Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

16 jarige alleen thuis

Peiling

16 jarige 4 nachten alleen thuis?
136 stemmen
59%
37%
4%

Marty1984 schreef op 29-05-2023 om 17:21:

[..]

Ik zou er gewoon niet op rekenen dat kind effectief naar school gaat als hij ook gewoon tot een gat in de nacht met vrienden kan gamen, kan uitslapen, kan feesten, ...

En dat hij effectief op tijd wakker is en op tijd vertrekt.

Echt? Dan lijkt me toch iets misgegaan eerder...

Onze kinderen waren 16 (tweeling) toen ze  niet meer met ons mee op vakantie wilden. Resultaat was dus dat ze samen thuis bleven. De eerste keer een weekje, een half jaar later 2 weken. En dat ging helemaal prima.

Natuurlijk de buren ingeseind en opa woont ook in de buurt. 

zoals je de situatie omschrijft zou ik het geen probleem vinden, wel met achterwacht, gewoon voor het geval dat. Ook een leuke ervaring voor hem, even helemaal zelfstandig zijn, lekker zelf alles beslissen.

Marty1984 schreef op 29-05-2023 om 17:21:

[..]

Ik zou er gewoon niet op rekenen dat kind effectief naar school gaat als hij ook gewoon tot een gat in de nacht met vrienden kan gamen, kan uitslapen, kan feesten, ...

En dat hij effectief op tijd wakker is en op tijd vertrekt.

Wat een aparte blik op pubers heb jij.

Of ik heb en ken alleen rare pubers, dat kan natuurlijk ook. Bij onze kinderen zou het niet in hun hoofd opkomen om school te skippen.

Maak jij je 16-jarige puber altijd wakker voor school? En vertelt hem/haar hoe laat hij weg moet?

Jesse_1 schreef op 29-05-2023 om 22:06:

[..]

Wat een aparte blik op pubers heb jij.

Of ik heb en ken alleen rare pubers, dat kan natuurlijk ook. Bij onze kinderen zou het niet in hun hoofd opkomen om school te skippen.

Maak jij je 16-jarige puber altijd wakker voor school? En vertelt hem/haar hoe laat hij weg moet?

Mensen zonder kinderen mogen ook hun visie op pubers of opvoeding geven. Soms steek je daar wat van op, een verfrissende blik, en soms niet.

MMcGonagall schreef op 29-05-2023 om 22:20:

[..]

Mensen zonder kinderen mogen ook hun visie op pubers of opvoeding geven. Soms steek je daar wat van op, een verfrissende blik, en soms niet.

maar heeft deze poster dan geen kinderen?

gr Angela

Doen, maar zou wel een volwassene in de buurt als achterwacht vragen. 

Jesse_1 schreef op 29-05-2023 om 22:06:

[..]

Wat een aparte blik op pubers heb jij.

Of ik heb en ken alleen rare pubers, dat kan natuurlijk ook. Bij onze kinderen zou het niet in hun hoofd opkomen om school te skippen.

Maak jij je 16-jarige puber altijd wakker voor school? En vertelt hem/haar hoe laat hij weg moet?


Niet elke puber gaat graag naar school (of doet braaf een toets) en ziet de kans schoon om niet te gaan als er toch geen controle is. 

Jesse_1 schreef op 29-05-2023 om 22:06:

[..]

Wat een aparte blik op pubers heb jij.

Of ik heb en ken alleen rare pubers, dat kan natuurlijk ook. Bij onze kinderen zou het niet in hun hoofd opkomen om school te skippen.

Maak jij je 16-jarige puber altijd wakker voor school? En vertelt hem/haar hoe laat hij weg moet?

Mijn moeder zorgde wel dat ik als 16-jarige puber de deur uit was als ik naar school moest. In principe zet ik zelf de wekker, maar ze stond toch écht op mijn deur te bonken als ik een kwartier voor tijd nog niet in de keuken te zien was.

