Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

16 jarige alleen thuis

Peiling

16 jarige 4 nachten alleen thuis?
136 stemmen
59%
37%
4%

MRI

MRI

29-05-2023 om 17:07

Ligt aan het kind. Ik zou voorgesteld hebben dat er een vriendje komt, geen feestje en dat de ouders van het vriendje achterwacht kunnen zijn

MMcGonagall schreef op 29-05-2023 om 16:57:

[..]

Het is juist makkelijker als het een schoolweek is. Dan is er al een ritme en is de kans ook kleiner dat hij zich eenzaam gaat voelen. Mijn jongste is vanaf 16 regelmatig een paar dagen alleen geweest, oudste wilde dat nooit, en met school gaat dat prima.

Achterwacht is haar vader, die een half uur met de auto woont, maar ze is ook wel bij vrienden gaan eten.

Ik zou er gewoon niet op rekenen dat kind effectief naar school gaat als hij ook gewoon tot een gat in de nacht met vrienden kan gamen, kan uitslapen, kan feesten, ...

En dat hij effectief op tijd wakker is en op tijd vertrekt.

Het zou voor mij afhangen of je zoon veel vergeet (gas uitdoen, deuren en ramen sluiten, deur op slot, sleutels vergeten en zo) en of dat verergert als hij veel gamet, laat naar bed gaat (want dat gaat natuurlijk gebeuren). Kan hij goed nee zeggen aan de deur? Ik heb er hier een die soms in gesprek gaat of een opmerking maakt, daarmee weleens in de problemen kan komen en dan een van ons nodig heeft. 
Of hij veel gamet, zich minder douchet, 4 dagen ongezond eet, zou het probleem niet zijn. 

Marty1984 schreef op 29-05-2023 om 17:21:

[..]

Ik zou er gewoon niet op rekenen dat kind effectief naar school gaat als hij ook gewoon tot een gat in de nacht met vrienden kan gamen, kan uitslapen, kan feesten, ...

En dat hij effectief op tijd wakker is en op tijd vertrekt.

Sommige kinderen vinden het helemaal niet erg om naar school te gaan. Meestal zitten die vrienden daar ook (en hebben die ook geen tijd om 's nachts iets anders te doen).

En hoe denk je dat een kind dat normaal thuis doet dan, wakker worden en naar school gaan? Als hij de eerste (of de laatste, als de rest al weg is) is die op moet, zet mijn 16-jarige zelf zijn wekker. Misschien op de andere dagen ook wel, maar dan merken we het niet. Als wij nog slapen of als we al weg zijn kan hij prima zijn telefoon instellen, opstaan, en naar school/training fietsen. 

mijn bijna 18-jarige is laatst een aantal dagen alleen thuis geweest, en vond dat prima. Wat hij wel lastig vind was dat hij alles zelf moest doen, en dat dat veel tijd kostte. Dingen als eten maken (hoewel hij naar 1 avond alleen thuis was) en alles weer opruimen, deuren 's avonds op slot, lichten uit doen, dieren verzorgen. Dus qua wel zou ik hem proberen zo veel mogelijk te ontlasten, zorgen dat eten zo veel mogelijk klaar staat, en dat er opties zijn om bij iemand anders aan te schuiven. 

Philou schreef op 29-05-2023 om 17:38:

Het zou voor mij afhangen of je zoon veel vergeet (gas uitdoen, deuren en ramen sluiten, deur op slot, sleutels vergeten en zo) en of dat verergert als hij veel gamet, laat naar bed gaat (want dat gaat natuurlijk gebeuren). Kan hij goed nee zeggen aan de deur? Ik heb er hier een die soms in gesprek gaat of een opmerking maakt, daarmee weleens in de problemen kan komen en dan een van ons nodig heeft.
Of hij veel gamet, zich minder douchet, 4 dagen ongezond eet, zou het probleem niet zijn.

Dat. Een hoop 16jarigen kunnen zich best redden qua boterham smeren, schone onderbroek aan, naar school gaan en s avonds wat eten. 
Ik zou me vooral afvragen of hij overweg kan met types die iets willen aan de deur, en of hij zorgvuldig omgaat met gas en sloten en de zorg voor eventuele dieren. En ook, of hij nee kan zeggen tegen vrienden/kennissen die denken dat ze een feestje kunnen komen bouwen. 

