Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
janneke

janneke

24-09-2008 om 18:12

Verslapen, dan brengen naar school?? 15 jaar

Hoi
Mijn dochter van 15 had zich vanochtend verslapen, en kon het niet meer redden om op tijd op school te zijn, ze had het eerste uur een toets. Ze valt wel eens weer in slaap als ze de wekker uitdrukt, nu had ze vergeten de wekker te zetten vertelde ze. Ik heb geen actie ondernomen en ze is het 2e uur begonnen, ik denk hier leert ze van.
KOmt mijn man thuis, die was het met mijn idee niet eens en zou haar naar school gebracht hebben ,

Wat is jullie mening hier in.

Ik denk , hier wordt je verantwoordelijk voor, misschien moet ze nakomen, omdat ze 1 uur gemist heeft , ik weet het niet , maar hier leert ze dan toch van?? En brengen naar school is minstens 10 min . met de auto, heen en nog eens 10 min terug, alleen de benzine al. omdat zij zich verslapen heeft.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik had het wel gedaan

Het is hier nog nooit voorgekomen, maar ik had het wel gedaan. Ze zijn hier altijd erg netjes met op tijd uit hun bed komen en naar school vertrekken, dat moet ik er wel bij zeggen. Als ze dan een keer door zo'n vergissing (wekker vergeten te zetten, kan iedereen overkomen!) een toets dreigen te missen, dan breng ik ze even, als ik in de gelegenheid ben. Kleine moeite en zij zijn er mee geholpen, toets (waar je al voor geleerd hebt) op een later moment weer inhalen is erg veel gedoe.
Als het nou herhaaldelijk voor zou komen dat ze zich verslaapt dan zou ik het overigens niet doen, inderdaad met het idee dat ze er dan misschien wat van leren, maar ik weet niet of daar sprake van is.
En er zit ook een les in geholpen worden, namelijk dat het heel prettig is als iemand je niet veroordeeld als je iets stoms hebt gedaan, maar je gewoon even helpt de sores te voorkomen, wat een boel stress en gedoe scheelt. Waarmee ik overigens jouw keus om haar niet te brengen absoluut niet wil veroordelen, het is maar net hoe de situatie er omheen is.

*Sophie*

*Sophie*

24-09-2008 om 18:24

Ik zou ook gebracht hebben

bij zoiets menselijks als verslapen hebben. Ik zou niet inzien waarom niet. Als ze zich verder wel verantwoordelijk gedraagt en niet de kantjes eraf loopt (dat weet ik natuurlijk even niet) dan zou ik helpen en dus brengen. Maar dat ben ik.

Het is wel goed hoor wat je schrijft over verantwoordelijk worden enzo, maar zo een enkele keer mogen ze zich toch wel vergissen of fouten maken? Je hoeft niet overal van te leren, doen wij ouders toch ook niet altijd?

groetjes, Sophie.

Ik zou ook brengen

Maar zou wel als het heel vaak gebeurt iets er tegen over zetten zo van ik breng jou en dan doe jij vanmiddag bijvoorbeeld grasmaaien ofzo.

En als het heel zelden gebeurt zou ik blij zijn dat ik haar even kon brengen en daarmee een hoop gedoe kon voorkomen.

tonny

tonny

24-09-2008 om 19:19

Eens met je man

Eens met je man! Je bent zelf toch ook blij als iemand je uit de nood helpt?

Hier in huis is het ook wel eens gebeurd; de ene zus (met auto) bracht de andere, die zich verslapen had. Ik kon zelf op dat moment onmogelijk weg, moest naar mijn werk. Man ook.

Pas als het gewoonte zou worden, dat verslapen, dan natuurlijk niet meer, maar bij een eenmalig geval: zeker wel!

tonny

Lynna

Lynna

24-09-2008 om 19:22

Tussenweg

Toevallig gebeurde gister bij mijn zoon van 14 hetzelfde. Had het knopje van snooze niet ingedrukt en viel dus weer in slaap. Ik wist dat hij proefwerk had het 1e uur en heb hem een kwartier voordat hij moest vertrekken wakker gemaakt. Zodat hij zich verschrikkelijk moest haasten (waar hij een bloedhekel aan heeft).

Had hij geen toets gehad, had ik hem rustig laten liggen. Dan moet hij een volgende keer maar nablijven en heeft hij pech gehad.

A

A

24-09-2008 om 20:09

Yep

Ik zou haar gebracht hebben !
Ik zou haar er natuurlijk wel op wijzen, maar als het -geen opzettelijke- uitzondering is, dan zou ik haar zeker nabrengen
(Het zou trouwens veel erger zijn als ze met opzet zou uitslapen en blij zou zijn als je haar niet zou nabrengen )
Zo tieners apprecieren het trouwens toch wel als je hen even verder helpt, en zijn er ook wel dankbaar om

janneke

janneke

24-09-2008 om 21:08

Wat een reactie's

Hallo'
Bedankt voor jullie reactie's. De meeste mensen hadden dus hun kind nagebracht.

