Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat betekent "meme"?

Hallo allemaal,

Mijn zoon maakt sinds kort een hoop opmerkingen over zelfmoord en hoe graag hij wil sterven. Als ik hem vraag wat er aan de hand is zegt hij meestal iets in de zin van "het is gewoon een meme mam" of "it's a meme you dip".

Nu heb ik meme gegoogeled maar daar word ik ook niet veel wijzer van dat zijn allemaal plaatjes met een grappige tekst maar niks over zelfmoord.

zou iemand mij kunnen helpen

mvg, U. Schaaf

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2017 om 11:17

Dit kom ik als eerste tegen

Internetmeme is een term die gebruikt wordt om een concept te beschrijven, dat zich via het internet van persoon tot persoon verspreidt. De term refereert aan het concept van memes, hoewel deze term een veel bredere categorie van culturele informatie aanduidt.===

Wat in mij opkomt, maar nu gis ik vooral, is dat het dus iets is wat zich onder jongeren verspreidt via internet. Als je vervolgens ziet dat het om plaatjes gaat die grappig opgevat zouden moeten worden, dan zou je je zoon niet al te serieus hoeven nemen, maar ik geloof dat ik me daar zelf niet helemaal gerustgesteld over zou voelen. Als hij naar jouw gevoel serieuze opmerkingen maakt over zelfmoord, dan zou ik toch rekening houden met dat hij een probleem weg lacht om jou gerust te stellen.

Ik vraag het zo eens aan mijn dochter. Misschien kan zij er iets over zeggen.

Dinke

Dinke

16-06-2017 om 11:51

Volgens mij..

Een meme is wanneer 'het internet' zich massaal werpt op een plaatje, een verspreking, iets opvallends en daarmee grapjes bedenkt. Soms schertsend, soms satirisch, maar altijd bedoeld als vermaak.

Bekende meme's: Grumpy Cat, Doge, het goud/witte of zwart/blauwe jurkje, maar ook de zin 'It's a meme, you dip' is weer een meme op zich

Zelfmoord/dood is vast ook wel het onderwerp van bepaalde meme's, maar ook een terugkerend gespreksonderwerp bij tieners.

A zorac

A zorac

16-06-2017 om 12:57

Moordboekje

Ik weet van mezelf dat mijn vriendinnen en ik in de tweede klas vwo veertig jaar geleden de meest gruwelijke martelmethoden bedachten. Dat was toen kennelijk een meme. Het is goed dat ik me dat herinner, want het relativeert. Ik ben zonder problemen opgegroeid tot een verantwoordelijke, geweldloze volwassene. Tieners zijn op een of andere manier gefascineerd door dood en verderf. Als je zoon het als meme doet, is het dus niet zo gek en wil het niet meteen iets zeggen.
Maar als je denkt dat hij daarnaast ongelukkig is, als je merkt dat hij steeds minder vrienden ziet, kortom als er meer speelt, zou ik toch eens verder graven. Zeggen hoe graag je dood wilt, is niet niks.
Ik zou geloof ik uitleggen hoe naar je het vind dat hij dat steeds zegt en hem vragen meer te vertellen hoe hij zich voelt en uitleggen dat je het graag hoort als hij zich ongelukkig voelt, maar als het voor hem echt alleen een meme is, dat je het dan liever niet meer hoort omdat het je bezorgd maakt.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-06-2017 om 14:03

Meme

Voor de volledigheid, de term 'meme' dateert van *voor* het internet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Meme

of deze :

http://www.woorden.org/woord/meme

Mooi woordenboek om onze pubers bij te houden

Una Schaaf

Una Schaaf

16-06-2017 om 14:56 Topicstarter

Bedankt voor de reacties allemaal!

ik snap alleen nog niet helemaal hoe zelfmoord een meme kan zijn, is dit "grappig"?

meme

meme is ook niet perse iets grappigs. Het gaat wel om hoe zoiets zich verspreid (de serie The big Bang Theorie heeft er een aflevering aan gewijd, die kan je misschien eens kijken). Beetje zoals een roddel of infectie zich verspreidt, zo verspreidt een meme zich. Een onderwerp/plaatje ofzoiets.

Een meme kan dus over van alles gaan, ze zijn er ook over de dood. Zo las ik onlangs iets over een groep waar je deel van uit kan maken die je opdrachten geeft en die eindigt in zelfmoord. De meme is dan het onderwerp en de verspreiding.

