Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Actie voor Jacob


@Mija: wat heb je dat goed opgeschreven, ik schaar me helemaal achter jouw tekst!

Ik vind het zo jammer dat er niet gesproken wordt over de kinderen in dit land in zijn algemeenheid die het moeilijk hebben. Er is gelukkig wel een stichting die zich druk maakt over het welzijn van die kinderen. (Ik weet niet of ik het hier noemen mag, anders wil ik de moderators wel vragen om het weer weg te halen: Stichting het vergeten kind) 

Een quota beleid kan nog steeds ruimhartig zijn, het is maar hoe je het invult. Canada neemt per jaar 300.000 nieuwkomers op, dat is ca 1% van de bevolking. Daarvan mogen 10-20% vluchteling zijn. Dat kan ook, wat de meeste nieuwkomers (ook in NL) zijn economisch asielzoeker en geen vluchteling. Niet-vluchtelingen moeten voldoen aan bepaalde criteria, zoals leeftijd en opleiding. Maar net waar behoefte aan is, dat kan arts zijn, maar ook landbouwwerker (om maar iets te noemen). Dus niet per se alleen hoogopgeleiden.

Dat schept duidelijkheid en geen valse verwachtingen. 

Ja het is zakelijk en gaat over mensen, maar beleid moet je niet invullen op basis van emotie.

'Los van oorlog, terreur en ander geweld, zal het verstoord geraakte klimaat ook voor onleefbare gebieden gaan zorgen.' Dat kan ook zomaar waarheid worden in Nederland, als de dramatische voorspellingen over de stijging van de zeespiegel uitkomen loopt de randstad onder.

Tsjor

MeikeT schreef op 09-04-2021 om 06:58:

[..]

Nee Skik. Ik reageerde op M Lavell die zegt dat de IND een trucje uithaalt. Maar de IND doet gewoon zijn werk, die moeder haalde een trucje uit. Het gaat niet om verdiende loon, het gaat erom dat je hier de IND (!) niet de schuld van kunt geven.

Meike, lees dan de link uit de openingspost even. De IND past willekeur toe. 

https://www.groene.nl/artikel/tina-en-jacob-moeten-weg

Sorry, deze link, die stond niet in dat artikel maar heb ik zelf al doorklikkend gevonden.

Mijn probleem met quota was, dat je niet kunt voorspellen waar de volgende brandhaard uitbreekt en wat dat betekent voor de vluchtelingenstroom.

Een andere insteek is dat, als je de grenzen niet zo huizenhoog optrekt en het gemakkelijker wordt voor mensen om hier tijdelijk te komen werken, dat dan een verblijfsvergunning niet zo kostbaar wordt, dat mensen er hun leven voor over hebben. Dat zou zeker meer ontspanning kunnen geven.

In de jaren '50 vreesde men dat we toe gingen groeien naar 10 miljoen. Ik leerde op de basisschool dat we met 11 miljoen mensen zijn. Inmiddels zijn het er 17 miljoen. Op veel gebieden hebben we dat aangekund: we hebben voldoende voedsel kunnen produceren, onderwijs kan, gezondheidszorg kan. Woningnood is er altijd geweest, alleen zijn de kosten nu een groter probleem dan het ooit was. Er zijn nog veel problemen over, dus de mensen die komen zullen daar ook moeten meewerken om dat op te lossen.

Een probleem is wel degelijk de leeftijdsopbouw nu in Nederland. En het gebrek aan arbeidskrachten (NB!).

Tsjor

Een gebrek aan arbeidskrachten terwijl er ook veel mensen niet werken en een uitkering krijgen is een rare situatie. Ik snap dat sommige mensen niet kunnen werken, niet alleen zieken en gehandicapten, maar ook de beroepswerklozen uit een lage sociaal-economische klasse.
Maar we zijn ook wel een verwend volk, met allerlei welvaartziektes als burn-out en de mogelijkheid je ziek te melden als je in loondienst bent en doorbetaald te krijgen. denk je dat er een boer in Afrika is die een burn-out heeft en klankschaaltherapie volgt? Nee, die heeft geen tijd voor zelfmedelijden en navelgestaar, die moet zijn bed uit om de koeien op tijd te melken. 