Ben toch van mening dat ze hier van leert. Ze gaat naar mijn mening ook veel te laat naar bed. 23.00 en slaapt pas rond de klok van 23.30. Is in bed soms nog met ds aan de gang. Als ze later werk heeft moet ze ook verantwoodelijkheid hebben, en ik vind dat kun je niet vroeg genoeg leren.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

24-09-2008 om 23:04

Toleranties en voorgeschiedenis

Ik weet de voorgeschiedenis van je dochter niet. Is ze anders (ondanks laat naar bed) altijd trouw op tijd? Of valt er hier inderdaad nog een flinke les te leren?

Ik erger me flink aan gemakzucht en laksigheid met tijd. Ik kan me dus goed voorstellen dat je vindt dat je dochter verantwoordelijkheid moet leren.

Aan de andere kant maakt iedereen wel eens een foutje, en als dat echt een zeldzaamheid en helemaal per ongeluk is is het ook fijn als je omgeving helpt dat op te vangen. Die ene keer in de afgelopen 5 jaar dat ik me verslapen heb heeft mijn man me weggebracht. Hij had toevallig tijd, en ik had het niet leuk gevonden als hij dan had gezegd "tsja, daar leer je van". Ik hoef het namelijk niet meer te leren, ik kan het al. En samenleven is ook een beetje helpen.

Als het dus inderdaad een zeldzaamheid is zou ik je dochter weggebracht hebben. En er wel meteen iets tegenover stellen: vanavond grasmaaien oid. Ik verleen haar nl wel een extra dienst. Daar mag iets tegenover staan.
Dus niet pas tegenprestaties vragen als het vaak voorkomt, zoals iemand anders suggereerde.

En als het vaker voorkomt, dan moet ze zelf de gevolgen maar ervaren ja.

Groet, Ellen

reina

reina

25-09-2008 om 07:06

Voor een keertje

Als het om een enkele keer gaat zou ik haar ook evengebracht hebben, als het een gewoonte wordt niet. Als ik te laat ben om de bus te halen (wat me nog nooit gebeurd is, wat braaf ) zou ik ook naar m'n man rennen met de vraag of hij me heel snel weg kan brengen met de auto!

Lietje

Lietje

25-09-2008 om 07:15

Hier niet

Want ze fietsen zelf veeeeeel harder dan ik Maar als ik vermoed dat iemand zich verslaapt zalik wel een keer roepen (met als gevolg een boos kind dat het 1e uur vrij heeft). Als je zelf eerder weg moet wordt dat lastiger. Maar brengen heeft hier geen enkele zin.
Groet Lietje

Brianna F

Brianna F

25-09-2008 om 08:31

Niet verslapen

Hier verslapen ze zich niet, omdat ik ze zelf roep en er op let dat ze opstaan.
Brengen is geen optie, heb geen auto.
Maar ik had het wel gedaan als het wel het geval was.

Brianna F

Brianna F

25-09-2008 om 09:04

Mieke

16 en 19 en ja ik weet het, ze kunnen zelf opstaan, maar ik ben al een uur eerder op dan zij, dus roepen is een kleine moeite en ik doe het graag. Ze worden ook liever van mij wakker dan van een wekker, hebben ze zelf aangegeven.
Als ze ooit een keer met wekker op moeten staan ben ik mijn mobiel kwijt die ze dan voor dat doel als wekker gebruiken.
Voordeel van dit systeem is wel dat ze zich nooit verslapen.

Steun

Ook hier helpt brengen niet echt, is te dichtbij, maar als ik merk dat ze zich verslaapt dan maak ik haar wel wakker. Ik wil haar namelijk ook leren dat het belangrijk is om op tijd te komen.
Ze is nog maar 13, dus heeft nog alle tijd om de hele verantwoordelijkheid zelf te leren dragen. Behalve levenslessen heeft ze vooral ook steun nodig. Die lessen leert ze wel.

Bastet

Bastet

25-09-2008 om 11:50

Zachte lieve stem?

Zachte lieve stem,Mieke?Ik smijt de deur altijd open en roep veel te opgewekt de kamer in:Goedemorgen!Ze weten heel goed dat ik het enige ochtendmens ben in huis..)
Bastet

Brianna F

Brianna F

25-09-2008 om 12:37

Mieke

Inderdaad, ze hebben en willen geen mobiel.
En de zachte, lieve stem valt ook wel mee, ik schreeuw onderaan de trap hun naam en als ik reactie hoor, weet ik dat ze wakker zijn. Anders blijf ik net zolang roepen tot ik antwoord krijg

*Sophie*

*Sophie*

25-09-2008 om 13:15

Bastet en brianna

Bastet:
"Ik smijt de deur altijd open en roep veel te opgewekt de kamer in:Goedemorgen!"

