Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
katja

katja

11-10-2010 om 05:37

15 jaar en stage in het buitenland

hoi medeouders,

mijn dochter van 15 zit in de vierde klas van tweetalig VWO, en aan haar maatschappelijke stage waarvoor ze vrijwilligerswerk moet gaan doen ,wordt als eis gesteld dat ze dat in een engelstalige instelling,bedrijf of school gaat doen.
De stage moet 1 a 2 weken duren en de leerlingen moeten alles zelf regelen,van het vinden van een stageplek en een gastgezin, tot het leggen van contacten ermee en het maken van afspraken.
Nu is het in haar klas 'not done' om deze stage in nederland te doen,bv op een engelstalige school: al vanaf vorig jaar gingen er verhalen de ronde dat er leerlingen naar Australie of Canada zouden gaan.Ik hoorde later dat deze kinderen daar familie hadden waar ze naar toe konden gaan. Maar er wordt dus flink tegen elkaar opgeboden van 'hoe ver' en 'waar naar toe' iedereen zal gaan. Overigens draagt de school maar 150 euro p.p. bij aan deze stages.
Mijn dochter had het aanvankelijk over Afrika, India en Italie, als adressen om stage te gaan lopen, samen met een vriendin.Ik heb het eerst allemaal maar even aangezien, maar begin nu in toenemende mate vraagtekens te zetten bij deze stage.Ik vind het een vreemde gang van zaken dat leerlingen van 15 ( en sommigen zijn nog maar 14 jaar)zo zonder back-up van ouders of school naar en in het buitenland zouden moeten gaan werken.En dan ook nog zoiets vaags als 'vrijwilligerswerk' waar volgens mij mensen ook weer niet echt op zitten te wachten op buitenlandse leerlingen.
Ik vind dat dit soort stages eigenlijk te vroeg voor de leeftijd van 15 jaar, ik denk meer aan 17 - of 18- jarigen met dit soort plannen.
Wat vinden jullie hier nou van?
groet van Katja

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

11-10-2010 om 06:59

Eigenlijk....

Ik ben het met jou eens.En ik snap A: niet waarom je naar het buitenland zou moeten voor zo'n korte stage en B:er zijn toch zat mogelijkheden in NL,lijkt mij?

Ik denk meer dat het probleem

'm zit in het opbieden in de klas en het feit dat de klas het 'not done' vindt dat je in Nederland blijft. Dan dat de school wil dat je naar het buitenland gaat...zoals gezegd het moet een engelstalige stage worden en die zijn er ook best in Nederland te vinden. Bij een azc b.v. (engels is vaak de voertaal). Buiten dat denk ik ook aan de kosten. Zélf regelen betekend ook vaak zelf betalen....Tot de tickets en verblijskosten aan toe....en dan naar Afrika,toe maar,toe maar,heeft ze enig idee wat dat kost?
Ik denk dat als ik het per se niet zou willen (dat even in het midden gelaten...want denkend aan oudste die erg ondernemend is en zeer zelfstandig zou ik er geen probleem mee hebben als ze naar het buitenland zou willen), ik het zou gooien op de kosten. Stel een bedrag dat jullie willen uitgeven als maximum. Of laat haar uitrekenen wat het kost en eis dat ze de helft betaald en de kans is groot dat het dan niet door gaat.
Zowiezo denk ik dat de soep niet zo heet wordt opgediend als ie gegeten wordt. Grote kans dat van die klas ook een heel groot gedeelte dan nu wel van die grote praatjes heeft, maar uiteindelijk ook gewoon in Nederland blijft. Hetzij om de kosten, hetzij omdat die ouders het ook te gek vinden of omdat ze het gewoonweg niet kunnen regelen. Is er geen ouder die je kent die een kind een klas hoger heeft die je eens informeel om info kan vragen? Hoe dat vorig jaar ging? Of bel haar mentor en vraag om feiten, gingen ze vorig jaar werkelijk bijna allemaal naar het buitenland?
groeten albana

Sawo

Sawo

11-10-2010 om 09:55

Heel vreemd

Hoi katja

Vreemde gang van zaken. In de eerste plaats al dat je het zelf moet regelen. En gaat er geen ouderavond aan vooraf waarin alles wordt uitgelegd wat de bedoeling is?

Hier zijn de maatschappelijke stages nog niet ingevuld. Mijn zoon zit nu in 3tvwo. Maar voorlopig ga ik er nog van uit dat hij gewoon volgend jaar bij ons in de stad training mag gaan geven net als de andere leelingen van onze school op vmbo en havo.

