Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

15-jarige zoon wil heel laat naar bed

TineWinkel schreef op 22-06-2021 om 10:58:

[..]

Dit - aangevuld met: ik heb geen last van je humeur aan de ontbijttafel of later op de dag en je schoolresultaten lijden er niet onder. Kortom, geef hem verantwoordelijkheid in deze dingen. En als het niet goed gaat, kun je dan evt de teugels weer iets strakker trekken.

Zo iets ja, hoewel ik zoon weinig tot nooit tegenkom bij de ontbijttafel. Ik ben al weg voor hij zijn bed uit komt. Ontbijten is niet ons favoriete moment van de dag. 

Wat een triestigheid, schreeuwen en schelden omdat je kind niet vroeg naar bed wil. Misschien moet je man eerst eens daarmee stoppen, en dan met die jongen in overleg over hoe hij het ziet. Hier hadden ze met 15 echt geen bedtijd meer, en toen was het ook al jaren geleden dat ze om 21.30 uur in bed lagen.

MMcGonagall schreef op 22-06-2021 om 11:34:

Wat een triestigheid, schreeuwen en schelden omdat je kind niet vroeg naar bed wil. Misschien moet je man eerst eens daarmee stoppen, en dan met die jongen in overleg over hoe hij het ziet. Hier hadden ze met 15 echt geen bedtijd meer, en toen was het ook al jaren geleden dat ze om 21.30 uur in bed lagen.

precies.  15 is geen kind meer.  Waarom zulke regels??

Haaknaald schreef op 22-06-2021 om 10:50:

[..]

Nou bizar vroeg? Ik heb hier een 16 en 19 jarige die op school/werkdagen vrijwillig maken dat ze om 21.30 kunnen douchen en tandenpoetsen en liggen er om 21.45 in. Allebei examen gedaan dit jaar, de een moet 5 km fietsen naar het zomerbaantje de ander 9.

Als ze het zo doen komen ze de volgende ochtend fris en fruitig uit hun bed en kunnen en dag werken dan prima aan. Veel later naar bed maakt opstaan moeilijker en daar worden we allemaal chagrijnig van. 😁

misschien werkt het voor jullie, maar het blijft erg vroeg voor die leeftijd

Schreeuwen. Ten einde raad zijn. Omdat een kind van 15 niet om half 10 naar bed toe wil? 

ik denk dat jullie even een pas op de plaats moeten maken. Je kan iemand niet dwingen om te gaan slapen. Wij hebben 4 kinderen. Allevier gaan ze op een ander tijdstip slapen. Ze hebben namelijk ook een andere slaapbehoefte. Tot een bepaalde leeftijd kan je best een kind naar bed sturen. Met 15 is dat wel zo'n beetje over. 

wij hebben wel regels. Geen herrie. Niemand wakker maken, wakker houden. En 's morgens op tijd op staan voor school / sport. Geen gezeur over moe zijn. 

Er is ook een verschil tussen vrijwillig en verplicht vroeg naar bed gaan. Als je heel de dag hard werkt en de ochtend er na weer vroeg op moet, is het logisch dat je eerder naar bed gaat. Ik ging op schooldagen vaak eerder naar bed, maar als ik training had of nog aan het leren was niet. Mijn zus heeft veel slaap nodig, die ging vroeg slapen en stond dan soms om vijf uur op om nog te leren, of ja, zette een wekker en leerde dan in bed. Ik ben totaal geen ochtendmens. Daarin is ieders behoefte verschillend. Je kunt iemand niet dwingen om te slapen. Wij brengen onze dochter naar bed als we merken dat ze moe wordt. Als ze nog heerlijk aan het spelen is, laten we haar wel eens langer op. Dag erna dan wat eerder omdat ze eerder moe is. Op hele warme dagen zit er weinig fut in en doet ze in de middag een siësta en in de avond als het wat afkoelt komt ze tot leven en blijft ze langer op. 
Ik zou hier echt niet dagelijks ruzie over willen hebben. Laat hem zijn eigen ritme zoeken en vinden.

