Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Anneke

Anneke

15-03-2011 om 22:29

14 en blijven slapen bij vriend


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

17-03-2011 om 17:17

Ben het eens

Ik ben het helemaal met jullie eens dat het goed is om meerdere relaties te hebben gehad voordat je je settelt. Mijn vraag is alleen, hoe doe je dat? Als je kind gelukkig is met vriendje, en stel dat ze dat nou over 10 jaar nog is? Dat kan natuurlijk, ik juich dat niet toe, maar moet je die twee dan uit elkaar halen ofzo?? Gaan stoken (grapje)...

Fiorucci

Fiorucci

17-03-2011 om 19:00

Pelle

Ik reageerde in mijn eerste posting op Sanne en de zin:
Ik vind dat een moeder voor haar 14jarige zoon moet zorgen als hij zoveel pijn heeft.
Dus je mag het punt best missen hoor,de posting was nl voor Sanne bedoeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2011 om 21:52

Mach

Ik vind 14 jaar sowieso jong voor stevige alles erop en eraan verkering. Vandaar dat ik mezelf gelukkig prijs dat dat hier niet gespeeld heeft. Met de wijsheid () die ik nu heb denk ik nú dat ik toen, ondanks mijn reserves, net zo flexibel met de verkering zou zijn omgesprongen als ik nu deed en doe bij mijn 17, inmiddels 18 jarige dochter. Mijn ervaring is dat verbieden, of er strenge regels aan verbinden een averechts effect kan hebben. De houding 'ik ben de ouder en dús maak ik de regels' is in theorie waar, maar ik ben het er niet mee eens dat daar alles mee gezegd is. Verbieden om ieder weekend bij elkaar te zijn en over en weer te logeren, omdat jij daar geen zin in hebt, vind ik bijvoorbeeld een nogal flauwe reden. Zuiver om 'geen zin' en de jonge leeftijd mag jij dus bepalen hoe vaak je kind contact heeft met haar verkering? (En dan heb ik het niet over de inspraak die je als ouder hebt bij verstandige zaken als tijd die gereserveerd moet worden voor huiswerk maken of voldoende rust.)
Mijn dochter is inderdaad ouder, 18 inmiddels, maar ik zie niet wat het verschil in overlast is (voor als je dat zo ervaart) tussen een 14 jarige verliefde jongen op de bank of een 18 jarige. Het is allebei net zo klef volgens mij
Mijn dochters zijn nu dus allebei 18+ en gaan zéker de komende twee jaar nog niet het huis uit. Ze zitten beiden hier in de stad op school, dus waarom zouden ze? Ik zou me niet verkijken op wanneer ze het huis uit gaan als ik jou was. Het leven wordt alleen maar duurder voor een jongvolwassen student.

Kaaskopje

Ik vind dat ik zeker nog wat mag bepalen als mijn puber 14 is. Ik bepaal ook dat ze niet meerdere malen per weekend op stap gaat. Ik bepaal hoe laat ze thuis moet komen. En ze heeft mijn toestemming nodig voor logeerpartijen. Het is niet anders.
Misschien klinkt het heel streng, maar dat ben ik helemaal niet. Ik sta hier bij mijn puber en haar vriendinnen bekend als degene waar (bijna) alles mag. Ik ben heel gemakkelijk. EN mijn puber voegt zich nog met redelijk gemak in die losse regels. Ze heeft niet de neiging ze erg te overtreden.
En overigens ben ik er behoorlijk zeker van dat ze op haar 18e op kamers gaat. De universiteit ligt hier niet op een redelijk bereikbare afstand. En waarschijnlijk wil ze naar een heel ander deel van het land of het buitenland. Ik weet niet anders, in mijn omgeving/familie gaan de kinderen na de middelbare school de deur uit. Om gelukkig nog erg vaak terug te komen, in het begin hopelijk elk weekend.

