Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

12-jarige lijkt veel ouder

Ik wil even mijn gedachten toetsen hier. Ik merk dat ik mijn eigen denkbeelden niet prettig vind, niet vind kloppen. En hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken. 

De dochter van een vriendin van mij (ze zijn beiden 12) is lichamelijk al een heel stuk verder dan mijn dochter. Dat viel eerst niet zo heel erg op in de sweaters, t-shirts. Gewoon twee kinderen. 
Sinds kort is het meisje haar vormen gaan omarmen. Fijn dat er geen lichamelijk ongemak is, kan ik alleen toejuichen. Laatst kwam ze langs, en ik schrok me lam. Daar stond geen 12-jarige. Het leek wel een 16/17-jarige. Vol in de make-up. Strak truitje, strakke broek, blote buik. 

Ik dacht altijd dat ik erg leven en laten leven was. En als een 16/17-jarige dit zou dragen denk ik hoort bij de fase. Maar bij een 12-jarige... Ik merk dat ik er moeite mee heb. En er moeite mee heb dat ik er moeite mee heb (snap je het nog).

Ik ben bang dat dit meisje jongens aantrekt die niet doorhebben dat ze met een 12-jarige te maken hebben. Ik ben bang dat mijn dochter (als ze samen op pad gaan) hier last van kan krijgen (ongewenste aandacht). Emotioneel zijn ze daar nog niet tegen opgewassen. Zelfs als de jongens gewoon oprecht geinterresseerd zijn en ook nog niet zo goed weten hoe je een meisje benadert. 

Een hoop gedachten. Wie heeft er ervaring? Wil meepraten? Wat zouden jullie doen? Denk ik te negatief?

Niet mee bemoeien. Vrouwen moeten de vrijheid hebben om zich te kleden zoals ze willen. Je kunt je kinderen weerbaar maken tegen ongewenste aandacht en benadering, maar dit zou los moeten staan van de manier waarop ze zich kleden.

Ik had ook zon figuur op mijn 12, droeg wijde kleding en geen make up en heb helaas ook heel veel ongewenste aandacht ervaren. Ik denk dat de make up niet echt uitmaakt. 

ik ken geen wet die voorschrijft hoe een 12 jarige of een 16 jarige eruit mag zien.  Sommige meisjes zijn nu eenmaal vroegrijp 
Fijn dat het meisje lekker in haar vel lijkt te zitten,  dat is al lastig genoeg in de puberteit.   Verder gewoon geen mening over hebben.    

Ik kan me voorstellen dat het je ineens snel gaat. Maar er zijn 12jarigen die 18 lijken en 18jarigen die niet opvallen in een brugklas. Je hebt 12jarigen die al geïnteresseerd zijn in relaties en 18jarigen die dat nog totaal niks boeit. En alles er tussenin. Houd contact met je dochter, meer kun je niet doen.

ik heb een 11 jarige die eruit ziet als een 16 jarige. Ik heb overal haar id kaart mee want mensen geloven ons niet.

ze houdt gelukkig nog niet van make up. Ze heeft wel een vriendje uit een hogere groep en wil ook kortere truitjes dragen. We bespreken hier geregeld dingen over. Ze heeft nu wat kortere truitjes, maar geen cropp tops. Dit zijn shirtjes die kinderen uit haar klas ook wel deagen, maar omdat zij al veel meer vrouwelijke vromen heeft, ziet het er wel anders uit.

wat wij proberen is om goed met haar te blijven praten compromissen te sluiten. Ze had laatst een truitje aan en zei, nee dit is nu niet gepast ik doe een gewoon shirt aan. Zelf laten ervaren is ook fijn binnen de grenzen van het gezin.

Ik begrijp héééél goed wat je bedoelt. Dat komt omdat ik al oud ben! 

Meiden van 12 zien er 17 uit en als ik de foto's zie van miss-verkiezingen, dan denk ik: is die 18??? Die ziet er gewoon 34 uit. Echte madammen!   

Ik begrijp dat je ervan schrikt, zeker in combinatie met je dochter die dat meisjes vriendin is. En je zal je erop moeten voorbereiden dat dit met je dochter ook kan gebeuren. Ik weet nog toen ik 16 was ik een keer naar de kermis mocht gaan van mijn ouders en wel een half doosje oogschaduw op mijn oogleden had gedaan want: hoe meer, hoe mooier!  En mijn moeder dat maar afraden, maar ik luisterde niet. Wie weet hoeveel mensen mij toen achter mijn rug hebben uitgelachen. 

En wat die jongens betreft: ook zonder make-up, strakke truitjes en puntige borstjes zijn meisjes een aantrekkingspool voor jongens. En het wordt altijd maar vroeger en vroeger. Bij de meesten toch denk ik. Maar jij zal je moeten aanpassen want jouw kleine meisje zal ook snel groot zijn! 
Voor de rest, dezelfde raad als de inzenders voor mij.

Hier in de buurt een meisje van 12 van ongeveer 1 meter 75/80. Kleed zich net zo. Ouders hebben haar goed opgevoed, dat is de basis. 

"Hoe meer, hoe mooier".

Een twintiger op een bruiloft dacht dat waarschijnlijk ook. Mijn moeder vroeg me verbijsterd waarom Sofietje haar gezicht zo had toegetakeld.

