Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

24-05-2012 om 11:42

Aftellen of eindsprint voor einde schooljaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marjolein

Marjolein

08-07-2012 om 19:45

Vera, je hebt

mail

Ben woedend!

Wie mijn postings in dit draadje heeft gevolgd weet dat 't even spannend was voor dochter (van VWO3 naar VWO4) maar dat 't op 't nippertje toch was gelukt; met 3 tekortpunten maar ook 3 compensatiepunten was ze door naar VWO4. Met haar gekozen profiel (E&M) met als extra keuzevak biologie - onder groot protest van biologieleraar omdat hij vond dat je dat vak alleen maar mag kiezen in combi met scheikunde. School biedt het echter los van elkaar aan; en dochter is ook niet goed in scheikunde, dus dat heeft ze niet gekozen. Als extra, extra vak heeft ze muziek gekozen; is ze erg goed in en kan ze veel in kwijt. Daarnaast wilde ze zelf erg graag verder met het TTO (tweetalig onderwijs).

Worden we gisteravond gebeld, na de rapportvergadering. Mededeling 1) ze mag niet door met het TTO, team denkt dat het een te zware extra belasting is. Mededeling 2) ze mag geen muziek als extra, extra vak, want ook te zware belasting. Mededeling 3) ze mag geen biologie als keuzevak examen want te weinig vertrouwen dat dat goed gaat. Dus ofwel alsnog afstromen naar HAVO met biologie, of door naar VWO4 met muziek ipv biologie.

Ik klapte zowat uit elkaar. We voeren al 2 jaar gesprekken met school waarin we keer op keer helder maken dat al sinds de lagere school dochter's droom is om met dieren te werken. Aanvankelijk dierenarts maar die droom is al bijgesteld omdat ze dus moeite heeft met scheikunde. Daarom juist gekozen voor dit profiel met wel de juiste wiskunde en biologie. En dan komt het advies om biologie te verruilen voor muziek! Alsof ze straks bij de vervolgopleiding wat aan muziek heeft... Daarnaast hebben we een week of 6 geleden zelf contact gekocht met leraar biologie, en hem uitputtend uitgelegd waarom juist DIT vak zooo belangrijk voor haar is. Uiteindelijk zei hij dat hij overtuigd was van haar motivatie, dat wij als ouders haar daarin steunen en waar nodig ook additionele steun (bijles) zullen verzorgen en dat hij een positief advies zou uitbrengen. En nu horen we dus dat 'het team' (hij dus ook) vindt dat dochter geen biologie mag kiezen.

Ik ben vooral boos om 2 redenen. Ten eerste hebben we, muv dit door ons geinitieerde contact met leerkracht biologie, het hele jaar niets maar dan ook niets gehoord van school over dat profielkeuze/extra examenvak mogelijk niet door zou kunnen gaan. Niet van de mentor, niet van de teamleider. Contact met mentor paar weken geleden was de boodschap dat we ons niet zo'n zorgen moesten maken, het kwam echt goed, de onvoldoende van dochter zat in vakken die ze niet in profiel had, en dat we anders echt wel wat van school gehoord zouden hebben. Om zeker te zijn heb ik de inhoud van dat gesprek zelfs nog per mail bevestigd. Niets meer op gehoord.

En ten tweede ben ik enorm pissed off omdat we meteen de door school vastgestelde overgangsnormen er nog eens bij hebben gepakt; dochter voldoet op ALLE punten aan de norm. Ze gaat over want genoeg compensatiepunten voor tekortpunten in cluster I (ne, en, wi, fr, du etc.). Ze heeft ook voor de vakken in cluster II (bld.vorming, godsdienst etc.) alleen maar voldoendes en alle taken af. Ze heeft geen onvoldoendes in haar extra gekozen examenvakken (biologie 6, muziek 8).
Op alle punten waar school bezwaar zou kunnen maken ('bij onvoldoende... kan school gemaakte keuzes blokkeren') voldoet ze gewoon aan de norm. Ze zou zelfs geen 'bespreekgeval' moeten zijn geweest.

Extra lastig was dat mentor, die belde met het nieuws, er overduidelijk mee in haar (franse, dus niet heel verstaanbaar in het nl) maag zat. Draaide om de brei heen, viel helemaal stil bij onze luide protesten en kwam niet verder dan dat we maar met de teamleider moesten spreken de dag erna. Dat was ons te laat, dus alle regels er nog eens bij gepakt, gezien dat het toch echt niet klopte en dat dochter gewoon met haar gekozen pakket over zou moeten en teamleider op haar 06 gebeld. Die was daar overduidelijk niet blij mee, maar gaf aan al van mentor gehoord te hebben en voor vandaag afspraak met decaan te hebben om eea nog na te bespreken.

Dochter helemaal overstuur, wij woedend.. en ik kan er dus niet (meer) van slapen. En dat op het allerlaatste nippertje! Waarom neemt school niet eerder contact op? Hoe kunnen ze nou toch met droge ogen het advies geven dat ze biologie moet ruilen voor muziek terwijl we zo helder al 2 jaar aangeven wat beroepskeuze dochter is??

