Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jaar e-bike of niet


Tien kilometer stelt niets voor aan enkele reis om te fietsen. Niet bezweet aan willen komen vind ik echt een kul-argument om een Ebike te willen op die leeftijd. Pubers zweten toch wel. En dat ie nu wellicht meer zweet omdat ie een poos niet gefietst heeft is logisch, zijn fietsconditie moet weer opgebouwd worden en dat is een heel ander soort conditie dan voetbal of tennis. 
Ik werk op een VO en bij ons is nog geen 10% van de leerlingen in het bezit van een ebike. Zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het opleidingsniveau van de ouders, lage inkomens en simpelweg geen geld voor een ebike. 
Ik heb zelf een ebike want ik heb een beperking maar die heb ik pas gekocht nadat artsen en fysio zeiden dat ik maar eens verstandig moest doen en gewoon die ebike moest nemen. 
Mijn oudste twee hebben zelf een ebike gekocht toen ze meer dan 20km enkele reis moesten voor hun stage en ze wegens Corona niet met het OV wilden. Ze waren toen 18+. Inmiddels fietst zoon alweer op een gewone fiets en is dochter verhuisd naar een plaats buiten de stad. Mijn jongste (stief) kinderen krijgen ook echt geen ebike. 

Micky80 schreef op 04-05-2022 om 22:16:

[..]

Iets als, een gezonde jonge jongen kan gewoon fietsen. En verwen je een kind niet teveel met zo’n dure fiets? Maar het is een gevoel. Wat ik zeg, ik vind zijn argumenten best sterk…

Een gezonde jongen kan gewoon fietsen en hoeft niet met het ov. 

Waarom gaat hij met het ov naar school? Dat is ook puur verwennerij. 

Krisper schreef op 05-05-2022 om 00:33:

Wat is dat toch met volwassenen die jongeren of kinderen geen gemakkelijk leven gunnen want 'is niet zielig' of 'had ik vroeger ook niet' of 'is niet nodig'.

Geld is er zodat je gemak kunt kopen. Heb je het geld, maak je leven en dat van je kinderen of anderen dan gemakkelijker!

Stel je rijdt in een ongemakkelijk koekblik rond en je hebt geld zat, dan koop je toch een betere auto die je van meer gemak voorziet?

Waarom een kind dan ook niet dat gemak gunnen. Daar wordt uiteindelijk iedereen blijer van.


Of hebben sommigen misschien last van calvinisme?

Gemak dient niet altijd de mens. Daarom. En als katholiek heb ik vrij weinig last van Calvinisme. 

Wilgenkatje- schreef op 04-05-2022 om 22:31:

fiets kapot? Er zijn door de aanschaf van al die e-bikes uitstekende tweedehands gewone fietsen voor fatsoenlijke prijzen te koop.

Tja de ‘ gewone fiets’ is mn stokpaardje. Het zou goed en verstandig zijn om als samenleving wat minder energie te verbruiken, en met al die steeds vanzelfsprekendere e-bikes wordt het juist meer.
Ze zijn geweldig ter vervanging van een auto bij woon-werkverkeer, maar puur recreatief is het beter voor je gezondheid &conditie de ouderwetse fiets in ere te houden. Het bespaart je de sportschool en we zitten als hedendaagse mensen toch al vrij veel.
Mentaal is ouderwets fietsen best een uitdaging want alle generaties scheuren je voorbij.

Veiligheid is geen onbelangrijk punt, er gebeuren veel ongelukken met e-bikes, je gaat gauw sneller dan je beseft en een valpartij kan gemeen uitpakken ( en is erg slecht voor je e-bike).

Zo sta ik er ook in. 

Micky80 schreef op 04-05-2022 om 22:18:

[..]

