Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

14 jarige depressieve dochter die niet naar school wil

Kan iemand mij misschien goede tips geven,mijn dochter wil niet naar school,of ik nu boos word of rustig blijft niets helpt.
Haar psycholoog zegt hou haar maar een paar dagen thuis en op school vinden ze het beter dat ze wel komt en dan zo in haar ritme blijft.
Mijn dochter is ook geen prater en ik krijg er zelf weinig uit,wat ik ook probeer.
Weet iemand hoe ik hier het beste mee om kan gaan?

Een radeloze bezorgde moeder

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

11-02-2009 om 23:07

Volgende week vakantie?

Hoi,

Heeft ze ook volgende week vakantie? Misschien zou ik haar dan toch morgen en overmorgen ziekmelden (eventueel wel huiswerk vragen via leerkracht of klasgenootje) en dan lekker even een weekje laten bijtanken. Wel meteen afspreken dat ze dan na de vakantie weer moet gaan omdat thuisblijven geen permanente oplossing is natuurlijk en ik neem aan dat ze binnenkort wel weer een gesprek heeft met haar psycholoog, die haar hier verder in kan begeleiden?

heel veel sterkte

Maxime

Reintergratietraject

"Haar psycholoog zegt hou haar maar een paar dagen thuis"
Waarom zegt hij dat?
Wat is er aan de hand met je dochter? Wordt ze gepest? Heeft ze alle hoop opgegeven?
"op school vinden ze het beter dat ze wel komt en dan zo in haar ritme blijft."
Dat lijkt me onzin. Ook volwassenen blijven thuis van hun werk als alle wil verdwenen is. Het wordt tijd voor een volwassen reintergratietraject. Vraag de psycholoog wat je verder moet doen. Blijft het bij thuishouden, of weet hij/zij nog een list om weer wat licht in het bestaan te brengen?
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

12-02-2009 om 10:54

Psycholoog

Waarom gaat ze naar de psych? En hoe legt h/zij uit dat dit goed voor haar is?

Tirza

Amberly

Amberly

12-02-2009 om 21:39 Topicstarter

Nee nog geen vakantie

Hallo Maxime,

Nee ze heeft nog geen vakantie pas de 23ste,maar wel volgende week dinsdag een gesprek op school en tot die tijd zegt de psycholoog hou haar maar thuis als er eerder geen tijd is voor een gesprek.
Ja dat gesprek heeft ze binnenkort ook weer,maar ze presteert nu onder het gemiddelde door haar depressie dus geeft dat ook extra druk.

Amberly

Amberly

12-02-2009 om 21:57 Topicstarter

Waarom ga je naar een psycholoog?

Ja waarom ga je naar een psycholoog?
Mijn dochter is somber ,neerslachtig,negatief over alles,nergens geen zin in,heeft zelfmoordneigingen dus de huisarts heeft haar doorgetuurd naar een psycholoog.
Omdat de school niet meerwerkt om haar minder
studie-uren te geven en er pas een gesprek kan plaatsvinden op de 1e deze maand en ze nu onder het gemiddelde presteert en ze niet onder druk mag worden gezet op dit moment

Amberly

Amberly

12-02-2009 om 22:02 Topicstarter

Wat uitleg

Hallo Miriam,

Nee mijn dochter wordt niet gepest op school.
Ze heeft wel alle hoop opgegeven,wil niks meer ,alleen maar slapen ,praten doet ze niet en wil uit het leven stappen geeft ze vaak aan.
We hebben dus volgende week een gesprek op school hoe het verder moet.
En de volgende stap is haar doorsturen naar de Jutters ,dat is een onderdeel van de jeugdzorg,omdat de verzekering maar een aantal behandelingen vergoed.
En voor de rest moet ik haar goed in de gaten houden en observeren en actief naar haar luisteren en niet haar problemen proberen op te lossen dat moet ze zelf doen is het advies.

Tirza G.

Tirza G.

12-02-2009 om 22:57

Oeps

Dat klinkt wel heel ernstig. Veel sterkte voor jou en je dochter, wat een zorg!

