Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon -13- verveelt zich, heeft weinig fantasie, computert en slaapt alleen

Onze zoon van 13 zit sinds dit schooljaar op het voortgezet onderwijs. Hij heeft veel moeite met zelfstandig werken; we moeten hem dagelijks met zijn huiswerk helpen. Hij heeft dyslexie, dus het verbaast ons niet dat hij moeite heeft met Nederlands en Engels, maar ook voor de andere vakken legt hij nauwelijks enthousiasme en inzet aan de dag.
Zijn vrije tijd besteedt hij aan computeren; Minecraft en films kijken. Omdat dat natuurlijk niet de hele tijd mag van mij, verveelt hij zich buiten zijn huiswerk een slag in de rondte. Hij voetbalt twee keer per week, met in het weekend een wedstrijd. Op school sport hij veel.
Waar ik me vreselijk aan stoor, is dat er geen enkel initiatief vanuit hem zelf komt. Hij heeft zijn twee vriendjes van de basisschool al maanden niet meer gezien; alleen na aanhoudend aandringen van ons maakt hij eens een afspraak. Ik wou dat hij van hen eens wat ideeën opdeed om zijn tijd te besteden; ik weet dat hun ouders nog veel minder computertijd toelaten dan wij.
Wat mijn vraag aan jullie is: wat doen jullie zoons in hun vrije tijd? Ik zoek wat ideeën. Zelf had ik vroeger talloze liefhebberijen, ik kwam altijd tijd te kort om ze allemaal te beoefenen. Er was ook nog geen tv en PC natuurlijk, tenminste, alleen 's avonds en dan nog beperkt tv. Maar ik verveelde me werkelijk nooit! Daarnaast had ik zelf wèl plezier in school. Buiten school zat ik in de bieb, in het zwembad of in de natuur. Op mijn kamer bracht ik uren door.Ik vermoed dat meisjes minder 'hangen' dan jongens. Daarom vraag ik met name de jongenspuber-ouders om advies....

Katniss

Katniss

20-12-2013 om 19:31

Geen jongensmoeder

Mijn dochter (14, 3e klas) doet ook niet zoveel spannends. Het zijn natuurlijk lange schooldagen en als ze thuis komt om een uur of 16.00 uur maakt ze huiswerk, en daarna hangt ze een beetje achter haar laptop of voor de tv. Ze heeft geen sportvereniging (naar school is 2x een half uur fietsen per dag), en in het weekend spreekt ze incidenteel af met een vriendin of ze knutselt wat. Ik heb geen beperking qua schermtijd, ook niet voor mezelf.

Vast vele reacties met herkenning

Echt, je zoon is een echte puber! Vervelen, computeren, t.v. kijken,op de bank hangen en uitslapen zijn de grootste hobby van mijn puber. Hij wordt al moe van het harde groeien heeft hij bij biologie geleerd, hij gebruikt het echt letterlijk als excuus voor zijn luie gedrag Ik heb ook het idee dat ik me vroeger nooit verveelde, maar het schijnt dat je iedere fase romantiseert. Dat klopt, mijn kind huilde als baby nooit, hij at als kleuter alles en had nooit een jankdriftbui.Tuurlijk wel, maar je vergeet veel en de leuke dingen blijven hangen.
Over 20 jaar herinner ik me niet meer dat ik nu een luie puber heb denk ik dan maar en laat het lossss. Hij verveelt zich, niet ik en het is zijn leven, niet het mijne.
Mijn man ergert zich ook meer aan dit gedrag dus dat botst wat sneller. Ik stoor me er zo min mogelijk aan, het is vast een fase die weer overgaat toch?

Annet

Annet

20-12-2013 om 20:51

Loslaten als schoolwerk in orde is

Dat je je zoon moet begeleiden in de brugklas is heel normaal. Dat geldt ook voor brugpiepers zonder dyslexie.
Ik zou twee sporen uitzetten:
1. Jullie begeleiden planning en het maken van huiswerk. Als dat voldoende is afgerond, is hij klaar voor school. Een onvoldoende betekent dat er meer geoefend moet worden. Motivatie is niet nodig, als hij maar genoeg doet.

