Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

12 jarige dochter weigert ergens anders te slapen

MarcelvanDongen schreef op 12-06-2026 om 11:49:

Iedereen bedankt voor de reacties en toch ook wel fijn dat er meerdere soorten reacties zijn.

Het gaat er ons niet om dat ze op kamp MOET maar het is een ervaring die we haar gunnen. Wij zijn inmiddels wel gewend dat we niet zomaar weg kunnen blijven in de nacht. Er is nog een zus die een paar jaar ouder is maar tot op heden is dat voor haar niet genoeg. Avondje weg ( cabaret ofzo dus niet tot 00:00 uur ) en thuiskomen dan is ze heel soms in slaap gevallen maar meestal ligt ze wakker tot wij er zijn.

Nu gaat ze volgend jaar naar de vervolgschool en is van de basisschool af en je raad het al, kamp in het eerste jaar, redelijk aan het begin. Ze kijkt daar ook zo tegen op.

Aankomende kamp is dichtbij, denk 20 minuten dus ophalen is geen probleem. Kamp op vervolgschool is iets verder maar dat is ook geen probleem. Gun het mijn dochter gewoon om net als andere kinderen te slapen op kamp en/of andere momenten zonder ouders. Zodra er 1 van de ouders bij is is er ook geen probleem.

Marcel

Ik vond kamp helemaal niet zo leuk. Heimwee, buikpijn en het eten was ook nog eens verschrikkelijk. Dus dat ze die ervaring mist zou ik mij niet zo druk overmaken. En er is toch niets mis mee dat ze wakker blijft tot 0:00, zeker in het weekend. 

Heel herkenbaar. Onze dochter is gewoon meegefietst naar de locatie. We hebben haar ‘s avonds na de laatste activiteit opgehaald (rond 22 uur) en voor het ontbijt (8.15 uur) weer gebracht. Het ging om twee nachten en ze heeft een fantastisch kamp gehad. 
Slapen bij vriendinnen hebben we een aantal keer geprobeerd, maar ze had telkens heimwee met misselijkheid en overgeven. Ook bij opa en oma is het wel gelukt, maar altijd met huilen en buikpijn.
Ze slaapt wel ergens anders als wij erbij zijn, zoals op vakantie. Wel in een vakantiehuisje met de slaapkamerdeuren open en een lichtje aan op de gang. Of met z’n allen op 1 hotelkamer. 
Kamp in de eerste op de middelbare hebben we overgeslagen. Ze kende haar klasgenoten en begeleiders nog niet en dat gaf teveel stress, ze had er vooraf echt slapeloze nachten van. In de derde is ze wel meegeweest, maar dat was zonder overnachting. 

I
Aankomende kamp is dichtbij, denk 20 minuten dus ophalen is geen probleem. Kamp op vervolgschool is iets verder maar dat is ook geen probleem. Gun het mijn dochter gewoon om net als andere kinderen te slapen op kamp en/of andere momenten zonder ouders. Zodra er 1 van de ouders bij is is er ook geen probleem.

Marcel

Als jullie weten wie haar mentor wordt op de vervolgschool, gelijk aan de bel trekken, dan kan er wat geregeld worden omdat ook de school moet schakelen. Op de middelbare komt dit veel minder voor dan op de basisschool waar ze haar al 8 jaar kenden. 

Nu gaat ze volgend jaar naar de vervolgschool 

Bedoel je een gewone middelbare school of is het een apart soort school, dat je het zo noemt?
In de schoolgids zal wel staan of het kamp verplicht is. Op de school van mijn kinderen staat dat niet in de schoolgids, maar ik zag een andere school waar dat wel zo instaat.

Mijn middelste kwam ooit met enorme wallen onder zijn ogen terug van kamp, had nauwelijks geslapen. Hij had met een aantal vrienden iemand van hun vriendengroep de nacht door geholpen omdat het kind zo'n heimwee had... Fijn als je dan zo'n groep hebt, maar dat is geen garantie natuurlijk.

Mijn oudste had in zijn brugklaskamp een paar kinderen in de klas die om religieuze redenen niet mochten blijven slapen. Was geen enkel probleem, ze werden opgehaald als de anderen naar bed moesten en ze waren voor het ontbijt al weer terug. Op tijd contact opnemen met school kan heel veel helpen. Deze kinderen hadden een mooie kampervaring en weinig gemist.

