Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jaar e-bike of niet

Mijn zoon is bijna jarig (15) en wil graag een e-bike. Mijn eerste gevoel is dat ik het niet nodig vind voor een kind maar dit zijn zijn argumenten om ons over te halen:

- als ik 16 ben hoef ik dan geen scooter, dat scheelt rijbewijs, benzine, verzekering en scooteraankoop
- ik kan zelf ongeveer €500 meebetalen (bedrag is nog te overleggen)
- hij gaat nu met OV, maandkosten rond de €50. Dat komt dan te vervallen tot zijn 18e ( =€1800).

- zijn huidige fiets is sowieso aan vervanging toe.

mijn tegenargumenten zijn:
- niet nodig voor een kind. Ik en mijn partner hebben er zelf wel een. Maar wij zijn volwassen en hebben daar zelf voor gespaard
- veel ongelukken met e-bikes, is dat verstandig en veilig voor een 15jarige?
- op school gaan ze niet netjes om met fietsen.
- je hebt ook nieuwe telefoon nodig, ik vind en en een beetje teveel van het goede.

- afstand is 20 km in totaal (10km enkele reis).

Ben wel aan het twijfelen want ik vind zijn argumenten best oke. iemand dit vraagstuk thuis ook aan de hand gehad? Dank alvast voor het delen van jullie ervaring…

 


Wat doen zijn vrienden?
Hij kan dan wel 25u per gaan, zijn vrienden waar hij mee naar school fietst fietsen waarschijnlijk op een gewone fiets.
Of rijdt de rest ook met een e-bike?

Welke afstanden doet hij of gaat hij doen en op welke plaatsen?
15 km door de velden vind ik anders klinken dan 3 km door de stad.

Hij kan ook gaan sparen voor die nieuwe telefoon. Of iemand zijn oude overnemen.

PriceyRook54

PriceyRook54

04-05-2022 om 22:13

Ik snap je “niet nodig” argument niet zo goed. Zat dingen die niet perse nodig zijn, maar wel fijn, of handig. 
Als het financieel kan, en hij zelf idd ook wat bijdraagt, zou ik het wel overwegen. Desnoods verjaardag/sinterklaas/kerst inéén. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

04-05-2022 om 22:15

Wat is de reden dat hij nu met het OV die 10 kilometer aflegt? Is er geen groep die naar school fietst over hetzelfde traject bijvoorbeeld of is er een andere reden.

Micky80

Micky80

04-05-2022 om 22:16 Topicstarter

Ainne schreef op 04-05-2022 om 22:13:

Ik snap je “niet nodig” argument niet zo goed. Zat dingen die niet perse nodig zijn, maar wel fijn, of handig.
Als het financieel kan, en hij zelf idd ook wat bijdraagt, zou ik het wel overwegen. Desnoods verjaardag/sinterklaas/kerst inéén.

Iets als, een gezonde jonge jongen kan gewoon fietsen. En verwen je een kind niet teveel met zo’n dure fiets? Maar het is een gevoel. Wat ik zeg, ik vind zijn argumenten best sterk…

Micky80

Micky80

04-05-2022 om 22:18 Topicstarter

niet_rechts schreef op 04-05-2022 om 22:15:

Wat is de reden dat hij nu met het OV die 10 kilometer aflegt? Is er geen groep die naar school fietst over hetzelfde traject bijvoorbeeld of is er een andere reden.

Zijn fiets is echt aan vervanging toe en vanwege een gecompliceerde beenbreuk kon hij het afgelopen half jaar sowieso niet fietsen. Daarnaast geeft hij aan het niet chill te vinden om helemaal bezweet en stinkend op school aan te komen…

PriceyRook54

PriceyRook54

04-05-2022 om 22:18

Micky80 schreef op 04-05-2022 om 22:16:

[..]

Iets als, een gezonde jonge jongen kan gewoon fietsen. En verwen je een kind niet teveel met zo’n dure fiets? Maar het is een gevoel. Wat ik zeg, ik vind zijn argumenten best sterk…

Zijn jij en je man niet gezond dan?

Nee ik snap je hoor, maar ik vind zijn argumenten ook prima, hij heeft erover nagedacht. 