Ik vraag me af; als school hier toch aan vast houdt, wat kun je als ouder dan doen? Kun je ze 'dwingen' zich aan de, ook in schoolgids vastgelegde, normen te houden? En hoe dan?

En tot slot; worst case scenario; dochter heeft/krijgt geen keuze en moet bij doorstromen naar VWO4 idd biologie verruilen voor (bijv.) muziek. Kan ze dan, na eindexamen alsnog een stoomcursus (met eindexamen) biologie doen? Bv op Luzac oid, dus de 3 bovenbouwjaren biologie op VWO niveau, zonder andere vakken?

Pfff de stoom komt uit mn oren... Wat kunnen scholen toch echte leerfabrieken zijn waar het individuele belang ondergeschikt is aan het schoolbelang - want dat het 'in het belang van dochter' is, daar geloven wij niks van. Ze hebben twijfels of dochter wel lekker in 3 jaar door het VWO gaat, en willen dat voor zijn want tsja, dat drukt de slagings/overgangspercentages..

Boze Mare

Ik snap je woede

De voorlichting is blijkbaar erg slecht geweest.
Wel is het zo dat biologie op het VWO zeker geen gemakkelijk vak is. En het lijkt voor een deel erg op scheikunde.
Hier op school mogen kinderen zo veel extra vakken ( naast hun normale pakket) als ze willen, mits ze op dat vak bij de overgang van 3 naar 4 minimaal een 6,5 staan. Een extra vak is natuurlijk best zwaar en je dochter is nu al kantjeboord over. Waarom kiest ze biologie niet gewoon als keuzevak? Want ze heeft bij EM kan je toch ook gewoon een vak te liezen uit het vrije deel? Of snap ik jouw omschrijving van extravak niet?

Extra vak is geen recht

Maar een gunst.

Jaymza

Jaymza

10-07-2012 om 08:24

Ja scholen

Ik voel helemaal met je mee. Ken die machteloze woede uit het verleden. De een brengt advies uit en vervolgens schrapt een ander dat. Onder het motto kinderen tegen zichzelf in bescherming te nemen hakken ze met een botte bijl. Hier noodgedwongen ook een zoon met een omweg van een paar jaar daardoor.

Jaymza

Vera*

Vera*

10-07-2012 om 09:32

Vervelend

Drie punten die niet mogen voor het gekozen pakket in vwo 4. Ik denk dat het meest ideale wat je er uit kunt slepen is, wel biologie, geen muziek en geen tto meer.
Dat je woedend bent snap ik heel goed maar nu is het even met de riemen die je hebt en een erg onwillige school. Tto is een stukje zwaarder/anders (in de vierde nog wel) en als 'ze' vinden dat dat het succes belemmert zou ik dat direct laten vallen maar wel blijven inzetten op biologie. Verder is een extra vak leuk maar maar biologie als verplicht keuzevak voor je dochter noodzakelijker.
Hier moest in maart al het voorlopige profiel worden ingeleverd en de uitdraai hebben we in juni nog moeten ondertekenen, wat inhoudt dat dat toen werd goedgekeurd. Hoe ging dat bij jullie?
Heb je (denk ik wel) alles van de profielkeuze en bijbehorende tijdlijn al bestudeerd? Misschien vind je daar nog iets nuttigs zeker in combinatie met de overgangsnormen.
Heel veel succes ermee.

Marjolein

Marjolein

10-07-2012 om 11:25

O mare, wat naar!

Wanneer hoor je nu weer van school?
Krijg je nog bericht van die nabespreking tussen teamleider en de decaan?
Heel veel sterkte!

Vervolg...

(even kijken of ik jullie vragen nog weet);
Naast de keuzes binnen profiel E&M (frans of duits bv) is er ook nog een verplicht vrije keuze vak voor het examen. Dochter heeft, voor haar en ons natuurlijk, biologie gekozen. Daarnaast mag je een extra vrije keuze vak kiezen - muziek vindt ze geweldig leuk en gaat haar heel makkelijk af (alleen maar 8 of 9 voor gestaan).
Advies school is nu dus; biologie laten vallen en in plaats daarvan muziek. Muziek?? Ze weten van haar passie voor dieren, en dat ze naar de Hogeschool van Hall Larestein wil voor een dierenstudie - ze aarzelt nog tussen Paard en Management en en Equine, Sports and Management. Hoezo dan muziek; ze gaat toch niet zingen met die paarden?

Dat muziek geschrapt wordt; heel erg jammer want voor haar pure ontspanning. En, stiekem, voor ons een 'escape' - bleek biologie toch echt veel te zwaar gedurende 4VWO dan zou ze dat kunnen laten vallen en had dan even goed nog voldoende examenvakken.

Dat TTO wordt geschrapt; ook heel erg jammer vooral omdat ze wel de hoogste graad haalde (A en proficiency) maar door lullige laatste toets net niet het vereiste cijfer. Heel spijtig, maar heel sec: dat zijn de regels...