Goh, dat deed mijn vader vroeger ook altijd en ik heb nog steeds een gloeiende hekel aan dat stukje van mijn vaders gedrag. Hoe zou jij het dan vinden als de rest van het gezin (als avondmens) jou 's avonds laat eens even lekker in je oor gaat staan tetteren als jij zowat onder zeil bent?
--------------------------

Brianna:
Ik roep onze zoon ook van onderaan de trap, nadat ik hem (voordat ik naar beneden ga) eerst met zachte stem naast hem staande heb gevraagd of hij wakker wil worden. Als hij alsmaar weer inslaapt na het reageren word ik wel wat steviger van toon, maar dan is hij dus al enigszins wakker (geweest). Dochter maak ik een kwartiertje van te voren vriendelijk wakker met de mededeling dat ze nog lekker een kwartiertje mag blijven liggen. Als je haar gezicht dan ziet dan weet je dat ze daar echt van geniet. En daar geniet ik dan weer van
Ik merk dat ze prettiger van gemoed zijn als ze op een vriendelijke manier wakker worden en daar heb ik ook weer wat aan.

groetjes, Sophie

joer

joer

25-09-2008 om 15:19

Nee hoor! niet gebracht.

Nee hoor! Ik zou mijn zoon (15 jaar, 4 mavo) niet naar school gebracht hebben.
Eigen verantwoordelijkheid. Dan maar te laat, briefje halen en toets inhalen.

Nu zal verslapen bij ons niet voorkomen omdat ik altijd zorg dat iedereen redelijk op tijd zijn bed uit is.

Wel gaat mijn zoon steeds later de deur uit omdat hij op het laatst altijd nog van alles moet doen. Heb het ook opgegeven om daar elke ochtend maar weer iets van te zeggen en hem aan te sporen. Blijkbaar lukt het toch om binnen 10 minuten na vertrek in de klas te zitten.

Want ik heb nog geen klachten over te laat komen gehoord vanuit school.

Groeten JOER.

moeder van

moeder van

25-09-2008 om 16:06

Ook niet gebracht

ook ik zou mijn zoon (12 en 17) niet brengen..eigen verantwoordlijkheid...

Bastet

"Ik smijt de deur altijd open en roep veel te opgewekt de kamer in:Goedemorgen!"
Ha, en ratsj je dan ook meteen de gordijnen open? Precies mijn moeder, owwwww, dat vond ik erg als puber...

Bastet

Bastet

25-09-2008 om 16:15

Volgens mij...genista en sophie

Volgens mij missen jullie de smiley aan het eind van mijn zin....het is natuurlijk een tikje overdreven,en nee,ik ruk geen gordijnen open.Maar mijn kinderen zijn net marmotten,zacht en lief horen ze echt niet hoor.Daarbij,Ze zetten zelf geen wekker,dus dit is hun keuze!
En ik ben best lief..
Bastet

Sorry...

Ik was zelf mijn smiley vergeten. Bij deze

*Sophie*

*Sophie*

25-09-2008 om 16:46

Bastet ;- )

Ja hoor, ik had je smiley wel gezien, maar ook al doe je het heel blij en opgewekt (zo had ik die smiley nl geinterpreteerd) dan zou ik het nog maximaal k*t vinden, als slapende. Maar nu begrijp ik dat je het anders doet. Ik geloof nu ook dat je dan toch vast wel lief bent ;- )

Mijn kinderen zijn erger dan marmotten, maar als ik ze over hun wang strijk en zacht tegen ze zeg dat ze langzaamaan wakker moeten worden en ik roep ze dan ietsje eerder dan ze er werkelijk uit moeten dan lukt het altijd. Er is er nooit eentje blijven liggen
Maar daar moet je wel voor in de wieg zijn gelegd, voor zulk geduld. Soms sta ik te kijken van mezelf, maar het voelt gewoon zo heerlijk als ik het zo zacht kan doen

Hier hebben ze wel een wekker, maar niet eentje met een repeteerfunctie. Dat werkt dan niet. Als ze op een gegeven moment om wat voor reden zelfstandig moeten opstaan, dan zal ik zo'n ding aanschaffen.

groetjes, Sophie.

reina

reina

25-09-2008 om 18:12

Sophie (ot)

Ik daag je uit! Geloof me, ik heb geduld,m maar dat is soms niet voldoende Het gaat de laatste maanden opeens een stuk beter, maar ik had hier een zoon in huis, die met 100 zachte aaitjes en lieve woordjes niet wakker te krijgen was Als klein kind tilde ik 'm uit bed en zette 'm op de koude vloer waar ie langzaam wakker werd, later begon ik aardig en eindigde zeer luidruchtig, het bleef een ramp. Allerlei wekkers, telefoons naast zijn oor, het mocht niet baten. Op het schip waar hij werkte werd hij door zijn collega's regelmatig met koud water gewekt, want anders kregen ze 'm niet wakker Maar de laatste maanden gaat het opeens goed, alleen hebben we daar wel 22 jaar op moeten wachten!!

