Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Actie voor Jacob


Dat verhaal van Howick en Lilly vind ik toch echt een ander verhaal.

De moeder van Howick en Lilly is zelf redelijk in het begin van de procedure het land uitgezet en ongewenst vreemdeling verklaard (terug te vinden in de Staatscourant), de kinderen zijn blijkbaar toen in NL gebleven, waar vertelt het verhaal niet. Toen de moeder voor de tweede keer uitgezet werd, doken de kinderen weer onder en toen de kinderen een jaar later zelf uitgezet dreigden te worden, liepen de kinderen weg. Wat mij betreft maakt het dat ik altijd een beetje vieze nasmaak aan die zaak heb overgehouden. Aan de ene kant ben ik van mening dat kinderen die zolang in NL hebben gewoond, niet uitgezet moeten worden en aan de andere kant is er wel echt alles aan gedaan door de moeder om dit voor elkaar te krijgen (liegen, manipuleren, kinderen aanzetten tot weglopen).

Dit geval lijkt me een stuk simpeler, als het verhaal klopt. Als ze inderdaad nooit in Armenië hebben gewoond, dan zijn het Syrische vluchtelingen, die als andere Syrische vluchtelingen behandeld moeten worden.

"En dan dreig je te worden weggestuurd omdat je ooit uit wanhoop bereid was een kans aan te grijpen om naar een totaal onbekend land te verhuizen, omdat dat nou eenmaal een juridische, legale mogelijkheid leek te bieden om je kind uit de ellende te halen, zónder een beroep te hoeven doen op een vluchtelingenstatus. Als dat land ze tóen had geaccepteerd, hadden ze daar nu een leven opgebouwd. Maar dat land heeft ze niet geaccepteerd."

Even voor mijn begrip: Armenië heeft ze toch wel geaccepteerd? Het heeft ze een paspoort gegeven. Meer acceptatie dan dat lijkt me niet mogelijk. Ze hadden daar toen een leven op kunnen bouwen, maar zijn doorgereisd naar een ander totaal onbekend land.

Leen13

Leen13

07-04-2021 om 18:07 Topicstarter

De moeder had begrepen dat met een Armeens paspoort je door kon reizen naar Europa. Vanuit een oorlogssituatie is het moeilijk om te factchecken als je wanhopig op zoek bent naar de uitgang.

Dat het dan betekent dat je geregistreerd wordt als ander land is eerste land, is een bureaucratisch dingetje. Hoe komen die andere vluchtelingen hier denk je?

Vliegend over andere landen? In elk geval zonder zich te melden. En anders mag je in Griekenland of Turkije klem blijven zitten? Zonder uitzicht?

Het was een neutrale opmerking.Mija schreef dat Armenië ze niet geaccepteerd had. Maar dat heeft het wel. 

Rhonda schreef op 07-04-2021 om 17:19:

[..]

nou Skik, ik spreek vier talen vloeiend, dus dat kan Jacob ook leren. Als ik het Russische alfabet kan leren (en het Griekse ooit op school) , dan kunnen Jacob en zijn moeder ook het Armeense alfabet leren. Geen reden voor verblijfsvergunning dat het zielig is om een taal te moeten leren.
ik haalde het taalargument alleen aan, omdat ik het in het algemeen geen valide argument vind. Wel vind ik dat mensen na één afwijzing en één afwijzing in hoger beroep meteen uitgezet moeten kunnen worden.
ik heb niets tegen Jacob persoonlijk, als hij een Syrische vluchteling is, snap ik niet waarom hij niet gewoon een verblijfsvergunning heeft gekregen als oorlogsvluchteling.

Ja, da's echt hetzelfde, Grieks leren op school uit vrije wil met als doel voldoendes te halen op toetsen of Armeens moeten leren omdat je in dat land woont en je je anders niet verstaanbaar kan maken in het dagelijks leven en dat je op school weer wat stappen terug moet omdat je misschien best goed bent in geschiedenis, maar nog niet in het Armeens.

MeikeT schreef op 07-04-2021 om 15:20:

[..]

Tja, dat kun je ons toch niet kwalijk nemen?

"Ons" als Nederlandse samenleving wel. Kennelijk vinden we als geheel dit prima, want we hebben een meerderheid in de Kamer gekozen die dit een goed beleid vindt. 

AnneJ schreef op 07-04-2021 om 18:07:

De moeder had begrepen dat met een Armeens paspoort je door kon reizen naar Europa. Vanuit een oorlogssituatie is het moeilijk om te factchecken als je wanhopig op zoek bent naar de uitgang.

Dat het dan betekent dat je geregistreerd wordt als ander land is eerste land, is een bureaucratisch dingetje. Hoe komen die andere vluchtelingen hier denk je?

Vliegend over andere landen? In elk geval zonder zich te melden. En anders mag je in Griekenland of Turkije klem blijven zitten? Zonder uitzicht?

Houd op, AnneJ. Je haalt er weer van alles bij.

Mijn fout idd, verkeerd gelezen

Ik vind het een hele moeilijke discussie, die je niet moet voeren met zo'n concreet voorbeeld voor je deur. Als ik Jacob zie (13?? hoe dan?? hij ziet er ouder uit dan mijn zoon van 15), zeg ik dat hij natuurlijk mag blijven wat een leuke jongen. Daar kunnen we er wel een paar duizend van hebben. Maar zo werkt het niet. Regels maak je voor grote groepen en uitzonderingen kan je niet individueel maken.