2. Als zijn schoolwerk klaar is, laten jullie hem los. Zijn werk is gedaan, zijn vrije tijd kan beginnen. Als hij liever gamet dan met vrienden afspreek, laat gaan!
Zorg wel dat zijn vrije tijd pas beging als spoor 1 is ingevuld.

Molleke

Molleke

21-12-2013 om 10:42

Als het op school verder

goed gaat dan zou ik het loslaten. Hij voetbalt nog 2x in de week + wedstrijd. Dan is hij toch ook bezig. Hier ook onbeperkt beeldschermtijd. Misschien moet je het eens helemaal loslaten.

Druif

Druif

21-12-2013 om 11:14

Beeldschermtijd

Ik was vroeger altijd een voorstander van maximaal 60 min per dag. Maar ik heb dat losgelaten.

Mijn pubers (12, 15 en 17) besteden meer tijd per dag aan de computer, maar wat ze doen is zooo afwisselend. (ze zijn alledrie rusteloze, adhd-kenmerken bezittende wezens)
Dus computeren betekent hier:
chatten met je vrienden
skypen met weer andere vrienden
tekeningen maken op de tekentablet
sims spelen (meiden)
tweeten
filmpjes kijken van games.
Filmpjes kijken van game toernooien. (15-jarige)
Filmpjes kijken van van alles en nogwat.
Op fora meeschrijven aan verhalen.
Tumblr posts maken (17 jarige)
Online game spelen met je vrienden
Online game spelen met mensen die je via online games heb leren kennen, spreekt via skype en die goed zijn in de game, zodat je samen lekker kunt gamen.
Het nieuws volgen (over games maar ook het wereldnieuws, 15 jarige weet eerder dan ik, wanneer er weer iets gebeurd is)
Kunst kijken via andere tumblr posts (17-jarige) en reddit (15 jarige)
informatie zoeken en vinden voor school,
Informatie zoeken voor achtergronden achter een vraag die ineens bij je opkwam (zijn windmolens nu wel of niet goed voor het mileu? Mam, ze hebben een manier gevonden om van algen olie te maken. Cola is slecht voor je (duh)).
Muziek luisteren.
Muziek luisteren via links die via je vrienden naar je doorgestuurd zijn.
Muziek luisteren die aangeraden wordt door een of andere game beroemdheid.
Muziekvideo's kijken
Amerikaanse tv programma's kijken
Recepten opzoeken
Brei patronen opzoeken (echt!, wat een oude Neel, die dochter van me)
Cheats opzoeken voor het pokemon spel van je broertje waar hij niet verder mee kom.
Kijken wat de uitval op school en wat je cijfers zijn.
Heel soms huiswerk maken.

Dat is veel. Dat redden ze niet in een uurtje.

Marjoleine64

Marjoleine64

21-12-2013 om 12:31

Hier ook zo

wij hebben het helemaal losgelaten. Zoons (14 en 16, 3e en 4e klas) doen vrijwel niets anders dan 'iets' op hun computer. Sinds ruim een jaar hebben ze er allebei een op hun eigen kamer, en zolang het op school goed gaat (zolang de onvoldoendes die echt regelmatig komen ruim gecompenseerd worden met achten) laten we ze lekker vrij. We (ik) houden wel een vinger aan de pols door regelmatig te controleren of ze inderdaad hun huiswerk doen, en we moeten ze er bijna iedere avond wel aan herinneren dat 10 uur (jongste) of tegen elven (oudste) echt wel een tijd is om te stoppen met beeldschermwerk. Lezen in bed kan dan nog best wel, daar val je uiteindelijk wel mee in slaap.
Wat ze doen op dat scherm? Gamen, heel veel gamen. En tegelijk chatten en skypen met vrienden die ze goed kennen, van school of kamp, of met mensen die ze alleen kennen van de games. En facebook (jongste), youtube-fimpjes kijken over de games om verder te komen, of leuke muziek opzoeken, of programmeren (oudste) en tutorials lezen om verder te komen met programmeren. En oja, ook huiswerk .
Daarnaast doen ze nog sport (jongste judo, oudste boksen), muziek (allebei, les/orkest/band) en scouting. En oudste doet aan robotbouwen via school (FTC) 2 uur per week na schooltijd. Dus ze zitten zeker niet elke minuut achter hun beeldscherm, al hebben we die indruk wel omdat we ze zelden 'gezellig' beneden zien buiten de maaltijden om.
Marjoleine