Reizen naar het buitenland zonder begeleiding is belachelijk en onverantwoord op die leeftijd dus ik zou eerst maar eens navragen of het waar is.

succes

saar

Verba

Verba

11-10-2010 om 11:09

Kijk eens hier:

http://www.be-more.nl/voor-wie-is-be-more

Het zal denk ik wel los lopen met die buitenland stages maar mocht je toch iets zoeken, ik kwam die link tegen. Misschien is het iets, zij gaan volgens wij wel met jonge mensen.

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

11-10-2010 om 11:20

Niet de bedoeling

Ben door mijn vrijwilligerswerk al enige jaren betrokken bij de MAS en heb al veel bijeenkomsten en uitleggen gehad. Ik heb ook de indruk dat dit niet echt de bedoeling is van de MAS. Het is volgens mij meer de bedoeling om kinderen een indruk te geven van de dingen die dichtbij hun gebeuren en hoeveel vrijwilligers er actief zijn en om ze te leren wat ze om de hoek kunnen betekenen. Er is ook in NL op veel gebied een tekort aan vrijwilligers. Ik zou er niet in mee gaan. Kijk eens op www.opstapmetoma.nl, misschien vind ze een leuke Engelstalige oudere om mee op stap te gaan. Een andere optie is misschien om te helpen bij een internationaal sporttoernooi, maar ik begrijp dat ze ook nog gebonden is aan een bepaalde datum, dat maakt het ook een stuk lastiger.

reina

reina

11-10-2010 om 11:29

Katja

"in het buitenland zouden moeten gaan werken" Maar ik denk niet dat dat moet, ik denk dat de leerlingen onderling elkaar gek maken. Toen mijn dochter de pabo deed zou de halve klas overzee stage gaan lopen als je de verhalen hoorde (mijn dochter vond dat veel te duur, dus heeft er nooit naar gekeken), ik geloof dat er uiteindelijk niemand ging ...., tussen plannen maken en plannen uitvoeren zit een wereld van verschil. Laat je dochter hier rond gaan kijken. Evt. kun je haar eens laten uitrekenen hoeveel zo'n buitenlandstage kost en voorstellen dat ze het zelf grotendeels betaalt, wedden dat ze afhaakt
Ik ben het trouwens niet met Saar eens dat het "belachelijk en onverantwoord op die leeftijd" is, ik ken zeker 15-jarigen die dit aankunnen, mijn dochter zou ik zo hebben laten gaan als ze een goed plan had (zij ging toen ze 16 was).

Maylise

Maylise

11-10-2010 om 13:22

Gedaan

Mijn zoon heeft zijn maatschappelijke stage in het buitenland gedaan. Echter ik had dit nooit gedaan als we hierdoor veel extra kosten hadden moeten maken. Dat vind ik voor die paar weken niet echt een optie. In ons geval is hij naar familie in het buitenland gegaan (land waar mijn man vandaan komt) en heeft daar gelogeerd en vrijwilligerswerk gedaan in een tehuis voor gehandicapte kinderen. Omdat we zelf ook die richting op vakantie gingen moest hij toch al een ticket hebben. Hij heeft dus zijn stage in het buitenland kunnen doen zonder veel extra kosten. Overigens was er nog maar 1 andere jongen in zijn klas die ook de stage in het buitenland zou gaan. Die jongen heeft ouders die heel betrokken zijn bij ontwikkelingssamenwerking in een bepaald land en daar heel veel voor doen en zelf een eigen organisatie hebben op dat gebied. De rest van de klas bleef zover ik weet gewoon in Nederland.

Overigens was het voor mijn zoon wel een waardevolle ervaring. Ik denk ook wel dat een stage in het buitenland wat toe kan voegen boven een stage in de vertrouwde omgeving maar voor die paar weken zou ik zelf niet die extra kosten willen maken.

Maylise

Het kan wel

sommige 15 jarigen kunnen dit best.
Het is alleen de vraag: wil jij een hoop geld investeren om een buitenlandse stage mogelijk te maken?
Ik lees trouwens nergens dat dit een eis van de school is,ik lees meer dat leerlingen elkaar af willen troeven met wie de verste stage plaats gaat vinden.

Ik zou ( als mijn 15 jarige het aan zou kunnen)haar voorstellen dat ze de hele ondernemning zelf gaat bekostigen én organiseren.
Lukt haar dit zelfstandig ,dan mag ze gaan.
Zou ik het idee hebben dat mijn 15 jarige dit niet aan kan,dan gaat het feest niet door.