Rust en ruimte

Ik heb me net aangemeld op dit forum en zag je vraag.
meteen maar even reageren.
Nee, hoor je bent helemaal niet gek dat je ze samen laat slapen.Heb ik ook gedaan met mijn dochter van 15.
Bespreek wel dat ze goed naar haar behoeftes moet luisteren. nee is nee en ja betekent double dutch. Aan de pil en condoom!! Maar ik heb gemerkt dat jonge meiden goed instaat zijn om zelf het tempo aan te geven waarop ze echt sex willen.Geef ze rust en ruimte.
Maar...blijf aandacht geven aan de vrieninnen, want dat is heel belangrijk.
Michaf

Sorry maar nee

Dochter van 15 heeft ook verkering met leuke jongen van 17. Maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om hen samen te laten slapen. Tot nu toe was er wel de vraag nog niet...
Ik vind 15 echt nog wel jong. Waarom het samen slapen al toelaten als er waarschijnlijk nog relaties zullen volgen? Je moet de kat niet bij de melk zetten. En ik ben echt niet zo naïef om te weten dat ze het elders ook wel zullen doen, maar daarom hoef ik het als moeder op die leeftijd nog niet te stimuleren.
Nu ik mijn antwoord herlees, klinkt het vrij middeleeuws... maar ik weet niet goed hoe het anders verwoorden...

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 18:16

Lhena

Ik zie het niet als stimuleren, juist omdat ik denk dat ze zich door mijn nee er niet van zullen laten weerhouden. Je redenatie :Waarom,als er meer relaties volgen? snap ik niet. Dat is vaak inherent aan een mensenleven, meerdere relaties.

Merel

Merel

25-03-2011 om 21:02

Praktisch

Ik denk inderdaad dat je hier niets mee stimuleert, als ze het willen doen, doen ze het toch wel, dan maar op de middag ofzo. Ik vind het wel praktisch als ze soms bij hem kan slapen of hij bij ons. Ze wonen toch 6 km bij elkaar vandaan en ik vind het niet prettig als ze laat op de avond nog alleen naar huis moeten fietsen. Wel mag het alleen in het weekend, niet op een schooldag.

Marjan Vlaardingerbroek

Marjan Vlaardingerbroek

29-03-2011 om 13:33

Vertrouwen in je dochter

Nu komt het op vertrouwen aan: in je dochter, in je opvoeding! Als jij er op vertrouwt dat ze haar hersens gebruikt dan zou ik het gewoon laten gaan.
De één is er nu eenmaal sneller bij als de ander. En als je ze niet bij elkaar laat slapen en ze willen wat doen ze het toch. Dan maar beter onder jouw dak toch? Lekker veilig!

MerelR

MerelR

05-04-2011 om 09:44

Ieder zijn eigen mening daarover.

Als je dochter (of zoon) op 14-jarige leeftijd vaste verkering krijgt valt daar weinig aan te doen. Wel kun je in de gaten houden of ze daarnaast ook nog andere dingen blijft doen. Maar door ze bij elkaar te laten slapen stimuleer je m.i. indirect dus wel dat ze sex hebben. En dat doe je ook door goed te vinden dat twee pubers samen op een slaapkamer zitten zonder af en toe te gaan kijken. Over de opmerking: ,ze doen het toch wel dus dan liever onder mijn dak dan ergens buiten in de natuur, heb ik een andere mening. Ik denk dat dat heel erg meevalt namelijk. Overigens denk ik niet dat mijn kinderen 'het' niet doen, er blijven nog situaties genoeg over (als ze samen alleen thuis zijn bijvoorbeeld). Maar je kan het in ieder geval wel zoveel mogelijk beperken.
Voor mijn gevoel (maar misschien heb ik het helemaal mis) is het voor ouders wel heel gemakkelijk om het allemaal maar goed te vinden. Veel moeilijker is het om de discussie aan te gaan. En inderdaad sta je dan soms lijnrecht tegenover je puber maar dat wil niet zeggen dat de verhouding daarmee ook verslechterd. Wij hebben onze pubers altijd vrij streng opgevoed en hebben nog steeds een heel goed band met hen. Onze dochter was zelfs heel open en vertelde (bijna) alles over haar en haar vriendje.

