Timo
14-04-2015 om 00:52
18 plus spelletjes voor jongere kinderen, vanuit een andere hoek.
Hallo daar,
Ik ben de laatste tijd nog al wat aan het google Geweest over hoe het nou zit met de verkoop van 18 plus games aan minderjarigen. (Zo blijkt dat de 18+ richtlijn van pegi een richlijn is, en geen wet. Voor 18 plus games moet je wel minimaal 16 zijn en winkels mogen eigen regels voor de verkoop hiervan stellen).
Tijdens dit gegoogle kwam ik langs een heleboel fora, vooral voor ouders zoals deze waar mensen vragen hadden over of spellen wel of niet geschikt waren voor hun kinderen. Ik ben zelf 17 en ik dacht dat het misschien een goed idee was om ouders te informeren over dit soort games, en te vertellen over mijn ervaringen er mee.
Mijn ouders zijn zelf nooit zo moeilijk geweest met dit soort dingen, ook al ben ik verder vrij streng opgevoed. Ik heb vanaf ongeveer mijn 12e gta, cod enzovoort op de ps2 gespeeld. Dat wil niet zeggen dat ik nu een onfatsoenlijke, geweldaldadige of verstandelijk beschadigde jongen ben. Ik basketbal 3 keer per week, heb een vriendin en een leuk sociaal leven, ik speel ook nog regelmatig een spelletje en doe dit jaar eindexamen havo.
Dat ik dit alles zonder problemen ben doorgekomen wil niet zeggen dat ik ouders aanraad om hun kinderen toestemming te geven om dit soort games te spelen. Ik geloof niet dat geweld in fantasiewerelden je kinderen geweldadig maakt in het echte leven of op welke manier dan ook beschadigt, maar elke ouder moet dat voor zichzelf beslissen.
Als er iemand is die vragen heeft over welk spel dan ook, de meesten ken ik wel of heb ik zelf gespeeld. Vraag maar raak! Ik zal alles beantwoorden. Dit kan gaan over mijn ervaringen of vragen over een spel zelf.
Als laatste wil ik nog iets kwijt over het kopen van deze spellen. Ik heb veel gelezen over kinderen die spellen in de winkel meekregen, en ze vervolgens van hun ouders weer terug naar de winkel moesten brengen. Als uw kind een eigen bankrekening heeft kunnen deze spellen echter vrij simpel via internet bemachtigd worden. Deze worden dan niet opgestuurd maar je krijgt in je mail een "key" een code die je kan invoeren en dan kun je het spel downloaden. Zo koop je het spel zonder fysiek doosje en dit is dus lastig te controleren. Vooral op de computer is dit groot maar op de playstation en xbox kan dit ook. Op mijn playstation 2 vroeger kon dat niet :^).
Sorry voor eventuele tikfouten. Alles op een ipad getypt.
Bedankt voor het lezen ban mijn topic. Ben erg benieuwd wat ouders te zeggen hebben.
Timo

Anneque
14-04-2015 om 12:50
Minie
Ik worstel daar ook wel eens mee. Ik heb in elk geval als absolute grens: er wordt niet afgeslacht zonder reden. Dat klinkt misschien belachelijk, maar ik heb een diep ingebakken afkeer van geweld-om-het-geweld. Dus (in minecraft) varkens bijeendrijven en er dan tnt op loslaten is hier een no-go. Zo lang het om "strijden" gaat, vechten om zelfbehoud/behoud van gebied/whatever en er niet gevloekt wordt, sta ik het toe. Ze mogen van mij ook niet vechten als er geen aanleiding voor is, als ze een tegenspeler hebben die ze verder niet in de weg loopt, mogen ze die niet aanvallen.

