Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Fazant

Fazant

03-09-2016 om 14:08

12-jarige is telefoon kwijt, hoe een nieuwe?

Mijn zoon van 12 (net naar de 2e klas) heeft voor de zomervakantie zijn telefoon verloren. Een Samsung van rond de 300 euro, aangeschaft van spaargeld met een bijdrage van ons van 60 euro. Nu is hij hem verloren.
We hebben hem duidelijk gemaakt dat er niet zomaar een nieuwe komt. Hij heeft momenteel geen spaargeld, max 20 euro. Hij mag pas over 2 maanden (want dan 13) een folderwijk om zelf geld te verdienen.
Ik wil een lijst met klussen maken waarmee hij geld kan verdienen, bijvoorbeeld koken, auto stofzuigen.
Ik heb 2 vragen: hoe hebben anderen het vervangen van de telefoon financieel aangepakt?
Wat voor klussen zou ik hem kunnen laten doen?
Bedankt voor het meedenken

Juno

Juno

03-09-2016 om 14:13

Verzekering?

Kan de verzekering niets betekenen? Hier ging de telefoon door onzorgvuldig gebruik stuk en heeft kind een maand of acht zonder gezeten.
Klussen in huis vind ik een lastige, ik wil namelijk dat de kinderen meehelpen omdat ze deel uit maken van het gezin, niet omdat er wat te verdienen valt. Ik zou dan hoogstens klussen verzinnen die je een kind niet zo gauw laat doen. Keukenkastjes binnen- en buitenkant, tuin snoeien, vegen, badkamer soppen, ramen zemen, auto wassen, strijken.

Triva

Triva

03-09-2016 om 14:18

heeft hij al wel

gesolliciteerd voor folderbaantjes want die liggen zo net na de zomervakantie wel voor het oprapen. Als je te lang wacht moet je weer wachten tot januari (na de decembermaand met kaartjes)

Lente

Lente

03-09-2016 om 14:20

Tweedehandse kopen

of rondvragen of iemand nog een oude heeft liggen.
Zo'n tweedehandse heb je sneller bij elkaar gespaard.

Caesar

Caesar

03-09-2016 om 14:23

Pavlov

De Pavlov reflex waarmee velen direct 'verzekering' roepen bij allerhande tegenslag vind ik erg tekenend voor de Nederlandse maatschappij.

Juno, welke verzekering bedoel je eigenlijk met 'de' verzekering? Wat voor verzekering zou dit risico afdekken? Misschien een verzekering die je bij een telefoon toestel kan afsluiten. Maar daar zou TS hoop ik zelf wel aan erachter hebben als die was afgesloten.

Fazant

Fazant

03-09-2016 om 14:26

reactie

dank voor jullie reactie!
Verzekering heb ik ook aan gedacht: maar hij is tijdens het fietsen naar school uit zijn zak gevallen. Kan me niet voorstellen dat de verzekering dat dekt.
Folders: we zullen wat actiever gaan zoeken. Hij staat ingeschreven op een site, maar is dus net te jong. We kunnen echter zelf ook bellen.
Klussen: ik zit met datzelfde dilemma, de gewone klusjes wil ik niet voor betalen. Vandaar dat ik op zoek ben naar andere klussen.

Lage kosten

Een bekende supermarkt verkoopt een mobielstarterspakket voor 20€. Zo is hij in ieder geval mobiel bereikbaar en kan hij jou ook bellen. Als hij dat mobieltje ook kwijt raakt is de schade niet zo groot.
Nadeel is dat je met zo'n goedkoop mobiel uit het starterspakket volgens mij geen foto's kan maken van het huiswerk. Maar dat moet hij dan maar anders regelen. In ieder geval is hij bereikbaar.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

03-09-2016 om 14:40

Nokia

Heb je niet nog ergens een oude Nokia liggen? Of anders in je kennissenkring vragen of er iemand nog een telefoon over heeft. Grote kans dat je dan nog wel een iPhone 4S voor twee tientjes mag overnemen.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-09-2016 om 14:59

Flanagan

Ja, ik heb net twee (nieuwe!) Nokia 130's gekocht voor mijn oudste (marktplaats). Een als reserve. 19 EUR/stuk, de vorige telefoon was in zee gevallen. Hij mag nog geen smartphone, maar zo'n dumb phone is zo gek nog niet. Doet - volgens Nokia - een maand met z'n batterij... Geef mij een smartphone die dat doet.