Fiorucci

Fiorucci

05-04-2011 om 10:37

Merel

Het feit dat ik er in sommige situaties geen moeite mee zou hebben, wil niet zeggen dat ik dus alles zo maar goed vindt, en een ouder ben die nergens de discussie over aangaat. Wat een vreemde aanname van jou.

Merel

Merel

05-04-2011 om 11:23

Merelr en merel zijn niet dezelfde

MerelR, mag ik vragen hoe oud jouw kinderen nu zijn?
Mijn dochter is nu 15 en heeft dus een vriendje van 17. Ze mogen in het weekend bij elkaar slapen (doen ze trouwens helemaal niet ieder weekend) maar als het zo uit komt wel. Verder laat ik ze wel alleen op de slaapkamer, ik gun ze hun privacy. Ik lees dat jij gewoon zo nu en dan binnenkomt/binnenkwam? Mijn dochter heeft een vriendin en haar moeder doet dat dus ook de hele tijd, met kopjes thee, limonade en chips. Dat meisje vind dat verschrikkelijk, dat haar moeder haar dus niet vertrouwd met die jongen en aldoor maar binnenkomt.

Merelr

* Maar je kan het in ieder geval wel zoveel mogelijk beperken. *

Wat is het nut van zoveel mogelijk beperken?
wat maakt het uit of ze 1x per week of 1x per twee weken sex hebben?

en verder: ouders die het goed vinden dat hun kind bij een vriendje slaapt ,vind echt niet álles goed hoor.
elke ouder heeft zijn eigen regels,op elk gebied.

MerelR

MerelR

05-04-2011 om 13:17

Ieder zijn eigen mening daarover. deel 2

Ik heb mijn mening geplaatst maar het is nooit mijn bedoeling geweest iemand anders opvattingen persoonlijk te bekritiseren. Als dat wel zo lijkt dan spijt mij dat oprecht. Overigens is de titel van mijn eerste reactie daarom ook: ieder zijn eigen mening daarover.

Wat betreft het binnenkomen (na kloppen en eventjes wachten) wil ik het volgende uitleggen. Toen onze oudste zoon met zijn vriendinnetje op zijn kamer zat (als wij niet thuis waren) heeft hij zijn zus duidelijk gemaakt dat ze vooral niet binnen moest komen. Ze vond dit erg vervelend want ze begreep ook wel wat er in die slaapkamer gebeurde. Ik heb haar verteld dat voor ons hetzelfde geld, wij vinden het ook geen prettig idee dat als wij thuis zijn zij in haar slaapkamer sex heeft met haar vriendje.

Overigens vind ik dat vanaf een jaar of 16 en serieuze verkering bij elkaar blijven slapen wel moet kunnen. Maar 14 is wat mij betreft echt te jong.

Fiorucci

Fiorucci

05-04-2011 om 17:48

Realiseer jij je wel....

Realiseer jij je wel dat oudste zoon dat misschien ook vraagt omdat hij gewoon geen zin heeft in zusjes op dat moment? Had ik ook niet toen ik een vriendje had, maar echt niet omdat we daar alleen maar sex hadden! We speelden gitaar, dronken thee, hadden de slappe lach en ja, we zoenden,soms. Maar het is zo typisch iets voor volwassenen om gelijk aan sex te denken.

Tirza G.

Tirza G.

05-04-2011 om 21:56

Precies

Ik heb het al eerder geschreven in een soortgelijk draadje: dochter had vanaf haar 13e stevig verkering. Ze bleven bij elkaar slapen vanaf 14. Ze deden 'het' pas vanaf 16. Op hun 14e durfden ze net elkaars' hand vast te houden za'k maar zeggen. En zelfs toen ze een jaar of 15, 16 waren gingen ze nog apart douchen. In pyjama naar de badkamer en in pyjama weer terug. En dan hij in zijn pyjama. Al dat bloot, brrrrrr, veel te eng.

