Erna74
26-10-2025 om 19:30
15-drank-roken en mogelijk adhd en ass
Hallo, onze dochter is 15 en zeer hooggevoelig en hoogsensitief. Ontzettend aan het puberen en zich aan het afEtten tegen vooral ons en verder alle hulp/begeleiding die ze vanaf haar 4e al heeft gehad. Ze is chagrijnig, mopperig, brutaal en totaal niet voor rede vatbaar. Luistert slecht en heeft overal weerwoord op en nooit ligt het aan haar. Ze is liever onder haar vrienden en ik weet
dat ze nu rookt en drinkt. Ze is overigens nog nooit echt dronken thuis gekomen maar wel
Altijd mopperig en kortaf en chagrijnig gewoonweg omdat ze niet thuis wilde komen.
Ze gaat dan ook niet slapen en dat doet ze niet omdat ze, zoals zij zegt toch niet slapen kan. Maar bovenal is ze boos omdat ze een tijd mee heeft gekregen waarvan wij al ver over ons eigen grens gaan. Het lijkt dat ze met drank op nog meer toegankelijk is. Ik heb verder geen ervaring hier nog mee en gaf de puberteit de schuld. Maar kan dit ook te maken hebben met mogelijk ass en/of adhd?
Citroengraag
26-10-2025 om 19:49
Wat erg als je zo negatief naar je eigen kind kijkt. Probeer echt weer het positieve in je dochter te zien. Zo te lezen is er al jaren hulpverlening, wat vinden zij? Doen jullie leuke dingen samen?
Euphoria
26-10-2025 om 19:55
Citroengraag schreef op 26-10-2025 om 19:49:
Wat erg als je zo negatief naar je eigen kind kijkt. Probeer echt weer het positieve in je dochter te zien. Zo te lezen is er al jaren hulpverlening, wat vinden zij? Doen jullie leuke dingen samen?
Huh?
Euphoria
26-10-2025 om 19:57
leeftijd
Diagnose
Karakter
Groepsdynamiek
allemaal mogelijke zaken die een rol kunnen spelen.
Daglichtlamp
26-10-2025 om 20:16
Dus er is al vanaf haar vierde hulp, maar er zijn alleen maar vage diagnose gesteld als hooggevoelig en hoogsensitief. Is er ooit een echt onderzoek gedaan naar ADHD en/of autisme?
Lotd
26-10-2025 om 20:54
puberteit met adhd of zonder blijft een periode die ze door moeten. Ik heb een zoon van 21 met autisme een lieverd geen drank werken en studeren en probeert zich staande te houden. En een puberzoon van 17 drank feestjes festivals uitgaan vanaf 15 jaar volle bak ieder weekend… (misschien soms drugs of festivals)dezelfde opvoeding tja zeg het maar! Groepsdruk speelt zeker mee maar ook karakter. Ik probeer open te staan probeer veel te praten en vooral klaar te staan, eerlijk zijn, moeilijk zeker slapeloze nachten zeker maar ik denk dat we erdoorheen moeten …
Mavelle
26-10-2025 om 20:55
ik ken het gedrag niet van mijn ASS’er en mijn AuDHD’er (al is die met adhd wel gevoelig voor verslavingen, maar drank etc boeit hem niet). Maar de ene is de andere niet he.
dus ja, het kan van alles zijn. Groepsdruk, puberteit, enz. Is er wel door de hulpverlening gedacht in deze richting of denk je het zelf doordat je puber dit gedrag vertoont?