Heb wel druk gebeld met de Hogeschool van Hall etc. Enorm aardige studiekeuze adviseur gesproken (gelukkig, was al bang dat iedereen al met vakantie was in die regio). Er zijn nog wat escapes;
- als ze geen biologie in haar pakket heeft (voor opleiding Paard en Management) kan ze een summer crash course doen voor start van de studie. Dat dat inhoudelijk veel minder is dan 3 jaar biologie zal duidelijk zijn, maar het is wel goed te weten dat niet alle wegen definitief zijn afgesneden.
- mocht ze besluiten voor Equine, Sports and Management (vindt ze ook erg leuk) en dus geen biologie en - hier eigenlijk voor nodig - scheikunde hebben, kan ze crash course scheikunde doen. Dat is dan andere scheikunde dan op school; veel meer toegepast op wat ze echt nodig heeft, bv samenstellingen diervoedermiddelen. Dus wellicht ook veel praktischer en beter te behappen voor haar.

Hij was heel outspoken over statement school; absurd dat biologie (waar ze voldoende voor staat) geweigerd wordt. Dat mag zelfs niet, ivm de keuzevrijheid voor onderwijs en hij adviseerde om contact op te nemen met bv de onderwijsinspectie of gerelateerde instantie. Weet echter niet of we die weg op willen gaan; ze moet nog 3 jaar op die school verder...
Wel even flink op gegoogled; is wel wat jurisprudentie over waarbij school in ongelijk wordt gesteld.

Anyhow; ik zie 3 insteken voor het gesprek van vanavond;
- ofwel school is star en houdt onverminderd vast aan statement geen TTO, geen muziek, geen biologie. Dan kunnen we de (juridische) strijd aan maar eigenlijk geen optie. Dan is het stikken of slikken.
- ofwel school is bereid tot overleg; dan kan insteek zijn wel biologie, wel muziek en na VWO4 alsnog bekijken of biologie behouden blijft of dat definitieve keuze muziek wordt,
- of andere optie; geen biologie, muziek als examenvak maar wel TTO (waarmee ze de keuze voor Equine, Sports and Management openhoudt).

Poeh... en vandaag is ook mijn laatste werkdag voor de vakantie zeg, enorme workload hier. Vind dit nu echter even belangrijker. Dochter zit van de pure stress volledig in de weerstand, wil niks meer horen of overleggen.
Onbegrijpelijk dat een school dit zo aanpakt op het allerlaatste moment.. echt fout!
Dank voor jullie reacties. Heb voor oudste (nu 22) destijds ook zo moeten knokken jarenlang; heb er zo geen zin meer in maar doe het natuurlijk wel voor jongste.

Laat jullie nog wel weten; vanavond hebben we met school telefonisch contact.

Mare
-

Vera

Dat is een goede! Proces van profielkeuze speelt idd al sinds februari; zag nog mijn mail van begin feb. langskomen aan decaan met onze twijfel; ofwel biologie (wordt dan dus dierenstudie op Hogeschool) ofwel scheikunde (nodig voor dierenstudie op Universiteit) kiezen.
In overleg met hem is voor biologie gekozen simpelweg omdat dat vak haar best aardig afgaat (gewoon rondom een 7 hoor, geen dikke 8-en) en scheikunde echt haar vak niet is (wankele vijfjes of zelfs lager). Daarmee was al een heel stuk beslist voor haar toekomst, waar we al best mee hebben geworsteld.

De keuze is inderdaad in mei nogmaals langsgeweest en wij hebben dat inderdaad ondertekend. Kan me echter niet herinneren dat daar een handtekening van school opstond waarmee eea werd bevestigd? Of bedoel je iets anders?

M.

Vera*

Vera*

10-07-2012 om 12:01

Andere school?

Zou je dochter naar een andere school kunnen en daar wel in v4 haar 'fijne' profiel kunnen kiezen (maar dan zonder tto?

Vera*

Vera*

10-07-2012 om 12:05

Mare

hier was het zo dat je een profielkeuze/vakkenkeuze moest inleveren en daar kreeg je op een gegeven moment een gedrukt kopietje van waar je als ouder je handtekening op moest zetten. Als school dat wat op het gedrukte kopietje stond niet zou hebben goedgekeurd dan zou je/ik dat toch ook niet hebben gekregen om te tekenen. Zo bedoel ik het.
Dan kan iets nog wel afhangen van je cijfers op je eindrapport en dan kan er nog iets wisselen maar verder moet het kloppen.

Aha

Ik snap nu dat wat jij een extra vak noemt eigenlijk het keuzevak is in het vrije deel. Dan ben ik het helemaal met je eens dat je dat moet kunnen kiezen als je er voldoende voor staat. En dat je dan muziek als extra vak zou kiezen is heel verstandig met een 8 voor muziek en als escape voor als bio niet lukt.
Staan de regels over de profielen niet ergens op papier?

