Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Moeder_van_14j

Moeder_van_14j

15-09-2015 om 18:22

14-jarige vliegen met Ryanair

Hoi allemaal!

Mijn veertienjarige zoon wil in de herfstvakantie weg: vier dagen naar Florence, alleen. Nu vind ik dit oké. Natuurlijk heb ik er wel moeite mee, maar hij is heel verantwoordelijk (een volwassene in een adolescentenlichaam, zoals hij het zelf zegt) en een keer moet het er toch van komen. Nu wonen we in de buurt van Eindhoven, dus het zou fijn zijn om vandaar uit te vliegen. De goedkoopste is Ryan Air, maar die vliegen niet met mensen van 16 jaar en jonger. Is die controle streng of moet je je kind 'meegeven' aan een volwassene die op hetzelfde moment vliegt? Of klamp je daar iemand aan? Hoe werkt het?

Groetjes, H.

Pug

Pug

15-09-2015 om 18:36

zelf

Het klinkt alsof de 14-jarige dit zelf getypt heeft.

Emma

Emma

15-09-2015 om 18:41

14?

kijk even bij "alleenreizende kinderen" op de site van KLM. Geen sprake van dus. Als Ryanair het allemaal wel doet zou dat erg vreemd zijn. Die regels zijn er niet voor niks.

bloemetje

bloemetje

15-09-2015 om 18:43

niet doen

Nee, dat gaat 'm niet worden. Veel maatschappijen bieden speciale (verplichte) begeleiding voor kinderen. Ryanair communiceert duidelijk dat ze dat niet doen. En zomaar iemand aanspreken op het vliegveld? Ik denk dat er niemand zal zeggen 'kom maar met mij mee'. Die verantwoordelijkheid wil een onbekende echt niet dragen. En terecht.
Ik zou echt even kijken naar een andere maatschappij, er zijn er genoeg die wel begeleiding bieden. Check ook even de regels van het hotel! Daar zou je wel eens dezelfde problemen kunnen krijgen. Wij hebben wel eens gehad in hotels dat onze kinderen niet samen op 1 kamer mochten slapen (oudste was toch al 16), omdat er persé een volwassene bij moest zijn.

Bobine

Bobine

15-09-2015 om 18:47

Nee

Slecht plan, gaat niet lukken. En zelfs als het hier wel lukt is er een kans dat hij er op de terugweg tussenuit wordt gepikt. Je weet wat de regels zijn en je hebt je daar dus aan te houden.

En nee, ik zou nooit 'n onbekende tiener meenemen het vliegtuig in. Maar goed, ik zou mijn 14-jarige ook niet alleen naar het buitenland laten gaan. Het moet er eens van komen, maar niet met 14 jaar.

Katniss

Katniss

15-09-2015 om 19:09

Jawel hoor

Er zijn luchtvaartmaatschappijen die kinderen vanaf 13 meenemen zonder begeleiding. Mijn dochter is op haar 13e met een vriendin naar Londen geweest, volgens mij met British Airways. Uiteraard werd ze daar wel van het vliegveld gehaald en ging ze ergens logeren.

Caesar

Caesar

15-09-2015 om 19:24

Emma

Los van de vraag of bovenstaand plan een goed idee is, kunnen minderjarigen wel degelijk alleen vliegen met de KLM.
https://www.klm.com/travel/aw_nl/prepare_for_travel/travel_planning/children/umnr_yp_framed.htm

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2015 om 20:27

Ik ben ook enigszins achterdochtig. Je kind van 14 helemaal alleen op vakantie laten gaan naar het buitenland? Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. "een volwassene in een adolescentenlichaam", flauwekul. Het is en blijft een kind, een puber nog wel met een puberbrein en puberhormonen. Lijkt mij dat een beetje verstandige, verantwoordelijke ouder zoiets niet goed zou vinden. Zelfstandigheid aanmoedigen, prima, natuurlijk. Maar wel passend bij de leeftijd. Zoiets zou ik pas overwegen als mijn zoon 16 of 17 jaar oud zou zijn; eerder pertinent niet. Overschat je kind niet!

Emma

Emma

15-09-2015 om 21:32

Caesar

En éénmaal op het vliegveld in Italië zegt KLM heus niet tegen een 14-jarige: "Nou, doei, je vindt het verder wel he? Tot over vier dagen!"