De ellende zit 'm in de lange procedures en de oneindige mogelijkheden om in beroep te gaan. Het lijkt niet makkelijk om dat op te lossen. Er zit een hele industrie achter. Ik denk soms dat iets simpels als een quotum het makkelijkst is: per jaar neemt NL een xx aantal vluchtelingen/asielzoekers op. Sommige landen doen dat al. Die mensen kan je dan ook echt wat bieden: een goed integratiepakket met taalcursus, begeleiding, etc. En voor de rest: grenzen dicht. Nieuw jaar, nieuwe kansen.


skik schreef op 07-04-2021 om 19:10:

[..]

Ja, da's echt hetzelfde, Grieks leren op school uit vrije wil met als doel voldoendes te halen op toetsen of Armeens moeten leren omdat je in dat land woont en je je anders niet verstaanbaar kan maken in het dagelijks leven en dat je op school weer wat stappen terug moet omdat je misschien best goed bent in geschiedenis, maar nog niet in het Armeens.

Er zijn talloze kinderen elk jaar die verhuizen naar een land waar ze de taal nog niet kunnen spreken & die kinderen leren de taal vervolgens gewoon. Ja, dat is zeker in het begin heel moeilijk maar het gaat best vlug, zeker als je er midden tussen zit. 

Ik vind dat geen goed argument. 

Het is natuurlijk een vrij lastige situatie als ze echt een Armeens paspoort hebben. Dan stuur je ze dus niet terug naar Syrië maar naar een land waar ze vrij kunnen leven, hun religie kunnen uitoefen en waar ze niet bang hoeven te zijn voor vervolging. Ook een land wat arm is en waar Jacob en zijn moeder zeker minder mogelijkheden om een goed leven op te bouwen, waar ze niemand kennen en ver van hun familie zijn. Echter die laatste redenen erkennen we niet als goede redenen om te vluchten. Ze zijn dan geen oorlogsvluchtelingen meer maar economische vluchtelingen. 


Natuurlijk vanuit humanitair oogpunt zou het beter zijn als ze mogen blijven, ze hebben hier hun familie, hun gemeenschap, hun vrienden en hun leven. Verhuizen naar een onbekend land waar ze niemand kennen is natuurlijk enorm moeilijk en een ramp voor deze mensen. Ik zou ze ook zeker vanuit humanitair oogpunt een verblijfsvergunning willen geven .

Zo lang we het in Nederland niet voor elkaar kunnen krijgen om een korte procedure zonder allerlei mogelijkheden voor beroep te ontwikkelen, kunnen we het asielzoekers niet kwalijk nemen dat ze van hun rechten gebruik maken. En dan zo’n jongen naar Armenië willen sturen terwijl hij uit Syrië is gevlucht en zijn familieleden hier asiel hebben gekregen, dat klopt natuurlijk van geen kanten. Als je op een humane manier met vluchtelingen wil omgaan laat je deze mensen gewoon hier. 

Leen13

Leen13

07-04-2021 om 22:29 Topicstarter

"Hun opties: terug naar Syrië, waar het nog steeds oorlog is, vertrekken naar het voor hen volstrekt onbekende Armenië, dat ook in oorlog is, of illegaal in Nederland blijven".

Deze en andere informatie komt van de website Meike. En uiteraard ook elders in het nieuws.

https://www.amnesty.nl/actueel/azerbeidzjan-armenie-talloze-burgers-gedood-door-willekeurig-wapengeweld-tijdens-conflict-over-nagorno-karabach

Ik vind dit weer een staaltje bureaucratie ten top. Als je het verhaal leest, kun je alleen maar concluderen dat de moeder zich in allerlei bochten heeft willen wringen om weg te kunnen en is bedot. Ze is een van een grotere groep Armeniërs uit Syrië, die daar weggevlucht is. Het is geen groep van aanstellers of met economische belangen. Ze vallen onder het kopje " help ze!"

Ik vind dat de IND had moeten oordelen dat moeder, hartstikke jong ook nog,  slachtoffer is geworden van foute informatie, zie je voor je hoe dat moet zijn geweest voor haar? en nu dus Armenië moet doorstrepen en een verblijfsvergunning hoort te geven voor haar en Jacob. Zelfs een Wilders kan daar weinig tegenin brengen, het zijn waarschijnlijk christenen.


Het lastige is dat er veel te veel verhalen zijn, en ik vind dat het niet moet uitmaken of je de publiciteit haalt. In the voice bleek dat de winnaar, Dani van Velthoven, een lied gezongen had (schitterend) met een andere deelneemster die, naar later bleek, uitgezet zal worden.

https://www.ad.nl/show/voice-talent-hanin-mogelijk-uitgezet-dacht-dat-ik-haar-nooit-meer-zou-zien~ab34d50c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.ecosia.org%2F

Het moet gewoon echt anders geregeld worden. Maar hoe, als je het niet wil laten afhangen van incidenten? Het verhaal van Jacob is natuurlijk te gek voor woorden. je kunt niet verwachten dat mensen die een oorlogssituatie ontvluchten de regeltjes van Nederland al kennen om te weten wat ze onderweg wel of niet mogen doen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.