Geen idee, ik had alleen haar nagels (en die van de bruid) gedaan.
😁

AnanasBevrijdingsFront

AnanasBevrijdingsFront

06-06-2025 om 22:39 Topicstarter

Dank voor de reacties. Zoals ik al schreef, ik voel me zelf ook ongemakkelijk bij mijn reactie. Ik vind dat iedereen zich moet kleden zoals hij/zij wil. Maar zie nu ook ineens mogelijke "gevaren". Waar dochter ook mee te maken gaat krijgen maar hopelijk als ze wat ouder en steviger is. 

MRI

MRI

06-06-2025 om 22:52

Vanaf dat ik 12/13 was, werd ik ook lastig gevallen zonder make up en met hele gewone kleren, geen hoge hakken. Ik dacht dat de meeste meisjes/vrouwen dat hadden meegemaakt?

AnanasBevrijdingsFront

AnanasBevrijdingsFront

07-06-2025 om 06:31 Topicstarter

MRI schreef op 06-06-2025 om 22:52:

Vanaf dat ik 12/13 was, werd ik ook lastig gevallen zonder make up en met hele gewone kleren, geen hoge hakken. Ik dacht dat de meeste meisjes/vrouwen dat hadden meegemaakt?

Wel door oudere mannen. De echte viespeuken. De jongens van 15/16 waren echt niet geinteresseerd in een kind van 12. Viespeuken heb je overal (helaas). Ik ben bang voor groepen jongens die denken dat ze te maken hebben met een leeftijdsgenoot. Maar dan een die zich nog niet kan weren want 16-jarigen kunnen best intimiderend zijn voor een 12-jarige.  

AnanasBevrijdingsFront schreef op 06-06-2025 om 22:39:

Dank voor de reacties. Zoals ik al schreef, ik voel me zelf ook ongemakkelijk bij mijn reactie. Ik vind dat iedereen zich moet kleden zoals hij/zij wil. Maar zie nu ook ineens mogelijke "gevaren". Waar dochter ook mee te maken gaat krijgen maar hopelijk als ze wat ouder en steviger is.

Voor die gevaren maakt de kleding en de make up weinig uit. Is het een idee je dochter een cursus zelfverdediging te geven?

AnanasBevrijdingsFront schreef op 07-06-2025 om 06:31:

[..]

Wel door oudere mannen. De echte viespeuken. De jongens van 15/16 waren echt niet geinteresseerd in een kind van 12. Viespeuken heb je overal (helaas). Ik ben bang voor groepen jongens die denken dat ze te maken hebben met een leeftijdsgenoot. Maar dan een die zich nog niet kan weren want 16-jarigen kunnen best intimiderend zijn voor een 12-jarige.

En dan slaat je fantasie op hol en zie je overal beren. Het zou jammer zijn als je daardoor de vriendschap tussen twee meisjes niet meer zo waardeert. 

Toen mijn dochter zich zo ging kleden (ook alles te) maakten mijn zonen zich vooral bezorgd, want, zo zei de oudste (was 10 jaar ouder): ik weet hoe die jongens denken. Mijn antwoord is dan: dat is dan toch echt een probleem van die jongens, dat moeten zij oplossen. 

Persoonlijk vind ik het jammer dat daar eigenlijk geen gesprek over is: jongens, hoe gaan jullie om met je reflexen (emoties, gevoelens, begeerte, lust) als je een mooi meisje ziet, wat doe je dan? Voor mij is dat een maatschappelijke kernvraag. 

Je gaat er dan dus vanuit dat 16/17  jarigen met make-up en een kort shirtje worden lastig gevallen door jongens. Mijn dochters zijn inmiddels wat ouder maar toen ze 16/17 waren werden ze echt niet vaak lastig gevallen terwijl het knappe meiden zijn. Ze werden heus wel eens aangesproken door jongens maar meestal op een normale manier en vaak ook op plekken waar een 12 jarige nog niet komt, op feesten ofzo. Wonen jullie op een 'gevaarlijke' plek? Slechte wijk in Rotterdam ofzo? Anders lijken je zorgen me echt overdreven. Het is wel goed om je dochter te leren hoe ze moet reageren als ze wordt aangesproken door jongens, dat is sowieso handig en heeft niks met een ouder uitziende vriendin te maken.

AnanasBevrijdingsFront

AnanasBevrijdingsFront

07-06-2025 om 09:25 Topicstarter

Anne1234! schreef op 07-06-2025 om 09:05:

Je gaat er dan dus vanuit dat 16/17 jarigen met make-up en een kort shirtje worden lastig gevallen door jongens. Mijn dochters zijn inmiddels wat ouder maar toen ze 16/17 waren werden ze echt niet vaak lastig gevallen terwijl het knappe meiden zijn. Ze werden heus wel eens aangesproken door jongens maar meestal op een normale manier en vaak ook op plekken waar een 12 jarige nog niet komt, op feesten ofzo. Wonen jullie op een 'gevaarlijke' plek? Slechte wijk in Rotterdam ofzo? Anders lijken je zorgen me echt overdreven. Het is wel goed om je dochter te leren hoe ze moet reageren als ze wordt aangesproken door jongens, dat is sowieso handig en heeft niks met een ouder uitziende vriendin te maken.

Nee, ik ga er niet van uit dat meisjes van 16 worden lastig gevallen. Ik ga er vanuit dat ze kennismaken met jongens van hun leeftijd, dat daar geflirt wordt etc. En dat hoort ook bij die leeftijd. Maar een meisje van 12 is nog niet zo ver.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.