MarcelvanDongen
09-06-2026 om 13:13
12 jarige dochter weigert ergens anders te slapen
Mijn 12 jarige dochter zit vol in de puberteit maar wil nooit ergens anders slapen.
Ze heeft toen ze kleiner was wel eens bij Opa en Oma geslapen natuurlijk maar dat wil ze nu ook niet meer. Kamp of als wij een dagje/nachtje weg willen dan gaat ze helemaal los en kunnen wij haar ophalen (bij kamp). Als 1 van ons bij haar is dan is het alleen goed. Zijn er mensen met dezelfde ervaring? Hoe pakken jullie dit aan en misschien zelfs: hoe heb je het op kunnen lossen?
Miepjecody
09-06-2026 om 18:08
Rosehip schreef op 09-06-2026 om 18:02:
[..]
Maar uit eten gaan is toch geen probleem? Ik lees alleen dat dochter niet ergens anders wil slapen.
Ze reageert op iemand anders
Izza
09-06-2026 om 18:08
Duckie73 schreef op 09-06-2026 om 16:29:
Dan geen kamp. Het is geen eerste levensbehoefte. 12 is nog echt jong, het is geen 16. Daarnaast waar moet je als ouder heen dan? Als je uiteten gaat ben je toch voor 21:00 terug.
Sorry maar dat is gelukkig echt niet op iedereen van toepassing. Genoeg mensen die wel een leven met volwassen activiteiten hebben. En dus echt niet om 21.00 terug zijn! Denk aan een verjaardag in de familie. Die begint vaak pas om 20.30. Of een bruiloft, feestje of jubileum etc. En dan heb ik het niet over een keer een nachtje weg met je eigen partner. En als ik uit eten ga wil ik niet op de klok kijken omdat een kind van 12 mij thuis wil houden. Je bent ook gewoon nog partners he. Niet alleen ouders. En hebt (bij de meeste mensen) ook gewoon een sociaal leven. Juist als je geen baby's meer zijn komt daar weer ruimte voor.
Miepjecody
09-06-2026 om 18:09
mana_sutiyuq schreef op 09-06-2026 om 16:58:
[..]
geen idee hoe laat jij dan gaat eten, maar wij zijn na een diner extern toch meestal niet voor half 11 thuis. Je zit zo al tot half 10, 10 uur aan tafel. 7 uur aan tafel, en dan moet je ook nog vroeg uit je werk, je moet nog naar het restaurant, half uurtje in de auto + parkeren, dan is het nog dichtbij, eten: voorgerecht, hoofdgerecht, toetje, beetje kletsen, genieten van je glaasje drinken. afrekenen, weer naar huis rijden.
Bij ons zijn restaurants echt geen half uur rijden. En ik woon niet in de ( rand)stad
Izza
09-06-2026 om 18:13
Rosehip schreef op 09-06-2026 om 18:02:
[..]
Maar uit eten gaan is toch geen probleem? Ik lees alleen dat dochter niet ergens anders wil slapen.
Zoals ik het begrijp moet er altijd een ouder bij zijn. Zelfs grootouders lukt niet. Anders zet je toch een oppas of oma bij je thuis neer of de babyfoon? Dan kan kind gewoon in eigen huis slapen. Hier passen buurmeisjes vanaf 13 trouwens in de buurt op.
yasmijn27
09-06-2026 om 18:43
Er zijn mensen, ook volwassenen, die slapen gewoon het liefst in eigen bed. Ik heb ook zo'n zoon, nooit een probleem in gezien
Duckie73
09-06-2026 om 18:45
Izza schreef op 09-06-2026 om 18:08:
[..]
Sorry maar dat is gelukkig echt niet op iedereen van toepassing. Genoeg mensen die wel een leven met volwassen activiteiten hebben. En dus echt niet om 21.00 terug zijn! Denk aan een verjaardag in de familie. Die begint vaak pas om 20.30. Of een bruiloft, feestje of jubileum etc. En dan heb ik het niet over een keer een nachtje weg met je eigen partner. En als ik uit eten ga wil ik niet op de klok kijken omdat een kind van 12 mij thuis wil houden. Je bent ook gewoon nog partners he. Niet alleen ouders. En hebt (bij de meeste mensen) ook gewoon een sociaal leven. Juist als je geen baby's meer zijn komt daar weer ruimte voor.
Dan neem je haar toch mee. Een 12 jarige hoort toch ook op zo'n feestje. Vind het wel een beetje zielig dat zo'n 12 jarig meisje aan haar lot wordt overgelaten omdat haar ouders zo sociaal moeten doen. Als ze 16 was kan je dat doen, maar met 12 zit ze nog op de basisschool.
rionyriony
09-06-2026 om 18:59
Ik ben vroeger wel op schoolreisje geweest op de boerderij, en daar moest iedereen zijn eigen bed maken van stro. En twee keer op de middelbare. Maar ik heb daar heel vage herinneringen aan. Ik had ook niet veel keus. Het kwam niet in je op om als enige dat te gaan weigeren.
Dus de eerste keer dat ik serieus wegging, was toen ik met mijn vriend samen ging wonen. Ik wist dat het voorgoed was ja, dus ik had het wel te kwaad. Maar was ook moe. Ik heb het overleefd.
Gingergirl
09-06-2026 om 19:03
mana_sutiyuq schreef op 09-06-2026 om 16:58:
[..]
geen idee hoe laat jij dan gaat eten, maar wij zijn na een diner extern toch meestal niet voor half 11 thuis. Je zit zo al tot half 10, 10 uur aan tafel. 7 uur aan tafel, en dan moet je ook nog vroeg uit je werk, je moet nog naar het restaurant, half uurtje in de auto + parkeren, dan is het nog dichtbij, eten: voorgerecht, hoofdgerecht, toetje, beetje kletsen, genieten van je glaasje drinken. afrekenen, weer naar huis rijden.
Zo gaat echt niet iedereen uit eten hoor. Hier zitten restaurants bv dichtbij. Als het een half uur rijden is woon je wel heel afgelegen. En gaan wij gaan echt niet pas om 19 uur eten.