Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15-jarige zoon wil heel laat naar bed

Wij HUREN nog een flat en geen eengezins kunnen KOPEN en met de huidige huizenmarkt zit dat er ook nog niet in binnenkort zijn we bang (.

Oudste twee kinderen (jongens) delen een kamer en met de 15jarige hebben wij elke avond heibel, omdat hij veel later naar bed wilt. Elke avond! Elke avond ruzie en wij als ouders en hij gaan met grote stress met deze situatie om en met stress gaat hij na veel schreeuwen van vooral de vader naar bed. Wij willen dat hij uiterlijk om 21:30 in bed ligt, maar altijd sloom en irritant gedrag om ervoor te zorgen altijd weer rond 22:00 of zelfs 23:00 naar bed te gaan. WIJ ZIJN OOK TEN EINDE RAAD! IK DENK DAT DIT IETS IS VAN DE HUIDIGE BEELDSCHERMGENERATIE (


21.30 is wel extreem vroeg. Kun je een vouwbedje op de gang zetten en dat hij dan daar wat privacy heeft? Of in de keuken?

Of kunnen jullie misschien zelf in de woonkamer gaan slapen?

21.30 naar je kamer lijkt me an sich niet erg behalve als je dan ook niets meer mag of kan doen of beluisteren of bekijken.

hv21

hv21

21-06-2021 om 23:15 Topicstarter

AnneJ schreef op 21-06-2021 om 23:01:

21.30 is wel extreem vroeg. Kun je een vouwbedje op de gang zetten en dat hij dan daar wat privacy heeft? Of in de keuken?

Of kunnen jullie misschien zelf in de woonkamer gaan slapen?

21.30 naar je kamer lijkt me an sich niet erg behalve als je dan ook niets meer mag of kan doen of beluisteren of bekijken.

Maar doordeweeks 21:30 is toch niet extreem vroeg?

In zijn  eigen kamer heeft hij genoeg privacy, daar niet van. Broer slaapt later.

En wij hebben nog onze eigen slaapkamer als ouders.

Misschien kun je dan eens vragen aan je zoon wat het probleem is? Heeft hij daar tekst bij? En op die leeftijd ga je dit soort dingen, als bedtijd, toch bij voorkeur samen afspreken.

Misschien voelt hij zich wel buitengesloten omdat iedereen opblijft behalve hijzelf? Ik zou hem sowieso meer inspraak geven.

Op die leeftijd heb ik dat allang los gelaten. Enige eis die ik heb: je bent op tijd uit bed zonder aansporing om naar school te gaan en ik heb geen last van je geluiden.

21:30 in bed was begin brugklas. Nu zijn we vaak pas om 20:00 thuis van training en moet er dan nog gegeten worden. 

Mijn zoon van bijna 16 gaat niet voor 22:30 naar boven. Slapen pas rond 23:30. En in het weekend pas rond 1:30. 

Oh, op die leeftijd had ik geen idee meer van de slaaptijden van mijn kinderen…ik liet ze daar al jaren vrij/verantwoordelijk in. 

Jullie balen ervan dat je klein behuisd bent en dat er weinig ruimte is. Jullie zoon baalt daar ook van, en dan moet hij vanwege dat ruimtegebrek ook nog eens veel te vroeg naar bed. Hij is in dat opzicht jullie gelijke. Behandel hem dan ook zo.

Is er geen mogelijkheid om iets van scheidingswand te plaatsen in de slaapkamer...?Hij kan met een koptelefoon luisteren dan heeft niemand er last van...Mijn dochter van 15 gaat slapen wanneer ze wil zolang ze ‘s morgens op tijd uit bed is om naar school te gaan vind ik dat geen probleem.Ik ben al lang blij als ze thuis is ‘s avonds op een deftig uur...

Ik vind het ook nogal vroeg. Blijkbaar gaat het jullie echt om het tijdstip en niet zozeer om 'de avond voor jezelf hebben', want oudste zoon blijft wel op, dus dan snap ik niet waarom jullie hier zo de strijd over aan gaan. 1,5 uur vechten over naar bed gaan lijkt me veel vermoeiender dan gewoon accepteren dat zoon nog geen behoefte heeft aan bed. En zolang hij goed opstaat is het prima , toch?