Vera en mach

Een andere school vind ik zelf wel enorm ingrijpend. Ze heeft het verder beslist naar haar zin, heeft leuke vriendschappen etc. Dat zou onze keuze niet snel zijn..

En Mach; idd, wellicht niet helder uitgelegd in 1e posting. De regels staan hieronder; het deel over bevording naar 4VWO heb ik er niet bijgezet; daar is nl. verder geen discussie over want die norm heeft ze gehaald. De discussie gaat over het keuze- en extra vak:

2. Het examenpakket

Als de overgangstabel is toegepast, wordt beoordeeld of het vakkenpakket
aan de zak- slaagregeling voldoet.

- Het geheel van de examenvakken (de vakken uit

het gemeenschappelijk deel, de profiel(keuze)vakken en het
keuze-examenvak) mag 1 x 5 bevatten; bij 1 x 4 of 2 x 5 of 1 x 4 en 1 x 5
moet het gemiddelde 6.0 bedragen. Als het examenpakket niet aan deze norm
voldoet, kan de leerling hiermee niet bevorderd worden en moet er dus een
ander examenpakket/profiel gekozen worden.

- Bij een onvoldoende in een gekozen vak bepaalt de docentenvergadering of
de keuze voor dit vak en/of de profielkeuze doorgang kan vinden.

Note: dochter heeft dus 1 x 5 (voor wiskunde) verder voldoendes. Punt 1) gaat dus niet op.
En voor biologie staat ze een 6, dus ook punt 2) gaat niet op. Ik zie hier geen motivering in waarmee ze de keuze kunnen 'blokkeren'. Een advies tegen deze keuze is nog tot daar aan toe, maar dit werd gebracht als 'is besloten' en 'is geen discussie meer over mogelijk'. Daar gaan wij tegen in.

M.

Tirza G.

Tirza G.

10-07-2012 om 15:09

Mare (slu's)

Aan hoeveel SLU (studielasturen) gaat ze komen? In de bovenbouw VWO moet je er 4800 maken in drie jaar, 1600 per jaar dus. 40 weken van 40 uur Aan elk vak worden SLU's toegekend en volgens mij is bio één van de grotere vakken - 480 SLU (dus 160 per jaar, is 4 uur bio per week). Muziek idem en TTO staat ook voor 480 SLU.
In de regel heb je één groot vak (of meerdere kleintjes) nodig in je vrije deel om aan je verplichte 4800 te komen. Kom je door je keuzes (ver) boven die 4800, dan hoeft een school dat niet te honoreren. Dan gaat het namelijk over geld: het inzetten van mensen, middelen, lokalen etc. voor een vak bóven de verplichte SLU-norm. Lang niet elke school werkt daar uit volle borst aan mee. Goeie kans dus dat jouw dochter (je noemt haar naam in een van je postings, misschien even aan forumbeheer vragen om die weg te halen?) met drie vakken van 480 SLU zwaar boven die 4800 uit gaat komen.

Tirza

Tirza..

moet ik even thuis nakijken, ben nog op 't werk.

Dank voor je tip re naam, dat was niet de bedoeling (emoties he?). Uhm, zie 't niet zo snel, in welk berichtje staat dat?

M.

Vera*

Vera*

10-07-2012 om 17:00

Titel: woedend

die zou ik laten verwijderen

Wauw mare

Wat fijn voor je dohter dat ze ulke bgane en beyrokken ouders heeft! Is het nou meer van deze tijd dat ouders er zo mee bezog zijn - vakkenpakket, toekonst enz - o ligt het puur aan je ouders? Of aan hoveelst kind je bent?
Ik kan het me niet herinneren en heb het zelf uitgezocht (wel een school zonder profielen dus dat was al makkelijker).

Hoedanook zou je dochter altijd nog extra certificaten/ diploma's erbij kunnen halen.

Maar heel vervelend dat de school haar niet eens de kans heeft om het ofwel te halen ofwel onderuit te gaan.
Succes en ik hoop dat je nog iemand te pakken krijgt daar!

sahara

sahara

10-07-2012 om 19:37

Vertigo (o.t.)

Dat ouders zich bemoeien met de vervolgopleidingen van hun kinderen schijnt iets van deze tijd te zijn. Toevallig stond hier een paar maanden geleden een artikel over in de volkskrant. Vroeger zagen universiteiten nauwelijks ouders op open dagen maar tegenwoordig gaan ouders bijna altijd mee. Dat is natuurlijk prima. Alleen komt het nu wel vaker voor dat kinderen niet hun eigen keus maken maar zich laten beïnvloeden door hun ouders. En soms gaat dat goed maar soms ook helemaal niet.

Zo gingen verdacht veel kinderen dezelfde opleiding doen als hun ouders gedaan hadden. Vaak ook nog aan dezelfde universiteit. Ook als ze eigenlijk zelf liever totaal iets anders wilden doen.

mirreke

mirreke

10-07-2012 om 21:58

Gesprek gehad, mare?