Angela67
14-04-2015 om 13:17
anneque
Dat werkt voor mij en onze jongens ook (10 en 14). De grens is absoluut bij "onnodig" geweld. Ik zeg ook regelmatig dat ik moeite heb met alle vormen van geweld en dat ze wat dat betreft mij vaak zullen moeten uitleggen waarom ze iets willen of leuk vinden . . . Het leidt in ieder geval tot gesprekjes en ik wil ook echt wel weten van ze waarom ze iets leuk of minder leuk vinden aan een spel, maar als ze over gaan tot het uitwisselen van truuks en stoere verhalen dan hoef ik het niet meer te horen want zo leuk vind ik het niet en dat zeg ik ze dan ook.
gr Angela

elizabeth
14-04-2015 om 13:40
dan ben ik ook nieuwsgierig
Jongste van 8 heeft sinds kort een xbox. Hij speelt nu minecraft erop. Dat mag van ons. COD mag van ons niet, ik heb filmpjes gezien en dat vind ik toch net wat te echt. Zijn er vergelijkbare spellen die wel geschikt zijn voor jongere kinderen. Ik ben op zich niet bang voor nachtmerries etc maar ik vind COD toch net wat te echt lijken

elizabeth
14-04-2015 om 13:41
afslachten
gebeurt hier niet, zoon van 8 wordt al boos als een ander een schaapje vermoord in minecraft.

Timo
14-04-2015 om 13:54
Anneque
Assassin's creed kan ook op de computer worden gespeeld, het is echter wel een vrij zwaar spel, omdat het er erg mooi uit ziet. Ik weet niet wat voor computer jullie thuis hebben staan, maar de minimale systeemvereisten zijn vrij hoog.

Timo
14-04-2015 om 13:56
Evanlyn
Team fortress is interdaad een heel grappige variant van het FPS genre, leuk geanimeerd. Battlefield is wel wat heftiger. League of Legends gaat niet via steam maar via de website van league zelf.

Timo
14-04-2015 om 13:59
Minie
Over minecraft zou ik me geen zorgen maken, het is een spel waar je eigenlijka alle kanten mee op kan. Je kunt mooie dingen gaan bouwen maar ook gaan pvpen (player vs player). Het is allemaal echter zo vierkant en raar gemaakt. Ik denk dat minecraft een mooie manier is om kennis te maken met gamen. Het feit dat hij ook veel buitenspeelt en met neppistolen speelt is meer jongensgedrag.

Timo
14-04-2015 om 14:02
Elizabeth
Ik zou dan team fortress 2 aanraden, dit is echter helaas alleen voor de pc beschikbaar. Verder kom ik niet zo snel op een andere shooter die voor jongere spelers bedoeld is.

Elizabeth
14-04-2015 om 14:29
even ot Timo
wij hebben altijd minecraft voor op de pc gehad maar sinds wij een nieuwe laptop met windows 8 hebben lukt het niet meer om bij multiplayer op servers te komen. singeplayer lukt wel. Heb jij enig idee hoe dat kan.

Barvaux
14-04-2015 om 15:29
Geweld om het geweld
Ik vind het dubbel om een spel goed te keuren als het om strijden gaat, om zelfverdediging of behoud van gebied (dat zou betekenen dat je een tweede wereldoorlogspel wel mag spelen als geallieerde maar niet als Duitser ...).
Ik vind het dubbel omdat het een spél is, dus elk geweld is geweld-om-het-geweld, gewoon omdat je op de bank zit en je niet bedreigd wordt, noch je landje.
Ik denk dat je vooraf moet bedenken of je een spel afkeurt om het spel of omdat het jouw hobby niet is. Vergelijk het even (extreem) met make-up dragen bij meisjes. Ik draag geen make-up maar als ik meisjes zou hebben zou ik het niet verbieden omdat ik het zelf niet gebruik. Jongens vanaf de brugklas verbieden geweld-om-geweld te spelen vind ik nogal ver gaan en daarmee sluit je je kind echt af van de rest van zijn 'peers'.

