Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jaar e-bike of niet


Waarom heb je zelf eigenlijk een e-bike? 

Ik ben van kamp Wilgenkatje trouwens. Zelf fiets ik dagelijks 13km (enkele reis) op een gewone fiets. Weer of geen weer. Ik mijn optiek zijn e-bikes bedoeld voor bejaarden en gehandicapten. Niet voor gewone gezonde mensen.

Ik vind sommige van je argumenten een beetje hypocriet als je zelf wel een e-bike hebt. Jij hebt op jouw leeftijd de beweging waarschijnlijk harder nodig dan je zoon! 

Als je inderdaad denkt dat er anders volgend jaar hoogstwaarschijnlijk een scooter komt, zou ik het zeker doen. Beter voor het milieu en voor je zoon's gezondheid. Op een e-bike krijg je in ieder geval nog wat beweging. Ik zou ja zeggen. Hij heeft er goed over nagedacht en met 20km afstand dagelijks is het geen overbodige luxe (wel een luxe natuurlijk). 

Jippox schreef op 04-05-2022 om 23:05:

Waarom heb je zelf eigenlijk een e-bike?

Ik ben van kamp Wilgenkatje trouwens. Zelf fiets ik dagelijks 13km (enkele reis) op een gewone fiets. Weer of geen weer. Ik mijn optiek zijn e-bikes bedoeld voor bejaarden en gehandicapten. Niet voor gewone gezonde mensen.

Dit

Ik vind het ook onzin. Hij is een gezonde jongeman van 15 jaar, die kunnen prima 10 km fietsen zonder compleet bezweet aan te komen. Je kunt ook op een iets langzamer tempo fietsen. Daar is niks zielig aan.
Ten eerste: een e-bike kost zo'n 2000 euro. Zelfs al zou hij 500 euro meebetalen vind ik het nog een belachelijk hoog bedrag voor een verjaardagscadeau. Ik weet niet wat jullie normaal uitgeven aan een verjaardagscadeau maar 1500 euro is behoorlijk absurd. Zelfs als je verjaardag en sinterklaas/kerst bij elkaar zou doen.
Ten tweede: hij zegt dat hij dan geen brommer hoeft op zijn zestiende. Is er een reden waarom hij zonder e-bike wel een brommer nodig zou hebben die jullie dan zouden moeten betalen?
Ten derde: Hij gaat nu met het OV omdat zijn fiets kapot is en vanwege herstel na een ernstige blessure. Dat is dus tijdelijk, dus die geschetste OV-kosten totdat hij 18 is kloppen niet. Want als hij met 16 wel een brommer wil/krijgt, vallen de OV-kosten ook weg. Het is dus sowieso niet én besparing op OV 'én besparing op brommer/rijbewijs.

Als hij er zelf voor zou sparen, is het wat anders. Plus nog het feit dat er op school niet zo netjes wordt omgegaan met fietsen. Ik zou een gedegen tweedehands fiets ergens vandaan halen. Of desnoods een nieuwe normale fiets.

Waarom zou het een verjaardagscadeau moeten zijn?

Ik woon in een gebied, waar veel jongeren 10 km of meer (door kaal buitengebied) moeten fietsen naar de middelbare school. En veel hebben een E-bike. Dus dat jullie zoon er een wil, begrijp ik wel. 
Ik zou zeggen - doen. 
Het scheelt hem waarschijnlijk ook tijd. 

Ik snap dit argument niet helemaal:
"- als ik 16 ben hoef ik dan geen scooter, dat scheelt rijbewijs, benzine, verzekering en scooteraankoop"
Hebben jullie hem al een scooter toegezegd met 16 jaar?
In dat geval zou ik meteen 'ja' zeggen

Dit argument klopt volgens mij niet:
"- hij gaat nu met OV, maandkosten rond de €50. Dat komt dan te vervallen tot zijn 18e ( =€1800)."
Je zegt dat hij nu met het OV gaat vanwege een beenbreuk. Als dat helemaal weer oké is, kan hij weer fietsen dus valt er niets te besparen. Daarbuiten zou hij toch niet elke maand een maandkaart nodig hebben?

Overigens vind ik 10 km een afstand die prima te fietsen is. Niets zieligs aan.



Onze zonen kunnen niet zonder e-bike, maar zij leggen dagelijks 12 km heen en terug af, soms zelfs meerdere keren per dag, en we wonen in heuvelachtig gebied. Sinds ze zo'n ding hebben is hun leven (en dat van ons) een stuk makkelijker.
Gedraagt hij zich verantwoordelijk in het verkeer? Want het is wel een stuk riskanter. Idem voor het risico op diefstal.

Wat is dat toch met volwassenen die jongeren of kinderen geen gemakkelijk leven gunnen want 'is niet zielig' of 'had ik vroeger ook niet' of 'is niet nodig'.