Zijn fiets is echt aan vervanging toe en vanwege een gecompliceerde beenbreuk kon hij het afgelopen half jaar sowieso niet fietsen. Daarnaast geeft hij aan het niet chill te vinden om helemaal bezweet en stinkend op school aan te komen…

Dat laatste is voor mij juist de reden om 1 te hebben.  Jongste van bijna 14 heeft er ook 1. Ideaal 

Wij hebben even een ebike overwogen voor ons jongste kind nadat hij ernstig ziek was geweest. De argumenten om het niet te doen:

  • Bij regen wordt je alsnog kletsnat. 
  • Bij wind tegen zet je de ondersteuning wat hoger en krijg je het koud, want je hoeft je niet in te spannen om vooruit te komen
  • Fiets is van zichzelf vrij zwaar en was moeilijk te hanteren voor ons fragiele mannetje
  • Je kunt niet goed met de groep mee die geen ebike heeft door tempo verschillen
  • Gewild object bij het dievengilde
OnherkenbaarAnoniem schreef op 05-05-2022 om 09:36:

Wij hebben even een ebike overwogen voor ons jongste kind nadat hij ernstig ziek was geweest. De argumenten om het niet te doen:

  • Bij regen wordt je alsnog kletsnat.
  • Bij wind tegen zet je de ondersteuning wat hoger en krijg je het koud, want je hoeft je niet in te spannen om vooruit te komen
  • Fiets is van zichzelf vrij zwaar en was moeilijk te hanteren voor ons fragiele mannetje
  • Je kunt niet goed met de groep mee die geen ebike heeft door tempo verschillen
  • Gewild object bij het dievengilde

Jouw vierde punt klopt niet. Ik fiets regelmatig een lang stuk met mijn kind zonder e-bikte en ik met. Maar ik kan me simpel aanpassen aan zijn tempo. Ik kan gewoon 15 km per uur rijden. Je hoeft niet hard.

Ik vind zijn argumenten sterk. Wat als hij een playstation had gevraagd? Is dst wel nodig ? 
Ons kind van 15 heeft ook een bike. Ook ongeveer 10 km enkele reis. En nog naar sport en naar werk en naar de stad. Het helpt haar enorm zeker in koude en winderige winters. Samen fietsen kan natuurlijk prima.
Alleen is jouw kind minder moe en zweterig. Je hoeft geen 25 km per uur. Het gaat erom dat je geholpen wordt met trappen. 

Ik zou het doen. 

Schemerlampje schreef op 05-05-2022 om 09:38:

[..]

Jouw vierde punt klopt niet. Ik fiets regelmatig een lang stuk met mijn kind zonder e-bikte en ik met. Maar ik kan me simpel aanpassen aan zijn tempo. Ik kan gewoon 15 km per uur rijden. Je hoeft niet hard.

In de periode dat zoon het probeerde op de fiets van opa was dat een van zijn argumenten tegen.  Misschien lag dat ook aan de groep en aan het feit dat hij die fiets zwaar vond.

Wat een discussie zeg! Een e-bike heb je alleen echt nodig als je iets mankeert of echt regelmatig verre einden moet fietsen bijvoorbeeld 15 km enkele reis dat is volgens Google maps al een ritje van 45 minuten, dat vind ik voor woon werk/ school werk echt wel de max.

Maar als we dan de noodzaak weghalen, want wees reëel al die auto's die voor de deuren staan zijn vaak ook niet noodzakelijk dan kun je je afvragen waarom je je kind die fiets niet gunt.

Ik zou zelf zeggen wij kopen in principe een normale fiets voor je, als je zelf het verschil tussen en degelijke normale fiets en een elektrische bijbetaald en daarbij zelf spaart voor extra onderhoudskosten dan zou ik dus akkoord gaan.

Bij ons op de middelbare kwamen ook velen met de scooter en die woonden allemaal in een straal van een km of 5. (Binnen de eigen stad) en docenten kwamen met de auto die ook binnen de stad wonen. Dus ga niet piepen over noodzaak en over wat moeten mankeren maar kijk naar gunnen 

Anonima123 schreef op 05-05-2022 om 10:00:

Ik vind zijn argumenten sterk. Wat als hij een playstation had gevraagd? Is dst wel nodig ?
Ons kind van 15 heeft ook een bike. Ook ongeveer 10 km enkele reis. En nog naar sport en naar werk en naar de stad. Het helpt haar enorm zeker in koude en winderige winters. Samen fietsen kan natuurlijk prima.
Alleen is jouw kind minder moe en zweterig. Je hoeft geen 25 km per uur. Het gaat erom dat je geholpen wordt met trappen.

