Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Advies gevraagd, rugpijn/krakende rug dochter

heeft iemand een tip voor ons. Dochter heeft eigenlijk al langere tijd last van haar rug. Niet zozeer als je erop drukt, maar binnenin zegt ze. Ze kraakt dan zelf (dat hoor je ook) en dan is het voor een half uur over. Ze vraagt wel of wij altijd heel hard erop willen drukken/harde massage. Nu zijn we al huisarts geweest en wordt je doorgestuurd naar fysio, maar daar krijgt ze alleen oefeningen die niet helpen. Iemand nog een ander idee om heen te gaan? ( Chiropracter, maar weet niet of dat goed is op die leeftijd)


Je zou ook eens een andere fysio kunnen proberen. Sommigen zijn meer gericht op oefeningen, anderen meer op behandelen met massage, stroom, etc. Ik heb zelf ook ervaren dat ik bij sommige klachten juist meer had aan de ene soort behandeling en bij anderen juist meer aan de andere.

Manueel therapeut. Daar krijg je ook oefeningen mee, maar er wordt ook behandeld.
Chiropractor zelf geen voorstander van. Teveel enge verhalen.

Hoe lang doet ze al oefeningen die niet helpen?  Het kan namelijk zijn dat die oefeningen pas gaan helpen als ze ze langer doet.  Mijn dochter heeft een enkelblessure waarvoor ze oefentherapie krijgt.  Spierversterkende oefeningen die de enkel beter recht moeten houden. Het is de bedoeling dat ze sommige oefeningen ook thuis doet.  2x per dag.  Denk aan tandenpoetsen op 1 been, stabiliteit en evenwicht. Bij het trap oplopen een paar keer de hiel laten zakken onder de tree wat de teen op staat.  Dat kost nauwelijks tijd en gaat op termijn wel helpen.  Nu ze een week voornamelijk op bed heeft gelegen met griep kan ze weer opnieuw beginnen. 

Terug naar de huisarts en verwijzing ziekenhuis vragen.
Dat zou ik doen.

Wat doet je dochter aan sport/beweging?

Kikki39

Kikki39

20-01-2023 om 11:33 Topicstarter

hockey

Hoelang doet ze die oefeningen en diet ze die trouw elke dag het goede aantal keren?
Wat zegt de behandelend fysio als dochter aangeeft dat het niet helpt?

Eens met Dutchgirly : Een andere fysiotherapeut heeft soms heel andere ideeën.

Manueel therapeut :  ik ben daar geweest met nekklachten, ik vond het verschrikkelijk wat hij deed....en het hielp niet ook, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Kikki39

Kikki39

20-01-2023 om 12:23 Topicstarter

ja ze doet ze iedere dag en fysio geeft iedere week weer andere mee omdat het niet helpt. Dochter is er dan klaar mee en ik ook, praat meer als wat anders.

Ik kan idd een andere proberen. Manuela is ze ook geweest.

Maar herkent iemand dit, het kraken van je rug bij jezelf? Bij mij kraakt namelijk niks als ik beweeg, bij haar dus wel en dan is het weer goed. Wat zou dat kunnen zijn?

Terug naar de huisarts en een verwijzing naar Orthopeed vragen. Ik zou daar niet te lang mee doormodderen. 

oudmaarnognietkoud schreef op 20-01-2023 om 12:25:

Terug naar de huisarts en een verwijzing naar Orthopeed vragen. Ik zou daar niet te lang mee doormodderen.

Ja, helemaal mee eens. Ze heeft al best veel geprobeerd. Het is tijd om te achterhalen waar het vandaan komt ipv symptoombestrijding.

Ik zou niet naar een manueel therapeut gaan. In ieder geval niet voordat je precies weet wat er aan de hand is. 

Ik zou niet naar een chiropractor gaan (gezien wat dat voor verwoestend effect had op een kennis) maar ik heb zelf hele goede ervaring met shiatsu toen ik anderhalf jaar met rugpijn  rondliep. 
Shiatsu is een Japanse vorm van "massage" ook wel drukpuntmassage genoemd: minimale inmenging met maximaal effect. Ik kwam er doodop maar als een elastiekje vandaan. Kijk anders een naar therapeut in de buurt via de shiatsu vereniging: die voeren strenge controles uit en eisen van hun leden dat ze zich elk jaar voor een aantal punten hun kennis vergroten in -voor de leden- nieuwe onderdelen van shiatsu. 
Via mijn shiatsu therapeut is de oorsprong van mijn rugpijn ontdekt en opgelost. Je kan heel goed shiatsu en fysio met elkaar combineren, als beide maar van elkaar op de hoogte zijn. Dat heb ik ook gedaan. Op enig moment vroeg mijn shiatsu therapeut wel of mijn fysio een bepaalde oefening niet wilde laten doen en dat was ook echt alles. Fysio vond het trouwens heel goed idee om shiatsu en fysio te combineren.

Kikki39 schreef op 20-01-2023 om 12:23:

Maar herkent iemand dit, het kraken van je rug bij jezelf? Bij mij kraakt namelijk niks als ik beweeg, bij haar dus wel en dan is het weer goed. Wat zou dat kunnen zijn?

Ja, ik.

Ik ben hypermobiel en kan een boel kraken. Dagelijkse kost zijn mijn heupen, rug en vingers. Na het kraken voelt het beter, want dat is de beknelling tijdelijk opgelost. Na jarenlang fysio en manuele therapie ben ik krachttraining gaan doen om mijn spieren sterker te maken, zodat mijn gewrichten minder te verduren kregen. Dat heeft de klachten voor 90% opgelost. 

oudmaarnognietkoud schreef op 20-01-2023 om 12:25:

Terug naar de huisarts en een verwijzing naar Orthopeed vragen. Ik zou daar niet te lang mee doormodderen.

SVP NIET QUOTEN, wellicht laat ik deze post later verwijderen 😇

Dit dus!

-Post verwijderd op verzoek. 


ik kraak mijn heupen, rug, nek, polsen, vingers en voeten ook zelf inderdaad. Ik heb dan ook het idee dat het helpt maar het beste is inderdaad investeren in krachttraining van de omliggende spieren. Bij mij zit er veel disbalans tussen te strakke en te slappe spieren. Dat gaat wringen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.