Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

2x blijven zitten en verplicht van school af


Wat wil hij zelf? En: wat voor (soort) vervolgopleiding heeft hij voor ogen?

Is het mogelijk dat hij het nog redt (want blijkbaar denkt hij van wel) en wat is hij bereid daarvoor te doen? Is hij van plan het de komende maanden anders aan te pakken, staat hij open voor hulp (van jullie of bijles of huiswerkklas of ...)?

Overheidswege is er géén regelgeving voor zittenblijven. Scholen mogen zelf bepalen wat de maximale verblijfsduur is op een niveau. 
Is de zaak nu op dit punt in het jaar al verloren voor zoon dan? Er zijn vast nog wel twee toetsmomenten? 
Lastige is dat hij ook niet zomaar naar 5 Havo kan als ze met tweejarige PTA’s werken. Je mag namelijk geen cijfers meer omrekenen voor een lager niveau. Elke toets zou dan ook herbeoordeeld moeten worden op inhoud enz. 
Ik zou vragen of de school hem wil uitbesteden aan de Vavo. Ze mogen echt niet zomaar een leerling zeggen: je moet van school af en dan maar laten zwemmen. Ze blijven zorgplicht houden. Vraag dus of de school hem uitbesteedt. Voordeel hiervan is dat je niet zelf de kosten voor de vavo hoeft te dragen. 

Hij komt ook in aanmerking voor MBO maar dat lijkt me niet de juiste weg. Mijn zoon verveelde zich daar echt, geen uitdaging.

Inderdaad, eerst checken of er daadwerkelijk zwart op wit staat dat hij niet mag doubleren, want dat bepalen scholen zelf. Anders is vavo een goede optie, daar kan hij een havo- of een vwo-diploma halen (afhankelijk van waar hij voor wil gaan). Je zou ook particulier onderwijs (iets als Luzac) kunnen overwegen, al hangt daar natuurlijk een flink kostenplaatje aan. Daar kun je soms vwo 5 en 6 in één jaar doen, dus zou hij wellicht alsnog volgend jaar examen kunnen doen (als hij ervoor gaat). 

Vavo bij jonger dan 18 kan als school hem 'detacheert'. Misschien dat ze dat wel willen doen, ook al willen ze zelf niet het risico lopen dat hij zakt en hun examencijfers negatief beïnvloedt .. ? En misschien is er wel een decaan om hem bij te staan en met hem die Vavo oplossing te bespreken en mogelijk mee te gaan naar Vavo gesprek als hij dat wil?
gr Angela

dochter hier zit in vwo 5 en stond er lang slecht voor en heb de optie naar havo besproken maar zij kan wel,zij het met haken en ogen, naar havo 5 hierna. Kon in mijn tijd niet maar tegenwoordig wel dus

Als hij zelf trouwens nog altijd denkt dat hij wel overgaat zou ik hem tot pakweg mei de kans geven om de boel recht te trekken.

We zijn eind maart, hij heeft nog 2.5 à 3 maanden.
Laat hem maar bewijzen dat hij het wél redt.

Alle andere geluiden vallen nu toch in dovemans-oren.


Rockstar schreef op 27-03-2023 om 16:57:

Wat is er mis met de Vavo (volwassenenonderwijs Havo als ik het goed heb)? Een stapje omlaag, Havo papiertje halen, HBO starten en dan eventueel als hij wil alsnog doorstromen met een propedeuse papiertje naar de uni.

Vavo is voortgezet algemeen volwassenenonderwijs en kan op de niveaus vmbo-tl, havo en vwo gedaan worden. Die -avo komt dus niet van Havo (Hoger algemeen voortgezet onderwijs). 

Ja de vraag is dan hoe oud hij is, jonger dan 18 dan moet de huidige vo-school hem uitbesteden namelijk. Mbo zou ook nog een optie kunnen zijn, maar ook daar zal hij gemotiveerd moeten zijn. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/volwassenenonderwijs/vraag-en-antwoord/diploma-voortgezet-onderwijs-via-vavo 

Tip, lees dit ook even ivm startkwalificatieplicht:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/volwassenenonderwijs/vraag-en-antwoord/waarom-moet-ik-een-startkwalificatie-hebben

Thy

Thy

27-03-2023 om 21:21

Je zegt dat hij nog steeds te weinig doet. Als hij wel nog een jaar zou mogen doubleren, hoe zie je 6 VWO dan voor je? Want na een jaar doubleren is het nog niet gedaan op het VWO. Heb je er vertrouwen dat de knop om gaat bij hem? 
Welk doel heeft hij? Hij wordt voorbereid op de universiteit, is dat wat hij wil en/of kan? Of ziet hij meer in HBO of MBO? Dat lijkt me belangrijk om mee te nemen in de keuzes die hij maakt.

Wat wil hij zelf eigenlijk, want thuis niets doen is geen optie. Dus of naar school en zijn best doen of vrijstelling vragen van de leerplicht en aan de slag en dan kostgeld betalen.

Hier in de regio kan je op alle scholen voor zover ik weet van 5 vwo naar 5 havo en ook van 4 vwo naar 5 havo afstromen. De mogelijkheden daarvoor zou ik navragen bij school, want net als met zittenblijven kunnen ze daar aparte regels voor maken. Die moeten dan natuurlijk wel vooraf duidelijk zijn.