Micky80 schreef op 04-05-2022 om 22:18:

[..]

Zijn fiets is echt aan vervanging toe en vanwege een gecompliceerde armbreuk kon hij het afgelopen half jaar sowieso niet fietsen. Daarnaast geeft hij aan het niet chill te vinden om helemaal bezweet en stinkend op school aan te komen…

Maar waarom gaat hij nu met het OV? 10 km zou goed te doen moeten zijn voor een puber.

Micky80

Micky80

04-05-2022 om 22:20 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 04-05-2022 om 22:19:

[..]

Maar waarom gaat hij nu met het OV? 10 km zou goed te doen moeten zijn voor een puber.

Omdat zijn fiets sowieso vervangen moet worden… dus fiets is nu kapot. Dus die investering moeten we sowieso doen.

ik zou zijn manier van denken wel waarderen en mee kunnen gaan met zijn vraag; hij komt met een heel realistisch plan. Niet nodig vind ik geen argument, het is een gevoel ook niet, zeker niet als jullie er beiden wél eentje hebben.
Dus ja, ik zou met hem kijken naar de opties, slimme jongen👌

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

04-05-2022 om 22:27

Ik heb makkelijk praten, denk ik, want hoewel mijn pubers een soortgelijke afstand afleggen, fietsen ze in een groep en vinden ze dat gezellig. Qua afstand is het natuurlijk prima te doen voor een puber. Zonder overmatig zweet.

Als ik zou toegeven dan alleen als er wel een andere sport voor een serieus aantal uren wordt opgepakt. 

Micky80

Micky80

04-05-2022 om 22:29 Topicstarter

niet_rechts schreef op 04-05-2022 om 22:27:

Ik heb makkelijk praten, denk ik, want hoewel mijn pubers een soortgelijke afstand afleggen, fietsen ze in een groep en vinden ze dat gezellig. Qua afstand is het natuurlijk prima te doen voor een puber. Zonder overmatig zweet.

Als ik zou toegeven dan alleen als er wel een andere sport voor een serieus aantal uren wordt opgepakt.

Hij sport bijna dagelijks 😁

fiets kapot? Er zijn door de aanschaf van al die e-bikes uitstekende tweedehands gewone fietsen  voor fatsoenlijke prijzen te koop.

Tja de ‘ gewone fiets’ is mn stokpaardje. Het zou goed en verstandig zijn om als samenleving wat minder energie te verbruiken, en met al die steeds vanzelfsprekendere e-bikes wordt het juist meer.
Ze zijn geweldig ter vervanging van een auto bij woon-werkverkeer, maar puur recreatief is het beter voor je gezondheid &conditie de ouderwetse fiets in ere te houden. Het bespaart je de sportschool en we zitten als hedendaagse mensen toch al vrij veel.
Mentaal  is ouderwets fietsen best een uitdaging want alle generaties scheuren je voorbij. 

Veiligheid is geen onbelangrijk punt, er gebeuren veel ongelukken met e-bikes, je gaat gauw sneller dan je beseft en een valpartij kan gemeen uitpakken ( en is erg slecht voor je e-bike).

Dat hij dan volgend jaar geen scooter hoeft, vind ik geen sterk argument. Volgend jaar gaan zijn vrienden wel op voor een rijbewijs en dan gaat dat toch wel erg lokken, en is dit argument vergeten

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

04-05-2022 om 23:00

Wanneer je overstag gaat: maak vooraf duidelijke afspraken wie een nieuwe fiets of onderdelen daarvan koopt in geval van diefstal, in geval van schade door vernieling, in geval van schade door een ongeluk/ valpartij,... Het gaat al snel over een aankoop ter waarde van € 2.000. Best een smak geld. 

Hypocriet om zelf e-bikes te hebben maar het voor hem niet nodig te vinden en dat terwijl hij bijna elke dag 20 km gaat fietsen, ter vervanging van nota bene het OV! Daarnaast wil hij ook nog een groot deel zelf betalen dus zal hij er ook vast zuinig mee omgaan. Ik zou hem die e-bike direct kopen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.