Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

17-jarigen zelfstandig op vakantie in buitenland?

Mijn dochter van 17 wil met 3 vriendinnen naar Kroatië om daar een week aan het strand te liggen. Ze heeft daar zelf voor gespaard. Maar is dat überhaupt mogelijk? Vlucht en vakantiehuisje boeken? Of moet je dat gezien leeftijd bij een jongeren vakantie doen? 

Ik zou er in elk geval voor zorgen dat ze hun reis boeken via een erkende ANVR-reisorganisatie, dat de verzekeringen in orde zijn, en dat, mocht dat nog aan de orde zijn, eventuele coronarestricties of -eisen in orde zijn (dus bijvoorbeeld een uitgeprint internationaal vaccinatiebewijs, als dat nodig is). Een huisje zou ik dan weer niet zo gauw doen, want dan zijn ze helemaal alleen als jonkies in een vreemd land, zeker in de nacht, dan zou ik liever kiezen voor een hotel.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

17-06-2022 om 21:54

Of het kan ligt aan de zelfredzaamheid van de dames. Gaan ze vliegen, controleer dan even of er een toestemmingsformulier nodig is zodat ze alleen mogen reizen.

Ik ben op mijn 17e met vriendin naar Portugal geweest. Geen idee of ik toestemmingsformulier had toen. Maar genoeg tieners van die leeftijd die dat doen.

Dat ligt aan de accommodatie, niet elk hotel/appartementenverhuurder accepteert een boeking van alleen minderjarigen. 

Gewoon navragen dus. Of ze kan misschien iets via zo'n jongerenreisorganisatie boeken?

Ik bedenk me dat boekingen en betalingen via een creditcard gaan in het buitenland, van Kroatië weet ik het niet. 

Zilver_gray schreef op 17-06-2022 om 22:10:

Ik bedenk me dat boekingen en betalingen via een creditcard gaan in het buitenland, van Kroatië weet ik het niet.

Je kunt ook prima een accommodatie en vlucht boeken zonder creditcard, zeker in Europa. 

Mijn zus ging op die leeftijd met vriendinnen naar Portugal. Wel met de bus. Met het vliegtuig moet je als ouder waarschijnlijk wel een verklaring tekenen of zoiets.
Bij de accommodatie even checken hoe het zit met boeken. In Nederland zijn er ook accommodaties waar je 18 moet zijn om te kunnen boeken of er zelfs heen te mogen.

Je dochter moet sowieso een toestemmingsformulier hebben. Zie de site van de rijksoverheid.
Vliegen is geen probleem. Dat kan zelf vanaf jongere leeftijd. (maar dan wel soms met verplichte ingekochte begeleiding van vliegtuigmaatschappij) 
Het probleem is vaak de accomodatie, als je daarbij rechtstreeks boekt. Die eisen soms een volwassene.
Als je via een reisorganisatie gaat, kan je dat probleem omzeilen. Bij sommige reisorganisaties hoef je niet 18 jaar te zijn.
Ik zie dat bv bij Sunweb dat de hoofdboeker minimaal 16 jaar moet zijn. Alleen dat bij voor reizen naar Frankrijk en Malta is dan wel 18 jaar verplicht.

ik ken jouw dochter niet maar mijn dochter zou dat prima kunnen

Geen ervaring met Kroatië, wel met Frankrijk. Mijn dochter ging er kamperen met 2 vriendinnen, ze waren net 17 in die tijd. Voor mij minder eng omdat dochter de taal vloeiend sprak en ook omdat er familie van mij in het land was, in het geval ze op iemand terug moesten vallen. Ze hebben met de trein in Bretagne en het Loire-dal en als afsluiting en paar dagen Parijs de tijd van hun leven gehad. De drie dames waren rijp genoeg en geen thrillseekers. 
Vliegen: ik denk niet echt dat het een probleem is, mijn dochter en zoon zijn vaak alleen op het vliegtuig gezet richting Estland of een andere land vanaf hun 14de, dan vallen ze niet meer onder de UM regeling. Het waren verschillende luchtvaartmaatschappijen, niet alleen KLM of Air France maar ook EasyJet en deg. lowcost maatschappijen. 
Misschien even kijken op de website van de Ambassade/consulaat van Kroatië of je informatie kunt vinden, en anders even bellen. 
Succes!
Sini

Mijn neef van 17 is net terug uit Kroatië, waar ze met een groep 16-18 jarigen waren. Hij had wel een toestemmingsformulier van zijn ouders mee voor de vlucht, maar is nergens naar gevraagd.

JtM

JtM

18-06-2022 om 13:34

Ik ben op mijn 17e met vriendinnen naar Marmaris, Turkije geweest. Dit was via GoGo of een van de andere jeugdvakantie boekers. Wij boekten toentertijd een pakket vlucht: vliegtickets (retour), transfer naar accommodatie (en terugreis ook weer) en hotel. Eventuele excursies waren ook via hen te boeken. 

Zilver_gray schreef op 17-06-2022 om 22:10:

Ik bedenk me dat boekingen en betalingen via een creditcard gaan in het buitenland, van Kroatië weet ik het niet.

Ik heb niet eens een creditcard en reis letterlijk heel Europa door. Geen probleem. 

Vaak moet je wel 21+ zijn om een accommodatie te kunnen huren. 

Kroatië is trouwens prachtig en onwijs vriendelijke en behulpzame mensen. Denk dat je daar met een gerust hart je kind naartoe kunt laten gaan. 

Ik denk dat het vooral goed opletten is dat de accommodatie ook geboekt mag worden door jongeren van die leeftijd. Maar verder zou het mogelijk moeten zijn. 

Joiedevivre

Joiedevivre

20-06-2022 om 23:38 Topicstarter

dank voor meedenken en alle info! Ze heeft geboekt en wij gaan achter dat toestemmingsformier aan! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.