Inanna

Inanna

16-06-2017 om 16:48

grappig

Het kan voor een puber ook grappig zijn alleen omdat het shockeert, hoeft hij het onderwerp zelf nog niet eens grappig te vinden.
Ik merk dat mijn zoon dingen veel minder snel ongepast vindt als ik, dus die kan ook best lachen om dingen waarvan ik denk dat je het niet kunt maken om er een meme van te maken, ik denk dat ik gewoon oud ben geworden toen ik even niet oplette.

Het kan ook gaan over 13 reasons why. Toen ik mijn zoon vroeg of daar memes over waren, kreeg ik als antwoord een heel stellig ja. Hij wilde iets voor me opzoeken, maar toen zijn we verzand in willekeurige memes die op zijn telefoon stonden.

Machteld

Machteld

22-06-2017 om 17:42

QUOTE

Mijn zoon legt het uit als "een zin bij een plaatje" of een "quote". Inderdaad wat zich dan verspreid.
Ik had er nog nooit van gehoord. Snap ook totaal niet wat dat met zelfdoding te maken heeft....hoewel het mogelijk is dat hij een plaatje heeft gezien met die tekst......

josjafober

josjafober

27-07-2017 om 18:19

Jongen 15 reageert

Hallo het is misschien niet de bedoeling maar ik las deze topic en kon het niet laten om te reageren toen ik antwoorden zag. Uw zoon is gewoon een grapje aan het maken. Als u een toffe ouder wilt zijn zegt u tegen hem:"dat is een dank meme". de term dank meme zijn vaak ietwat grove humoristische plaatjes. BUSH DID 9/11 is een in wezen een dank meme. U zoon zal vast veel op 9gag zitten of reddit, dit zijn sites waarop deze memes worden gepost door mensen vanuit de hele wereld. Maakt u zich geen zorgen. Als hij over zelfmoord praat dan refereert hij naar een dank meme. (spreek vanuit "puberteit ervaring")

JosjaF
15 jaar

Li

Li

27-07-2017 om 18:42

Uitspraak

Denk er aan dat de uitspraak miem is. Met meemee maak je jezelf onsterfelijk belachelijk bij de jeugd (en riskeer je dat dat een nieuwe meme wordt).

Dus (samengevat)

Als iets viral gaat, is het een meme, en dat kan ook een hoax zijn?!?

(Vroeg de volgens de kinderen, antieke moeder)

Inanna

Inanna

24-08-2017 om 14:57

nee

Nee, niet precies.
Iets dat viral gaat hoeft geen meme te zijn. Een meme gaat vaak wel viral, maar een filmpje dat ontzettend veel gedeeld wordt gaat wel viral, maar is daarmee nog geen meme.

Een hoax is iets dat niet waar is, kan viral gaan (helaas), kun je vast een meme van maken, maar hoeft niet. Een hoax die door niemand is gelezen is wel een hoax, maar niet viral.

(deze tekst is gecontroleerd en oké bevonden door mijn zoon van 16, die zo'n beetje op Reddit woont )

gianterrr

gianterrr

24-08-2017 om 16:04

hahahaha

memes zijn de enigste reden dat ik nog op deze wereld leef

Li

Li

24-08-2017 om 16:34

memes

memes zijn bekende en herkenbare stukjes film, die vaak steeds weer worden aangepast en waar veel naar wordt verwezen (een "reference" in goed Hollands).

Van mijn kinderen moet ik kijken naar elke meme die voorbij komt(zucht), dus ik ben nu expert.

Inanna

Inanna

24-08-2017 om 16:36

Mijn zoon deelt gelukkig alleen de dankste memes met me, doorgaans plaatjes, zelden tot nooit filmpjes.

Karmijn

Karmijn

24-08-2017 om 16:58

meme

Meme is iets wat wij juist niet zo goed horen te begrijpen.
Want als een generatie X-er of babyboomer het begrijpt, dan is de glans ervan af.
Dus ik mag me er wel in verdiepen, maar ik moet het niet snappen.

Snap je anders krijg je dit http://imgur.com/gallery/VAeA885

gianterrr

gianterrr

24-08-2017 om 17:12

Dank

jullie zijn coole ouders hou t dank

Karmijn

Karmijn

24-08-2017 om 17:21

oh en

Ik ben een voorstander van humor en satire. En ik vind het prima als mijn kinderen het leuk vinden om dingen te ontregelen.

Maar er zijn grenzen.
Grapjes en sarcastische opmerkingen over racisme, suicide, kanker, genocide, seksueel geweld, zijn kwetsend, doen me pijn en wens ik dus niet te horen. Pubercultuur of geen pubercultuur.

