Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15 jarige paar dagen alleen thuis?


Ach, in zulke gevallen is mijn vuiltolerantiegrens heel flexibel hoor. Voor de vaatwasser is er een tutorial: 
vkmag - Korte cursus vaatwasser | Facebook
Verder zou ik al blij zijn als hij af en toe zijn neus buiten de deur steekt voor een frisse neus, en zichzelf van redelijk gezond eten voorziet.
Hier mocht een bescheiden feestje ook, met een paar vriend(inn)en. Als het maar gezellig was. En er geen rare dingen gebeurden. 

Als ik het goed begrijp gaan jullie elke vakantie weg. Dat is erg vaak. Ik zou dat ook niet willen. Veel te vermoeiend. Wanneer kom je dan tot rust? 
Ben je niet graag thuis? 

_Arianna_ schreef op 04-04-2022 om 12:33:

Als ik het goed begrijp gaan jullie elke vakantie weg. Dat is erg vaak. Ik zou dat ook niet willen. Veel te vermoeiend. Wanneer kom je dan tot rust?
Ben je niet graag thuis?

De meivakantie duurt twee weken en ze gaan vier dagen weg. Dan heb je toch nog genoeg tijd om thuis tot rust te komen?

Het besluit is al genomen, maar my 2 cents:
Het zou voor mij afhangen van het kind in kwestie. Dus wil het kind het zelf (dus niet alleen omdat niet meewil, maar ziet die het zelf zitten om thuis te blijven) en is het een kind dat een feestje gaat geven, alcohol gaat drinken etc.
Voor een paar dagen is een huis op orde houden niet zo ingewikkeld en qua eten: jullie gaan op vakantie waarschijnlijk ook geen AVG'tje doen. En een paar dagen gamen is ook niet erg hoor - het is vakantie.
Wel even doorspreken, qua afsluiten van de deuren, gordijnen open doen (tenminste, dat is bij ons een dingetje ) en wat te doen in geval van nood (wat kun je zelf doen, wie moet je bellen en in welke situatie).
En je zit op 2 uur rijden, dus lijkt me een no-brainer.

Jonagold schreef op 04-04-2022 om 11:55:

Ach, in zulke gevallen is mijn vuiltolerantiegrens heel flexibel hoor. Voor de vaatwasser is er een tutorial:
vkmag - Korte cursus vaatwasser | Facebook
Verder zou ik al blij zijn als hij af en toe zijn neus buiten de deur steekt voor een frisse neus, en zichzelf van redelijk gezond eten voorziet.
Hier mocht een bescheiden feestje ook, met een paar vriend(inn)en. Als het maar gezellig was. En er geen rare dingen gebeurden.

Bij mij ook, hoor. Het was meer hoop dan eis, en overigens na een pyjama-party met vriendinnen terwijl ik er niet was, inclusief chocoladefontein en natuurlijk veel chips. Aan de foto's te zien hebben ze flink schoongemaakt, want het was best een puinhoop geworden. Eerlijk is eerlijk: het huis was redelijk schoon toen ik terug kwam, dus het mocht daarna nog een keer.

grasspriet1980

grasspriet1980

04-04-2022 om 14:23 Topicstarter

_Arianna_ schreef op 04-04-2022 om 12:33:

Als ik het goed begrijp gaan jullie elke vakantie weg. Dat is erg vaak. Ik zou dat ook niet willen. Veel te vermoeiend. Wanneer kom je dan tot rust?
Ben je niet graag thuis?

We zijn niet elke vakantie weg maar wel vaak ja; mijn man heeft 6 weken vakantie per jaar, die is graag echt weg dan (werkt veel thuis) dus meestal zijn we 5 weken, soms 6 per jaar weg, waarvan 3 in de zomer. Ik zit in het onderwijs dus heb meer vakantie. Zijn graag thuis, maar ook graag op pad. Nu in de meivakantie dus alleen een lang weekend (3 nachten)

grasspriet1980 schreef op 04-04-2022 om 14:23:

[..]

We zijn niet elke vakantie weg maar wel vaak ja; mijn man heeft 6 weken vakantie per jaar, die is graag echt weg dan (werkt veel thuis) dus meestal zijn we 5 weken, soms 6 per jaar weg, waarvan 3 in de zomer. Ik zit in het onderwijs dus heb meer vakantie. Zijn graag thuis, maar ook graag op pad. Nu in de meivakantie dus alleen een lang weekend (3 nachten)

Ik had me even niet gerealiseerd dat de meivakantie natuurlijk nog langer duurt. En ik begrijp dat man wel graag weg is als hij veel thuis werkt.