Timo
14-04-2015 om 15:59
Elizabeth
Dat is vrij vreemd, wat staat er op het moment dat je probeert om op een server te gaan? Staat dan als het goed is een rode foutcode.

lisbeth
14-04-2015 om 16:08
Timo
cannot connect to server staat er bij alle servers. Ik heb al online zitten zoeken en ik kwam al tegen dat het een proxy probleem kan zijn al heb ik persoonlijk geen idee wat proxy's zijn. maar ik heb wat zitten sleutelen aan de hand van youtube filmpjes maar ik kom er nog steeds niet op.
ik ben dus op zoek naar een beetje slimme wizkid die weet hoe dat kan

Angela67
14-04-2015 om 16:39
Barvaux
"Ik vind het dubbel omdat het een spél is, dus elk geweld is geweld-om-het-geweld, gewoon omdat je op de bank zit en je niet bedreigd wordt, noch je landje." "Ik denk dat je vooraf moet bedenken of je een spel afkeurt om het spel of omdat het jouw hobby niet is. Vergelijk het even (extreem) met make-up dragen bij meisjes. Ik draag geen make-up maar als ik meisjes zou hebben zou ik het niet verbieden omdat ik het zelf niet gebruik. Jongens vanaf de brugklas verbieden geweld-om-geweld te spelen vind ik nogal ver gaan en daarmee sluit je je kind echt af van de rest van zijn 'peers'."
Ik vind dat er minder geweld moet zijn op de wereld. En ik vind dat mijn kinderen heel goed moeten nadenken daarover. Dus juist verbieden om (welke vorm van) vechtspelletjes (dan ook) te spelen zou betekenen dat er waarschijnlijk niet over varianten/het waarom gepraat zou worden (en dat alles stiekem gaat). De maatschappij dat zijn wij. Jij vindt het zielig voor onze kinderen, daarmee plaats je dus hun eventuele welbevinden op dit vlak boven mijn idealisme. Overigens valt dat uitsluiten wel mee hoor. Er is gelukkig meer in het leven dan computeren en met kritisch zijn op geweldspelen beperken we hier ook de computertijd. En dat is pas echt gezond .
gr Angela
ps ik realiseer me dat er een leeftijd komt dat er meer vrije keus zal zijn en dat verkondig ik ook (dat die tijd komt). Idem met roken en alcohol, je hoopt dat je je kinderen met een verbod én uitleg zodanig opvoedt dat ze zich niet te buiten zullen gaan, maar op een gegeven moment heb je er geen invloed meer op.

Anneque
14-04-2015 om 18:32
Barvaux
Toch vind ik dat er gradaties zijn in geweld. Ik doelde op pure wreedheid, zie mijn voorbeeld over varkens verzamelen en die opblazen.
Om in jouw voorbeeld te blijven: ze mogen ook als Duitser een oorlog spelen, want dan gaat het om gebied veroveren. Misschien gebruikte ik de verkeerde term, geweld-om-het-geweld. Ik bedoelde sadisme, of wreedheid.
Ik verbied dus geen geweld in hun spelletjes, maar wel sadisme.

Moni
14-04-2015 om 18:58
Ik zie het opblazen van een minecraft-varken niet als wreedheid
Vroeger werden kikkers (echte) opgeblazen. Dat is wreed.
Een minecraft-varken is net zoiets als een lego-varken in de woonkamer die overreden wordt door de lego-truck.
Mijn kinderen speelden een paar jaar geleden met het playmobil vliegtuig het spel: laat het vliegtuig crashen. Het vliegtuig werd met een boog op de grond gegooid, spatte uit elkaar. Vonden ze erg grappig. Ik zag geen noodzaak om het te verbieden. Het was spelen.
Als ze dat nu zouden doen, wordt het wat luguber. Maar aan de andere kant blijft het spelen. En dat geldt ook voor het lot van het minecraft-varken, die ik overigens alleen als varken herken door de kleur. Ik kan dit geweld echt niet serieus nemen.
Mijn oudste speelt met vriend minecraft en ze maken samen jonge konijntjes (heel schattig). Klein broertje van vriend laat de jonge konijntjes verdwijnen. Geen idee hoe. Zijn ze opgegeten? Is dat te wreed.
Oudste wordt boos om het jonge konijntje dat er niet meer is. Daarna gaan ze een nieuwe maken.

