Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jaar e-bike of niet


AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

05-05-2022 om 11:05

Hier kreeg 1 van de kinderen wel een e bike 
Zelfde situatie. De fiets is nu jaren later nog steeds in gebruik.

Als jullie beide een e-bike hebben, is mijn conclusie dat jullie ergens wonen waar dit vanwege de afstand of andere context handig is ... Ik zou geneigd zijn zoon tegemoet te komen, eventueel alle cadeaus van een heel jaar laten samenkomen in de e-bike, maar ook voor ogen houden dat er anders sowieso een 'gewone' fiets moet worden gekocht, dus zeker zelf ook een aanzienlijk bedrag inleggen (minstens het bedrag van gewone degelijke fiets, geen tweedehandsje als dit zijn dagelijkse vervoer is).

INatuurlijk op voorwaarde dat je weet dat hij voorzichtig is.

Een e-bike hoeft tegenwoordig trouwens ook geen 2000 euro meer te kosten. En ze gaan best lang mee.

Ik spreek natuurlijk vanuit mijn context, heuvelachtig gebied en zonen moeten 12 km fietsen naar studie of vrienden, 8 km naar sportschool etc. Soms rijden ze op één dag naar studie en terug,  dan naar sportschool en dan nog naar vrienden. 64 km op één dag dus ... (dat is wel heel uitzonderlijk) Maar met de e-bike geen probleem, ze zijn dol op die dingen. We hadden er twee gekocht voor onszelf, maar ze zijn ingepalmd door de zonen. Volgend jaar krijg dochter er ook één. 

PS en inderdaad, duizendmaal te verkiezen boven een scooter of brommer, om alle redenen die al genoemd zijn.

Een e-bike telt trouwens ook als 'beweging', en zeker als je, vanwege de e-bike, veel meer fietst dan je anders zou doen       
              

Pubers willen een e-bike zodat ze nog een kwartier langer in een bed kunnen blijven liggen. Vies bezweet op school is maar een excuus.
Maar de banden van een e-bike zijn stuk smaller dan die van een brommer, zodoende minder veilig om met flinke snelheid een bocht te pakken. Het zwaartepunt ligt ook hoger.
Maar pubers luisteren vaak niet graag; biedt je eigen e-bike voor een jaar te leen, dan kan hij volgend jaar aan een brommer beginnen want dan wil jij je e-bike weer terug.

Oja, hij moet wel een helm op...

Flanagan schreef op 05-05-2022 om 11:10:

Pubers willen een e-bike zodat ze nog een kwartier langer in een bed kunnen blijven liggen. Vies bezweet op school is maar een excuus.
Maar de banden van een e-bike zijn stuk smaller dan die van een brommer, zodoende minder veilig om met flinke snelheid een bocht te pakken. Het zwaartepunt ligt ook hoger.
Maar pubers luisteren vaak niet graag; biedt je eigen e-bike voor een jaar te leen, dan kan hij volgend jaar aan een brommer beginnen want dan wil jij je e-bike weer terug.

Oja, hij moet wel een helm op...

dat vind ik wel een goede, laat hem een tijdje proberen met jouw e-bike ...

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-05-2022 om 11:17

Als hij een nieuwe fiets nodig heeft en jullie budget is 500 euro, dan zou ik hem dat geld geven en zeggen dat hij kan kiezen. Of een gewone fiets van max 500 of een e-bike waarbij hij het tekort zelf bijlegt.

Een aantal argumenten vind ik nergens op slaan, een aantal wel en je zult uiteindelijk zelf de afweging maken. 

Goede argumenten: 
* Diefstalgevaar en kans op schade op school. Met mijn ebike fiets ik, die zet ik nergens neer en ja ik heb twee goede sloten. Naar de winkel ga ik op een gewone fiets. Mijn kind van die leeftijd zou een ebike alleen in een achtertuin van vrienden mogen zetten en alleen op school als daar een veilige stalling is. 
* Geen scooter kopen (ik vind een ebike altijd voor gaan boven een scooter en een auto). 
* Hij sport al genoeg
* Ook nieuwe telefoon nodig (je kunt je geld maar één keer uitgeven, maar een telefoon kan ook voor 200 euro). 
* Je kunt niet met anderen fietsen die op een gewone fiets zitten, ja je kunt de ondersteuning uitzetten (ik fiets overigens 90-95% op eco, de laagste stand) maar ja daarom koop je geen ebike. Maar wellicht fietst hij helemaal niet samen met anderen. 