Puinhoop

Puinhoop

21-12-2013 om 13:46 Topicstarter

Dank jullie wel, maar dat wilde ik niet horen

Hartelijk dank voor al jullie snelle reacties. Helaas blijken we toch erg van mening te verschillen; ik vind 2 uren schermen echt zat voor een kind, eigenlijk ook voor een volwassene. Ik zit er zelf niet zo lang achter. Hun vader wat langer -het is zijn beroep- maar onze dochter van 10, die meer tv kijkt dan computert, mag ook niet langer dan 2 uur.
Hier op ouders.nl staat een artikel over beeldschermen en de invloed ervan op kinderen. Ik kan me goed heugen hoe de kinderen, toen ze kleiner waren en ik veel strenger was in de tijd die ze eraan mochten besteden, veel creatiever waren in het gebruik van hun tijd. TV/PC kijken vind ik een makkelijke, passieve vorm van tijd besteden. Ik citeer: "Een kind dat zichzelf moeilijk kan vermaken, zal sneller – misschien uit verveling – achter een beeldscherm gaan zitten. En juist voor die kinderen is het belangrijk dat ouders goed opletten en ervoor zorgen dat ze dat niet te vaak en niet te lang doen. Gevarieerd en begrensd mediagebruik is net zo belangrijk als een gevarieerd en begrensd eetgedrag." (Voor de link naar het artikel:http://www.ouders.nl/artikelen/nieuwe-inzichten-over-kinderen-en-beeldschermgebruik )
Ik wil graag dat de kinders ook motorisch in de weer zijn, de bibliotheek leren kennen en via boeken en tijdschriften informatie vinden, dat ze die kanalen leren kennen, zelf projecten opzetten waar ze in geïnteresseerd zijn. En vroeger, toen mijn man nog vaker een week op cursus zat en ik wat strenger werd op beeldschermtijd, zag ik bij mijn kinderen dat ze meer vriendjes opzochten, eerder een boek pakten, op hun kamer gingen spelen, aan tafel knutselden, in de keuken wilden meehelpen enz.
Maar ik lees bij al jullie reacties dat jullie deze mening niet of nauwelijks delen en de grens aan beeldschermtijd hebben losgelaten. Derhalve bedankt ik jullie voor de moeite, maar blijf hopen op reacties van gelijkgezinden.

Annet

Annet

21-12-2013 om 13:56

Artikel gaat over kinderen, niet over pubers

Op basisschoolleeftijd hebben wij het beeldschermgebruik ook beperkt. Niet in strakke tijden per dag maar wel gemiddeld over de week.

Ik vind het niet bij pubers passen om ze zo te beperken in hun keuze van vrijetijdsbesteding. Op deze leeftijd is het meer begeleiden dan opvoeden.

Overigens staat onderaan het artikel een 'richtlijn' van maximaal drie uur voor ouder dan 12. Voor schooldagen lijkt me dat heel mooi. Onze brugpieper haalt dat echt niet (als ik schoolwerk niet meetel).

Mijntje

Mijntje

21-12-2013 om 14:01

muziekinstrument

Ik ben ook voor niet te lang beeldschermen. Prima; laten ze zich maar vervelen, daar worden ze creatief van.
Nu is mijn kind 9 dus vindt iedereen mij vast nog makkelijk praten

Geen pubermoeder, maar wel wat ideeen: wil je zoon geen muziekinstrument bespelen?
En met een hobby als fotograferen of cursus animatiefilms maken lijkt me dat je je ook prima kan vermaken. Of iets van scouting?

Druif

Druif

21-12-2013 om 14:13

Yep

Het artikel gaat niet over pubers.

