Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Afstromen?

Onze dochter zit momenteel in 2 mavo. Kan an sich goed meekomen. Geen hoogvlieger - hoeft ook niet. Cijfers zijn over het algemeen goed, met hier en daar een uitglijder. Als de rest van het schooljaar gaat zoals nu kan ze over naar de 3e.

Nu geeft ze aan dat het liever naar kader wil. Ziet erg op tegen het 3e leerjaar met toetsweken (geen toetsen meer tussendoor). Concentreren is erg moeilijk ivm pittige ADHD (heeft medicatie). Daarnaast vindt ze de vakkenpakketten voor de 3e en de 4e moeilijk. Pakket dat ze gekozen heeft is eigenlijk 'de beste van de slechtste' en ook mij lijkt het een lastige opgave te worden.

Nu heeft ze al meerdere keren laten vallen dat ze om o.a. redenen zoals hierboven liever afstroomt naar 3 kader.
Als kader zou betekenen dat ze nog steeds straks haar gewenste mbo-opleiding kan doen dan zouden we er over na willen denken, maar tegelijkertijd vinden we ook dat ze wellicht makkelijk zegt af te willen stromen nu het misschien wel lastig lijkt te worden.

Het gesprek op school moeten we eventueel nog aangaan, maar hoe staan jullie hiertegenover? 

Niet te hard oordelen alsjeblieft 😊

Even afwachten wat school zegt maar ik zeg nee . Zou eerder wat aan haar onzekerheid doen .

Ik zou hier niet direct enthousiast van worden. Zij krijgt hierdoor toch minder mogelijkheden voor vervolg opleidingen.

kader is gelijk aan vmbo T en je kunt dezelfde mbo 4 opleidingen doen dus als ze daar nu beter op gaat minder huiswerk meer praktijk zou ik ja zeggen 

nee zou het niet doen. Je bevestigt daarmee alleen maar dat ze het niet kan. Ik zou inzetten op steun, vergroten zelfbeeld, inzet en yes damn you can girl!!!

Heeft ze al ideeën wat ze hierna - qua MBO-opleiding - wil gaan doen?

Ik zou haar eventueel wel laten veranderen.
Dan haalt ze die VMBO hopelijk makkelijker en heeft nog wat overschot / energie om aan het MBO te beginnen.

Maar dan moet ze zich tegelijk wel niet klem zetten omdat ze in de ideale wereld voor haar droom-MBO-richting wel TL moet hebben gedaan.

Ze moet nog minstens een jaar of 4 voor een eindkwalificatie, ik zou liever hebben dat ze dus nu 't VMBO zonder problemen haalt dan dat ze vastloopt - door haar ADHD, haar concentratie, te weinig vertrouwen, ... - en misschien op haar 17 à 18 totaal schoolmoe is en stopt eens ze dat papiertje van VMBO heeft.

Mijn dochter (had destijds 'kenmerken van' add) heeft het gedaan na twee jaar vmbot. Daarna is ze doorgestroomd naar de mbo4-opleiding die ze altijd al wilde. Dat kan dus, ook in een andere vakrichting. Het leren uit boeken ging haar moeilijk af en dat stond haar tegen. Nu gaat dat beter overigens, en dan uitsluitend over zaken die haar aandacht hebben . Maar ze komt er wel, niet linksom dus maar rechtsom. 

Ze zit prima in haar vel, ze is gedreven en goed in haar vakgebied. Wat wil je nog meer?

Ik zou naar haar luisteren, zeker als ze met kader naar de vervolgopleiding kan die ze wil gaan doen. Ik vind geluk en (mentaal en fysiek) welzijn zoveel belangrijker dan niveau van het papiertje.
Onze zoon heeft een chronische ziekte en hebben we ook laten afstromen. Hij kon best het niveau waar hij zat aan, maar dit gaf zoveel rust in zijn koppie. Beste keus ooit, hij kan nu bijblijven als hij niet naar school kan. Hierdoor is hij enorm opgefleurd en ondanks 85 ziektedagen kan hij toch over. 

Ik zou het gesprek met school afwachten, maar wel je dochter steunen in haar wens. Een kind wat goed op de plek zit is zo ontzettend fijn.  En als voor haar vervolgopleiding dan weinig veranderd zou ik het zeker doen.

Als je zelf ook ziet dat het een lastige opgave gaat worden, dan zou ik haar zeker laten afstromen. 

Lotd schreef op 17-06-2025 om 22:47:

kader is gelijk aan vmbo T en je kunt dezelfde mbo 4 opleidingen doen dus als ze daar nu beter op gaat minder huiswerk meer praktijk zou ik ja zeggen

Kader is niet gelijk aan de mavo, dat is vmbo tl, ofwel theoretische leerweg

Ons kind doet kader-mavo (2e). Hij kan prima leren en heeft ruime voldoendes op mavo,zelfs op havo niveau.
Nu moest hij kiezen welke richting hij op wil, en hij kiest voor kader. Zijn argumenten zijn dat hij geen zin heeft in leren en huiswerk maken, en hij wil liever meer praktijk doen.
De opleidingen die hij hierna zou willen doen zijn allen toegankelijk met kader.
Zowel ik als zijn coach vinden dat prima. Goed doordacht, en voor de motivatie is het belangrijk dat ze iets doen waar ze zich goed bij voelen.
Mavo en kader zijn wezenlijk niet hetzelfde, maar met beiden stroom je uit op mbo 3, mbo 4, kan je bij defensie, of zelfs nog havo doen.

MAVO is VMBO-t. In principe geeft vmbo-t toegang tot mbo-4 en kader toegang tot mbo-3. Maar de doorstroming van mbo-3 naar mbo-4 is relatief gemakkelijk, kost 1, hooguit 2 jaar. Dus in theorie zou ze er dan 1 jaar langer over doen om mbo-4 te halen. Als dat het doel mocht zijn. 
Dat je nu een diploma haalt waarmee je de rest van je leven kunt volstaan is achterhaald. Er zijn in je leven nog veel mogelijkheden om bij te scholen of van richting te veranderen. Nu moet je alleen een startpositie zien te verwerven in een richting waarin jij wil groeien. 

Ik ben van mening dat het zoveel belangrijker is dat je kind zich (mentaal) goed voelt, dan haar behaalde niveau. Dus als ze liever afstroomt dan zou ik daar achter staan. 

tsjor schreef op 18-06-2025 om 08:04:

MAVO is VMBO-t. In principe geeft vmbo-t toegang tot mbo-4 en kader toegang tot mbo-3. Maar de doorstroming van mbo-3 naar mbo-4 is relatief gemakkelijk, kost 1, hooguit 2 jaar. Dus in theorie zou ze er dan 1 jaar langer over doen om mbo-4 te halen. Als dat het doel mocht zijn.
Dat je nu een diploma haalt waarmee je de rest van je leven kunt volstaan is achterhaald. Er zijn in je leven nog veel mogelijkheden om bij te scholen of van richting te veranderen. Nu moet je alleen een startpositie zien te verwerven in een richting waarin jij wil groeien.

Met kader kun je tegenwoordig ook naar niveau mbo 4.

Precies, in principe maakt het voor de doorstroming naar het MBO niet uit. Wat wel anders is, is dat je de mogelijkheid om door te stromen naar de havo verliest. Maar als dochter dat helemaal niet ambieert, en liever direct meer praktijk doet op kader zou ik dat niet blokkeren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.