Sawo

Sawo

11-10-2010 om 17:30

Reina

Hoi reina

Voor mijn 14 jarige zoon is het al een heel wat om elke dag met de juiste boeken, spullen en juiste tijdstip op een de juiste plaats te zijn. Voor zijn uitwisseling met Denemarken vinden de jongens het al heel wat om te corresponderen met de deense jongens. Zelf een maatschappelijke stage in het buitenland regelen zonder geode voorlichting en contacten vind ik echt nog een brug te ver.
En als meisje heb ik op oudere leeftijd wel veel rond gereisd. Wat ik daar allemaal heb meegemaakt aan oplossen met sexuele intimidatie, berovingen en ziekte dat zie ik mijn 16 jarige dochter ook nog niet oplossen.
Dus tenzij naar familie of een georganiseerd kamp mogen mijn kinderen niet voor hun 17e verjaardag alleen naar land waarvan ze taal nauwelijks spreken.

groet

saar

reina

reina

11-10-2010 om 19:08

Sawo

Ik zeg ook niet dat elke 15-jarige dat kan, ik ken er heel veel die het niet zouden kunnen (mijn zoon zou ik op z'n 15e ook niet hebben laten gaan), maar er zijn er zat die het wel kunnen, daarom vind ik het niet belachelijk. Wat dingen meemaken betreft, op je 18e kun je evenveel meemaken als op je 15e, de een zal er op haar 15e prima op kunnen reageren, de ander op haar 18e niet. Ik ben nooit zo voor strikte leeftijdsgrenzen, je moet kijken naar het/jouw kind.

Tirza G.

Tirza G.

11-10-2010 om 20:09

Och

Als mijn dochter alles nog gaat doen waarover ze ooit Woeste Plannen heeft ontwikkeld, heeft ze nog wel een extra jaartje en een paar duizend euro nodig. Het is vooral mondeling, die Interessante Buitenlandse Avonturen. In de praktijk komt er niet veel van terecht.

Tirza

katja

katja

11-10-2010 om 20:23

Morgen

is er een voorlichtingsavond over, er wordt aangeraden de handleiding over het hele gebeuren van te voren te hebben gelezen.Nou, dat heb ik gedaan.
Ik ben héél erg blij met jullie reakties.
Natuurlijk is het zo dat het allemaal erg van je kind af hangt of het dit wel of niet aankan. Maar dan nóg vind ik 15 jaar te jong voor dit soort ervaringen.Ik vind zelf dat ze hiermee worden behandeld alsof ze volwassen zijn. En dat zijn ze gewoon nog niet.
Daarnaast speelt natuurlijk het tegen elkaar opbieden heel erg. OOk daar hebben jullie gelijk in. Maar als dat gebeurt denk ik dat school( en ook de ouders) daarin ook een rol kan spelen, door dat te begrenzen. En het niet zo op te hemelen(zoals nu gebeurt) dat sommige lln. zo'n bijzondere stage in Timboektoe hebben gehad.
Ik ben benieuwd naar de ouderavond morgen, ik heb nu besloten beslist mijn zegje hierover te gaan doen.

groet van katja

Nou ik heb er 1

Die dat met gemak kan...en die is nu 16. Die ging op d'r 13e al alleen naar het buitenland (wel familie) en vorige zomer is ze alleen afgereist naar Oostenrijk om daar 3 weken in een fabriek/conservatorium rond te kijken of dat wat voor haar is. Toen was ze nét 16. En al die jaren ertussen is ze elk jaar wel een weekje naar het buitenland gereist. Met de trein, met vliegtuig en met bus. Naar Italië, naar Duistaland, Belgié, Engeland en dus Oostenrijk. O en naar Polen (naar een penvriendin).
Soms alleen,soms met vriendin.
No problem voor deze dame.
O en ze regelt dat gewoon zelf en bekostigd het ook grotendeels zelf.
groeten albana

ilsepilse

ilsepilse

15-10-2010 om 11:04

Vaccinaties

hou er ook rekening mee als ze naar een of ander land in west of oost afrika gaan voor ongeveer 100eu vaccinaties en malariatabletten nodig hebben..
mijn oudste zou ik bv ook met gerust hart laten gaan tegenover de jongste ...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-10-2010 om 14:03

Vaccinaties

"hou er ook rekening mee als ze naar een of ander land in west of oost afrika gaan voor ongeveer 100eu vaccinaties en malariatabletten nodig hebben."
En die worden tegenwoordig door veel zorgverzekeraars vergoed!

Puck

Puck

16-10-2010 om 09:48

Ijsvogeltje

Die vaccinaties worden alleen in bepaalde aanvullende pakketten vergoed dus lang niet voor iedereen. Is dus wel verstandig om dat van te voren even uit ze zoeken.