Heb net de draad gelezen, en ben benieuwd.
Wij hebben ook de nodige trubbels met school al achter de rug.
Mijn ervaring is dat scholen toch echt vooral in hun eigen voordeel / belang denken. Liever kind laten afstromen bv, of teveel uitdaging
ontmoedigen. Ik word er heel moe van...
mirjam

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-07-2012 om 00:35

Ik heb niet alles gelezen

Dus ik hoop dat ik nu geen onzinnige dingen ga zeggen, maar:

ik heb VWO biologie en scheikunde gedaan. En dat is wel een flinke tijd geleden, maar wat mij betreft was biologie prima te doen zonder scheikunde (op een paar kleine onderdeeltjes na).

En ik heb mijn VWO diploma gehaald via het volwassenenonderwijs. En daar kon je ieder willekeurig vak volgen voor 250 gulden op jaarbasis. Misschien dat dat iets is voor Mares dochter?

Tirza G.

Tirza G.

11-07-2012 om 10:44

Ginny

Was dat voor of na het studiehuis? De vakken van nu zijn niet meer te vergelijken met de manier waarop de vakken werden gegeven/aangeboden vóór de invoering Tweede Fase - en dus profielen ipv vakkenpakketten.

Tirza

(tussentijdse) update

Veel gegoogled gisteren; wat is het toch geweldig dat je zo snel zo veel informatie kunt vinden! Hoe deden we dat vroeger .

Anyhow. Studie-adviseur hogeschool adviseerde om eens contact te zoeken met Onderwijsinspectie want dat deze blokkering, niet conform de op school gehanteerde en vastgelegde regels, raakte aan de vrijheid van keuze in het onderwijs. Via via terecht gekomen op de site van onderwijsgeschillen.nl. En daar een vrijwel identieke zaak tegengekomen (zoon was geblokkeerd in keuze scheikunde). Daar werd school in het ongelijk gesteld. Informatief, want gaf duidelijk aan dat wij gewoon voet bij stuk konden houden; dochter zou over moeten naar 4VWO met gekozen vakkenpakket E&M met biologie. Doorgaan met TTO mag wel geblokkeerd worden; ook al voldoet ze (ruim) aan 2 van de 3 eisen, ze komt tweetiende punt tekort. Dus tsja, als wij zelf school houden aan hun regels, moet je ook accepteren dat dat op een ander onderdeel dan negatief uitpakt vrees ik.

Thuis nog rustig met dochter gezeten. En daar kwam eigenlijk uit dat ze, gezien de escape van de summer crash course, er veel voor voelt om biologie te laten vallen. Je kunt de verpakking en timing van de boodschap van school aanvallen, maar de inhoud is natuurlijk wel helder: er is enorme twijfel of dochter het wel redt, omdat het in de bovenbouw erg biomoleculair wordt. En dat zonder scheikunde (en een beta-inslag) erg lastig wordt. Die boodschap is helder, en zien wij ook.
En ook dochter vond het wel een last van haar schouders dat ze niet, tegen alle waarschuwingen van school in, 3 jaar moest ploeteren - terwijl ze dus maar een heel klein deel van het geleerde daadwerkelijk nodig heeft voor de vervolgopleiding. Los daarvan vond ze het wel een leuk vak, overigens, maar dan vooral het onderbouwdeel zeg maar wat meer toegepast is.

We hebben een mail gemaakt met daarin het voorstel dat dochter het lastig vond maar uiteindelijk wil instemmen met het laten vallen van biologie, maar wel erg hoopt dat er dan genoeg ruimte is om haar wel door te laten gaan met het TTO deel. Vooral om de vervolgopleiding Equine, Sports & Management ook geheel engelstalig is.
Bewust per mail verstuurd vantevoren, om te voorkomen dat er een patstelling zou ontstaan tijdens het gesprek zelf. En dat we een hoop interessante jurisprudentie hadden ontdekt, dat we die kant niet op willen maar dat het wel goed is om te weten waar we staan etc. Onze kaarten maar vast op tafel, zeg maar.

Op exact hetzelfde moment bleek teamleider ons een mail gestuurd te hebben, ook in voorbereiding op het gesprek. Kort maar to the point; eea was nagekeken en 'laat het duidelijk zijn, jullie staan volledig in je recht'. En ook 'ik kan me voorstellen dat het erg hard bij jullie is binnengekomen'. Ok, de deuren werden weer opengezet dus.