Elfje65

Elfje65

03-09-2016 om 16:15

Caesar

Een buitenshuisdekking van je inboedel zou dit kunnen dekken. Verder wel eens met je reactie.

Goedkoop toestel

http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_nokia-108-dual-sim-rood-lebara-1304782.html

Al voor 30 euro heb je een eenvoudig bruikbaar telefoontoestel met camera.

http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_alcatel-pixi-4-4-dual-sim-4-gb-wit-lebara-1454811.html

En voor 50 euro al een goedkope smartphone. Tegenwoordig kun je op sommige scholen niet zonder een smartphone vanwege groepsapps en toegang tot electronische leeromgevingen of andere schoolse zaken.

Ik heb zelf niet zoveel met Marktplaats, je kunt een hoop rommel aanschaffen wat later pas blijkt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

03-09-2016 om 16:38

Batterij

Ik heb een paar maanden geleden een paar weken een Nokia gehad voor mijn werk. Mijn HTC (nooit kopen, inferieur merk) deed helemaal niets meer en de iPhone was in bestelling. Maar toen viel me wel weer op dat Nokia ongeëvenaard is als het gaat om bellen (tegenwoordig slechts een additionele functie van je telefoon), en de batterij echt twee weken mee gaat zelfs als je de telefoon dagelijks gebruikt. Er zit zelfs een camera op en internet, maar dat stelt dan weer weinig voor.

inderdaad

vervangen door een ding dat hij wel kan betalen, iets van een paar tientjes dus. En dan maar sparen tot hij weer genoeg bij elkaar heeft voor wat anders. Dat kan even duren, maar dat lijkt me wel zo leerzaam.

Ik vind telefoons van een paar honderd euro eerlijk gezegd ook echt waanzin. Zeker voor scholieren.

Lou

Lou

03-09-2016 om 21:34

Sjoemelen

Ik denk dat ik een beetje zou sjoemelen met geld. Is het niet eens tijd voor zakgeldverhoging, voor kleedgeld misschien? En verder zou mijn bijdrage afhankelijk zijn van het kind. Is het een kind dat om de haverklap van alles kwijt en stuk maakt, dan kan het zelf sparen hem leren om zuiniger te zijn op zijn spullen. Is hij van zichzelf al heel zuinig en echt dikke pech, dan zou ik het ook niet erg vinden om wat meer bij te dragen.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-09-2016 om 22:14

AnneJ

"Ik heb zelf niet zoveel met Marktplaats, je kunt een hoop rommel aanschaffen wat later pas blijkt."

Ongenuanceerd symptomatisch vooroordeel. Tegenwoordig zijn veel markplaatsadvertentie van gewone (vaak grote) winkelbedrijven. Ik heb dus net zo'n lebara prepaid telefoon nieuw van een gewoon bedrijf op marktplaats gevonden en gekocht op de website van dat bedrijf.

Hier, kijk maar naar de aanbieder (hij is inmiddels alweer duurder):

http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/mobiele-telefoons-overige-merken/a1049958648-nokia-130-lebara-prepaid-kaart-voor-22-95.html

Celine

Celine

03-09-2016 om 22:15

leergeld

Ik zou het inderdaad vooral leerzaam vinden voor kind dat als hij niet genoeg spaargeld achter de hand heeft gehouden toen hij de vorige kocht, dat hij dan dus niet een nieuwe mobiel kan kopen en eerst moet sparen.

Dus goed idee om hem dat met klussen bij elkaar te laten sparen!! Zijn veel ouders die het anders doen.

Wat nog een idee kan zijn als je hem Wilt helpen met sparen is dat je hem laat helpen te besparen op de weekboodschappen.

