gestapt. School heeft ook de ouders ingelicht. Gelukkig maar. Ik hoop maar dat ze professionele hulp zal krijgen want onze dochter kan dit natuurlijk niet. Dat is dus ook waar ik me zorgen over maak. Uiteraard over de vriendin maar ook over onze dochter. Ze is nogal een gevoelig meisje en trekt zich het een en ander nogal snel aan. Hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan naar haar toe? Ze is nog maar 14: haar leventje kan toch niet in het teken staan van dit soort zorgen?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

16-01-2009 om 09:33

Je hebt haar toch wel de hemel in geprezen?

Ik vind dat je dochter het heel erg goed aangepakt heeft. Vriendin de goede kant op gepraat keurig aan jullie verteld. Ik heb het idee dat ze goed weet wat ze wel of niet in haar eentje af kan en dat is voor een puber niet makkelijk!

Mijk

rolo

rolo

16-01-2009 om 11:15 Topicstarter

Trots op haar

Ja, inderdaad. Wij hebben haar verteld dat wij verschrikkelijk trots op haar zijn voor wat ze gedaan heeft. Ook hebben wij haar gezegd dat dit het enige is wat ze kan doen. Er zijn voor haar vriedin en naar haar luisteren. De moeder van haar vriendin heeft haar ook gebeld en haar verteld dat ze haar vreselijk dankbaar zijn en ook trots op haar zijn.

mirreke

mirreke

16-01-2009 om 11:40

Rolo, goed gedaan

Het enige wat ik denk dat je kunt doen is je kind voorbereiden op het leven, en als ik kijk naar hoe je dochter heeft gereageerd ben ik ook plaatsvervangend heel trots, zowel op je dochter als op jou. Meer kun je niet doen, rolo, ook als je nog jong bent komen nare dingen op je pad, hele grote nare dingen soms. En het lijkt mij dat jouw dochter prima heeft gereageerd, naar haar vriendin toe en naar jullie.
Hoe graag je het ook wilt, je kunt je kind niet beschermen tegen het leven, ook niet op deze leeftijd, wel goed voorbereiden en aangeven dat jullie er ook altijd zullen zijn.
Wat fijn trouwens, dat ouders van vriendin ook zo lief zijn om te bellen en ook trots te zijn. Een goede bevestiging voor je dochter.
Hoe er vanaf nu mee om te gaan? Gewoon, maak er geen drama van, ook is het natuurlijk heel erg, blijf geïnteresseerd, hou je voelsprieten uit en blijf de stemming van je dochter peilen. Maar ga ook rustig van dit moeilijke onderwerp over naar iets heel luchtigs. Blijf het bespreekbaar houden, maar niet als obsessie. Ik denk ook dat dit voor je dochter een bewijs is dat jullie alles met haar willen en kunnen bespreken, dat je haar en haar problemen serieus neemt en dat ze niets voor jullie hoeft te verbergen.
Sterkte, het is niet niks.

reina

reina

16-01-2009 om 13:07

Helemaal okee

Je dochter heeft helemaal datgene gedaan wat ze kan doen. Veel met je dochter praten, positief blijven en haar vertellen dat haat vriendin nu hulp gaat krijgen en dat heel goed is. Meisjes van 14 wil je beschermen tegen narigheid, dat wil je als ouders sowieso altijd, maar er is narigheid in de wereld, helaas, dus daar komen ze mee in aanraking, je dochter heeft het goed opgepakt!

Nanna

Nanna

16-01-2009 om 23:14

Councelor

Mijn dochter heeft jaren geleden ontzettend getobt met 'n vriendin met veel problemen. Ze sliep slecht en in haar hoofd speelde zich hele doemscenario's af. De vriendin had contact met de schoolcouncelor en op een goede dag is mijn dochter (in d'r eentje) ook naar de councelor gestapt, niet om te praten over de vriendin maar over hoe het hele gebeuren haar aangreep. Ze heeft een paar gesprekken met de councelor gehad en knapte daar enorm van op. Wat er precies gezegd is, weet ik niet maar een deel van haar zorgen kon ze van zich afzetten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.