Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ardnax

Ardnax

07-02-2009 om 11:18

Alcohol

Hoe staan jullie als ouders tegenover alcohol bij pubers van 14 jaar en jonger ?
Gisteravond heb ik geholpen bij een grootscheepse alcohol controle bij kinderen tussen de 11 en de 14 jaar bij de ingang van een discotheek, waar voor hun een feest georganiseerd was.
En inderdaad waren er gewoon kinderen bij die hadden ingedronken, waarvan sommigen met een promillage van 0,8 !
De ouders van deze kinderen werden gebeld om ze op te halen, want ze mogen de discotheek niet meer in en werden doorgesteurd naar het alcohol jeugd preventie team.
Tot mijn verbazing waren er ouders die stug bleven volhouden dat hun kind niet drinkt, die niet wilden dat ze doorgestuurd werden of die hun kind niet wilden ophalen.
Van het feit dat er "dronken" kinderen tussen zaten, schrok ik niet (alhoewel ik het wel belachelijk vind), wel van het feit hoe sommige ouders er mee omgingen.
Hoe zouden jullie reageren ?
Wat vinden jullie van zo'n actie ?
Grtz.
Ardnax

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

07-02-2009 om 11:21

Schokkend.

Ontkenning heet dat
Of desinteresse
Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik zo'n telefoontje kreeg. Natuurlijk kan ik niet met de hand op mijn hart beweren dat mijn veertienjarige dit niet zou doen, maar hij zou mij erg terleurstellen als hij dit wel deed.
En natuurlijk zou ik hem gelijk ophalen en passende maatregelen nemen.
M.

Zeer schokkend

Ik vind het ook ronduit schokkend dat ouders zo reageren. Ik weet niet of het hetzelfde feest was maar mijn zoon had ook een schoolfeest in een discotheek en daar zijn 4 meisjes afgevoerd naar het ziekenhuis waarvan 1 zelfs in coma lag. Ze waren amper 14 jaar. Overigens is onze zoon niet naar dat feest geweest juist omdat er altijd zo veel voorgedronken wordt. Het lijkt mij raar dat de schoolleiding dat niet weet en toch gaan die feesten dan gewoon door.
Groeten Lieuwkje.

Ardnax

Ardnax

07-02-2009 om 13:48

Kinderdiscofeest

Teenageparty om precies te zijn. In de normale discotheek, door de discotheekeigenaar zelf georganiseerd.
Wel leuk, veel ouders gesproken en tjee wat kwamen sommigen van ver ! Gewoon 45 km rijden (heen en weer en dan nog een keer ophalen), dus 180 km omdat hun puber van 13 naar de disco wil.
Die van mij valt ook al in de doelgroep, maar heeft er totaal nog geen interesse voor, maar kan op de fiets...wat een geluk voor mij als moeder
Oh ja, op het parkeerterrein van de disco werden een heleboel kapotte reageerbuisjes gevonden, waar likeurtjes in hadden gezeten. Dus sommige kinderen hadden hun eigen alcohol maar meegenomen (vakkundig voorbereid thuis natuurlijk), maar zagen de bui al hangen met al die politie voor deur en kozen eieren voor hun geld .
Grtz.
Ardnax
PS Ik zou zelf nooit zeggen dat mijn kind het nooit doet, maar als ouder weet je niet alles. En ik ook waardeer de actie enorm en zou het ook heel niet bezwaarlijk vinden als ik gebeld wordt door de politie en er zeker niet tegen in gaan.

Ardnax

Ardnax

07-02-2009 om 13:52

Oh ja

Die ene ouder die het onzin vond, beriep zich erop dat er geen minimum leeftijd is aan het drinken van alcohol, alleen aan het kopen van en het verkopen aan. Als hij het goed vind dat zijn 13-jarige zich helemaal lam zuipt, mag niemand anders daar wat over zeggen.
Juridisch gezien heeft hij gelijk, maar met zo'n dwarse ouder gaat er vanuit de politie toch een melding uit.
Dat riekt namelijk naar een onbekwame ouder...
Grtz.
Ardnax

Goeie aktie

ik vind het heel goed dat er gecontroleert wordt op alcohol,en het verbaasd me dat er ouders zijn die daar zo laconiek mee om gaan.
indien mijn 15 jarige betrapt zou worden met alcohol,zou ik verschrikkelijk balen.

Brianna F

Brianna F

07-02-2009 om 15:17

Vreemd

Wat ik vreemd vind is dat er uberhaupt alcohol geschonken worden of feesten voor kinderen tot 14 jaar.

Hier zijn ook vaak van die avonden voor de jeugd, maar daar wordt geen alcohol geschonken.

Tirza G.

Tirza G.