Iedereen bedankt voor de reacties en toch ook wel fijn dat er meerdere soorten reacties zijn.

Het gaat er ons niet om dat ze op kamp MOET maar het is een ervaring die we haar gunnen. Wij zijn inmiddels wel gewend dat we niet zomaar weg kunnen blijven in de nacht. Er is nog een zus die een paar jaar ouder is maar tot op heden is dat voor haar niet genoeg. Avondje weg ( cabaret ofzo dus niet tot 00:00 uur ) en thuiskomen dan is ze heel soms in slaap gevallen maar meestal ligt ze wakker tot wij er zijn.

Nu gaat ze volgend jaar naar de vervolgschool en is van de basisschool af en je raad het al, kamp in het eerste jaar, redelijk aan het begin. Ze kijkt daar ook zo tegen op.

Marcel

Ik vind dit echt vrij ongezond klinken. Gaat alles verder wel goed met haar?

Valeria schreef op 12-06-2026 om 13:24:

[..]

Bedoel je een gewone middelbare school of is het een apart soort school, dat je het zo noemt?
In de schoolgids zal wel staan of het kamp verplicht is. Op de school van mijn kinderen staat dat niet in de schoolgids, maar ik zag een andere school waar dat wel zo instaat.

Ik ben benieuwd als het om de knikkers gaat hoe hard een school het kan maken dat zo'n kamp verplicht is.

Benieuwd of het bijvoorbeeld een reden is om iemand van school te gooien en of dat nadien juridisch standhoudt.

Ik snap dat deelname "wenselijk" is en dat ze hopen door het in de schoolgids te zetten ouders niet zomaar voor 1 voetbaltraining afzeggen, maar in sommige gevallen is het niet haalbaar. Of maar deels haalbaar.

Marty1984 schreef op 12-06-2026 om 19:02:

[..]

Ik ben benieuwd als het om de knikkers gaat hoe hard een school het kan maken dat zo'n kamp verplicht is.

Benieuwd of het bijvoorbeeld een reden is om iemand van school te gooien en of dat nadien juridisch standhoudt.

Ik snap dat deelname "wenselijk" is en dat ze hopen door het in de schoolgids te zetten ouders niet zomaar voor 1 voetbaltraining afzeggen, maar in sommige gevallen is het niet haalbaar. Of maar deels haalbaar.

Nee het is niet verplicht, ook al meldt een school het zo in een gids. Is ook geen reden om een kind van school te sturen.

Het gaat dus niet om niet ergens anders dan thuis willen slapen, maar niet willen/kunnen slapen zonder ouder in de buurt. 
Dat lijkt me wel iets om aan te werken de komende jaren. Het is op zich ook wel hoopgevend, want in tegenstelling tot niet kunnen slapen op een andere plek dan thuis, groeit vrijwel iedereen hier overheen. 

Thy

Thy

12-06-2026 om 22:40

Marty1984 schreef op 12-06-2026 om 19:02:

[..]

Ik snap dat deelname "wenselijk" is en dat ze hopen door het in de schoolgids te zetten ouders niet zomaar voor 1 voetbaltraining afzeggen, maar in sommige gevallen is het niet haalbaar. Of maar deels stuurt omdat ze niet mee gaan op kamp.

Natuurlijk is dat geen reden om een kind van school te sturen dus het hele juridische deel is niet relevant.

Maak niet zo'n probleem van een kamp. Dan gaat ze toch niet? Echt geen drama om dat te missen. En hoe vaak ga je op kamp 1 a 2x in je schoolcarrière? Het werkelijke probleem is hier dat ze niet kan slapen zonder een ouder in de buurt. Dat is daadwerkelijk iets om aan te pakken! Zelfs grootouders of oudere siblings in huis helpen dus niet. Dit wijst wel op psychische problemen waarmee ik naar de huisarts zou gaan. Je hebt jeugd POH tegenwoordig die laagdrempelig kunnen beginnen. Neem je verantwoordelijkheid als ouder en ga het niet uit de weg omdat ze er wel overheen gaat groeien. Dit is geen gedrag wat passend is bij de leeftijd van 12. En komt dus niet zomaar goed. Ze zou dit allang moeten kunnen beheersen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.