Slechte argumenten (in mijn ogen):
* Meer ongelukken: Het is nog niet duidelijk of er echt meer ongelukken zijn als je het aantal afgelegde fietskilometers meeneemt. Ja men is meer gaan fietsen op een ebike en minder op een gewone fiets dus het aantal ongelukken op een ebike nemen toe. Het voorbeeld van de twee meisjes op 1 fiets met smartphone in de hand vind ik een zeer slecht voorbeeld als tegenargument. Ook op een gewone fiets moet je dit niet doen. 
* Niet nodig. Heb je dan zelf geen auto/scooter/ebike (want fiets), geen wasdroger (want waslijn), geen waterkoker (want fluitketel), geen duur bed (want een simpele hadden we 50 jaar geleden ook), geen smartphone (want een oude nokia doet het ook)  en ga zo maar door. Je gunt het hem of niet. Ik denk dat over 10 jaar elke puber op een ebike naar school fietst. 
* De OVkosten tot en met 18 jaar (hij had zijn been gebroken).
* Het is maar 10 km: vertel dat tegen alle pubers die maar 3 km hoeven te fietsen. Ik vind dat echt een kulargument. Het is maar hoe je het bekijkt. 
* Je krijgt het niet koud omdat je de ondersteuning hoger zet. Wat een onzin. En al zou dat zo zijn, dan ben je eerder thuis en je kleedt je niet goed. Op de scooter krijg je het koud want daar zit je alleen maar op. Het is echt niet dat je niks doet op een ebike. 

Een kind van 15 kan toch gewoon 20km fietsen? Is nog gezond ook. 

@mevrouw75. Het helpt niet tegen de kou maar wel in de wind en 2 bruggen. Ze is daardoor wat vlotter thuis ook in de avond na het werk. We hebben hem nu een jaar en geen ongelukken of kapot of onderhoud. Ze is er veel voorzichtiger mee dan met oude fiets (sturen in elkaar, bij elkaar achterop...dat doet ze nu juist allemaal nirt. Gaat echt prima. Niks is echt nodig een nieuwe telefoon ook niet. Het gaat om gunnen .

Ik vind niet dat het met gunnen te maken.
Als je iets kunt betalen, betekent niet dat je het 'moet' betalen. Geld kun je maar 1x uitgeven.
Als mijn kind een gloednieuwe iPhone wil en ik heb dat bedrag op de bank, dan ga ik toch ook niet die iPhone kopen 'omdat ik mijn kind dat gun'? Ook al kun je daar X mee?

Een afweging tussen noodzaak en luxe. Ik ben blij dat wij in staat zijn om onze kinderen alles te geven als het nodig is. De luxe bekostigen ze zelf of krijgen ze met hun (bv) verjaardag - maar dan tot het niveau van (ca) een verjaardagscadeau en niet het niveau van de kosten van een e-bike.

TO zou de kosten ook op kunnen tellen: wat zou ik uitgeven aan een cadeau, aan een nieuwe fiets, misschien iets extra omdat ik dat graag wil geven, wat bekostigt zoon zelf en zit er dan nog een gat tussen het aankoopbedrag en dit of niet. En wat voor kosten komen erbij en betaal ik dat of betaalt zoon dat?

Die telefoon die hij nodig heeft, betaalt hij die zelf of betaalt TO die? En hoe nodig is die en wat moet die kosten?

Mevrouw75 schreef op 05-05-2022 om 10:05:

[..]

Hoe helpt een ebike tegen de kou?

Niet. Je bent wel sneller op je bestemming, dus minder lang in de kou, maar je spant je weer veel minder in dus daar word je dan weer koud van. Daarom zie je in de zomer ebikers ook met een zomerjasje rijden terwijl trappers een tshirtje dragen, en hen in het voor- en najaar een winterjas dragen als gewone fietsers een tussenjas aan hebben. 