Kijk, of je het leuk vindt of niet. Pubers gaan niet zo snel meer spelen met 'spullen'. Ze spelen nog wel op de computer (sims is eigenlijk een digitaal poppenhuis). Pubers vervelen zich snel. Dat hoort bij de levensfase. Ze groeien keihard, zowel in hun brein als in hun lichaam gebeurt er van alles. School is een energie slurper. Daarom hebben ze veel 'rusttijd' nodig. Mijn kinderen slapen allemaal niet zo veel/makkelijk. Dus dan is het onvermijdelijk dat ze die rust in 'lamlendigheid' zoeken.

Ik zat/lag/hing op die leeftijd iedere dag uren en uren te lezen. Boeken van Leni Saris en bouquetserie boekjes van mijn zussen ( dom slank, mooi meisje wordt verliefd op slimme, stugge, onbereikbare man, die veel en veel te oud voor haar is, kan hem door problemen niet krijgen, problemen worden opgelost, dom meisje eindigt toch in zijn armen. gruwel, gruwel). Alsof dat ergens goed voor was. Mijn zoon steekt meer op van Reddit.

En als je gewend bent om informatie te krijgen via internet, dan kom je er echt niet meer, met de bibliotheek. Analoge informatie is traag, achterhaald en beperkt door de visie van degene die de boeken/tijdschriften inkoopt. Ik zoek zelf ook nooit meer informatie in de bieb, terwijl ik er erg vaak kom.

Daarnaast worden mijn pubers door dingen die ze zien en lezen op internet dus vaak geinspireerd om zelf dingen te doen, te maken. Cupcakes uit de magnetron bijvoorbeeld. Of Ramen (Japanse noodle soep). Ook halen ze er inspiratie vandaan met betrekking tot muziek en films om te luisteren/kijken.

Annet

Annet

21-12-2013 om 14:21

In vakantie zijn er wel wat grenzen hier

In de vakantie stel ik niet echt een maximum beeldschermtijd maar ik vraag ze wel om ook andere dingen te doen. Als ze die niet zelf verzinnen, doe ik het.
In de kerstvakantie wordt er altijd verplicht opgeruimd, minimaal een paar keer gekookt door de kinderen, als de hulp niet komt moeten ze helpen poetsen. Zelf bedenken ze dan nog afspraken met vrienden (met gamen ) , treinreisje naar Opa/Oma, kleding kopen, cupcakes bakken, of dat soort dingen. Oja, er wordt ook gelezen. Meestal een verplicht boek voor school en verder heeeeeel veeeeeel Duckies.

Glup

Glup

22-12-2013 om 00:10

Tijdsgeest

De suggestie om te gaan fotograferen als hobby vind ik wel mooi ter illustratie; je kunt nu gewoon minder makkelijk om beeldschermen heen dan 25 jaar geleden. Leuk hoor dat fotograferen maar de meeste fotografen zoeken daarna hun foto's uit en bewerken ze. En dat gebeurt toch echt op de computer.
Dat je zelf maximaal twee uur per dag schermt vind ik heel fijn voor je maar de gemiddelde kantoorklerk kan zich er niks bij voorstellen vrees ik. Voor veel mensen betekent werken achter de computer zitten (of vergaderen) en dan thuisgekomen wil je het nieuws zien en misschien wel nog iets anders ook en vervolgens ben je nog even benieuwd of er nog iets op ouders online staat, een leuk artikel ofzo . Kortom, twee uur is -denk ik- voor veel volwassenen weinig.

Daarnaast ben ik het niet zo met je eens dat je info zoeken in bibliotheek, tijdschrift en boek nou zo'n groot goed is. Je info kunnen vinden en je weg weten in de verschillende mogelijkheden, ja, maar er is veel meer te ontginnen op het www dan in de bieb. En een kind heeft ook weet sturing nodig met info zoeken op het www dus daar mag best tijd in gaan zitten.

En ook ik hou niet van kinderen die eindeloos voor een scherm hangen maar wat ik met bovenstaande bedoel is dat ik er niet te fanatiek over zou doen als ik jou was, volgens mij beperk je je kind dan alleen maar.