Tirza

Tirza, wat mooi

Zo zou ik het ook bij mijn dochter wensen. Ze is nu 13 en al een jaar een vriendje die een jaar jonger en een kop kleiner is. Er zijn andere kapers op de kust van haar eigen leeftijd en lengte, maar ze ziet alleen hem staan. Af en toe gaan ze samen naar de bios of bij elkaar een middagje op bezoek. Ik hoop dat het net zo gaat als bij jouw dochter. Dat ze elkaar langzaam aan ontdekken. Maar ja, het kan heel anders lopen.

Fély

Talia

Talia

07-04-2011 om 20:25

Mijn ouders

hebben altijd gewikt en gewogen en nooit de makkelijke weg gekozen, maar wel mijn vriend van 19 bij mij op de kamer laten logeren toen ik 15 was. Dit in de overtuiging dat voelen en friemelen overal kan en dat ze liever een beetje een oogje hielden op hoe onze relatie zich ontwikkelde. Juist omdat ik nog zo jong was. Stel dat we bij mij thuis van alles niet mochten, wat was er dan gebeurd? Hadden we elkaar uit school, in de stad of bij vriend(inn)en ontmoet. Ik vind het behoorlijk naïef van al deze posters tegen op een kamer slapen dat ze denken dat je daarmee sex voorkomt of kunt verbieden. Dat is niet zo. In wezen zeg je dan: ik wil het niet weten, ik wil er niks mee te maken hebben. Waar moet je dochter dan naartoe als ze een vraag heeft of een probleem dat met verkering en intimiteit te maken heeft? Niet bij de ouders, want die zijn tegen, punt.
Los daarvan voelt het volgens mij helemaal niet okee om echt te gaan vrijen als je ouders beneden op de bank zitten of elk moment kunnen besluiten even naar boven te lopen. Samen ongestoord willen zijn is dan eerder inderdaad hangen kletsen zoenen. Sex is voor heel veel tieners echt niet zo snel aan de orde.

Maylise

Maylise

07-04-2011 om 23:20

Overtuiging

Met dit soort zaken zal je moeten bedenken wat jouw eigen overtuiging is, wat je zelf je kinderen wilt meebrengen en wat je wel of niet goed vindt. Er is geen algemene standaard van wat wel en niet kan.

Ik wil bijvoorbeeld niet dat er vriendjes/vriendinnen blijven slapen. Dat wil ik niet vanuit mijn geloof. Mijn man wil het ook niet vanuit zijn geloof en cultuur. Dat is een eenduidige boodschap die makkelijk aan de kinderen over te brengen is.

Ik vind dat seks geen plaats heeft in relaties tussen adolescenten. Ik vind ook niet dat ik dus moet faciliteren door ze hier te laten slapen. Willen mijn kinderen het vervolgens wel doen dan zijn ze vast wel creatief om een andere oplossing te verzinnen. Ik mocht vroeger ook geen vriendjes thuis laten slapen. Dat was in mijn tijd sowieso nog veel minder gewoon, zeker waar wij woonden. Voor mij is het dan ook niet normaal dat vriendjes maar kunnen blijven slapen.

Fiorucci

Fiorucci

08-04-2011 om 15:13

Maylise

Het feit dat ik het in sommige omstandigheden goed vindt, betekent niet dat er elke week een ander mag blijven slapen bijvoorbeeld. Ik erger me enorm aan het feit dat degenen die 'nee' zeggen, toch tussen de regels door stellen dat andere ouders makkelijke ouders zijn die nooit nee zeggen en altijd maar alles goed vinden.

Talia

Talia

08-04-2011 om 19:20

Eens met fiorucci

Single Lady
">>>Los daarvan voelt het volgens mij helemaal niet okee om echt te gaan vrijen als je ouders beneden op de bank zitten of elk moment kunnen besluiten even naar boven te lopen>>>

Uhm, dus dat heb jij nooit gedaan?"