Tirza

Jutters

Lieve Amberly, ik wil je dringend een ander plan aanraden. Stap 1: bel zsm met de Jutters en vertel hen wat je hier over je dochter meldde. De Jutters heeft een wachtlijst, die te lang voor jouw dochter is, maar ik verwacht dat ze die gaan passeren bij jouw verhaal. Via de site van de Jutters kom je aan het juiste telefoonnummer. Zij vertellen je dan hoe en wanneer je bij hen terecht kan. Vraag hen ook wat je het beste in de tussentijd kunt doen voor je dochter!
Stap 2: Bel met school, vertel school dat je al een afspraak met de Jutters hebt. Ze weten dan dat je ermee bezig bent en dat jouw dochter echt ziek is.
De Jutters is geen onderdeel van jeugdzorg, dwz hoort niet bij BJZ. Het is een kliniek voor kinder- en jeugdpsychiatrie. Inderdaad de plek waar jij en je kind nu naar toe moeten, op zo kort mogelijke termijn.
Heel veel sterkte!
Onyx

Amberly

Amberly

13-02-2009 om 14:47 Topicstarter

Hoi onyx

Bedankt voor je reaktie,ik heb zelf al met de Jutters gebeld en de psycholoog heeft vandaag kontakt gehad met de Jutters en eigenlijk moety het via de jeugdzorg waarop haar antwoord qwas,als je die nodig hebt kkunje die er altijd nog bijhalen,en ik moet haar vanmiddag bellen over hoe en wat want de psycholoog zou nog teruggebeld worden.De school is ook op de hoogte.

Groetjes Amberly

Goed zo

Prima, Amberly. Pak van mijn hart dat je meteen de juiste actie ondernomen hebt. De papieren rompslomp van BJZ komt later wel. Daar zal de Jutters zelf ook achterheen zitten, dus maak je daar geen zorgen over.
Laat je nog even weten wat en wanneer de Jutters hulp aan jullie kunnen bieden?
Dochter zal misschien schrikken en in verzet komen door deze acties. Laat je daar niet door van de wijs brengen. Vertel haar dat je ontzettend veel van haar houdt en dat je daarom het allerbeste voor haar wil, maar dat je daar andere mensen bij nodig hebt. Het zou mij niet verbazen als de Jutters haar willen laten opnemen. Denk daar vast over na!
Onyx

Amberly

Amberly

13-02-2009 om 23:23 Topicstarter

Hoi onyx

Hoi Onyx,

Nou de psycholoog heeft met de Jutters gesproken en alle informatie telefonisch verstrekt,maar nu vragen ze toch om de schriftelijke papieren,ze moet ze zelf nog nakijken op spellingsfouten en ik moet het zelf doorlezen en ondertekenen zodat zij ze kan opsturen,maar ik moet maandag zelf ook weer even bellen en het aangeven dat ze snel hulp nodig heeft en de huisarts weet er ook van,die zou maandag een brief in orde maken ,hoe meer mensen er achterheen zitten hoe beter...
want ze moet gewoon snel hulp hebben,ze wil niet getroost worden door mij en ze wil niet praten..dus ik zit met mijn handen in het haar en kom er niet meer uit...we zijn vandaag ook bloed wezen prikken voor een algeheel onderzoek en die uitlag is er dinsdag.

Lieve groetjes Amberly

Amberly

Dit wordt een soort internethulpverlening... Als je dat niet wilt, denk aan alle meelezers!, vraag de OOLredactie dan om mijn mailadres.
De eerste stappen op weg naar goede hulp zijn dus gezet. En je merkt dat je er niet alleen voor staat. Richt je daar maar even op, want je kunt het nu niet sneller laten gaan dan het gaat.
Voor dit weekend lijkt het mij verstandig dat jij even stopt met proberen haar te laten praten. Ik denk dat het geen kwestie is van niet willen van haar kant, maar dat ze nu gewoon niet kan praten. Zij weet waarschijnlijk ook niet waarom ze zich zo voelt en wat er met haar aan de hand is. Laat het maar even.
Ik lees dat je haar wel uit haar bed, aangekleed en mee krijgt voor een bloedonderzoek. Dat is hoopvol!
Kun je iets verzinnen wat haar afleiding bezorgd, waar ze normaal gesproken plezier aan beleefd en wat haar even buitenshuis doet zijn? Met jou naar de film (romantische komedie), samen iets kopen voor haar(make up, nagellak?), samen een appeltaart bakken (plus boodschappen doen daarvoor). Iets gezelligs dus, wat niet meteen teveel energie kost en niet te druk is qua sociale contacten. Ik zou dan niet aan haar vragen wat ze zou willen, maar haar simpelweg meenemen, net als naar dat bloedonderzoek.
En verder heeft ze nu inderdaad veel slaap nodig. Misschien kan dat ook op de bank in de woonkamer? Dat lijkt me beter dan voortdurend alleen op haar kamer. Behandel haar maar alsof ze een zware griep heeft. Die zorgzaamheid zal haar goed doen, ook al laat ze het niet merken nu.
Sterkte en hou vertrouwen dat het goed gaat komen!
Onyx