Dan nu concrete suggestie; laat je kind zelf gaan koken. Beginnend met 1x een maaltijd voor het gezin. (En ja hij mag online recepten zoeken).
Of je maakt er een project van; probeer elke week een potentiële (offline of deels offline) hobby uit; fotograferen, koken, bakken, muziek, klussen etc.
Maar als ik je zo lees heb ik wel de neiging om het volgende tegen je te zeggen (vast onterecht): onderschat niet de rol van beeldschermen nu en in de toekomst. En het belang voor een kind / jong volwassene om wegwijs te zijn......

Mijntje

Mijntje

22-12-2013 om 08:40

fotograferen (glup)

Voor een hobby als fotografie 'kost' het natuurlijk wel beeldschermtijd, maar dan is het geen doelloos spelletje.
Trouwens, 'ouderwets' een doka (huren/maken)en je foto te zien verschijnen in een bakje vloeistof is natuurlijk veel magischer!

Jaina

Jaina

22-12-2013 om 14:57

Aanmoedigen

Ik vind het ook zeer belangrijk dat mijn kinderen nog andere interesses hebben buiten alleen televisie kijken en gamen.
Het beperken van de tijd die ze mogen gamen en televisie kijken kan zorgen voor extra ruimte voor andere activiteiten.
Tegelijk is alleen beperken wat mager omdat je hiermee niet gelijk andere activiteiten hebt natuurlijk. Ik zou kijken of je niet samen wat aanknopingspunten kan vinden van interesses en activiteiten die hiermee van doen zijn.

Over het vinden van informatie gaat het niet zo zeer om het medium waar je de informatie zoekt (internet, bibliotheek) maar om de betrouwbaarheid van de bron. In die zin kan een publicatie beter zijn omdat er een kwaliteitscheck is geweest. Echter dat hoeft niet zo te zijn want dat hangt weer van het soort publicatie af. En daarnaast wordt veel van de informatie die in print is ook op internet gepubliceerd. Dus leren naar de bron te kijken is zeer belangrijk maar dat is niet alleen afhankelijk uiteraard van het medium.

amk

amk

22-12-2013 om 16:23

lezen vs computer

ik zie het verschil niet. In beide gevallen zit je stil naar iets te staren en informatie op te nemen. Met een computer met nog meer mogelijkheden om snel de verbanden te leggen. De bibliotheek wordt ook steeds verder gedigitaliseerd.

De wereld verandert, onze kinderen veranderen sneller dan wij omdat die dingen in onze jeugd er niet waren. Vraag ze maar eens te bellen met een draaischijftelefoon zonder dat je ze uitleg geeft.
Vroeger hing ik wegens de afstand lang met vriendinnen aan de telefoon, nu doen ze dat via de chat.

Lichamelijke activiteit stimuleren is iets anders dan een limiet stellen aan beeldschermtijd.

lennest

lennest

27-12-2013 om 13:49

vroeger, maar da's vroeger

Toen ik een puber was, was er nauwelijks tv, geen pc en alle andere elektronische verleidingen. Wat deden wij? Heel simpel: mijn ouders hadden een eigen zaak, wij moesten werken, 15-20 uur per week was heel normaal en ook nog eens voor niks, nada, noppes. Is dat ideaal? Nee, natuurlijk niet. Tenminste, niet die aantal uren. Maar het idee dat er mee gewerkt moest worden, is niet verkeerd. Dat heb ik mijn kinderen ook geleerd, al van jongs af aan. Het huishouden wordt door ons allemaal gedaan, meestal steken we gezamenlijk de handen uit de mouwen. En wat je zelf vies maakt, of je maakt er zelf een troep van: zelf poetsen of opruimen. Er zijn geen excuses voor geen tijd of geen zin. Tel daarbij de schooltijd en huiswerktijd bij op, dan blijft er niet zo heel veel tijd over. Nu is het kerstvakantie en een aantal vrienden en vriendinnen is op vakantie, ja, dan is er hier ook meer beeldschermtijd. Maar niet onbeperkt. Op een gegeven moment gaan de apparaten en uit en wat ze dan moeten gaan doen? Weet ik veel, verzin iets! Ga slapen, ga naar vrienden of nodig ze hier uit, ga sporten, huiswerk vooruit maken, boek lezen, hobby opzoeken, muziek maken, doe iets en val en mij niet mee lastig; ik ben jouw personal entertainer niet! Leg het probleem bij hem neer en als hij niets weet, dan verveelt hij zich maar. Hij gaat echt vanzelf wel iets doen.