Mijn 16 jarige mag dat en gebeurt ook wel. Ook als er school is. Juist als er school is. Want dan wil ze liever gewoon thuis slapen ipv ergens logeren .Maar goed die is ook zelfstandig en maakt ook gerust zelf avondeten enz.

Als je verstandig, zelfstandig kind hebt dat op normaal niveau functioneerd moet dat gewoon kunnen. Goede les in verantwoordelijk en zelfstandigheid. Als het goed is gaat hij toch ook binnen een paar jaar op kaners/studeren/op vakantie of stage naar het buitenland etc. 

Het oudere kind op 200 kilometer heb je weinig aan. Beter ga je naar de buren. Dan kan kind daar terecht bij vragen of problemen. En misschien grootouders of familie in de directe omgeving. 

Overleg samen over eten, uitnodigen van vrienden en wat zijn plannen zijn. 

Jippox

Jippox

29-05-2023 om 18:57 Topicstarter

Ik maak mij geen zorgen over (niet) naar school gaan, feesten en dat soort zaken. Wat dat betreft is het een hele brave. Maar een tikje warhoofdig is hij wel. Naar aanleiding van jullie reacties heb ik in ieder geval bedacht om wat checklijstjes voor hem te maken (deuren op slot en dat soort zaken) 
En ik ga mijn zus vragen om hem in ieder geval één avond voor het eten te vragen. 
Hij kan prima koken (doet hij nu ook één dag in de week) maar meer voor de gezelligheid. 

Ik wilde net voorstellen dat je eventueel in overleg met zoon wat eetafspraken planned dan hoeft hij geen 4 dagen te koken. Zou ook zorgen voor reservesleutel bij de buren als die er nog geen hebben. Mocht hij sleutel dan wel vergeten kan hij zo weer naar binnen.

De ene zestienjarige is de andere niet. Als jullie denken dat het kan, helemaal prima toch?

Mijn oudste twee zouden dat prima gekund hebben, mijn stiefzoon van 16 echt niet. Die is niet zelfredzaam genoeg nog. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-05-2023 om 20:00

Mijn oudste: absoluut niet.
Mijn jongste: geen enkel probleem. Wel met achterwacht (buren, ouders van goede vriend etc, in ieder geval op loop/fietsafstand).

Ik zou inderdaad een checklijst op de koelkast of zo hangen. En misschien 1 of 2 vaste momenten op de dag afspreken dat je even per app contact hebt? Dan kun je bijsturen als het nodig is.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-05-2023 om 20:02

Jippox schreef op 29-05-2023 om 18:57:

Ik maak mij geen zorgen over (niet) naar school gaan, feesten en dat soort zaken. Wat dat betreft is het een hele brave. Maar een tikje warhoofdig is hij wel. Naar aanleiding van jullie reacties heb ik in ieder geval bedacht om wat checklijstjes voor hem te maken (deuren op slot en dat soort zaken)
En ik ga mijn zus vragen om hem in ieder geval één avond voor het eten te vragen.
Hij kan prima koken (doet hij nu ook één dag in de week) maar meer voor de gezelligheid.

Zoiets wilde ik voor de eerste keer alleen thuis ook regelen. Bleek dat kind daar totaal geen behoefte aan had. Die vond het heerlijk om een Heel Huis voor zichzelf te hebben. Dat niet door ouders of broer werd bevuild/berommeld.

Ik zou er ook vertrouwen in hebben. Lekker voor hem! 

We hebben hier een huismus die al járen het liefst alleen thuis blijft. Ik stort dan een bedrag op zijn rekening voor de boodschappen en zorg dat er wat makkelijks in de vriezer ligt. Een lijstje met dingen als 'woensdag groene-bakken-dag' doe ik ook. Geen idee of dat laatste echt nog nodig is, maar dan ligt het iig niet aan mij als hij het vergeet 

Coreopsis schreef op 29-05-2023 om 20:02:

[..]

Zoiets wilde ik voor de eerste keer alleen thuis ook regelen. Bleek dat kind daar totaal geen behoefte aan had. Die vond het heerlijk om een Heel Huis voor zichzelf te hebben. Dat niet door ouders of broer werd bevuild/berommeld.

Vorig jaar heb ik mijn 17-jarige twee weken alleen gelaten. Had er toen zelf nog een topic over geopend. Kind vond het helemaal prima en drie weken had ook nog gemogen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.