Toen ze peuter waren mochten ze ook niet zinloos gillen, zoals peutertjes dat soms kunnen doen. Vind ik hetzelfde.

gianterrr

gianterrr

24-08-2017 om 17:28

yass u go girl

#Karmijnforpresident2017

Karmijn

Karmijn

24-08-2017 om 18:03

jwz

Je weet zelf

Li

Li

24-08-2017 om 23:15

Dank memes

Ja, die ook. Fijn, dat.

S. van de Bonté-Köe

S. van de Bonté-Köe

05-11-2017 om 17:47

Memes in perspectief

Beste Una Schaaf,

Hoe gaat het met je broer Klaas Schaaf? Ik hoop goed, we hebben vroeger op OBS de Wapper gezeten, ik hoop dat die zijn blaasproblemen nu wel onder controle heeft.

Ik zit nu al jaren op dit ouders.nl forum en ik ben blij dat iemand eindelijk de vraag durft te stellen over memes. Ik heb zelf drie kinderen in de puberleeftijd en volgens mijn jeugdvlam Maria zelfs zeven, maar dat is een kwestie van geloof, geloof ik. Mijn drie oudste zijn de hele dag aan het memen, zoals ze dat noemen. Wat een genot. Elke dag in de familie-discord een update in het #memes-kanaal. Maar wat zijn memes nu precies? Het zijn grappige plaatjes en fenomenen die viraal gaan op het internet. Sommigen zijn inderdaad zo vasthoudend als virussen. Misschien heb je ze wel voorbij zien komen. Kuikentje piep was recent nog een voorbeeld. Het leuke is dat die plaatjes en filmpjes elke keer weer in een nieuwe vorm voorbij komen. Daardoor is elke filmpje nummer 1, hé hé.

Wat ik vooral kan bewonderen aan memes is dat de grote onderwerpen niet worden geschuwd. We denken dat onze pubers alleen geïnteresseerd zijn in de nieuwe borstontwikkeling van Stephanie Karlsson van 3KB of de negen millimeter van Gino P. uit 4Biem, maar aan de hand van memes is te zien dat er veel wereldonderwerpen worden besproken door de kids (haha laten ze het niet horen) van vandaag. Zo zijn ze verrassend op de hoogte van veel figuren uit communistisch Rusland, fijn om te zien dat de recente geschiedenis zo leeft, dat maakt mij een Trotski ouder. Daarnaast worden de trends in de visserij in de gaten gehouden (wist jij hoeveel nieuwe visnetten ze dagelijks vinden?) en recent gaat het om een nieuwe uitvinding die veel lawaai maakt, iets van scraa-ca-ca-ca-ca maar ook variaties als skiewiebaboem. Het is een wondere wereld zou Chriet Titulaer zeggen.

Wat enerzijds bewonderenswaardig is, kan ook voor veel ouders misschien duister over komen, want inderdaad de zware onderwerpen als zelfmoord worden niet geschuwd. Soms als hard spottend, maar ook als serieuze waarschuwing. Dat onze pubers hier mee in aanraking komen ligt ook aan de moderne cultuur. Fenomenen als 13 reasons why en Kermit de Kikker maken zelfmoord op een mooie maar confronterende manier helder in onze samenleving. Memes zijn een manier om grote onderwerpen luchtig te maken ik vind het een dankbaar iets dat onze pubers nu zo'n uitlaatklep hebben, dus vooral: Dank Memes.

Mocht je zoon nu inderdaad meer praten over zelfmoord in combinatie met zijn eigen leven en heeft hij geen sociaal leven (alhoewel dat bij memes wel vaker voorkomt), zoek dan wel even naar het contact met hem en vraag hem ernaar, of neem contact op met de huisarts. Die kan met zijn ananasappelpen een briefje voor de psycholoog schrijven, wordt het ook nog eens vergoedt uit de basisverzekering, hier is wel eigen risico op van toepassing.

Met vriendelijke groet,
Simon van de Bonté-Köe.

karel420

karel420

19-11-2017 om 12:07

Sarcastisch bedoeld

Als hij zegt dat het een meme is, bedoelt hij dit waarschijnlijk als grap.
Er zijn nu veel memes die gaan over "crippling depression" en "osteoporosis".
Als hij grappen maakt over suicide, doet hij iemand na die iDubbbz heet.
Hij speelt een karakter die domme dingen doet en zelfmoordneigingen heeft.

Waarschijnlijk kijkt hij gewoon naar dat kanaal en wilt hij zichzelf niet vermoorden.

Hier is trouwens een video van iDubbbz:


https://youtu.be/Z-Vuw-burI0?t=18m56s

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.