Toch bijzonder om te zien dat iedereen hier zijn eigen jeugdervaringen projecteert (ik even goed als anderen, hoor). Jij gelooft mijn opmerking bij voorbaat niet omdat het voor jou anders was. Nou, okee, dat kan.
Ik merk dat ik het erg eens ben met Fiorucci in haar laatste posting en dat dat misschien ook maakt dat ik mijn ervaring eens wilde laten horen. Het lijkt in dit draadje soms alsof ouders die hun kinderen wel toestaan om hun verkering 's nachts in huis te hebben losse zeden hebben en alles maar goed vinden op het gebied van sex en relaties. Volgens mij klopt dat niet.

Variaties

ach, er zijn allerlei variaties.

Ik hoorde laatst van 'diehard-ouders' (waar samen logeren dus not done is) dat de moeder de helft van het stel een Kruidvat-hotelbon cadeau had gedaan. Over dubbele moraal gesproken. De betreffende persoon vroeg zich echt af wat er nou van 'r verwacht werd. Je weet het echt nóóit met die ouders!

Regels zijn er om ontdoken te worden, kennelijk.

Fiorucci

Fiorucci

09-04-2011 om 07:14

Bromvlieg

Oh maar dat kan hoor, er zijn ouders die sex prima vinden, maar niet in hun huis.

Linda

Linda

13-04-2011 om 22:12

Zelf 14 jaar toen ik verkering kreeg

Ik was zelf ook 14 toen ik verkering kreeg met mijn vriend die toen 18 jaar was (en nee daar waren mijn ouders helemaal niet blij mee!!!) maar goed ze hebben me vervolgens ook alles verboden wat ze maar konden en ik kan zeggen dat het niet geholpen heeft. Ik mocht tot mijn 17e niet bij hem slapen en mocht hem door de week niet zien. Seks hadden we vanaf mijn 15e jaar gewoon in de middag bij mijn vriend in bed met zijn ouders beneden. We hebben altijd een condoom gebruikt omdat ik niet tegen mijn moeder durfde te zeggen dat ik aan de pil wilde. Het helpt dus echt niks om als ouder je kind vanalles te gaan verbieden. Je relatie met je dochter gaat hier alleen maar van kapot. Toen ik ouder was mochten we wel bij elkaar slapen, maar alleen in het weekend. Deze regel vond ik eigenlijk wel heel normaal.

Gelukkig heeft mijn vriend het hart van mijn ouders wel weten te overwinnen en vinden ze hem nu wel een super leuke jongen.

Maar goed qua ontwikkeling vind ik zelf dat ik niks gemist heb. Ik ben dan ook wel aardig tegendraads en heb me niet door mijn vriend laten opeisen. Ik ging gewoon nog uit met mijn vriendinnen en heb naar mijn mening niks gemist. Ik ben juist heel blij dat ik mijn hele seksuele ontwikkeling met 1 jongen heb mogen meemaken. Mijn vriendinnen hebben met allerlei verschillende jongens in bed gelegen en zijn op niet echt romantische wijze ontmaagd. Ik ben trots dat ik maar met 1 jongen seks heb gehad en mis hier echt niks mee als ik zo de verhalen van mijn vriendinnen hoor.

MerelR

MerelR

15-04-2011 om 13:54

Zoals al bleek

uit de vele verschillende reakties hebben veel mensen hierover een eigen mening. Als je het maar zo doet dat je er zelf een goed gevoel over hebt en er later geen spijt van krijgt.
Wat ik nog wel even kwijt wil is de opmerking: "Het helpt dus echt niks om als ouder je kind vanalles te gaan verbieden. Je relatie met je dochter gaat hier alleen maar van kapot." Ik denk niet dat het per definitie zo is dat als je streng bent je relatie met je kinderen slechter is en omgedraaid is het ook niet zo dat als je als ouders wat sneller iets goed vindt je band met je kinderen sterker is.

lottie

lottie

17-04-2011 om 21:31

Verbazing...