Leen13

Leen13

09-04-2021 om 22:48 Topicstarter

Er is meer arbeidsreserve maar we regelen het zo dat alleen de sterksten en fitsten die permanent hoog kunnen presteren, aan de bak komen.

Heb je een vlekje of een iets hogere leeftijd, of een ziekte waardoor je nog maar 20 procent in tijd of prestatie bijdraagt dan mag je weg.

Als je dat zou kunnen regelen valt daar nog veel winst te halen.

tsjor schreef op 09-04-2021 om 22:12:

Mijn probleem met quota was, dat je niet kunt voorspellen waar de volgende brandhaard uitbreekt en wat dat betekent voor de vluchtelingenstroom.

Je zou hier bij grote nood flexibeler in kunnen zijn, tegelijkertijd denk ik dat het ook belangrijk is om als land je grenzen qua opvangcapaciteit aan te geven. Ook weer voor het draagvlak. Tijdens de vluchtelingencrisis hadden veel mensen het idee dat we overspoeld werden met vluchtelingen terwijl dat achteraf best meeviel.

Granola schreef op 09-04-2021 om 09:57:

[..]

Wat stel jij voor dan? Tegen Erdogan zeggen, die 4 miljoen vluchtelingen bij jou, laat ze maar komen? Dat is toch niet reeel? Maak het dan duidelijk voor iedereen en schep geen valse hoop. Dat is pas harteloos.

Ik vind het dan weer verbazingwekkend dat jullie zo verrast waren met de winst van Baudet/Wilders/Ja21. Dat wordt dan no alleen maar erger. Er moet nl wel draagvlak zijn en dat is er niet in de wijken waar de vluchtelingen zouden komen wonen. Die mensen hebben kinderen die ook een huis willen.

Ik vind die winst van populistische partijen als PVV en FvD echt te triest voor woorden. Eerdmans van JA21 verwoordt het minder hysterisch, maar Annabel heeft eerder ook onfrisse uitspraken gedaan. 

We leven in een van de rijkste landen, bovendien een democratisch land, op aarde, in alle vrijheid. En wat roeptoetert de aanhang van die partijen? Dictatuur!, landverraders!, er zit een schimmig plan achter die hele corona-ophef! Maar ook: we bestaan straks niet meer door al die asielzoekers, daar gaat onze vrijheid, we zijn straks niet meer de baas in eigen land, we krijgen hier ook de sharia, ze pikken alles in, huizen, banen en wij maar betalen! 

Er is in die populistische rechtersdanrechtse kringen een vijandbeeld gecreëerd over mensen die niet hetzelfde denken, dus ook over andersdenkende maar eveneens Nederlanders. Zie termen als "landverrader" of de regering als dictatuur, wat te pas en te onpas geroepen wordt. En óók over vluchtelingen, met de nadruk op islamitische, is een vijandsbeeld  neergezet. Als we ze de kans geven hebben we straks niets meer te vertellen. 

Een vijand kun je ontmenselijken. Niet meer als "mij" of "wij", maar een ding. Voor een ding hoef je niks te voelen en kun je beledigen en uitschelden of zelfs doden. Ik zeg er bij dat ik weet dst dit duidelijk niet uniek voor ons is, dit gebeurt overal. Helaas. Maar goed als "dingen" onder slechte omstandigheden moeten leven hoef je daar niets bij te voelen. Wel zo makkelijk. 