Ik mocht op mijn 15e doordeweeks ook maar opblijven tot 22.00 wegens school, maar ik woonde dan ook op een woongroep. Vind ook niet zo gek dat jullie dat bij hem verwachten, in het weekend is wat anders, dan mocht ik ook opblijven tot hoelaat ik wilde.

Bij pubers verschuift hun slaapritme. Ze worden later moe en 's ochtends staan ze liever later op. Ik snap niet wat jullie woonsituatie ermee te maken heeft. Hoezo denk je dat dit anders zou zijn als je in een grote villa zou wonen?
Ik vind op die leeftijd een bedtijd hanteren vrij kinderachtig. Op die leeftijd was ik soms nog aan het leren voor school laat op de avond, bijvoorbeeld als ik tussendoor nog een training had gehad of als ik gewoon een keer veel toetsen had.
Pas als hij in de ochtend zijn bed niet uit komt en daardoor vaak te laat komt op school heb je een poot om op te staan.

hv21 schreef op 21-06-2021 om 23:15:

[..]

Maar doordeweeks 21:30 is toch niet extreem vroeg?

In zijn eigen kamer heeft hij genoeg privacy, daar niet van. Broer slaapt later.

En wij hebben nog onze eigen slaapkamer als ouders.

21.30 is bizar vroeg voor een 15 jarige hoor

hv21

hv21

22-06-2021 om 10:50 Topicstarter

AnneJ schreef op 21-06-2021 om 23:19:

Misschien kun je dan eens vragen aan je zoon wat het probleem is? Heeft hij daar tekst bij? En op die leeftijd ga je dit soort dingen, als bedtijd, toch bij voorkeur samen afspreken.

Misschien voelt hij zich wel buitengesloten omdat iedereen opblijft behalve hijzelf? Ik zou hem sowieso meer inspraak geven.

Ja inderdaad, welbekende verhaal; "iedereen van mijn vrienden blijven op, ik moet naar bed!"

Maar dit is toch een jongen in de groei en het is vooral voor deze leeftijd toch herl belangrijk dat zij tussen 22 en 02 uur slapen? Iets met slaap, groei en hersenen hormonen.

irmama schreef op 22-06-2021 om 10:39:

[..]

21.30 is bizar vroeg voor een 15 jarige hoor

Nou bizar vroeg? Ik heb hier een 16 en 19 jarige die op school/werkdagen vrijwillig maken dat ze om 21.30 kunnen douchen en tandenpoetsen en liggen er om 21.45 in. Allebei examen gedaan dit jaar,  de een moet 5 km fietsen naar het zomerbaantje de ander 9. 

Als ze het zo doen komen ze de volgende ochtend fris en fruitig uit hun bed en kunnen en dag werken dan prima aan. Veel later naar bed maakt opstaan moeilijker en daar worden we allemaal chagrijnig van. 😁

Ysenda schreef op 21-06-2021 om 23:50:

Op die leeftijd heb ik dat allang los gelaten. Enige eis die ik heb: je bent op tijd uit bed zonder aansporing om naar school te gaan en ik heb geen last van je geluiden.

Dit - aangevuld met: ik heb geen last van je humeur aan de ontbijttafel of later op de dag en je schoolresultaten lijden er niet onder. Kortom, geef hem verantwoordelijkheid in deze dingen. En als het niet goed gaat, kun je dan evt de teugels weer iets strakker trekken.

Vanaf dat ze ongeveer 14 waren, mochten mijn kinderen zelf weten hoe laat ze gingen slapen. Ze leren daar vanzelf mee om te gaan. 
Vraag aan je zoon wat hij een goede tijd vindt om richting bed te gaan (oftewel uit de woonkamer). Hoe laat hij er echt in ligt, lijkt mij zijn zaak. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.