A12345 schreef op 05-05-2022 om 12:49:

Een kind van 15 kan toch gewoon 20km fietsen? Is nog gezond ook.

elke volwassene kan fietsen op een fiets die niet elektrisch ondersteund is maar dat neemt niet weg dat een ebike prettig fietst. Deze 15jarige sport bijna elke dag dus hoezo moet het nóg gezonder? Een vervoermiddel mag ook prettig zijn anders kunnen we wel ook gewoon stoppen met die onzin van scooters en auto's (en wasdrogers etc etc etc).

Jesse_1 schreef op 05-05-2022 om 13:28:

Ik vind niet dat het met gunnen te maken.
Als je iets kunt betalen, betekent niet dat je het 'moet' betalen. Geld kun je maar 1x uitgeven.
Als mijn kind een gloednieuwe iPhone wil en ik heb dat bedrag op de bank, dan ga ik toch ook niet die iPhone kopen 'omdat ik mijn kind dat gun'? Ook al kun je daar X mee?

Een afweging tussen noodzaak en luxe. Ik ben blij dat wij in staat zijn om onze kinderen alles te geven als het nodig is. De luxe bekostigen ze zelf of krijgen ze met hun (bv) verjaardag - maar dan tot het niveau van (ca) een verjaardagscadeau en niet het niveau van de kosten van een e-bike.

TO zou de kosten ook op kunnen tellen: wat zou ik uitgeven aan een cadeau, aan een nieuwe fiets, misschien iets extra omdat ik dat graag wil geven, wat bekostigt zoon zelf en zit er dan nog een gat tussen het aankoopbedrag en dit of niet. En wat voor kosten komen erbij en betaal ik dat of betaalt zoon dat?

Die telefoon die hij nodig heeft, betaalt hij die zelf of betaalt TO die? En hoe nodig is die en wat moet die kosten?

en waarom geef je niet gewoon een telefoon waar je alleen mee kunt bellen maar een smartphone (geen iphone)? Hoezo is die smartphone nodig en niet gunnen? Twintig jaar geleden hadden we toch ok genoeg aan een telefoon waar je alleen maar mee kunt bellen? Over tien jaar fietst elke puber op een ebike naar school. 

skik schreef op 05-05-2022 om 13:59:

[..]

Niet. Je bent wel sneller op je bestemming, dus minder lang in de kou, maar je spant je weer veel minder in dus daar word je dan weer koud van. Daarom zie je in de zomer ebikers ook met een zomerjasje rijden terwijl trappers een tshirtje dragen, en hen in het voor- en najaar een winterjas dragen als gewone fietsers een tussenjas aan hebben.

Ik heb een e-bike en heb het echt niet kouder dan een normale fietser hoor... Het ligt heel erg aan het type fiets enzo. Ik heb gewoon trap ondersteuning wat betekend dat ik toch echt zelf inspanning moet leveren. Dus het kouder hebben op een e-bike is echt een flut argument.

skik schreef op 05-05-2022 om 13:59:

[..]

Niet. Je bent wel sneller op je bestemming, dus minder lang in de kou, maar je spant je weer veel minder in dus daar word je dan weer koud van. Daarom zie je in de zomer ebikers ook met een zomerjasje rijden terwijl trappers een tshirtje dragen, en hen in het voor- en najaar een winterjas dragen als gewone fietsers een tussenjas aan hebben.

Men men wat ben jij oplettend.... Ik zie ook mensen op een racefiets met winterhandschoenen aan en een korte broek. Gewoon omdat die handen blijkbaar koud worden, toch gek he aangezien men op een racefiets zit, zou je het niet koud moeten hebben. Ook zie ik ebikers die harder gaan dan 25 km per uur en hé dan héb je helemaal geen trapondersteuning meer: moet je dan een winterjas of zomerjas aan? Volgens mij heeft het meer te maken met hoe je je voelt, mijn vriend gebruikt medicijnen waardoor hij het het altijd snel warm heeft. Wel gek als hij op zijn normale fiets zou fietsen past hij niet in jouw patroon en op zijn ebike wel? 


Je zegt toch ook niet: nee joh neem geen scooter want dan moet je je warmer kleden dan op de fiets? Of koop geen auto want dan heb je het zo warm onderweg? 

Eigenlijk denk ik dat als je argument, wat je geeft in dit draadje, ook op zou gaan als argument als men vraagt: moet mijn zoon 5 km wandelen naar school of kan ik hem een fiets geven dan slaat het nergens op (dus warm/koud of gunnen slaat nergens op).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.