07-02-2009 om 15:42

Het feit alleen al

Dat er een alcoholcontrole aan de poort nodig is vind ik bespottelijk, ja toch? Dat doe je als politie/exloitant (wie was de initiator Ardnax?) toch niet voor niks he.

Onvoorstelbaar. Wat ben ik blij dat die van mij dat niet doen. Ik zou niet alleen maar "balen", ik zou me kapot schrikken (het is echt gewoon heel gevaarlijk) en boos zijn oeoeooeoeoe.

Tirza

Ardnax

Ardnax

07-02-2009 om 16:12

Vrij

Die avonden zijn gewoon alcoholvrij hoor. Alleen maar frisdrank word er geschonken.
De initiator waren wij alledrie; gemeentebestuur, politie en eigenaar discotheek. Voortvloeiend uit het horecaconvenant wat er ooit gesloten is.
En zulk soort avonden zijn niks nieuws. In mijn jeugd werd dat ook al georganiseerd. Weliswaar door het buurthuis, maar wel rond die tijden ook. Nu doet de discotheek het zelf.
Neuh, met het feit dat die avonden bestaan is niks verkeerds naar mijn idee.
Grtz.
Ardnax

reina

reina

07-02-2009 om 16:43

Ooit

Ooit hier zo'n 14-jarige. Schoolfeest ()alcoholvrj uiteraard) en voor die tijd, samen met een vriendin, zo'n klein flesje wijn bij AH gehaald en opgedronken. Niet veel, maar voor iemand die nooit drinkt én weinig gegeten had wel zoveel dat ze er ziek van werden. We werden gebeld en moesten hen van het feest op komen halen en hun schoolpas waarmee ze schoolfeesten in konden komen, werd ingenomen. Ze schaamden zich dood, we hebben hen hard uitgelachen, wat ze helemaal erg vonden, preek etc. Of het aan die ervaring lag of niet weet ik niet, maar het is een zeer matige drinker geworden en dronken is ze nooit geweest. Dat vooraf drinken was mij bekend, op de school waar ik werkte toen gebeurde dat ook, in de bosjes bij de school, we controleerden daar zelfs op. Dat het gebeurt kun je niet voorkomen, wel hoe je er als ouders op reageert.

Tirza G.

Tirza G.

07-02-2009 om 20:00

Precies cobi

Ik woonde ooit op de VO-school van zoon een avond bij over "veilig uitgaan". De plaats waar school zoon staat heeft een regio-functie en jongelui van omliggende dorpen komen daar naar toe om uit te gaan, wat nog wel eens wil leiden tot conflicten tussen jongeren dorp A en jongeren dorp B. Enzovoort. Affijn, een hele fijne, prettige inleiding kregen we van de wethouder, van de pliesie én van een of andere horeca-club-voorzitter. O o o o, wat waren ze toch allemaal begaan met de veiligheid van onze bloedjes maar o o o, wat déden wij het als ouders toch verkeerd. Wij lieten ze indrinken! In schuren! Voordat ze uitgingen! Jaaaaaaaa daar komt natuurlijk rottigheid van! Wij lieten kinderen van 14 uitgaan! Ja, geen wonder dat die dronken worden!! Een paar ouders presteerden het zelfs om het indrinken te verdedigen.........vind je het gek, met de huidige horecaprijzen, dat die kinderen thuis alvast wat nemen???
Ik viel van m'n stoel van verbazing. Halllllloooooo wellicht moeten wij één stap terug. Wat Is Er Zo Normaal Aan Alcohol Gebruik??? Horecameneer had enorm veel praatjes, mèn, je had bijna meelij met de man. Je was bijna blij dat hij die rotkinderen op zaterdagavond wat te drinken wilde geven. Tjongejongejonge, wat een omgekeerde wereld.
Inderdaad: masseren richting de meter bier. En de ouders erbij. Bah.

Tirza

Ardnax

Ardnax

07-02-2009 om 20:49

Dus daar gaat het om. De horecaondernemer is dus de schuldige aan het feit dat die 12-jarigen met een alcoholpromillage van 0,8 een kinderdisco binnen willen gaan ?
Tuurlijk hoopt die man dat ze als ze 16 zijn naar zijn tent toekomen en hun zuurverdiende krantenwijkcentjes bij hem uitgeven. Het is en blijft een ondernemer. En ook verdient hij nu heus wel wat aan die teenage disco avonden.
Maar het is niet zijn schuld dat die pubers de malibu uit de kast van pa en ma opdrinken.
Het gaat niet om het feit dat die feesten er zijn, die zijn naar mijn ervaring er altijd al geweest, maar om het feit hoe ouders met het indrinkgedrag van hun kinderen om gaan, of met alcohol uberhaupt.
Waar het mij in het topic om ging is hoe de ouders met het acoholgedrag van hun kinderen omgingen.
Grtz.
Ardnax