Ik zou zeker niet inzetten op particulier onderwijs, want dat is erg duur en als de motivatie niet best is, betwijfel ik of het zin heeft. 5 en 6 vwo in één jaar lijkt me al helemaal niet haalbaar. En met gespreid examen doen, doe je er dus ook een jaar langer over. Bovendien is die regeling bij mijn weten vooral bedoeld voor leerlingen met bijvoorbeeld een chronische ziekte, psychische problemen of een topsportprogramma.
Doorgaans is de medewerking van school bij niet kunnen groter dan bij niet willen.

Het is zeker niet op elke school mogelijk om van 5 VWO naar 5 HAVO te gaan (!). Maar  wat wij vinden of wat TO vindt is ondergeschikt aan wat de zoon van TO wil. Hij zal inmiddels zeker al een jaar of 18 zijn en hoog tijd om zijn verantwoordelijkheid te nemen over zijn eigen leven.
En wat hij wil is nog niet helemaal duidelijk. Alleen dat hij denkt dat hij het nog gaat halen en iig niet naar het MBO wil. Wil hij zelf graag VWO halen?
Zonder motivatie kom je nergens.

Je beschrijft dat hij overtuigd is dat hij overgaat. Heel passend bij een puberbrein wat wat moeite heeft om consequenties op langere termijn te overzien. En de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Er zijn er genoeg die het trekken met een laatste eindsprint. 
Je zou hem wel kunnen vragen naar plan B (en C en D). Elk plan heeft voor en nadelen. Mits niet versneld wordt je zoon 18 of is het al. Dat betekent dat de leerplicht vervalt maar dat hij nog niet een startkwalificatie heeft. hij zal dus iets moeten. Je geeft niet aan dat er oorzaken zijn (mentale of lichamelijke oorzaken) anders dan zelf niet voldoende inzetten. 
Blijven zitten in 5vwo betekent nog steeds hard werken en veel leerstof, wat gaat hij veranderen in vergelijking met dit jaar dat het dan wel gaat lukken? Wat maakt dat hij het nu niet zou kunnen? Hij is dan gemiddeld 2 jaar ouder dan zijn klasgenoten. Ziet hij dat zitten, weer opnieuw integreren in een nieuwe klas? 
5havo? Dan is hij zelfs 3 jaar ouder. En vergis je niet in de hoeveelheid leerstof die ook hier geleerd moet worden. En het is de vraag hoe hij zijn examendossier denkt op te kunnen bouwen met de toetsen uit 4havo. Dat zal hij ook met school moeten overleggen.
Mbo niveau 4: om zeker te zijn van plaatsing zal hij voor 1 april ingeschreven moeten zijn. Daarna inschrijven betekent dat hij niet geplaatst hoeft te worden. Hij kan altijd uitschrijven dus misschien handig om dit back up plan vast in werking te zetten. Nadeel is dat het leeftijdsverschil ook hier groot kan zijn en het een beroep doet op andere vaardigheden dan waarop hij tot nu toe gewend is, het leren uit boeken. Wel kan hij aan de slag met onderwerpen die hij leuk vindt wat de motivatie vergroot. 
VAVO: havo of vwo in 1 jaar. Het is pittig want er wordt veel van hem verwacht. Meeste leerlingen doen maar een beperkt aantal vakken omdat ze gezakt zijn en met die paar vakken wel een compleet diploma bij elkaar weten te sprokkelen. Afhankelijk van zijn volgende stap (hbo of universiteit) kan hij kiezen voor havo. Dat scheelt iig 1 vak. Wel geldt hier: wat maakt dat hij denkt dat hij het zo wel gaat redden?
Kortom er zijn nog heel veel wegen die naar Rome leiden. Ik snap je zorgen. Echter zal hij het zelf moeten doen. Hij is overtuigd (zegt hij!) dat hij overgaat. Hoe harder jullie dat in twijfel trekken, hoe harder hij zal zeggen dat hij overgaat. Jullie staan nu tegenover hem, ipv naast hem.
Door dit als plan A te zien en dit serieus te nemen (wat heb je van wie nodig om dit te laten slagen) erken je hem hierin en kom je naast hem te staan.
 Er ontstaat dan ook ruimte om na te denken over alternatieven. Laat hem zelf het gesprek aangaan op school door dingen zelf uit te laten zoeken. Je zoon is niet de eerste die dit overkomt. School heeft hier ervaring in. Het is ook hun probleem, zij hebben een schoolverlater zonder diploma. 
Succes!

bij ons kan je ook van VWO 5 naar HAVO 5. de meeste schoolexamens van 4 havo heb je ook in 4 of 5 vwo (of iets sterk vergelijkbaars). In een enkel geval moet er een extra toets gemaakt worden. Omdat je een vaak vak minder hebt is dat meestal geen probleem. 

Toen ik zelf op school zat, was 5VWO echt pittig.
En als je die eenmaal door was, was 6VWO eigenlijk herhaling van de jaren daarvoor. Daar hing het meer af van de mate van examenvrees die je had.

Ik ging fluitend de schooltijd door maar 5VWO was de klas waarin je echt de diepte in ging. En 600 boeken lezen. Er bleven veel mensen zitten, ook degenen die hard gewerkt hadden.

absor schreef op 27-03-2023 om 20:21:

dochter hier zit in vwo 5 en stond er lang slecht voor en heb de optie naar havo besproken maar zij kan wel,zij het met haken en ogen, naar havo 5 hierna. Kon in mijn tijd niet maar tegenwoordig wel dus

Dan moet het PTA overeenkomen en wellicht moet ze nog toetsen doen. Wij zijn op de vingers getikt omdat we cijfers hadden omgerekend. Dat mag dus niet meer. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.