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2015 om 21:54

LOL

Emma En je kan ook niet voor je 18e een hotelkamer boeken of andere contractuele handelingen verrichten. Om een contract te kunnen sluiten moet je handelingsbekwaam zijn. Dit wil zeggen dat je de bekwaamheid moet hebben om rechtshandelingen te verrichten. Uit art. 1123 en 1124 B.W. volgt dat minderjarigen (-18jaar) onbekwaam zijn om contracten aan te gaan. Strikt genomen kan je dus pas vanaf je 18 een hotelkamer boeken.
http://welkeleeftijd.nl/om-alleen-op-vakantie-te-gaan/

Caesar

Caesar

15-09-2015 om 21:57

Emma

Klopt. Staat allemaal uitgelegd in de link die ik stuurde. Maar alleen vliegen kan dus wel bij de KLM. En vanaf 15 jaar mag je echt helemaal alleen.

Caesar

Caesar

15-09-2015 om 22:01

Elisa

Ja, en? De ouders kunnen toch boeken voor het kind?
Als je wilt is het allemaal wel te regelen. Of het verstanding is....

Fiorucci

Fiorucci

15-09-2015 om 22:28

Tja

Alleen vliegen zou ik geen punt vinden. Vier dagen alleen in een buitenlandse stad...haha. Nee.

bloemetje

bloemetje

15-09-2015 om 22:48

ach

Ach, zeilmeisje Laura Dekker zeilde op die leeftijd alleen de wereld over, en heeft zich uitstekend weten te redden. Het ene kind is het andere niet. Laat ouders vooral zelf bepalen welke ruimte ze hun kind geven.

frus

frus

16-09-2015 om 07:10

caesar

maar in de link die Caesar stuurt staat ook duidelijk dat het kind overgedragen moet worden aan iemand aan de andere kant van de reis. Dus alleen reizen gaat dus niet door met KLM. Je bent bij het vertrek ook verplicht op het vliegveld te wachten tot het vliegtuig weg is lees ik.

Amare

Amare

16-09-2015 om 07:40

waarom Florence?

waarom niet beginnen met vier dagen Brussel? Of iets met vrienden?

Amare

Amare

16-09-2015 om 07:41

trouwens

'een volwassene in een adolescentenlichaam en een keer moet het er toch van komen'

Zeg je dat ook tegen je 14-jarige dochter als ze zwanger blijkt te zijn?

Emma

Emma

16-09-2015 om 08:01

Bloemetje

Dat met Laura in haar bootje is meer iets tussen haar ouders en de leerplicht. Dit niet.

Krullevaar

Krullevaar

16-09-2015 om 11:14

bovendien

Kregen haar ouders direct met Jeugdzorg te maken. Je moet je afvragen of je dat wilt en of het het waard is.

Mijn kind wil ook weleens wat. Tja, soms kan het gewoon niet. Of ga lekker naar Florence als gezin.

Overigens denk ik dat dit gewoon een troll is, maar dat terzijde.

tja

niet alles wat een kind wil kan en mag ook altijd maar. Zo is het leven. Misschien kan hij in zijn eentje leuk een dagje met de trein naar Amsterdam.

Paasei

Paasei

16-09-2015 om 20:25

Voor de volledigheid..

Volgens de IATA regels mogen kinderen t/m 12 jaar niet onbegeleid vliegen. De begeleider dient overigens volwassen (= boven de 18) te zijn, dus een oudere broer/zus (< 18) geldt niet. Het kind kan dat wel reizen als 'unaccompanied minor'. Dat betekent dat de luchtvaartmaatschappij de begeleiding verzorgt en het kind van de wegbrengers over neemt bij de check-in balie, in het vliegtuig brengt, aan de crew overdraagt en bij aankomst het kind weer aflevert bij de (van te voren opgegeven) afhalers.
Sommige luchtvaartmaatschappijen (zoals KLM) houden overigens als leeftijd aan t/m 14 jaar. Houdt dat dus in de gaten.

Kost wel extra

Begeleiding op het vliegveld door de luchtvaartmaatschappij kost wel wat extra geld.

Tsjor

Violetta

Violetta

16-09-2015 om 22:00

Dat geloof ik niet

Als 14 jarige helemaal alleen op vakantie naar Florence? Los van het vliegen kun je volgens mij ook geen hotel boeken.

Amare

Amare

17-09-2015 om 12:36

Ibiza

van een 14-jarige verwacht ik eerder een vlucht naar Ibiza. Of naar Londen als daarnet de jaarlijkse Minecraft-beurs is.

knor

knor

17-09-2015 om 13:39

paasei

Mijn zoon van 15 en mijn dochter van 12 hebben een maand geleden samen gevlogen, met Corendon. Geen probleem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.