Edjekroketje
17-06-2025 om 22:20
Afstromen?
Onze dochter zit momenteel in 2 mavo. Kan an sich goed meekomen. Geen hoogvlieger - hoeft ook niet. Cijfers zijn over het algemeen goed, met hier en daar een uitglijder. Als de rest van het schooljaar gaat zoals nu kan ze over naar de 3e.
Nu geeft ze aan dat het liever naar kader wil. Ziet erg op tegen het 3e leerjaar met toetsweken (geen toetsen meer tussendoor). Concentreren is erg moeilijk ivm pittige ADHD (heeft medicatie). Daarnaast vindt ze de vakkenpakketten voor de 3e en de 4e moeilijk. Pakket dat ze gekozen heeft is eigenlijk 'de beste van de slechtste' en ook mij lijkt het een lastige opgave te worden.
Nu heeft ze al meerdere keren laten vallen dat ze om o.a. redenen zoals hierboven liever afstroomt naar 3 kader.
Als kader zou betekenen dat ze nog steeds straks haar gewenste mbo-opleiding kan doen dan zouden we er over na willen denken, maar tegelijkertijd vinden we ook dat ze wellicht makkelijk zegt af te willen stromen nu het misschien wel lastig lijkt te worden.
Het gesprek op school moeten we eventueel nog aangaan, maar hoe staan jullie hiertegenover?
Niet te hard oordelen alsjeblieft 😊

Poison
18-06-2025 om 15:18
maar jij trekt het nu in extremen. Daar gaat het niet om in dit topic. Maar goed wij gaan het niet eens worden en dat hoeft gelukkig ook niet. Ik gun het kind gewoon een leuke schooltijd waarin ze echt wel zaken leert zonder enorme druk om perse mavo te moeten doen, als kader ook prima opleidt voor de opleiding waar zij heen wil gaan en waar to nu vragen over stelt.

Edjekroketje
18-06-2025 om 15:21
MamaE schreef op 18-06-2025 om 13:57:
[..]
Ben ik met je eens. Ik denk zelfs dat je kansen qua vervolgopleiding veel meer verkleinen met havo ten opzichte van vwo dan met kader ten opzichte van mavo. En als je het wil, kost het ook nog meer tijd.
Ik vind niet per se dat je koste wat kost het hoogst haalbare moet doen. Maar je laten leiden door angst voor toetsweken of angst voor geen aansluiting en je vrienden doen een ander niveau niet helemaal de juiste overweging.
Sorry als ik de indruk heb gewekt dat ze het zou willen 'omdat haar vrienden dat ook doen', want dat is niet zo. Dochter maakt haar eigen keuzes heeft maakt zich niet druk om wat anderen denken. Daarnaast is de school zo ingericht dat ze nu de kinderen van kader ziet en als het eventueel kader zou worden, dat ze dan haar huidige vrienden nog ziet. Koste wat kost gaat ook niet op denk ik, want het gaat haar al best heel makkelijk af.

Annaniem2023
18-06-2025 om 17:23
Poison schreef op 18-06-2025 om 14:40:
ik heb sowieso een hekel aan hoger en lager. Je leert anders en kan er andere dingen mee gaan doen. Vwo is niet beter dan vmbo, het is anders en past bij de een wel en bij de ander .
Daar kan je wel een hekel aan hebben maar de termen hoog en laag slaan op het niveau van de lessen en de stof. En op het vwo wordt er meer stof behandeld in minder tijd, wordt in de bovenbouw verwacht dat de kinderen het geleerde kunnen toepassen en wordt meer zelfredzaamheid verwacht.
hoog en laag slaat niet op de waardering voor de kinderen die op die scholen zitten. Maar met de lange tenen van tegenwoordig, mag je blijkbaar niet meer zeggen dat het onderwijsniveau van het vmbo lager is dan van het vwo.
het is fijn dat er differentiatie is, zodat elk kind zijn school en niveau kan vinden. Al zou het nog beter zijn voor alle kinderen als ze elk vak op verschillende niveaus kunnen volgen.