Ik zou het doen.

Hoe helpt een ebike tegen de kou? 

Decembermamma schreef op 05-05-2022 om 10:01:

Wat een discussie zeg! Een e-bike heb je alleen echt nodig als je iets mankeert of echt regelmatig verre einden moet fietsen bijvoorbeeld 15 km enkele reis dat is volgens Google maps al een ritje van 45 minuten, dat vind ik voor woon werk/ school werk echt wel de max.

Maar als we dan de noodzaak weghalen, want wees reëel al die auto's die voor de deuren staan zijn vaak ook niet noodzakelijk dan kun je je afvragen waarom je je kind die fiets niet gunt.

Ik zou zelf zeggen wij kopen in principe een normale fiets voor je, als je zelf het verschil tussen en degelijke normale fiets en een elektrische bijbetaald en daarbij zelf spaart voor extra onderhoudskosten dan zou ik dus akkoord gaan.

Bij ons op de middelbare kwamen ook velen met de scooter en die woonden allemaal in een straal van een km of 5. (Binnen de eigen stad) en docenten kwamen met de auto die ook binnen de stad wonen. Dus ga niet piepen over noodzaak en over wat moeten mankeren maar kijk naar gunnen

Die scooters en auto’s piep ik ook over. 
scooterende leerlingen gaan in de winter trouwens weer op de fiets, want dat is warmer. 

Schemerlampje schreef op 05-05-2022 om 09:38:

[..]

Jouw vierde punt klopt niet. Ik fiets regelmatig een lang stuk met mijn kind zonder e-bikte en ik met. Maar ik kan me simpel aanpassen aan zijn tempo. Ik kan gewoon 15 km per uur rijden. Je hoeft niet hard.

Nou dat vierde punt gaat hier wel op. Ik moet regelmatig vragen of mijn niet ebikers wat langzamer kunnen fietsen omdat mijn ebike hun snelheid niet aan kan.

Ik zou mijn kinderen er niet mee vertrouwen. Zag gisteren twee meisjes op een e-bike, dus samen op 1 fiets, eentje bij de andere achterop. Duidelijk op de hoogste stand ondersteuning want ze gingen met een noodgang. Meisje voorop had haar telefoon in haar hand en dus maar 1 hand aan het stuur. Ik heb werkelijk waar nog even gewacht op de klap, maar die bleef gelukkig uit. Ik hoop dat ze heelhuids thuis zijn gekomen…

Ik fiets regelmatig, op mijn e-bike, naar mijn werk, 25 km enkele reis. En ik kom regelmatig ongelukken tegen onderweg. Niet alleen met pubers hoor, maar wel vaak met e-bikes. Mensen zetten hun ondersteuning en versnelling niet lager/uit als ze stilstaan bij een stoplicht of op een drukke plek. En als je langzaam fietst of stilstaat en je trekt dan op met maximale ondersteuning, dan vliegt die fiets onder je vandaan. Het is echt heel link, ik fiets in die zin ook een stuk minder ontspannen dan op een gewone fiets. Je moet veel scherper zijn. En fietsende jongelui, zeker in een groep, die zijn met andere dingen bezig dan met het verkeer en de wereld om zich heen. Dus daarom zou ik het niet doen. Zelfs niet als kind bereid zou zijn een helm te dragen (ben overigens voorstander van een verplichting daarvan).

Los van de kosten dus nog, want inderdaad is een e-bike nogal duur. Ook in onderhoud. En pubers zijn over het algemeen ook niet heel zuinig met hun spullen. De fietsenstalling op een middelbare school is de hel voor een fiets.

Ik vind het een moeilijke. Ik zou het hem wel gunnen en zeker omdat hij zelf mee wil betalen. Maar ik zou me zorgen maken om de veiligheid (te hard gaan en niet opletten) en het feit dat er op scholen niet altijd zo zachtzinnig wordt omgegaan met fietsen in de fietsenstalling. Ook meer kans op diefstal, lijkt me. Waarschijnlijk zou ik meer neigen naar een 2e hands e-bike maar nog liever een goede normale fiets met veel versnellingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.