Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zusje heeft moeite met pubergedrag van grote zus

Onze jongste dochter van 10jaar heeft het moeilijk met het pubergedrag van de oudste. Ze hebben altijd veel samen gespeeld, dag in dag uit onder de vakanties ondernamen ze alles samen. 2 handen op 1 buik zeg maar.
Laatste weken rukt de oudste zich wat los, wil vaker op eigen kamer wat doen, wil niet meer mee spelen met spelletjes die jongste voorstelt. Reageert vaak botweg op de jongste, met stoer taalgedrag.
Jongste begrijpt dit helemaal niet en is vaak verdrietig. Waarschijnlijk went ze er wel aan, maar het is niet gemakkelijk. Grote zus waar ze zo naar opkijkt, wil niet meer met haar spelen of met haar dingen delen...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkenbaar

ook hier heeft dit probleem zich voorgedaan ,leeftijdverschil is 4 jaar , dochter van (toen) 13 ging hevig aan de puber,zusje van 9 snapte er niets van,miste haar speelmaatje en begreep niet waarom ze steeds werd afgesnauwd door haar altijd zo lieve grote zus.
het heeft wel een jaar geduurd voordat jongste haar weg hier in vond.
nu gaat heel goed,ze zijn inmiddels 15 en 11 ,beide kinderen hebben zo,n beetje hun eigen leventje,met eigen vriendinnen en jongste heeft ondertussen geleerd dat ze niet alles hoeft te pikken van haar grote puberzus,ze komt ook goed voor zichzelf op.

Het is gewoon een kwestie van wennen

leg het uit aan jongste. dat helpt al een beetje om het te begrijpen. en een 'oudere' zus is ook fijn op een andere manier. spreek je puber aan op haar al 'oudere' vaardigheden dan kan ze zeker wel wat voor kleine zus betekenen. hier heeft oudste b.v. jongste geschminkt en d'r haren getoupeerd voor halloween. daar is ze wel 1,5 uur druk mee geweest....oudste helpt hier heel vaak jongste met verkleden, aankleden, d'r haren doen, nagels lakken, kleding kopen, partijtjes organiseren, appels schillen, kamer inrichten enz.
't wordt 'anders' gewoon.
groeten albana

reina

reina

02-11-2008 om 10:35

Ach ja

Ik schreef al eens wat mijn zoon verzuchtte toen zijn zus een jaar of 13 was 'ik word nooit een pubertje, want als ik zie hoe R nu is...'. Hij wende er aan. Het is niet leuk, maar hoort erbij. En als ze in die tijd uit elkaar groeien, komt dat meestal vanzelf weer goed als de hormonen zijn uitgeraasd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.