Leen13

Leen13

10-04-2021 om 05:05 Topicstarter

https://nos.nl/artikel/2376070-armeens-syrische-vluchtelingen-in-moeilijkheden-door-eu-uitwisseling-gegevens.html

"De petitie 'Jacob en Tina blijven hier!' was tot vrijdagavond ruim 160.000 keer ondertekend. Meerdere partijen in de Kamer hebben opheldering gevraagd aan staatssecretaris Broekers-Knol (VVD) van Vreemdelingenzaken."

skik schreef op 09-04-2021 om 22:05:

[..]

Meike, lees dan de link uit de openingspost even. De IND past willekeur toe.

Tja, nou kan ik nóg een keer aangeven dat ik vind dat moeder fout zat, maar daar schieten we allebei niets mee op ...

MeikeT, je wil niet weten wat voor verhalen mensen opgespeld krijgen van smokkelaars. Je kunt niet gewoon naar een reisbureau stappen en informatie vragen.

Tsjor

Ixia. schreef op 10-04-2021 om 02:12:

[..]

Ik vind die winst van populistische partijen als PVV en FvD echt te triest voor woorden. Eerdmans van JA21 verwoordt het minder hysterisch, maar Annabel heeft eerder ook onfrisse uitspraken gedaan.

We leven in een van de rijkste landen, bovendien een democratisch land, op aarde, in alle vrijheid. En wat roeptoetert de aanhang van die partijen? Dictatuur!, landverraders!, er zit een schimmig plan achter die hele corona-ophef! Maar ook: we bestaan straks niet meer door al die asielzoekers, daar gaat onze vrijheid, we zijn straks niet meer de baas in eigen land, we krijgen hier ook de sharia, ze pikken alles in, huizen, banen en wij maar betalen!

Er is in die populistische rechtersdanrechtse kringen een vijandbeeld gecreëerd over mensen die niet hetzelfde denken, dus ook over andersdenkende maar eveneens Nederlanders. Zie termen als "landverrader" of de regering als dictatuur, wat te pas en te onpas geroepen wordt. En óók over vluchtelingen, met de nadruk op islamitische, is een vijandsbeeld neergezet. Als we ze de kans geven hebben we straks niets meer te vertellen.

Een vijand kun je ontmenselijken. Niet meer als "mij" of "wij", maar een ding. Voor een ding hoef je niks te voelen en kun je beledigen en uitschelden of zelfs doden. Ik zeg er bij dat ik weet dst dit duidelijk niet uniek voor ons is, dit gebeurt overal. Helaas. Maar goed als "dingen" onder slechte omstandigheden moeten leven hoef je daar niets bij te voelen. Wel zo makkelijk.

Ik denk dat dat vijandsbeeld voor de meeste stemmers op die partijen helemaal niet geldt. Het is eerder zo dat ze de Nederlandse cultuur voorop zetten,  maar niet dat ze andere culturen als vijand zien. Het is onvrede over 'hun' zwarte piet,  over de woningen die naar vluchtelingen gaan, waar ze zelf in willen wonen, over de criminaliteit onder bepaalde allochtone groepen,  over immigranten die hier niet komen voor asiel, maar om meteen de criminaliteit in te gaan en die stelend en overvallen plegend door Nederland trekt en waar enorm weinig aan te doen is..

Er zal vast een deel zijn dat echt tegen alles dat anders is, maar het grootste deel. Is gewoon ontevreden. Door ze allemaal neer te zetten als racisten doe je meer kwaad dan goed. 

Het punt in natuurlijk wel dat vluchtelingen, arbeidsmigranten in hun wijken komen wonen. Het straatbeeld veranderd. Ze voelen zich niet meer thuis. Jij en ik hebben er misschien geen last van, maar anderen wel en dat moet je niet bagataliseren.

Hier in Den Haag heb je Marokkanenwijken, Polenwijken, maar ook typisch wijken waar PVV, VVD en Groen Links stemmers wonen. Zoveel mogelijk apart van elkaar.

Het is echt heel fout om de reële zorgen van mensen weg te zetten als racistisch.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.