Amberly

Amberly

14-02-2009 om 16:56 Topicstarter

Onyx

Hoi Onyx,

Ik heb de redactie om je emailadres gevraagd.
Maar om toch alvast te reageren op je bericht.
Ik ben in ieder geval heel blij met de reakties.
Ik heb haar gisteren wel aangemeeld bij de website grip op je dip, dit wilde ze zelf ook wel en kan daar waarschijnlijk de 17e a.s. dinsdag terecht voor een soort online chat en wat huiswerkopdrachten.
Ja ze gaat wel mee voor een bloedonderzoek en ook naar de psycholoog dan trekt ze wel een huispak aan maar oke.
Daar heb ik het gisteren ook met haar over gehad wat ze leuk zou vinden om te doen en dan blijft het antwoord: ik weet het niet,dus zakt de moed mij ook in de schoenen.
Ik heb al aangegeven naar de film,of eventueel met een vriendin naar de film...en dan zegt ze ook weer nee,en iets leuks aangeven doet ze dus niet.
Boodschappen doen vind ze verschrikkelijk,wel heeft ze vorige week zondag spaghetti gemaakt.
En uit bed komen doet ze wel,ik laat haar ook wel uitslapen en wat klusjes doen in huis al is dat niet veel,meestal alleen de afwas bijvoorbeeld.
En dan ligt ze ook wel op de bank en ik probeer haar ook op te vangen en zeg haar ook dat ik me zorgen om haar maakt maar het is net of het niet tot haar doordringt op het moment...
Oke ik wacht je emailadres in ieder geval even af.

Groetjes Amberly

klokje 2

klokje 2

14-02-2009 om 20:24

Amberly,

lees eens 'het puberende brein' van Eveline Crone. Verwacht daar geen pasklare antwoorden van, maar het is wel heel interessant om te lezen. Eigenlijk mag het een wonder heten dat de meeste pubers uberhaupt functioneren, als je dat zo leest.
Mijn zoon (15) tobt ook met niet naar school gaan, depressief is hij gelukkig niet. Het probleem speelt al meer dan een jaar en ook hij kan niet verwoorden wat er nu aan de hand is. Ik heb hem ook langs psychologen gesleept maar die krijgen er geen zinnig woord uit. Volgende week begint er, als hij mee gaat, een nieuw traject.
Ik wens je veel sterkte, ik weet hoe slopend dit is en hoe machteloos je je voelt. Ik denk wel dat je nu op het goede spoor zit met je dochter, heerlijk dat er nu actie in zit. Wat Onyx zegt, leg haar op de bank en wees lief voor haar is prettig om te horen.
Ik hoop niet dat het draadje hier stopt, laat je ons weten hoe het met je dochter gaat?

Niks vragen

Wat ik bedoelde Amberly, is dat je haar eigenlijk niks meer moet vragen. Of een keuze heel erg moet versimpelen. Dus niet: Waar heb je zin in? Of: Heb je zin in de bios? Jij kiest nu even voor haar, omdat ze daar zelf de kracht niet voor heeft. Dus dan wordt het zoiets als: We gaan vanmiddag naar film X en jij mag zeggen of je zoete of zoute popcorn wil.
Stop dus ook maar met opvangen en zeggen dat je je zorgen maakt. Ze kan er nu niks mee. Stop haar lekker in op de bank en breng haar af en toe wat drinken en een aai over haar bol, da´s heus genoeg.
Waar jij voor op moet passen is dat je mee gaat in haar depressie en dat zij zich op haar beurt daar schuldig, geirriteerd of gestressed door voelt.
Klokje, vor mij hoeft dit draadje niet te stoppen, het is aan Amberly om al dan niet te blijven schrijven.
Onyx

Amberly

Amberly

15-02-2009 om 16:47 Topicstarter

Klokje2

Hoi Klokje2,

Ik ben blij dat er nu wat aangedaan wordt al wil je er liever al gisteren mee beginnen als je begrijpt wat ik bedoel.
Nee het draadje stopt hier niet hoor,alleen hebben hebben Onyx en ik elkaars emails uitgewisseld.
En bedankt voor de tip voor het boek,ik ga kijken of het bij de bieb aanwezig is.

Groejtes Amberly

Amberly

Amberly

17-02-2009 om 07:58 Topicstarter

Bedankt allemaal

Ik wilde iedereen even bedanken voor het reageren op mijn bericht,het heeft me goed geholpen en ik vind het fijn dat er zoveel mensen met je meedenken hier op het forum.
Het hulptraject word nu verder in gang gezet en we gaan er het beste van hopen.

Mvg Amberly

klokje 2

klokje 2

18-02-2009 om 09:57

Mooi!

Fijn dat het nu loopt en je er niet meer alleen voor staat. Het gaat vast allemaal goed komen met je dochter!
Sterkte nogmaals!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.