Vaccinaties ot

zoon ging op wereldreis,vaccinaties kostten in totaal:€430.
uit de aanvullende kreeg hij €200 vergoed.

katja

katja

17-10-2010 om 08:40

Update

...de ouderavond is geweest,het deed me een beetje amerikaans aan hoe het was opgezet en gepromoot werd allemaal. Er kwamen ook 3 aardige oudleerlingen die vertelden hoe zij hun stage hadden gedaan en wat ze er allemaal van hadden geleerd en hoe enorm positief het had uitgepakt op hun persoonlijke ontwikkeling.
Maar ik vond het al met al eigenlijk nog erger dan ik al dacht.Er werd letterlijk gezegd dat het het best zou zijn om in je eentje naar een engelstalig land te gaan, zodat je helemaal ondergedompeld word in het engels, maar alla, met zijn 2-en mocht ook wel.
En de sfeer was er een van 'je kunt ook gewoon naar Engeland gaan'. Let wel : gewoon!! Alsof het zo gewoon is om naar Engeland te gaan!
Als kosten krijgen ze 160 euro (terug), van het geld voor tweetaligen dat wij zelf betalen aan begin van het schooljaar.Dat betekent dus: allemaal zelf betalen.
En als er iets zou gebeuren zouden ze altijd 'meedenken'. ja wel, vanuit nederland!
Ik heb gezegd dat ik dit gebeuren niet vind passen bij deze leeftijd, dat veel volwassenen dit al niet in hun eentje zouden doen.En dat de school hierin een eigen verantwoordelijkheid heeft.
En ja natuuurlijk zijn er uitzonderingen, en zijn er sommige leerlingen wel of niet voor in de wieg gelegd.
Er was wel meer kritiek hoor vanuit ouders, op andere punten.Maar ook veel ouders die het 'een mooie kans'voor kun kinderen vinden.
dank voor jullie meedenken,
groet van katja

Nare van tvwo

Ik geloof dat je hier een naar punt aanroert dat steeds meer aan TVWO lijkt te gaan kleven.
Elitaire kakzooi.

In onze Hollandse woonplaats heb je het ook al jaren en ik heb nu al meerdere kinderen teleurgesteld af zien haken vanwege het hoge opbiedgehalte (helaas ook bij de ouders). Het moet allemaal groter, beter, sterker, stoerder. Hoog hockeykliekjespeil. Brrrrr.

Ik vind het erg kwalijk dat zo te zien een school hier zo in meegaat en ik zou mijn bezwaren, vooral ook tegen die elitaire houding die ze nu uitstralen, heel duidelijk maken.

Ik ben trouwens i.v.m. eventuele schoolplannen van de oudste wel al wezen kijken bij ons lokale TVWO. Nou dat gaat het niet worden. Niet alleen vanwege de hockeykliek (daar ben ik altijd erg allergisch voor geweest en ik zag al 'oude bekenden' waar ik liever niet meer mee bekend ben), maar vooral omdat ik het niveau van het Engels toch erg below par vond. Meer Steenkolenengels dan echt engels. Mijn kind spreekt beter Engels dan kinderen die er al meerdere jaren op zitten en dan meerdere leraren daar.

Jolijt

Jolijt

24-10-2010 om 12:32

Zonde

Dat er steeds van die negatieve berichten zijn over het TVWO.
Terwijl het toch ook zo ontzettend goed kan.
Hier een dochter in 5TVWO en een zoon in 3.
Ja, het is duur(der), maar bij ons komt er slechts in 1 jaar geld bij voor een buitenlandse reis (omdat ze dan vliegen) de andere jaren komt dit uit het extra dat je voor het TVWO betaalt.
Steenkolen Engels? Ze vragen in Amerika wel aan onze kinderen waar ze vandaan komen omdat ze het accent niet herkennen, maar verder krijgen ze alleen complimenten.

Geen bepaalde samenstelling van de klas, als je iets moet noemen dat ze gemeen hebben is dat vooral dat al hun ouders goed Engels spreken.
Zoon leest inmiddels alle boeken die hij in zijn vrije tijd leest in het Engels; zelfs al zou hij steenkolen Engels spreken, dan nog heeft hij een enorme voorsprong.

Beste vriend zit op dezelfde school, VWO, niet tweetalig, met hogere cijfers dan onze zoon. Heeft ontzettend veel spijt dat hij het TVWO niet heeft aangedurfd (was bang/verlegen om het Engels te spreken).

Gewoon even een tegengeluid....Engels is een fijne taal om goed/beter/best te beheersen en niet alle TVWO scholen zijn elitair.

katja

katja

25-10-2010 om 20:29

Mmmm

ik heb geen bezwaar tegen het TVWO, maar wel tegen die stage in het buitenland.Dat vind ik compleet over de top, en ja: ook elitair inderdaad. Verder vind ik het een prima school, tot nu toe.
En mijn dochter spreekt fantastisch engels.
groet van katja

janneke

janneke

31-10-2010 om 14:48

Hier maatsch stage

Hier heeft dochter maatsch stage gedaan op school waar ze vroeger zat, vind het belachelijk dat je daar zo ver weg voor zou moeten, is maar maatsch . stage. is nog niet hbo waar je sociaal netwerk op moet gaan bouwen of zo. ze jagen je mooi op kosten. en 15 jaar inderdaad zo ver weg...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.