Waarom ben je ten einde raad? Er is vrijwel niets aan de hand. Je hebt een zoon die graag wat later naar bed gaat. De oplossing ligt voor de hand: probeer het uit. Laat hem zijn eigen bedtijd bepalen. 

Jij vindt je zoon sloom en irritant (en eigenlijk de hele 'beeldscherm' generatie maar zozo) je man schreeuwt dagelijks tegen hem en dan moet 'ie ook nog achterlijk vroeg naar bed.

Arm kind! 

Wat is je doel? hem zo snel mogelijk het huis uitjagen? 

Hoog tijd om hem als 15 jarige te gaan behandelen en hem meer vrijheid te geven. En vooral ook om voor wat meer positiviteit en gezelligheid in huis te zorgen! 

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige reacties: maak er niet zo'n drama van en laat hem zelf zijn ritme bepalen. Als school eronder lijdt, kun je altijd nog in gesprek. Maar nu geven jullie hem niet de kans om zelf verantwoording te nemen en houden jullie hem daarmee 'klein'.

Zelf moest ik van mijn ouders ook altijd (vond ik) veel te vroeg naar bed. Alsof je slaap kunt afdwingen! Ik herinner me nog die saaie uren van wakker liggen in bed, of stiekem toch een boekje lezen.

Ben het ook echt met de rest eens dat vader moet stoppen te schreeuwen tegen zoon.Vooral als je geen puber wilt creëren die zo tegen jou tekeer gaat.

En voor de rest gezien de reacties en ervaring van anderen is het misschien een goed advies om het toch eens te proberen dat hij later na bed mag.

Mocht hij te moe zijn de volgende ochtend, heeft ie weer wat geleerd toch?

Stap1 Laat je man stoppen met schreeuwen. Op zo'n flat geeft dat veel overlast: veel meer dan een jongen van 15 die niet naar bed gaat.

stap 2 Spreek met je zoon af dat hij zijn bedtijd zelf bepaalt, zolang hij op tijd uit bed komt en zijn schoolresultaten acceptabel zijn.

stap 3 Ontspan. Maak je niet druk. De wereld vergaat niet zelfs niet als blijkt dat je gelijk hebt en hij meer slaap nodig heeft dan hij zelf denkt. Maar daar moet hij zelf achter komen. Echt!

Grappig... Mijn dochter kreeg op haar 18de nog bij haar vader de verplichting om rond 21:30 richting bed te gaan en dat het licht om 22:00 uit moest zijn. Compleet met preek als ze dat niet deed. Voor haar een van de redenen om nu ze studeert niet meer bij haar vader te wonen (het was 50/50), maar ervoor te kiezen om bij ons te blijven.

Wij zijn ook van: we geven jou de vrijheid, maar we vertellen ook wat de verantwoordelijkheid is die erbij hoort. Dat deden we al jaren.

Natuurlijk is het per kind verschillend, maar met een kind van 15 zou ik werkelijk niet zo'n enorme strijd aangaan. Het probleem met zo erg vast houden is dat het losbreken van het kind ook met veel meer problemen gepaard gaat. Tijd dus voor een goed gesprek.

Nu vind ik 21:30 helemaal niet 'belachelijk' vroeg voor een 15 jarige, maar ik denk dat het ook per kind verschilt. Kijk dus goed naar je kind. Maak hele duidelijke afspraken, zodat er geen twijfel over is. Denk niet: maar dat is toch logisch? Benoem het gewoon. Dus zoals anderen ook hebben aangegeven:
- geen ochtend humeur
- cijfers blijven goed
- klusjes worden gedaan zonder gemopper
- als je de laatste bent die naar bed gaat: zorg dat je anderen niet wakker maakt, deur op slot, lichten/TV/verwarming uit

Hopelijk heb je wat aan de goede raad die hier gegeven is.

Warrior

Warrior

23-06-2021 om 20:53

Mijn 15 jarige heeft geen bedtijden meer.Die slaapt tussen 00:00 en 3 uur en het zal me inmiddels een worst wezen, als ik er maar geen last van heb.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.