Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Elsa

Elsa

17-04-2014 om 20:35

12 jaar, 1.73 en 46 kg

Dat is mijn dochter en ik vind haar te licht. Eigenlijk is ze alleen maar aan het afvallen want ze groeit heel hard maar zit al maanden op dit gewicht en ik maak me zorgen. Zorgen omdat ze bijna elke dag met een halfvolle broodtrommel naar huis komt, 's ochtends met pijn en moeite 1 sneetje brood weg krijgt, te weinig drinkt en kijkend naar haar zakgeld, op school niks koopt. Ze heeft het alsmaar koud en als ik naar haar kijk, denk ik: ja, geen wonder want je hebt geen grammetje vet op je lijf. Ik probeer extra lekker te koken, her en der wat extra calorieën te verstoppen, of gewoon zeggen: hier, neem maar een lekkere koek of een plak cake die meestal in dankbaarheid wordt aanvaard. Ze krijgt het eten vaak niet weg zegt ze.
Maak ik me nou terecht zorgen of zeur ik?

bibi63

bibi63

17-04-2014 om 21:14

Lastig

Ze is erg lang voor haar leeftijd, dus blijkbaar heel hard aan het groeien op dit moment. In verhouding tot gewicht zegt mij niet zoveel, alhoewel het me wel licht lijkt. Op die leeftijd zijn het vaak spillepoten (nog weinig vrouwelijke vormen/vet, maar wel veel groeien). Dus magere sprieten van 12 vind ik op zich niet bijzonder. Mijn dochter was op die leeftijd ook heel dun en at ook, in mijn ogen, heel weinig. 's ochtends ook nauwelijks 1 boterham, op school 1 boterham. Na school lustte ze best wel een koek ofzo, maar uiteraard ging ik haar daar niet mee volproppen. Maar echt trek, in iets voedzaams zoals een boterham had ze niet. Avondeten was ook een muizenbeetje. Inmiddels is ze 15, krijgt wat meer 'vorm' en eet ook een stuk normaler.
Het feit dat je dochter wel trek in koek of cake heeft na school, betekent toch wel dat ze trek heeft (al is het lekkere trek....).
Kun je niet eens met haar bespreken wat ze nou wel, als 'gewoon' eten, lekker zou vinden. Misschien 's ochtends iets anders dan een boterham? Misschien is een boterham te droog 's ochtends (hebben meer mensen last van). Zou ze niet een kom yoghurt met wat banaan en ander fruit lekker vinden? Op school niet eten heeft ook vaak te maken met 'geen tijd', niet mee bezig zijn enz. Zou ze misschien wel trek hebben in een tosti ofzo na school?
Lastig hoor, maar meestal komt het wel weer goed.
Bibi

Jasmijn

Jasmijn

18-04-2014 om 09:37

iets vloeibaars?

Misschien lukt iets vloeibaars wel?
In de middag cup a soup, in de ochtend iets van drinkontbijt?

Hier ook

Ik heb hier ook een heel dunne dochter. Zij is vooral in korte tijd hard gegroeid en daardoor zo dun geworden. Zij is 1.68 en 41 kilo en 13 jaar. Ik denk dat dit vrij normaal is voor die leeftijd. Zij eet overdag ook weinig, maar heeft ´s avonds wel honger en eet dan redelijk veel. Ze houdt niet van brood en eet ´s morgens vla, fruit en crackers. Op school eet ze een broodje, mueslireep en minitomaatjes. Soms koopt ze wat (noedelsoep, hotdog). Uit school eet ze ook fruit en crackers.

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken zolang ze eet. Misschien dat ze bij het ontbijt liever iets van zuivel en fruit eet dan (droog) brood. Houdt ze misschien van pap?

Groet,
Pina

Ander brood?

Ik denk dat je nog niet in paniek moet raken. Aankomen kan ook ineens.

Wat je wel kunt proberen is ander brood. Ken je de aflevering van de keuringsdienst van waarde over haar in het brood? Dat klinkt wat dramatischer dan het is (ja, broodverbeteraar is vaak van mensenhaar gemaakt maar het is niet meer als haar herkenbaar).
Die broodverbeteraar doet iets met brood waar de broodbakker zelf een beetje van schrok.

zie http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2014/afleveringen/06-02-2014

Ze gaan het proeven: 1 brood met verbeteraar en 1 zonder. Kijk vanaf minuut 23:53
Moeilijk te verwerken, noemt de bakker zijn eigen brood eerst nog eufemistisch.
Dan noemt hij het een prop in je mond.
Uiteindelijk spuugt hij het zelfs uit.

De bakker heeft zelf liever brood zonder verbeteraar.
Misschien helpt dat bij jouw dochter ook.

wizzer

wizzer

18-04-2014 om 11:11

niet druk maken

Volgens de BMI berekening voor kinderen:

http://www.zuivelonline.nl/?PageID=968
is dit nog steeds een gezond gewicht.

(Ik zou wel de huisarts laten kijken of het telkens koud zijn geen teken is van ijzer tekort of zo).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.