Geld is er zodat je gemak kunt kopen. Heb je het geld, maak je leven en dat van je kinderen of anderen dan gemakkelijker!

Stel je rijdt in een ongemakkelijk koekblik rond en je hebt geld zat, dan koop je toch een betere auto die je van meer gemak voorziet? 

Waarom een kind dan ook niet dat gemak gunnen. Daar wordt uiteindelijk iedereen blijer van.


Of hebben sommigen misschien last van calvinisme?

Krisper schreef op 05-05-2022 om 00:33:

Wat is dat toch met volwassenen die jongeren of kinderen geen gemakkelijk leven gunnen want 'is niet zielig' of 'had ik vroeger ook niet' of 'is niet nodig'.

"Mijn" niks zieligs aan is precies zo bedoeld als het er staat: het is niet zielig om 10 km te fietsen. Net zoals het niet zielig is om 5 km te fietsen of 2 km.

Ik zie het trouwens ook niet tussen de argumenten van de zoon van TO staan, dus ik denk dat de afstand geen issue is.

NB onze kinderen hebben inderdaad geen e-bike gehad om naar school te fietsen. Ze hebben er ook niet om gevraagd, maar hadden het dan denk ik ook niet gekregen - ook al is het geld er in principe wel. Wij betalen dan bijvoorbeeld wel weer andere dingen die andere kinderen misschien niet krijgen. Of ze zijn gewoon slecht af bij ons, dat kan natuurlijk ook.

Last van calvinisme heb ik in ieder geval niet.

Tsja, ‘niet zielig’ is al heel lang geen argument in onze kapitalistische maatschappij.  
Niemand is zielig zonder dat superschattige jurkje of die heerlijke biefstuk. We willen het alleen zo graag. 
Ik vind de ebike dubbel. Natuurlijk ben ik er niet blij mee als iedereen er straks een heeft, wordt het wel heel onveilig op straat. Maar de opmars is niet meer te stuiten, en het zal allicht wat brommers/scooters schelen. (Zo veel onveiliger dan e bike) 
Ik kan niet zomaar een e bike kopen voor mijn kinderen. Anders zou ik het toch wel doen denk ik. Hoewel ze veel met gewone fiets en ov doen, blijft ook geregeld de vraag komen ze ergens naar toe te brengen met auto. Doe ik met alle liefde en plezier maar voor het milieu zou ebike beter zijn natuurlijk. 

Een ebike voor 10 kilometer… Hoe ging hij voor die beenbreuk naar school? En als hij zoveel sport, dan gaat hij toch niet zweten van een stukje fietsen? 

Twintig km fietsen meestal geen probleem voor een puber. Fietste zelf vroeger 25/30 kilometer per dag. Vanwege verhuizing en later mbo varieerde die afstand. Tijdelijke klachten geen reden om permanent niet te fietsen. Ook lang niet iedere puber heeft een scooter dus ook geen argument. Fiets moet vervangen worden ook geen argument. Prijzen daarvan kunnen erg verschillen. Bezweet en stinken valt meestal wel mee. Stinken heeft vooral te maken met voedingspatroon, darmflora. Denk dat je met een elektrische fiets bevordert dat ie straks sneller de auto pakt.

Denk beter een sportieve fiets met versnellingen.

Krisper schreef op 05-05-2022 om 00:33:

Wat is dat toch met volwassenen die jongeren of kinderen geen gemakkelijk leven gunnen want 'is niet zielig' of 'had ik vroeger ook niet' of 'is niet nodig'.

Geld is er zodat je gemak kunt kopen. Heb je het geld, maak je leven en dat van je kinderen of anderen dan gemakkelijker!

Stel je rijdt in een ongemakkelijk koekblik rond en je hebt geld zat, dan koop je toch een betere auto die je van meer gemak voorziet?

Waarom een kind dan ook niet dat gemak gunnen. Daar wordt uiteindelijk iedereen blijer van.


Of hebben sommigen misschien last van calvinisme?

Er is niks zielige aan dat fietsen geldt net zo goed voor al die volwassenen. Misschien nog wel meer. 

Niet alles wat kan moet ook. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

05-05-2022 om 08:36

Als hij zoveel sport zou ik het wel doen. Wij heben 1 ebike thuis die ze delen. School en trein zijn op 10 km afstand, vrienden, sport en werk op 5 tot 10 km afstand. Het maakt het net wat makkelijker en minder vermoeiend om de ebike te pakken. 
Ik fietste vroeger dezelfde afstanden (en nog) op een gewone fiets en 20 km per dag is echt niet veel. Maar als je het twee keer per dag moet doen en dan ook nog uren op school en vijf uur werken, dan is het gewoon hartstikke fijn als je een keer niet zo hard hoeft te trappen. 

Die van ons was een goedkope aanbieding van een overjarig model, maar hij gaat al jaren mee. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.