Die éne keer dat ik 19 was en zus 16 en ze 2 weken op reis waren heeft zus niet veel schoolbank gezien. (Ik kon ze zelf moeilijk uit haar bed en naar school slepen. Als ze al thuis sliep.)

En dat zag ik dus meer in mijn omgeving ... Ouders op reis of die geen oogje in 't zeil hielden en pubers waren ofwel grandioos te laat ("overslapen") of kwamen gewoon niet.

MMcGonagall schreef op 29-05-2023 om 22:20:

[..]

Mensen zonder kinderen mogen ook hun visie op pubers of opvoeding geven. Soms steek je daar wat van op, een verfrissende blik, en soms niet.

? Waar zeg ik dat Marty geen mening mag geven e/o hoe weet ik dat Marty kinderen heeft al dan niet in de leeftijd van pubers?

Jippox

Jippox

29-05-2023 om 22:34 Topicstarter

mwah, mijn man en ik zijn vaak allebei de deur al uit voor de pubers hier opstaan. Toch zijn ze gewoon altijd (en ook nog op tijd) op school (en ook zonder ons op tijd bij werk en/of sporttraining etc)

Ik zou het nogal zorgelijk vinden als dat soort zaken van onze aanwezigheid af zou hangen

Jesse_1 schreef op 29-05-2023 om 22:33:

[..]

? Waar zeg ik dat Marty geen mening mag geven e/o hoe weet ik dat Marty kinderen heeft al dan niet in de leeftijd van pubers?

Het was een sarcastisch grapje, refererend naar het topic over opvoedadviezen van mensen zonder kinderen.

Marty1984 schreef op 29-05-2023 om 22:27:

[..]

Mijn moeder zorgde wel dat ik als 16-jarige puber de deur uit was als ik naar school moest. In principe zet ik zelf de wekker, maar ze stond toch écht op mijn deur te bonken als ik een kwartier voor tijd nog niet in de keuken te zien was.

Die éne keer dat ik 19 was en zus 16 en ze 2 weken op reis waren heeft zus niet veel schoolbank gezien. (Ik kon ze zelf moeilijk uit haar bed en naar school slepen. Als ze al thuis sliep.)

En dat zag ik dus meer in mijn omgeving ... Ouders op reis of die geen oogje in 't zeil hielden en pubers waren ofwel grandioos te laat ("overslapen") of kwamen gewoon niet.

Dit zijn wel andere tijden dan vroeger.

En mocht een kind besluiten om niet naar school te gaan, dan zijn de consequenties gewoon voor het kind. Net zoals zelf verantwoordelijkheid voor op tijd komen nemen. Allemaal gewoon precies zoals als wanneer de ouders thuis zijn.

Maar als je een vermoeden hebt dat je kind dit niet aan kan, dan is het er gewoon nog niet aan toe om alleen thuis te zijn. En het is aan TO om in te schatten of puber zover is, of niet.


Jippox schreef op 29-05-2023 om 22:34:

mwah, mijn man en ik zijn vaak allebei de deur al uit voor de pubers hier opstaan. Toch zijn ze gewoon altijd (en ook nog op tijd) op school (en ook zonder ons op tijd bij werk en/of sporttraining etc)

Ik zou het nogal zorgelijk vinden als dat soort zaken van onze aanwezigheid af zou hangen

Ik zou wel zorgen dat er op 2 adressen in de buurt van huis, of school, reserve huissleutels liggen.

ja prima toch? Idd wat achterwacht regelen en zoon lekker laten. Op zijn leeftijd zat ik al 2 week in Lloret met vrienden. 

Elpisto schreef op 29-05-2023 om 23:20:

ja prima toch? Idd wat achterwacht regelen en zoon lekker laten. Op zijn leeftijd zat ik al 2 week in Lloret met vrienden.

Heeft het daarna nog lang geduurd voor het goed kwam? 🙈

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.