Lang telefoongesprek waarin zij nogmaals benadrukte waarom het als 'blokkeren'werd voorgesteld; heel heel zwaar voor dochter, bio+schei samen (ik: bied het dan ook alleen samen aan!), etc etc. Wij hebben benadrukt dat het ons niet als 'dwingend' advies werd gemeld, maar als voldongen feit, er was besloten, geen discussie meer over mogelijk. Na onze mail (met daarin overgangsnormen gekopieerd en stap voor stap ons commentaar erin waaruit zonneklaar bleek dat dochter aan alle voorwaarden voldeed) is ze eea na gaan kijken.
Daar zakt mijn broek wel tikje van af hoor. Dus, tijdens die hele teamvergadering is er niemand die zegt, uh, maar jongens, we kunnen dit toch helemaal niet blokkeren? Zij voldoet toch aan onze normen?'. Dat geloof ik niet. Wat ik, heel wantrouwig, denk is dat school gewoon probeert om dit door te duwen. En dat ze niet op onze tegenstand hadden gerekend. Hoe gaat dat dan met andere, wellicht minder assertieve, ouders vraag ik me af? Enfin, tikje vieze smaak blijft wel hangen hoor. Ik heb ook ruim de tijd genomen om te melden dat school oi niet zijn verantwoordelijkheid heeft genomen door ons niet eerder dan op het allerlaatste moment met zo'n telefoontje voor een voldongen feit te stellen. Waarom er niet eerder contact met ons is opgenomen. Enfin, daar werd omheen gepraat.

Hoe dan ook, beslissing doorgesproken dat dochter bereid is biologie te laten vallen, maar wel zeer hoopt op doorgaan TTO. Vooral omdat gister bij het boeken wegbrengen blijkt dat er andere TTO leerlingen zijn die onvoldoende hebben gestaan, nu een krappe 5.6 staan, ook aan eis 2 niet voldoen maar wel doorgaan. Daarop was het verweer dat het niet aan het cijfer ligt maar aan de inhoud van het geleverde werk dat ze toch denken, hij kan het wel. Ook daar huh, want de cijfers voor dat geleverde werk zijn toch kennelijk consistent niet goed? Dan is toch de inhoud ook niet goed? Kortom; dit is wel behoorlijk willekeurig imho.
Boodschap was dat zij dat niet alleen kon beslissen, dat dochter vanochtend in de 'revisie' werd herbesproken. Dat beslissing om met bio te stoppen werd meegenomen, zoals ook haar wens om (ws) door te gaan met een engelstalige opleiding. Maar dat de beslissing uiteindelijk aan het team was.
Grrr... dochter stond hele jaar rond de 7, en door 2 slechte toetsen kelderde ze in de laatste week naar een 6.3. Anders had school ook hier geen spaak in het wiel kunnen steken.

We zouden vanochtend gebeld worden hierover. En ja, het is al na 1 uur... wat is dat toch vervelend.
Loop dus behoorlijk zenuwachtig te zijn. Geen idee wat te verwachten eigenlijk. Allerlei scenario's door mijn hoofd; wat als ze bellen met nee toch ook geen TTO? Zal ik dan lekker dwars roepen; nou, dan wil dochter misschien ook wel niet stoppen met biologie (wat school dus graag wil) ihkv 'voor wat hoort wat'?
Ja, kinderachtig, ik weet het.
Maar dit bakkeleien met school, en dan vooral de toch tikje naar machtsmisbruik riekende praktijken maken echt het slechtste in me los!

To be continued dus.. nog even wat duimen van jullie nodig voor de voortzetting van TTO. En dan eindelijk, eindelijk rust en zomervakantie...

.. en ook nog even..

Ik weet dat mijn ouders destijds (ik ben 50+) ook erg betrokken waren bij school en keuze vervolg. Heb het artikel overigens ook gelezen in de Volkskrant, dat er soms meer volwassenen dan studenten op de Open Dagen rondlopen . Ik vind dat niet zo verkeerd, mits er idd geen al dan niet subtiele duw in een bepaalde richting wordt gegeven, dan wel selectief vervolgopleidingen worden bezocht waar papa of mama het vroeger zo leuk hadden.

In ons geval is dat absoluut niet van toepassing; wij hebben allebei niks met paarden, DE passie van jongste sinds ze 7 was en na een jaar wachten eindelijk op paardrijden mocht.
Wel denk ik, gezien onze huidige situatie, dat als we dochter dit hadden laten afhandelen eea er anders had uitgezien. Daarnaast is dochter een vroege leerlinge, dus pas 14 jaar, en je dan staande houden tegenover zo'n groot instituut als school met alle volwassen leerkrachten is best pittig.

Ja, wij steunen haar, en overigens oudste ook, waar dat nodig is. Overigens springen we in contacten met school pas in als het echt nodig is zoals in dit geval. Verder is onze boodschap altijd; niet mopperen tegen ons, wij kunnen er niets aan doen, ga het gesprek met de betreffende leerkracht aan. Dat werkt normaal gesproken prima .

En vwb de combi biologie en scheikunde; de studie-adviseur van de hogeschool vond dat enorme onzin. Hij ziet genoeg studenten die ofwel biologie ofwel scheikunde hebben, en het een kan prima zonder het ander. In alle eerlijkheid; op die opleiding. Dus dat zeg wellicht niks over de biologie in de bovenbouw VWO. Daar kan ik niet over oordelen, dus ik vertrouw hierin toch op het oordeel van school, gezien de zo heftige blokkering. Ook al ben ik pissed off over hoe etc., ze maken ons kind wel al 3 jaar mee in de klas. Daar zijn wij niet bij, dus ik wil hierin toch hun oordeel heel serieus meenemen. Daarnaast is dochter een echte 'alfa': talen gaan probleemloos, maar de beta-vakken heeft ze echt meer moeite mee. Als dat andersom was, had de keuze voor een pakket met biologie en scheikunde voor de hand gelegen gezien haar gewenste vervolgopleiding.