Barvaux
14-04-2015 om 19:16
inderdaad moni
Het gaat mij echt veel te ver om dit af te keuren en nogmaals: ik zie er gewoon hun hobby in. Lachen toch om die varkens samen met iemand aan de andere kant van het land? Aan de andere kant vindt mijn 13jarige dieren heel erg lief en schattig en het zal niet in hem op komen om ze pijn te doen. Het zijn gewoon twee hele verschillende dingen en ik zou het doodschieten van Nederlanders als Duitser in een spel niet opeens wel goed vinden en wat TNT op een stel roze vierkanten niet.
Denk goed na wat je verbiedt en toestaat en vooral waarom en betrek niet je eigen gedachten er bij, een kind op die leeftijd denkt gewoon heel anders.

Anneque
14-04-2015 om 19:31
Lego
"Een minecraft-varken is net zoiets als een lego-varken in de woonkamer die overreden wordt door de lego-truck."
Zeker. Vind ik ook niet oké. Tuurlijk denk ik na over wat ik wel en niet toesta, maar hoe ik daar mijn eigen normen en waarden buiten hou is me een raadsel
Ik denk dat het geen wezenlijk, maar een gradueel verschil in opvatting is. Dat hele vechten en strijden is sowieso mijn ding niet, maar dat mogen ze heus. Tot die grens.

Barvaux
14-04-2015 om 19:39
anneque
Ik heb het niet over jouw normen en waarden maar over wat jij leuk vindt om te doen en wat niet. Ik vind het lastig te begrijpen hoe jij het geen probleem vindt dat je kind in een computerspel mensen neerschiet maar wel een probleem als er een paar roze vierkantjes ontploffen.
In mijn beleving schiet je dan echt te ver door in je keuzes en zoals ik al zei: ben je niet teveel bezig met het feit dat jij dit soort computerspellen gewoon niet leuk vindt? Het is je hobby niet dus? Ik speel ook veel liever puzzelspellen, geheugendingen etc en ik zou het veel te vermoeiend vinden om discussies aan te gaan over wanneer je wel iemand mag doden in een computerspel en wanneer niet.
Overigens heb ik al vanaf vanmorgen vroeg, dankzij dit draadje hele leuke gesprekken met mijn zonen hierover. Ze komen met voorbeelden, adviezen en uitleg!

Anneque
14-04-2015 om 19:49
Nee
Het gaat echt niet om wat ik leuk vind en wat niet. Ik vind heel veel computerspellen niet leuk, die mogen ze heus spelen en daar trek ik ook geen lelijke gezicht bij. Geen enkele probleem. Sterker nog, ik heb een enorme hekel aan het voetbalwereldje en daar loop ik nou toch alweer heel wat jaren in rond. Om hunnentwil.
Blijkbaar krijg ik niet goed overgebracht wat ik bedoel; voor mij is de grens tussen "functioneel geweld" en sadisme/onnodige wreedheid heel duidelijk. Voor mijn jongens ook, ik heb er werkelijk nooit gedoe over hier. Ze corrigeren zelfs hun eigen vriendjes en leggen dan ook uit waarom. Dus voor hier werkt het prima.
Idd een fijn draadje.

Angela67
14-04-2015 om 19:52
Barvaux
hoe komt het dat jij het verschil niet ziet tussen iets zelf niet leuk vinden en iets principieel niet goed vinden?
dat ik het niet leuk vind is totally niet interessant bij dit vraagstuk.
en dan kan jij wel beweren van niet maar dat is natuurlijk niet belangrijk (wat jij beweert, bedoel ik, dat maakt het namelijk niet waar).
gr Angela

Angela67
14-04-2015 om 19:53
anneque
inderdaad snappen mijn kinderen heel goed wat ik bedoel, dus daarom snap ik niet dat Barvaux het niet snapt en roept dat het komt omdat ik het zelf niet leuk vind.
gr Angela

FayW
14-04-2015 om 21:30
Geweld om het geweld
Ach en dan denk je dat je schattige dochters heel leuk met Sims spelen en dan vang je een gesprek op met vriendinnen hoe je van Sims die je niet meer leuk vindt afkomt. Trapje uit het zwembad halen (dan verdrinkt je Sim), alle brandblussers uit het huis halen en dan heel veel kleden bij een open haard leggen, je Sim geen eten geven etc.