Dus als je bijv wekelijks voor EUR 120 besteedt, kan je aangeven dat hij kan sparen, wat hij jullie helpt besparen, door bijv goedkopere alternatieven uit te zoeken en goedkopere maaltijden te bedenken.

Dat zet wat meer zoden aan de dijk dan een auto wassen.

Maakt hem meteen ook prijsbewust t.a.v. A-merken en huismerken en misschien gaat hij dan wel meer water drinken i.p.v. frisdrank . Moeten jullie (de rest van het gezin) wel meedoen.

Juno

Juno

03-09-2016 om 22:37

Caesar

Wat een zure reactie! Ikzelf denk nooit aan een vergoeding of verzekering en het is dat anderen mij erop wezen dat bepaalde schade wellicht gedekt is. Omdat ik zelf niet aan claimen denk, ga ik er van uit dat een ander daar ook niet aan denkt en geef ik het als tip.

Tihama

Tihama

03-09-2016 om 22:46

Praktische vraag

Mijn dochter krijgt regelmatig noodzakelijke informatie van school via whatsapp. De introweek bleek bijv niet te kloppen, maar de nieuwe mentor had een groep gestart met de klas, dus dochter kreeg per app te horen dat ze zich op een andere locatie moest melden.

Als je niet in de whatsapp-groep zit dan heb je dus een probleem.
Hetzelfde zie ik bij de andere kinderen (MBO en Universiteit). Whatsapp wordt door docenten beschouwd als een bijzonder praktisch communicatiemiddel. Roosterwijzigingen worden eerder per app gemeld dan via email.

Ik zou wel even kijken hoe je dat probleem op kunt lossen, want het zou wel vervelend zijn als hij door het missen van zijn smartphone dingen op school gaat missen.

Praktische vraag-antwoord

Hier nam de docent de kleine moeite on de enkele leerlingen zonder whatapp een sms te sturen. 2 minuten werk.
Ik ken ook een docent die een paar 'verstrooide' lln opbelde, daar ze vaak vergaten hun mobiel op te laden.

En toen de oudste nog geen whatsapp had, had ze met een vriendin de afspraak dat die haar een sms zou sturen.

Triva

Triva

04-09-2016 om 12:34

Flanagan

We leven nu in 2016... de tijd van whatsapp, niet van sms dus nee ik vind dat geen kleine moeite. Als een leerling geen whatsapp heeft dan moet die zelf regelen hoe die aan de informatie komt, dus via een andere leerling of via de whatsapp van je ouders of wat dan ook.

Caesar

Caesar

04-09-2016 om 13:04

Triva

Whatsapp is van 1 bedrijf. Je kan toch moeilijk verplicht worden zaken te doen met dat bedrijf? Misschien wil iemand helemaal niet akkoord gaan met de voorwaarden van dat bedrijf. Voor telefonie, sms, e-mail etc kan je als consument kiezen tussen diverse aanbieders.
Misschien wil niet iedereen in zo'n whatsapp groep. Dan heeft iedereen ook gelijk je telefoonnummers. Er zijn diverse redenen te bedenken dat iemand dus niet via whatsapp belangrijke info wilt delen of ontvangen.

Goedkope Lumia of Archos

Als het echt nodig is voor school, de schade delen en de goedkoopste smartphone aanschaffen. Maar eerst even laten rondvragen of iemand nog een toestel heeft liggen in een laatje. Een oude Iphone o.i.d.

Klussen waarmee hij kan verdienen: tuin winterklaar maken, beitsen en schilderen buitenboel. binnenkant auto schoon maken, zolder/schuur opruimen, elektrische apparaten, snoeren enz. uitzoeken en overtollige spul opruimen, boeken uitzoeken, afstoffen en teveel wegbrengen, kaartspel o.i.d. met ouderen, helpen bij jeugdteams...

Anna G.

Anna G.

04-09-2016 om 13:15

principielen

Dat zegt Triva toch niet Caesar? Als iemand zo principieel is dat hij weigert om Whatsapp te gebruiken of misschien wel om een mobiele telefoon aan te schaffen, dan zal deze persoon er zelf voor moeten zorgen dat hij om een andere manier aan de juiste informatie komt.