En btw, Tirza en Vera, ik zie 'm. Heb forumbeheer gevraagd om 'm weg te halen. Dank!

Fransien

Fransien

11-07-2012 om 14:31

Biologie

Biologie kan heel prima zonder scheikunde, er zijn er zat die zo op welke studie dan ook binnenkomen. Van alle beta-vakken is biologie de meest alfa van het stel.
Volgens mij had school bij jullie niet op tegenstand gerekend, dat je dochter het niet voldoende zou kunnen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, ook voor wat betreft TTO, dan had ze niet zulke goede resultaten gehaald.
Ik hoop dat je er uit komt met school, maar ik zou ook een heel nare smaak in mijn mond hebben.

Tirza G.

Tirza G.

11-07-2012 om 16:04

Mare

Ah, licht. Goed gehandeld. Poot stijfhouden In mijn ervaring hangen scholen van willekeur en machtsmisbruik aan elkaar. Zo zit die wereld in elkaar, ze beseffen het zelf volgens mij niet eens. En inderdaad: bij de minste weerstand van ouders vallen ze om en verwijten dat vervolgens De Lastige Ouders. Ik ken plenty van dit soort verhalen; kind blijft zitten of moet afstromen, ouders klimmen de in de telefoon en hoppa, het hoeft niet meer. Nou sorry hoor, hou je rug recht dan. Scholen hebben niks te maken met het individuele belang van jouw kind. Ze moeten het schóólbelang dienen - en dat is op zich helemaal prima en logisch, maar laten ze daar dan ook voor uit komen. Juist dat rookgordijn (wij willen uw partner zijn in het ontplooien van alle talenten van uw kind) zorgt voor zoveel verwarring. Wat dat betreft, zou het van mij net zo mogen zijn als bij de supermarkt. Natuurlijk willen we het u naar de zin maken. Maar we gaan wel gewoon voor de winst
Ik snap de docent van de vervolgopleiding ook wel: die wil je gewoon binnenhalen als klant en heeft denk ik in de regel te maken met havisten. Een VWO-er zit dan al gauw goed.
En: biologie was voor mijn beide kinderen het allerzwaarste vak op het VWO. Ook mét scheikunde

Tirza

Snaj

Snaj

11-07-2012 om 16:26

Hele korte reactie

Best typisch te lezen over dat Scheikunde en Biologie samen.
Mijn dochter, nu naar 6 Vwo, heeft ook voor Biologie gekozen als extra extra vak omdat haar dat een heel leuk vak leek. En nog steeds vindt ze het heel erg interessant! Profiel C&M. Absoluut geen Bèta kind. Veel interesse in Psychologie en aanverwanten dus Biologie wel een prima voorbereiding.

En het resultaat is..

... dat ik om 4 uur nog steeds bij de telefoon zat. Nou ben ik al niet geduldig van aard, dus beetje pissig mailtje gestuurd. Dat we vanochtend al bericht hadden verwacht over ons voorstel biologie weg, maar wel tto. Dat we dat graag zsm wilden weten omdat als er geen toestemming werd gegeven voor tto zij wel biologie zou doen en ivm bestellen boeken ... etc.
Ik wilde echt even helder stellen dat het niet zo zou zijn dat ze EN biologie zou moeten laten vallen, geen extra extra examenvak mocht kiezen en ook geen TTO.

Binnen een kwartier telefoon; dat ik idd nog niet gebeld was, maar dat het wel goed was om 'de rust te bewaren', dat ze na de vergadering nog het afscheid van collega's moesten voorbereiden etc. Het spijt me, daar hebben kind en ik geen boodschap aan, en dat heb ik ook gemeld.

Maar goed, het team had ingestemd met ons (tegen-)voorstel. Biologie dus definitief weg, en wel voortzetting van het TTO.

't Blijft verwarrend, vooral als ik dan lees dat sommigen van jullie of jullie kinderen juist die vakken zo leuk vonden en helemaal niet moeilijk. Maar goed, de beslissing is genomen.

Dochter heeft er vrede mee, is vooral erg blij met de voortzetting van het TTO (buitenlandse stage komende jaar oa die ze met een klasgenootje op een stoeterij in Engeland wilde doorbrengen), en met de wetenschap dat ze alsnog via de summer crash course naar haar vervolgopleiding kan is ze gerust. Of we tegen die tijd nog aanvullende bijles moeten geven zodat ze wel goed door die course komt zien we tegen die tijd. Ik houd mijn plezierige contact met de betreffende studie-adviseur wel warm .

