Irrorojo
09-11-2012 om 15:42
Afleiding social media, slechte schoolresultaten.
Dochter (14) kan nauwelijks zonder telefoon en laptop. Twitter, Whatsapp en MSN zijn erg belangrijk voor haar. Vorig jaar leed haar school er zo erg onder, dat ze tijdens de laatste toetsweken alle apparatuur moest inleveren als ze thuiskwam. Zo heeft ze haar cijfers toch nog weten op te halen om over te gaan naar 3 havo. Achteraf vond ze het wel lekker rustig, zonder al die afleiding.
Maar het is weer hetzelfde liedje... Nog steeds hebben we de afspraak dat ze haar mobiel inlevert zodra ze thuiskomt. Alleen wordt dat steeds vaker 'vergeten' en de laptop heeft ze 'nodig' om woordjes te leren en verslagen te maken. De onvoldoendes stromen weer binnen, ze is er duidelijk niet bij met haar hoofd. Ze doet alsof ze haar best doet, maar vandaag kwam ik erachter dat ze vrijwel constant zit te chatten (heb haar MSN geschiedenis gecheckt, ik weet het, vreselijk). Maar ik weet het gewoon even niet meer. Ik start trouwens ook nog een andere topic over (stiekem) verliefd zijn op een onbekende jongen via een online spel.

ijsvogeltje
09-11-2012 om 16:23
Wat wij doen
Wat wij doen: Bepaalde websites blokkeren. Soms blokkeren we gewoon alles, en staan alleen het woordjes-overhoor-programma toestaan. Er zijn allerlei programma's (ook gratis) beschikbaar om dit te doen. Maar tegenwoordig zit zoon van 15 bij voorkeur beneden in de woonkamer aan zijn huiswerk. Op zijn kamer is teveel afleiding

Knutselkei
09-11-2012 om 20:14
Dochter ook beneden
aan tafel met dr huiswerk tegenwoordig(15) en zoon heeft nog nooit boven huiswerk gemaakt, die zit altijd al beneden(13)
Hier had dochter er ook last van hoor, die moest 1,5 uur dr mobiel inleveren op een zelf gekozen tijdstip, zo kon ze toch met de anderen op msn maar ook huiswerk maken, Er mocht ook bv 3 x een half uur ingeleverd worden maar daar hielden we wel aan. De overhoor sites mochten na 2 x een half uur pas aan en beneden war ik het kon zien.
Dat hielp wel.

Serra
11-11-2012 om 17:43
Blaren
En haar zelf op de blaren laten zitten? In het ergste geval blijft ze zitten? Ik bedoel niet je handen ervan aftrekken, wel in gesprek blijven over consequenties (is dit wat je werkelijk wil?) en haar haar eigen keuzes laten maken. Ooit gaat ze op zichzelf wonen en dan moet ze dit ook zelf kunnen reguleren, is mijn insteek.

Justine Pardoen (Ouders Online)
11-11-2012 om 21:34
Nieuw boek: focus! over sociale media als de grote afleider
Ik heb goed nieuws: eind deze maand verschijnt mijn nieuwe boek, dat precies hierover gaat! Het heet Focus! Over sociale media als de grote afleider (zie focus.swpbook.com).
Daar geef ik ouders handvatten, met name ook over hoe je erover kunt praten. Maar ook testjes om samen te doen. Zodat tieners bewust worden wat de gevolgen zijn van die afleiding. En zodat ze leren om zelf keuzes te maken.
Dwingen kun je ze niet. Leren nadenken wel. Juist dat is een training die ze echt in de puberteit goed moeten krijgen. Als we het ze te gemakkelijk maken, bestaat de kans dat ze het echt nooit leren: hun hersens hebbeen kritieke fase waarin ze het moeten leren (discipline, reflecteren). Daarna lukt het minder...
Kortom, de opvoeding van Irrorojo is echt goed: tieners leren niet focussen als je ze er niet toe dwingt. Maar dwingen kan niet zomaar: je moet het slim aanpakken.
Justine Pardoen

Kaaskopje
11-11-2012 om 22:46
In de huiskamer
Ik denk dat de beste methode is om haar in de huiskamer huiswerk te laten doen.
In de tijd waarin ik huiswerk moest maken, was er ook al afleiding. Ik had altijd een leesboek onder mijn schoolboek. Als ik mijn moeder naar boven hoorde lopen, dan legde ik als de wiedeweerga mijn lesboek weer bovenop. Dat had in de huiskamer natuurlijk nooit gekund.
Het ingewikkelde met de 'moderne' afleiding is dat er echt op de computer gewerkt moet worden voor bepaalde opdrachten. Dat zou ik ook alleen in de huiskamer toestaan. Dan is er tenminste nog een beetje toezicht. Wij hebben alleen op de vaste computer het Office programma en die computer is aangesloten op de printer. Dus ook nu mijn dochters al lang en breed zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen, zitten ze in de huiskamer op de computer voor bepaalde opdrachten.