Sorry hoor maar voor dit soort principiele eigenwijze keuzes zal iemand zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen.

Caesar

Caesar

04-09-2016 om 13:30

Anna

Wat een flauwekul. Whatsapp kan heel handig zijn. Maar je kan er niet vanuit gaan dat iedereen dat maar whatsapp heeft. School moet gewoon alternatieven bieden. Niet anderen met een probleem opzadelen, die, om welke goed of slechte reden dan ook, geen whatsapp willen of kunnen gebruiken.

Triva,

Gelukkig keken de docenten daar anders tegen aan.

Triva

Triva

04-09-2016 om 14:48

flanagan

Hoe lang geleden was dat? Mijn zoon op moest deze week een filmpje via whatsapp sturen of via instagram... Twee jaar geleden moest hij in de eerste week van de brugklas iets opzoeken op de pinterestaccount van de leerkracht... ik weet nog dat ik jaren en jaren geleden opeens iets in wp51 moest aanleveren voor school. Geen idee hoe ik daaraan kwam, ik had niet eens een pc maar het is gelukt, in een tijd dat je wp51 niet even kon downloaden.

Maar inderdaad: als je geen whatsapp wil of heb moet je dat zelf maar uitzoeken, de belangrijkste gegevens vind je wel via magister of zijn er mensen die dat ook niet willen gebruiken?

Caesar

Caesar

04-09-2016 om 14:57

Triva

Er is een subtiel, maat niet onbelangrijk verschil. Als je je moet aanmelden bij een whatsapp groep om belangrijke informatie te krijgen, dan heeft dus iedereen in die groep ook jouw telefoon nummer en whatsapp account.

Als je bepaalde programma's niet hebt (wp 5.1) dan heb je nog even de tijd om her en der eens te gaan vragen. Bij het ontvangen van informatie werkt dat dus niet. Je weet namelijk vaak niet wanneer die informatie komt.

Triva

Triva

04-09-2016 om 15:18

Caesar

De belangrijkste informatie krijg je via de website van de school en magister. Op de middelbare is een whatsappgroep er vooral voor vragen over het huiswerk, daar kun je best zonder. Leerkrachten moeten geen hele belangrijke info geven via whatsapp, dat ben ik met je eens, ik weet ook niet om welke info Flanagan het had.

Mijn oudste is net begonnen op het HBO en voor hij het door had zat hij in een whatsappgroep en dat is gewoon een handige manier van communiceren nu en gratis ook via wifi, kom daar om bij de sms. Het is niet verplicht om daar bij te zitten maar ze wisselen wel handige gegevens uit. Je kunt wel principieel willen zijn maar mijns inziens moet je dat maar op andere terreinen. In onze tijd had je ook gewoon een telefooncirkel waar ojeetje je vaste telefoonlijn op stond...

Caesar

Caesar

04-09-2016 om 15:35

Triva

Precies, geen belangrijke informatie via whatsapp. En je komt echt niet perongeluk een whatsapp groep. En die telefooncircel van vroeger was inderdaad heel handig, maar daar hoefde je dus niet aan mee te doen. Sommigen deden dat dus ook niet. Daar kunnen hele goede redenen voor zijn.

Triva

Triva

04-09-2016 om 15:51

Caesar

Er stond niet per ongeluk, het ging gewoon sneller dan hij had verwacht, dacht dat dat wel een paar weken zou duren.

Niet mee doen aan de telefooncirkel? Wij woonden allemaal ver van school, je keek wel beter uit, natuurlijk wilde je gebeld worden als het eerste uur uitviel!

Elfje65

Elfje65

04-09-2016 om 18:33

Gewoon een goedkope telefoon

Of een krijgertje van een ander en je bent weer bereikbaar. Nu hebben we het over een twaalfjarige.... Heeft hij perse whatsapp nodig die nodig voor info van zijn school? Een goede leer voor de volgende keer om niet meer zo'n duur toestel aan te schaffen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.