Puinhoop

Puinhoop

30-12-2013 om 11:03 Topicstarter

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Beste moeders van de laatste reacties,

Hartelijk dank voor jullie suggesties! Het doet me deugd dat jullie alternatieven noemen voor beeldschermen. Ik wil graag direct en persoonlijk op jullie reageren, maar daar moet ik wat meer tijd voor uittrekken.

in ieder geval wil ik jullie bedanken voor jullie adviezen!
Tot later!

puber

puber

08-01-2014 om 22:53

Niet alles gelezen!

Heb niet alles gelezen..ben puber...zegt genoeg toch?
Maar als je zoon weinig intresse toont in school, kan het zijn dat er misschie problemen zijn waar hij niet over praat (staat vast al hierboven), maar het kan ook zijn dat hij het gewoon heel moeilijk vind en na een tijdje wil je dan gewoon niet meer verder met school (zelf mee gemaakt met Duits heb ik heel veel problemen mee gehad) hierin kan je 2 dingen doen (ligt aan je zoon!) 1 is het acepteren en hem dan in een lager onderwijs zetten(waardoor het makkelijker wordt) of (zoals in mijn geval) je moet er ff ontzettend veel druk onderzetten, en hem veel helpen en controleren (doe dit alleen als je denkt dat hij het wel aankan)

ik zeg dit uit eigen ervaring, kan natuurlijk anders zijn dan bij u
suc6

Activiteiten

Ik heb ook een zoon van 13 en hij zwemt 2 à 3 keer per week (zwemclub). Verder houdt hij van tekenen en schilderen. Hij tekent en schildert zelf veel en 1x per week gaat hij langs bij een kunstenaar die hier in de buurt woont en dan krijgt hij een beetje teken- en schilderles. En hij spreekt wel regelmatig af met vriendjes uit de buurt, van school, van zijn ouwe school of van het zwemmen. Soms computeren ze dan wel eens, maar niet heel veel. Als hij alleen is, computert hij soms, maar hij leest ook vaak.

Mijn zoon van 10 zit op voetbal en is vrijwilliger bij de kinderboerderij. Hij speelt het liefst buiten en voor hem is het een straf om binnen te zitten.

Ook ga ik met beide heren regelmatig samen koken en dat is erg gezellig. De jongste zoon vindt het leuk om samen te gaan winkelen, dat vindt de oudste weer minder.

Misschien kun je samen met je zoon eens wat dingen ondernemen?

nun'oyobusiness

nun'oyobusiness

05-06-2018 om 13:29

*kuch kuch*

nau ten eerste, twee uur computer tijd, WAT, dat is veels te veel!
binnen tien minuten kunnen alle computer werkzaamheden makkelijk gedaan worden.
onze kinderen hebben vanaf hun vierde levensjaar altijd iets hebben gedaan, mocht dit het breien zijn van sokken of het scheren van de geiten voor het wol.
mijn oudste heeft zelfs een eigen etsy shop met het verkopen van zijn kanten borduursels. we hebben ook een echte scout In de familie die kan je altijd buiten vinden in de weer met vuur en het plezier daarmee raakt nooit op. we hebben ook nog onze 5 jarige dochter die altijd met haar denkbeeldige vriend speelt. we gingen laatst naar het hotel om voor mij mn boek af te schrijven toen hij daar een denkbeeldige tweeling tegen kwam, we hebben ook nog een echte kameleon in de familie zitten. hij is geweldig in verstoppertje we hebben hem op het moment nog steeds niet gevonden
ik vind jammer dat de opkomst van het internet de literaire kunsten van de sms-taal hebben verdreven.

maar mijn 10 minuten zijn op zie jullie in het volgende leven

blessed be

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.