Met verbazing lees ik hier de vele postings van het gewoon bij elkaar mogen blijven slapen vanaf 14e.... Het zijn nog kinderen...... laat ze lekker met een bal buiten spelen. Natuurlijk snap ik ook dat als ze sex willen dat ze dat overal en altijd kunnen, maar om als ouders de poort open te stellen en elk weekend weer een slaapvriendje te ontvangen.... ik mmoet er niet aan denken!!! En het stellen van regels (hekjes) is echt niet zo raar hoor, mits je er met je kind maar in goed overleg uitkomt. Ik doel met name op de korte relaties, als mijn dochter een half jaar verkering zou hebben zou het misschien bespreekbaar zijn, maar het ligt eraan hoe ik zie dat zij in deze relatie zit. maar ik stimuleer haar met name om lekker met vriendinnen leuke dingen te doen, die tijd komt nl. nooit meer terug. Maar ze kan haar hele leven lang met een man op de bank zitten)))

Realistisch

Vriend van zoon had sex met zijn vriendin in de bosjes. Dat heb ik liever niet. Zoon is onhandig, het is niet denkbeeldig dat hij opgepakt wordt voor schennis van de openbare eerbaarheid.
In overleg tussen moeders mogen zoon en vriendin, in het weekend bij elkaar logeren. Voor de vorm in de logeerkamer. In elk geval een veilig plekje als ze 's nachts niet bij elkaar willen zijn.
Beiden zijn 15 jaar.
Mijn moeder was ook 15, en hoewel het er toen beslist anders toeging, bovendien is dat haar privacy, is ze 55 jaar samen geweest met mijn vader, waarvan ruim 50 jaar getrouwd.
Biologisch en emotioneel zijn ze er aan toe, maar maatschappelijk nog niet. Dat is dus wel even repeteren of alles goed tussen de oren zit wat voorbehoedsmiddelen aangaat. Gisteren samen met zoon ontdekt dat de morning afterpil inmiddels vrij verkrijgbaar is en hoe je daar aan komt. Naast condooms natuurlijk. En zoon is verantwoordelijk.
Overigens wil ik het niet weten wat zich daar dan afspeelt. Dat is hun zaak.

Nostra

Nostra

18-04-2011 om 08:49

Lottie

Maar Lottie, eigenlijk zeg jij dan toch hetzelfde. "als mijn dochter een half jaar verkering zou hebben zou het misschien bespreekbaar zijn, maar het ligt eraan hoe ik zie dat zij in deze relatie zit". Misschien zou jij het ook wel overwegen als je dochter van evt 14(weet niet hoe oud ze nu is) al langere tijd verkering zou hebben.

Ik vind het wel weer raar gedacht dat je niet meer met een bal kunt spelen als je een vriendje hebt dan wel of niet blijft slapen, dat staat daar toch los van. Ook met vriendinnen omgaan hoeft toch niet van de tafel te zijn als er een vriendje bijkomt.

Mijn dochter heeft er intussen ook 2 vriendjes opzitten(uit hetzelfde dorp die trouwens niet bleven slapen, maar als daar over gepraat was had dat gemogen) en was ook geen meisje die ineens alleen maar vriendje wilde en verder niks anders. Naar mijns inziens is dát veel belangrijker om te bespreken, dat ze de omgeving niet uit het oog verliezen.

Fiorucci

Fiorucci

18-04-2011 om 10:36

Lottie

Jij kunt wel vinden dat een kind er niet aan toe is en met de bal moet gaan spelen, maar de ene puber is de andere niet. Als een kind er wel aan toe is en je sluit resoluut de deur, loop je risico dat het buiten de deuer gebeurt, wie weet waar dat zal zijn. En "elke week een slaapvriendje" daarmee suggereer je dat deze ouders het goedvinden dat het elke week een ander is, wat dus beslist niet zo is.

Niet te vanzelfsprekend

voor de vorm op de logeerkamer vind ik een goeie. Dan kunnen ze het verder zelf bekijken.

Het is ook niks als het bij zulke jongelui een soort automatisme wordt. Ook vind ik het heel wat uitmaken wat voor soort verkering het is, in hoeverre er nog oog is voor andere contacten.

Een vriendin van me werd vroeger als vanzelfsprekend door haar schoonouders in het tweepersoons-logeerbed geparkeerd. Dat vond ze helemaal geen prettig idee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.