Mijn zoon ziet ook écht niet wat gedaan moet worden (volgens mijn normen dan

Een paar uur voor je thuis komt zou ik appen met vrij precies omschreven wat je schoon en opgeruimd wilt zien: alle vaatwas in de afwasmachine, doekje over het aanrecht, woonkamer gestofzuigd of wat dan ook

Ach hoe belangrijk is een schoon huis nu toch? (Die normen mogen we sowieso wel eens gaan herzien ivm onze energie- en klimaatcrisis.)
Ik trof het huis nooit zo spik en span aan als ik het graag heb, maar dat is het ook nooit als partner het bijhoudt en ook niet altijd als ik het zelf doe. (Door drukte en lichamelijke klachten ) 
Ik was wel altijd blij verrast dat het wel allemaal reuze meeviel en er best goed uitzag.
Ik heb nooit opdrachten gegeven en ga er vanuit dat het voor puber ook zinvol is zelf te ervaren hoe een huishouden voelt en keuzes te maken in wat wel/niet te doen. 
Natuurlijk zou ik dat wellicht anders doen als ik grote problemen zou verwachten. Maar van een puber die zijn maaltijden alvast bedenkt verwacht ik een grote mate van initiatief. Komt wel goed. 

grasspriet1980 schreef op 04-04-2022 om 11:35:

Hij mag thuisblijven; ik ben erg benieuwd hoe hij het gaat vinden en hoe ik mijn huis aantref; het is niet eens onwil maar hij ziet het gewoon niet als het aanrecht niet schoon is ofzo

Haha... Ik ken kerels van boven de 40 die zoiets niet zien 😜


ik vond het trouwens zelf wel erg stil en spannend. Woonde wel achteraf met buren op 200 mtr verderop en was blij dat ik een herdershond in huis had. Maar jij weet prima wat je zoon aankan 💪

Pinokkio schreef op 04-04-2022 om 19:16:

Ach hoe belangrijk is een schoon huis nu toch?
Ik trof het huis nooit zo spik en span aan als ik het graag heb, maar dat is het ook nooit als partner het bijhoudt en ook niet altijd als ik het zelf doe. (Door drukte en lichamelijke klachten )
Ik was wel altijd blij verrast dat het wel allemaal reuze meeviel en er best goed uitzag.

In mijn geval heb ik nooit geëist dat het huis spic en span was. Wel in min of dezelfde staat als toen ik het achterliet. Dat is... niet zo brandschoon, ik ben verre van perfectionistisch.

Ik had gewoon geen zin om ondergekotste toiletten schoon te maken (chcolade en chips, blegh) of om gestolde choloade van de grond te bikken of uit de stof van de bank te wassen. Hier ging het goed. Ze hadden zelfs gestofzuigd, heerlijk!

Spannend he ! Dochter gaat binnenkort weekendje bij vriendin slapen en dan zijn ze ook alleen het hele weekend. Nu zijn wij wel thuis, dus fungeren als achterwacht  

Zelfs als je thuis bent kunnen pubers er nog een puinhoop van maken.
Mijn zus was ooit thuisgekomen van het stappen, had zin in een ijsje, haalde een cornetto uit de vriezer en viel vervolgens tijdens het eten van het ijsje op de bank in slaap. Werd wakker, heeft geprobeerd half dronken en moe het ergste weg te vegen, maar de bank en kussens zaten alsnog onder de vlekken van ijs en chocola en koekkruimels. Moeder was not amused, vader wist zeker ze van hem was want het had hem in zijn jonge jaren ook kunnen gebeuren.

MamaE schreef op 04-04-2022 om 21:25:

Zelfs als je thuis bent kunnen pubers er nog een puinhoop van maken.
Mijn zus was ooit thuisgekomen van het stappen, had zin in een ijsje, haalde een cornetto uit de vriezer en viel vervolgens tijdens het eten van het ijsje op de bank in slaap. Werd wakker, heeft geprobeerd half dronken en moe het ergste weg te vegen, maar de bank en kussens zaten alsnog onder de vlekken van ijs en chocola en koekkruimels. Moeder was not amused, vader wist zeker ze van hem was want het had hem in zijn jonge jaren ook kunnen gebeuren.

Mijn broer is vroeger met zijn dronken kop ook in slaap gevallen op de stoffen bank maar hij had een sigaret in zijn hand. Hij werd wakker van de rook en is erop gaan slaan maar toen werd het nog erger. Met water heeft hij toen de brand geblust maar mijn ouders moesten natuurlijk wel een nieuw bankstel kopen. Ook zij lagen boven te slapen.

grasspriet1980

grasspriet1980

08-04-2022 om 17:00 Topicstarter

Zoon heeft aangegeven misschien toch mee te willen Misschien nu hij groen licht heeft gekregen toch een tikje aan het twijfelen of dat nu wel zo leuk is 4 dagen alleen thuis.
We zullen zien wat hij uiteindelijk beslist!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.