Kimdekim
18-06-2025 om 18:13
Edjekroketje schreef op 18-06-2025 om 15:21:
[..]
Sorry als ik de indruk heb gewekt dat ze het zou willen 'omdat haar vrienden dat ook doen', want dat is niet zo. Dochter maakt haar eigen keuzes heeft maakt zich niet druk om wat anderen denken. Daarnaast is de school zo ingericht dat ze nu de kinderen van kader ziet en als het eventueel kader zou worden, dat ze dan haar huidige vrienden nog ziet. Koste wat kost gaat ook niet op denk ik, want het gaat haar al best heel makkelijk af.
Ik heb zelf ook ADHD ( wel pas volwassen gediagnosiseerd )en ondanks een havo/ vwo cito naar de mavo gegaan. Voor mij was dat echt een perfecte keuze. Het ging me gemakkelijk af en daardoor kreeg ik zelfvertrouwen. Ik voelde me altijd dom omdat ik zo snel afgeleid was een inderdaad grote hoeveelheden stof niet kon organiseren en leren. Ik slaagde op de mavo met een ruime 8 gemiddeld een ben toen haar de havo gegaan. Ik had toen het vrouwen dat het me zou lukken. En inderdaad de havo haalde ik ook gemakkelijk. Ik denk oprecht als ik meteen havo had gedaan dat het me dan niet gelukt was. Er is een verschil tussen kunnen en aankunnen.

Lena55
18-06-2025 om 18:48
Ik zie wat verkeerde informatie staan. Ik ben docent mbo 3 en 4.
Met een kader diploma kun je direct door naar mbo 4. Je hoeft niet meer eerst mbo 3 te doen en daarna naar 4. Het stapelen is al behoorlijk wat jaar afgeschaft. Hierdoor is de instroom op mbo-3 enorm gedaald en zijn veel opleidingen gestopt met het aanbieden van de opleiding op niveau 3. Er is dus vaak alleen een niveau 4 en met een kader diploma heb je recht om hierin direct te starten. Op mijn werk starten we bijvoorbeeld elk jaar met een klasje van 15 mensen op niveau 3 en 4 klassen van 25 op niveau 4 (zelfde opleiding). De studenten die nog instromen op niveau 3 zijn bij mij eigenlijk zonder uitzondering studenten die de taal/ en of rekeneis op niveau 4 niet kunnen halen (of daar bang voor zijn).
Er zijn hier en daar wat uitzonderingen voor zeer specifieke opleidingen. Deze informatie kun je vinden op de site van de school.
Dat gezegd hebbende, zie ik wel dat kader minder goed aansluit op niveau 4 dan een mavo/TL diploma. Mijn ervaring is dat studenten van kader het pittiger hebben dan studenten vanaf de mavo. Daarnaast is er nu een landelijke rekeneis. De mavo bereid hier beter op voor dan kader. Maar niet altijd natuurlijk. En uiteindelijk is motivatie en inzet voorspellender dan de vooropleiding.
Ik heb hetzelfde dilemma. Mijn middelste zit nu in groep 7, maar heeft al helemaal bedacht dat hij naar Kader wil. Op deze school zijn heel veel praktische vakken en dat ziet hij helemaal zitten Zijn voorlopige advies is mavo. Maar de mavo-locatie heeft al die praktische vakken niet en dat spreekt hem daarom niet aan. Mijn zoon heeft ook flink adhd met medicatie. Met mijn voorkennis heb ik liever dat hij naar de mavo gaat. Aan de andere kant denk ik dat het voor zijn zelfvertrouwen ook goed is al het hem net wat makkelijk zou afgaan en verder heeft hij een hekel aan huiswerk. Voor zijn adhd zijn de praktische vakken beter, hoe meer hij bezig is hoe minder last hij heeft van zijn adhd. Ik denk dat ik uiteindelijk de keuze toch bij hem laat.

Annaniem2023
18-06-2025 om 20:27
Lena, kunnen kinderen als ze een vmbo-kaderdiploma hebben, daarna het vmbo-tl-diploma halen? Of is dit een gekke stapeling?

Daglichtlamp
18-06-2025 om 20:31
Annaniem2023 schreef op 18-06-2025 om 20:27:
Lena, kunnen kinderen als ze een vmbo-kaderdiploma hebben, daarna het vmbo-tl-diploma halen? Of is dit een gekke stapeling?
Het heeft heel lang niet gemogen, een VMBO diploma halen op een hoger niveau nadat je al een VMBO diploma hebt. Inmiddels mag het wel, maar is het nog steeds heel ongebruikelijk. Dat maakt het lastig, omdat er weinig ervaring mee is.