Kortom; heftige dagen. Heb er echt slecht van geslapen. En sluit me geheel aan bij Tirza; dit was geen fraaie kant van de school. In het gesprek gisteravond was ook het 'belang van uw dochter' nadrukkelijk in het gesprek. Ik wilde de boel niet helemaal op scherp zetten maar heb wel gezegd dat in alle oprechtheid zij het belang van een heleboel zaken hebben (honderden leerlingen, de leerkrachten, de school zelf) en wij als ouders alleen het belang van ons kind. Dus dat wat ons betreft onze stem zwaarder zou wegen bij deze belangrijke keuzes.

Ben met je eens dat belang school ook logisch is, maar dat dat niet benoemt was en onder zo'n deken van oprechte bezorgdheid wordt gelegd. We hebben ook meegegeven dat ze echt zouden moeten kijken naar de procedure en de timing; dat een mentor er niet alleen moet zijn voor begeleiding bij leuke uitjes maar in dit geval bij ons aan de bel had moeten trekken. Enfin, of er iets mee gedaan wordt weten we niet, maar het deed ons goed om het uit te spreken.
Overigens gaf ze tijdens het telefoontje van vandaag aan dat ze wel graag tijdens de rapportvergadering dochter nog even wil spreken, dus of zij bij haar langs wil gaan. Ze wil eea toch graag goed met haar afsluiten. Dat vind ik dan wel weer prettig; het toont aan dat ze zich realiseren dat dit voor dochter echt even enorm heftig was, en zien het belang van goed het jaar afsluiten.

Ik werd gisteren door Onderwijsgeschillen overigens doorverwezen naar VOO (voortgezet onderwijs door/voor ouders), de site is www.5010.nl. Toen ik belde waren ze al dicht, en vandaag was het niet meer nodig.
Wel goed te weten dat er dus instanties zijn die zich juist bekommeren om vragen of conflicten in het VO.

Dank voor jullie medeleven, advies en input. Heel behulpzaam!

Mare

Serwe

Serwe

12-07-2012 om 17:49

Mooi

Wat mooi dat het gelukt is. Je dochter wil straks misschien toch nog wel een andere opleiding volgen dus het is handig als ze een pakket kiest waarvan ze zeker is dat ze ook gaat slagen. Daarnaast als ze echt zo'n paardenopleiding wil volgen is een breed pakket sowieso wel handig want in de paardenwereld is geen droog brood te verdienen behalve als je zelf een flinke bak geld meeneemt. Zich zo breed mogelijk ontwikkelen is dan wel aan te raden want dan heeft ze meer kansen om ergens haar plekje te vinden.

In elk geval is het fijn dat school bereid was om mee te werken.

Ik vind trouwens ook dat als biologie en scheikunde perse allebei moeten dat ze het dan ook niet mogelijk moeten maken dat je de vakken los kan kiezen. Dat moeten ze dan vanaf de brugklas duidelijk maken.

Marjolein

Marjolein

16-07-2012 om 10:13

Mare

Fijn, toch een uitkomst waar jij en dochter mee kunnen leven!
Fijne vakantie allemaal!

All's well that ends well..

... Maar t heeft er wel ingehakt merken we.

Wat wel echt goed was, was dat teamleider TTO vrijdag nij rapportuitreiking nog uitgebreid heeft gesproken. Gezegd dat ze t vervelend vond dat het zo was gelopen, dat wij idd gelijk hadden en dat ze t niet zo lastminute hadden moeten brengen. En dat ze er alle vertrouwen in hadden dat dochter met dit pakket t prima zou redden al werd t wel hard werken bladibla - t blijven onderwijzers. Hoe dan ook; daar was ik blij mee, want ik zag hoe t dochter aangreep.

's Avonds bracht ik dochter met 2 vriendinnen nasr n feestje - en dan hoor je nog eens wat. Het blijkt niet alleen bij dochter te hebben gespeeld. Meisje x had maandag nav rapportverg niets gehoord maar werd terwijl ze dinsdag in de rij stond om boeken in te leveren benaderd door lerares frans: of ze niet toch beter frans kon laten vallen en duits kiezen?? Die + ouders ook helemaal in de stress. Klasgenoot Y mocht ineens geen extra extra vak muziek: als hij dat toch wilde mocht hij ineens geen junior mentor meer zijn. Kortom, school zet niet in op mogelijkheden, maar op veilige (beperkende?) keuzes. Dat de slagingspercentages van vmbo t en havo omhoog, en die van vwo omlaag gegaan waren dit jaar zal daar zeker mee te maken hebben.

Ik zou hopen dat de strijd met school hiermee klaar is maar blijf alert. En te lezen aan jullie postings is dit verhaal, deze praktijken zo je wilt, zeker niet uniek. We houden ze scherp .

De tassen staan gepakt, we vertrekken morgen voor onze droomreis: een safari door Tanzania met aansluitend snorkelvakantie op Zanzibar. En dan lijkt school ineens heeeel ver weg !

Fijne zomer allemaal!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.