Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

2x blijven zitten en verplicht van school af


TO kan ook eerst in gesprek gaan met de zorg coördinator; mogelijk dat de 2X doubleren niet geldt wanneer de laatste tijdens de pta-fase geldt, dus scheiding onderbouw en bovenbouw. Maar de zorg coördinator kan met zijn mentor hem een extra taak opleggen om zo hem ‘wakker’ te schudden, daar hij nog te jong is voor vwo. Misschien intern programma ‘leren leren’ via de school voor leerlingen waar het altijd bij is komen aanwaaien?

Verder vraagt VAVO meer discipline van een leerling dan je over het algemeen er van verwacht. Menig leerling haakt af wegens gebrek aan die discipline.  Op een reguliere school is meer sociale ‘controle’ want ze kennen de leerlingen al meerdere jaren. Dus als hij nu al zijn snor drukt, is een vavo niet aan te raden. 
-> praat eerst met school

Het kan ook heftig zijn om op die leeftijd van school te moeten gaan en de Vavo te gaan doen want dan mis je ook het sociale.

Het is nu maart: Misschien is er nog wat te redden voor de zomer.

Idd: praat met school

Ysenda schreef op 27-03-2023 om 19:43:

naar de havo wordt dan havo 4 want er worden al een aantal vakken in de 4e afgesloten die meegaan naar het examen. Snap dat ie daar geen zin in heeft.
Zou inzetten op vavo of mbo4

Dat hoeft dus niet persé. Mijn dochter is van 4 vwo naar 5 havo gegaan. Ze moest inderdaad van alles inhalen maar de school heeft hier een programma voor gemaakt. Ze had dat jaar extra werkstukken en extra toetsen maar alle kinderen die deze switch gemaakt hadden hebben hun havo diploma gehaald. Mijn dochter ook (ze is vorig jaar geslaagd). 

Het was zo succesvol dat gemotiveerde leerlingen (het is namelijk wel veel meer werk) nu standaard het aanbod krijgen om van 4 vwo naar 5 havo te gaan als het niet zo goed lukt in 4 vwo. 

Het toverwoord is motivatie! 

Hier ook een zoon (18 jaar) zonder motivatie. Hij is gestart op VWO en de eerste 3 jaar probleemloos doorlopen, was ook nog te coachen.😊
In de 4e werden de cijfers al slechter maar ging met de hakken over de sloot nog over.
In de 5e van het VWO was het drama. Omdat hij zelf aangaf toch niet naar de universiteit te willen, zijn wij én de school er in mee gegaan dat hij kon doorschuiven naar 5 Havo in plaats van blijven zitten. Dit wel onder protest van enkele docenten omdat zij vonden dat het een echte VWO-leerling is...
Nu heeft hij net zijn schoolexamens voor 5 Havo achter de rug en het resultaat is mager, hij zal zich echt moeten inzetten voor de eindexamens om te gaan slagen.

Het is frustrerend omdat je weet dat ze het kunnen maar het gewoonweg niet doen.
Wat triggert ze om zich te gaan inzetten? Ik zoek ook nog naar het antwoord.
Hopelijk vind onze zoon de vervolgopleiding wel interessant en leuk genoeg om zich daarvoor in te zetten.

Weet jouw zoon al wat hij later wil gaan studeren of wat hij wil worden?
Als hij dat al duidelijk heeft voor zichzelf zou je misschien met de mentor/decaan een plan van aanpak kunnen bespreken om daar naar toe te werken.

Ellybelly schreef op 29-03-2023 om 12:22:

Het toverwoord is motivatie!

Hier ook een zoon (18 jaar) zonder motivatie. Hij is gestart op VWO en de eerste 3 jaar probleemloos doorlopen, was ook nog te coachen.😊
In de 4e werden de cijfers al slechter maar ging met de hakken over de sloot nog over.
In de 5e van het VWO was het drama. Omdat hij zelf aangaf toch niet naar de universiteit te willen, zijn wij én de school er in mee gegaan dat hij kon doorschuiven naar 5 Havo in plaats van blijven zitten. Dit wel onder protest van enkele docenten omdat zij vonden dat het een echte VWO-leerling is...
Nu heeft hij net zijn schoolexamens voor 5 Havo achter de rug en het resultaat is mager, hij zal zich echt moeten inzetten voor de eindexamens om te gaan slagen.

Het is frustrerend omdat je weet dat ze het kunnen maar het gewoonweg niet doen.
Wat triggert ze om zich te gaan inzetten? Ik zoek ook nog naar het antwoord.
Hopelijk vind onze zoon de vervolgopleiding wel interessant en leuk genoeg om zich daarvoor in te zetten.

Weet jouw zoon al wat hij later wil gaan studeren of wat hij wil worden?
Als hij dat al duidelijk heeft voor zichzelf zou je misschien met de mentor/decaan een plan van aanpak kunnen bespreken om daar naar toe te werken.

Mijn intelligente zoon zijn middelbare schoolperiode vooral lanterfantend doorgebracht.   Dat zorgde voor behoorlijk wat spanningen in huis.

Inmiddels is hij midden twintig, en heeft een baan op HBO-niveau. Ik heb het er pas  met hem nog overgehad, waarom hij al die jaren zo aan heeft lopen klooien. Of hij het toch niet zonde vond dat hij het vwo verprutst had.

Zijn antwoord was dat van het merendeel van de lesstof hem totaal niet boeide en hij de motivatie er niet voor kon opbrengen omdat hij wist dat hij er toch niets mee zou gaan doen. Sommige vakken vond hij zulke flauwekul dat het hem opstandig maakte. "Waarom moet ik ANW doen, ik heb die vakken toch niet voor niets laten vallen ¨ CKV en levensbeschouwing droeg hij ook niet bepaald een  warm hart toe.

En weet je, als ik me inbeeld dat ik vijf dagen per week ergens verplicht 3 voetbalwedstrijden moest gaan kijken,of iets anders wat me geen fluit interesseert en dat  jarenlang ,kan ik me toch wel in zijn verhaal inleven.

Neemt niet weg, dat als je er als ouder middenin zit je het licht aan het eind van de tunnel niet ziet. Maar uiteindelijk komen de meeste van die knullen links- of rechtsom wel goed terecht.

Damoontje schreef op 29-03-2023 om 07:30:

Het kan ook heftig zijn om op die leeftijd van school te moeten gaan en de Vavo te gaan doen want dan mis je ook het sociale.

Het is nu maart: Misschien is er nog wat te redden voor de zomer.

Idd: praat met school

Mijn schoonzusje is na TL havo gaan doen, kreeg pfeiffer en is toen naar de vavo gegaan. Daar zat ze in een klas met andere 18/19 jarigen dus dat viel heel erg mee. Ze heeft haar beste vrienden op de vavo leren kennen. 

Mensen die iets in hun mars hebben komen er uiteindelijk altijd wel. En voor MBO4  studenten die een praktisch beroep hebben geleerd staan de werkgevers in de rij en er worden prima salarissen betaald. Laat je zoon iets gaan doen waar zijn belangstelling naar uit gaat. Ik heb nooit de HAVO afgemaakt maar wel MBO4 en HBO gedaan. Heb na drie jaar praktisch werken een baan gevonden in technische trainingen en heb daar nog steeds mijn werk in. Altijd lekker verdiend en heel veel plezier in mijn werk gehad. Er zijn meerdere wegen die tot een afgeronde opleiding leiden 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.