Marty1984
18-06-2025 om 20:38
Ik zou als 16-jarige vooral het nut niet goed inzien, tenzij ik nadien ook nog een gooi wil doen naar een HAVO-diploma.
Je kan quasi dezelfde richtingen doen op het MBO, dus welke zin heeft het - behalve het titeltje?
Tenzij kind natuurlijk die éne richting wil doen waar ie wel een VMBO-T-diploma voor moet hebben. Maar zelfs dan lijkt het mij handiger om te gaan stapelen op 't MBO. Minder algemene vakken en al meer iets kunnen doen in de richting van je gewenste opleiding.

Gingergirl
18-06-2025 om 20:54
Dat kan, maar er wordt niet vaak voor gekozen.

Thy
18-06-2025 om 21:48
Ik heb merk ik wel moeite met opmerkingen als: 'Als ze het cognitief kunnen dan moeten ze gewoon leren doorzetten, je moet niet zomaar opgeven. Zo zit het 'echte' leven ook niet in elkaar.' Ik zie dat dit soort verwachtingen er ook voor zorgen dat kinderen/jongeren ( en uiteindelijk ook best veel volwassenen ) niet meer naar hun gevoel durven ( of kunnen! ) luisteren en structureel over hun eigen grenzen gaan.
Ik vind het ook niet persé waar. Zoon is een keiharde werker bij zijn bijbaan, springt overal bij als het moet en maakt soms veel uren. Helpt als vrienden, familie of bekenden hulp vragen, ook als hij het niet leuk vind wat hij moet doen en zegt soms bij andere dingen die moeten: 'Tja, ik kan daar wel over zeuren, maar het moet nu eenmaal'. En daarnaast heeft hij gewoon heel, heel veel stress van school en is uiteindelijk na anderhalf jaar VO een héél ander niveau gaan doen dan de HAVO/VWO stroom die eind groep 8 werd geadviseerd.
Ik denk dat we ons niet goed realiseren dat kinderen en jongeren in een schoolsysteem functioneren waar zij eigenlijk zelf nauwelijks invloed op kunnen uitoefenen, want alles moet, is belangrijk, hoort zo, wordt nu eenmaal van je verwacht etc. Als zij iets willen doen om die druk weg te nemen, vinden ouders, familie, leerkrachten, de zorgcoordinator etc. er allemaal iets van en dat zullen ze je ook allemaal gaan vertellen. Helaas heb je dan als puber zelf niet zoveel meer te vertellen en daar stoor ik me soms aan. Zo werkt dat voor ons als volwassene toch ook niet altijd? Ik heb een baan waarin ik veel druk voel en waarvan ik denk dat die niet goed bij mij past als mens. Iedereen om mij heen roept dat ik zo geschikt ben en dat het jammer zou zijn van mijn capaciteiten als ik die niet benut en zelfs dat ik misschien gewoon te onzeker ben omdat ik me zo voel.
Betekent dat dat ik niet verder kan kijken naar een andere baan, omdat dit nu eenmaal het echte leven is? Moet ik blijven doorzetten en als ik echt onderuit ga kan ik altijd nog iets anders gaan doen? Mag ik iets anders gaan doen en dan vervolgens over een paar jaar tot de conclusie komen dat ik toch wel wil terugkeren naar mijn huidige werkveld? Of is het dan heel zonde van die jaren dat ik iets anders ben gaan doen? Moet ik me dan eigenlijk een beetje schamen?
Ik denk dat wij als volwassenen soms echt zelf de druk opleggen aan onze kinderen. Begrijp me niet verkeerd, dat heb ik bij zoon ook een tijd gedaan, dus ik snap de mechanismes heel goed. Maar geven wij niet impliciet zelf de boodschap af dat álles moet gebeuren in de periode dat je op het VO zit? Dat je dan alle vaardigheden onder de knie moet krijgen voor het 'echte' leven? Want als je nu niet leert doorzetten, tja, dan zal het wel niet goed komen met je... Mag je leren van je beslissingen én de cosequenties die daar aan vast hangen? Mag je als scholier misschien in het ergste geval ook een keuze maken waarvan je na 4 jaar zegt: Misschien had het ook anders gekund? Is dat echt zo schadelijk? We leven in een land waarin je een leven lang kunt leren, op alle gebieden. Maar ergens hebben wij als samenleving besloten dat het zwaartepunt in een paar levensjaren moet liggen, want anders is het zonde/benut je je potentie niet/leer je nooit hoe je het echte leven moet leiden, etc. En dat voelen onze kinderen dondersgoed aan denk ik.
Ik snap dat je als kind niet altijd de consequenties van je keuzes overziet, maar moet dat ook altijd helemaal? Hoe vernietigend is die keuze als die toch gemaakt wordt? Of is het misschien helemaal niet zo vernietigend maar gewoon hoe wij vinden dat het hoort? En moet dat dan ook de norm zijn? We hebben het over kader of mavo, maar we geven de boodschap af dat is een allesbeslissende ommekeer in je leven kan betekenen. Ik denk eigenlijk dat dat wel meevalt.