Barvaux
14-04-2015 om 22:05
Angela
'hoe komt het dat jij het verschil niet ziet tussen iets zelf niet leuk vinden en iets principieel niet goed vinden?'
Hoe kom jij er bij dat ik dat verschil niet zou zien? Ik vroeg het mij gewoon af of dat niet een beetje het probleem is. Als je dit soort draadjes leest lijkt het er vaak op dat vrouwen/moeders geen idee hebben hoe leuk jongens dit vinden. Dat zie je al bij het verbieden van met zwaarden en vingerpistolen rond lopen. Het is als het verbieden van dragen van prinssessenkleding bij meisjes.
Dat dat bij jullie het probleem niet is, prima, maar vaak is dat wel een factor.
Verder vind ik het vooral erg ver gaan hoor, dat gedoe met die roze vierkantjes en moeite hebben met legovrachtwagens die over legobeestjes heen rijden.

diane
15-04-2015 om 08:57
belangrijkste regel hier
hier is dat ik me niet met *spelen* bemoei. Spelen is iets voor kinderen, dat is hun eigen leefwereld. In spel mag en kan alles. Voor mij is het heel belangrijk me niet met de inhoud bezig te houden, en daar niet mijn eigen normen en waarden in door te laten klinken.
Uiteraard houd ik me wel bezig met de vorm, zo nodig. Als het gaat om regels in samen spelen, maar dus ook de materialen die hier in huis zijn. Dus geen gta.
Maar als ze 'wreed' willen zijn binnen minecraft dan kan dat. Hoeveel moeite ik er ook mee heb. Overigens een verder extreem vredelievend kind hier, ik 'mocht' de luizen nog niet eens doodmaken..
Spelen zie ik als een veel te belangrijk iets, om me ermee te bemoeien. Het kan bijv. ook zijn dat kind wreedheid vd wereld verwerkt in zijn spel, het leert een plaats te geven. Maar alleen al de controle is wezenlijk lijkt me. Hun eigen wereld.
Normen en waarden zijn wel weer te ontwikkelen buiten het spelen om, al zijn mijn kinderen dan juist weer meer nog tegen geweld dan ik.

Anneque
15-04-2015 om 10:40
Tja
Het ligt nu natuurlijk allemaal wel erg onder een vergrootglas. Ik zit niet voortdurend in mijn zoons nek te hijgen om te kijken of ze zich wel pacifistisch genoeg gedragen Maar als ik hier kinderen beesten in een hok zie stoppen en dan verlekkerd hoor zeggen: ja en dan gooien we er tnt op, dan zeg ik daar wat van. That's all.

Barvaux
15-04-2015 om 10:45
anneque
Maar waarom wil je daar wat van zeggen? Waar ben je bang voor? Waarom mogen ze wel gewoon schieten en krijgen ze daar blijkbaar niet dat waar jij bang voor bent?

Nur
15-04-2015 om 12:31
Donkere kant
Mensen hebben de capaciteit tot het doen van de meest geweldadige dingen zoals iedereen weet. Iedereen heeft een donkere kant. Het kan juist ook goed zijn om die kant iets te leren kennen en te ontdekken. Door te spelen ontdekken kinderen wie ze zijn en wie ze kunnen zijn. Spel is niet het echte leven. In hun spel kunnen ze meer of juist minder zijn dan in het echt. Kinderen leren ook hun emoties kennen door het spel. Dat experimenteren is niet perse verkeerd.

Nur
15-04-2015 om 12:34
Overigens
Het is niet zo dat hier alles mag. Mijn kinderen mogen helemaal geen 18+ spellen spelen zolang ze nog niet de leeftijd hebben. Misschien dat als mijn 17 jarige nu perse GTA wil spelen het wel zou mogen (maar dan wel onder de voorwaarde dat de andere jongere kinderen er niet mee mogen spelen) maar in principe houden we ons min of meer aan de leeftijdsgrens. Dat is zo ook duidelijk voor de kinderen. Maar als ze binnen het spel een vliegtuig laten crashen of een sim laten verdrinken heb ik daar niet zo'n bezwaar tegen. Ik bemoei me er in elk geval niet mee.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.