Bastet

Bastet

25-09-2008 om 19:01

Een puzzel dan?

Ik heb het net mijn zestienjarige gevraagd,hij prefereert mij boven een wekker..)Als ik mijn kinderen lieflijk over hun koontjes strijk,dan draaien ze zich lekker om en snurken verder.Hier is toch iets grover geschut nodig,en zelfs dan is één keer niet genoeg,helaas.Laatst heb ik bedacht dat er bepaalde type wekkers zijn,die volgens mij de oplossing vormen.
Ik zag eens op een site voor gadgets een wekker die als puzzel uit elkaar springt in de kamer,en die stopt pas met loeien als je de puzzel hebt gemaakt.Of een wekker die als helicopter opstijgt,en waar je dan achteraan moet om 'm uit te zetten.Er is ook een variant die als een soort kakkerlak door je kamer holt....
Bastet

reina

reina

25-09-2008 om 19:11

Bastet

Er zijn mensen voor wie dat ook niet werkt, wedden ? Ik herinner me dat een buurman, die 2 huizen verderop woont, een keer na onze vakantie aan de deur kwam: hij had zich ernstig zorgen gemaakt over onze zoon: hij zat nl in de nachtdienst en kon niet slapen want op zoons kamer ging uren (!) een repeteerwekker af, zo hard dat het bij hen te horen was alsof ie daar af ging. Hij tig keer aangebeld, maar zoon bleef slapen. We hebben hem toen verteld dat hij inderdaad erg moeilijk wakker te krijgen is, zeker als hij écht moe is, maar dat er niets met zijn oren of zo aan de hand is

reina

reina

25-09-2008 om 21:40

Even serieus

Ik heb er ook vaak om moeten lachen (en werd ook regelmatig helemaal gestoord , maar vond het in het begin wel eng als we op vakantie ofzo gingen en hij 's nachts dus alleen in huis was, want ik ben ervan overtuigd dat zelfs het brandalarm op zijn kamer hem niet wakker zou bellen in geval van brand.

Brand

en zo heb ik als kind gewoon doorgeslapen met mijn bed voor het raam (dus licht-inval van raam op bed) en de brandweer op de ladder ervoor....het huis bij ons aan de overkant stond in lichterlaaie....is hélemaal afgebrand. de héle basisschool had het gezien (waren wakker geworden van het lawaai, de flitsende alarmlampen etc. etc. alleen ikke dus niet, die er (snik) het dichtste bij woonde van de héle school!!! zelf de kinderen stráten verder waren er wakker van geworden! ik wist pas wat toen ik 's morgens onze al grote buurjongens zonder schoenen en in pyama in onze woonkamer aantrof en een heel huis vol brandweermensen/buren enz.
wat een jeugdtrauma heeft me dat opgeleverd!ik vondt het toen niet eens 'zielig' voor die familie, maar vooral voor mezelf dat ik nu niks te vertellen had op school! alleen zie ik het nu wel wat genuanceerder natuurlijk. ~(is gelukkig toch nog goed gekomen met mij)de brandweer heeft zelfs nog in mijn kamer gestaan (wilden van onze kant af blussen) en mijn vader heeft de halve nacht in mijn kamer gezeten met regelmatige controle van een brandweerman (i.v.m. overslaan van de brand) maar de wind ging de andere kant op (dus kon ik doorslapen).

en onze oudste heeft het van mij geërft. die heeft al een keer geslapen tijdens een keiharde disco. op kamp met sport. ze sliepen in dezelfde zaal als het feest. en ja, ze was moe, rolde d'r slaapzak uit en sliep!!! terwijl alle discogangers nog vrolijk doorhosten op 1 meter afstand!
groeten albana

Maylise

Maylise

26-09-2008 om 20:51

Wel gebracht

Iedereen kan zich toch eens verslapen? Ik zou daar niet zo moeilijk over doen en kind gewoon gebracht hebben. Als het echter regelmatig voor zou komen dan zou ik niet brengen en de gevolgen aan hun zelf over laten.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.