Lena55
18-06-2025 om 22:15
Zoals anderen zeggen: het kan maar het is ongebruikelijk doordat je met kader direct op niveau 4 toelaatbaar bent.
Het is gebruikelijker dat wanneer het goed gaat op kader je een paar vakken erbij kunt krijgen vanaf leerjaar 2/3 (welke weet ik zo even niet, maar in ieder geval wiskunde). Zo kun je de praktische vakken van kader blijven volgen en door de extra vakken uiteindelijk je mavo diploma ontvangen. Mocht basis/kader een eigen locatie hebben, kunnen leerlingen ook op de eigen locatie blijven. Zo is het op de school die we voor zoon op het oog hebben ook geregeld. Daarom denk ik ook dat we met zoon op kader starten ondanks een mavo-advies, aangezien hij het altijd nog wat kan uitbreiden naar mavo maar wel de praktische vakken krijgt.

Mevrouw75
18-06-2025 om 23:31
Poison schreef op 18-06-2025 om 14:40:
ik heb sowieso een hekel aan hoger en lager. Je leert anders en kan er andere dingen mee gaan doen. Vwo is niet beter dan vmbo, het is anders en past bij de een wel en bij de ander niet.
“Ik vind niet per se dat je koste wat kost het hoogst haalbare moet doen. Maar je laten leiden door angst voor toetsweken of angst voor geen aansluiting en je vrienden doen een ander niveau niet helemaal de juiste overweging”
Voor een kind van die leeftijd is dat in mijn ogen een prima overweging. En als meer mensen er zo zouden instaan zouden er veel minder mentale problemen spelen ipv altijd maar presteren. Doen waar je (op dat moment) gelukkig van wordt kan juist zorgen voor betere prestaties dan je moet mavo doen want dat kan je best. Geldt naar mijn mening trouwens ook voor werken. Doe waar je gelukkig van wordt en energie van krijgt, dan is het veel makkelijker gezond vol te houden.
waarmee ik overigens niet zeg dat afstromen altijd een goed idee is en dit zonder enig gesprek of iets dergelijks gedaan moet worden.
Juist de focus op geluk vs niet-geluk en nastreven van geluk maakt mensen erg ongelukkig.

Schemerlampje
18-06-2025 om 23:32
Lena55 schreef op 18-06-2025 om 18:48:
Ik zie wat verkeerde informatie staan. Ik ben docent mbo 3 en 4.
Dat gezegd hebbende, zie ik wel dat kader minder goed aansluit op niveau 4 dan een mavo/TL diploma. Mijn ervaring is dat studenten van kader het pittiger hebben dan studenten vanaf de mavo. Daarnaast is er nu een landelijke rekeneis. De mavo bereid hier beter op voor dan kader. Maar niet altijd natuurlijk. En uiteindelijk is motivatie en inzet voorspellender dan de vooropleiding.
Maar hebben ze het pittiger omdat ze bepaalde kennis/vaardigheden missen, of omdat ze in het algemeen moeilijker leren?
Want als het dat laatste is, zou een potentiële TL-leerling die kader doet, het ook goed moeten kunnen.