Kan niet

Bij ons vroeger was de discotheek in de winkelstraat open. Hier kon je dan ook je lunchpauze doorbrengen. Hier was blowen een groter probleem dan alcohol. Maar die schoolfeesten en disco's voor de (nog) jongeren zijn er al jaren. Vroeger werd er ook al gezopen. Ik vrees dat het altijd ook wel zo zal blijven. Maar dat ouders dit normaal vinden vindt ik wel erg triest. Het is niet normaal dat een veertien jarige zich indrinkt. Maar helaas vinden sommige ouders dat stoer...Veel ouders zullen in eerste instantie ook schrikken als ze hun kind moeten ophalen (hun kindje doet dat toch niet). Ik denk dat dit soort controles aan de deur prima zijn. Een groot deel van de kinderen zal toch een preek thuis krijgen (of uitgelachen worden) en daar zal wel het gewenste resultaat uiteindelijk zichtbaar zijn. Dus wat mij betreft die feesten, prima en de controles voor het naar binnengaan nog beter!

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2009 om 02:41

Ben het toch wel eens met ardnax

Even daargelaten dat ik mijn dochters met 11-14 jaar nog niet naar serieuze disco's liet gaan als er een tienerdisco was, vind ik niet dat de eigenaar verantwoordelijk is voor wat kinderen doen voor ze bij hem in de disco komen. Ik vind wel dat hij zijn verantwoordelijkheid moet nemen als ze ín de disco zijn. Mijn dochter gaat regelmatig, sinds ze 15 was, eens per 2 maanden zo'n beetje, naar een tienerdisco en daar krijgt 'onder de 16' een polsbandje om waar het barpersoneel aan kan zien dat er alleen fris geschonken mag worden. Mijn dochter vond dat heel normaal, maakte geen misbruik van ons vertrouwen en daarom vond ik het goed dat ze er heen ging. Ze is nu 16, de leeftijd waarop ik uitgaan met eventueel alcohol toe sta. Ze heeft nog niet de behoefte gehad om in de stad uit te gaan. Dat soort feesten vindt ze leuker volgens mij.
Toen ze jonger waren, 12-13 jaar, gingen ze wel eens naar een kinderdisco in de leeftijdscategorie 11-16 jaar. Een gelegenheid waar absoluut geen drank geschonken werd. In de praktijk kwamen daar geen 16 jarigen. Zolang ik het idee heb dat een tienerdisco wordt uitgevoerd zoals het bedoeld is heb ik er geen bezwaar tegen.
Ik vind het wel 'grappig' dat er bezwaar is om kinderen naar een gelegenheid te sturen waar normaal alcohol geschonken wordt als het om een disco gaat, maar niet als het om eten gaat. In een ander draadje werd uit eten gaan voor jonger dan 16 jaar eigenlijk heel normaal gevonden.

reina

reina

08-02-2009 om 10:02

Vind ik ook

Ik heb ook geen moeite met kinderdisco's, die werden hier 25 jaar geleden al georganiseerd door het buurthuis, die op andere avonden disco's voor oudere jeugd organiseerde, ik vind dat alleen maar leuk. Zolang er geen alcohol geschonken wordt vind ik dat prima, je kunt ook zeggen dat ze dan niet automatisch de link disco = zuipen gaan leggen. De eigenaar is niet verantwoordelijk, maar het kind zelf, dus de ouders.

Onlosmakelijk verbonden?

reina schrijft:
'Je kunt het een niet los zien van het ander, Ardnax. Ik vind het echt heel merkwaardig om kinderen van 11 -14 jaar naar een entourage te sturen die normaal gesproken onlosmakelijk verbonden is alcohol drinken.

Een beetje alsof je je kinderen naar een parenclub stuurt "maar je houdt wel je kleren aan hoor" '

dat kan ik niet helemaal volgen hoor.....voor mij is disco juist niét verbonden met alcohol. in een disco kom je voornamelijk om te dansen.....en als je té veel drinkt ben je daar (ik in ieder geval) niet zo goed meer in. wel is een kroeg/café/hangkeet/hangschuur/bar voor mij onlosmakelijk verbonden met alcohol. daar doe je niks anders dan 'hangen' (is makkelijk val je niet zo snel van je benen, je nooit afgevraagd waarom barren zo hoog zijn?) en een beetje kletsen en dus drinken. in de disco's die ik ken moet je eerst een muntje hebben (naar de ingang alwaar ze ze verkopen) en dan je een weg wurmen naar de bar (niet ten overvloede aanwezig i.v.m. het gebrek aan dansruimte anders) en daar wachten op je beurt...pfff wat een gedoe. het is niet voor niks dat je in een disco flink toegang betaald en in een cafe niet. een disco hoeft dus minder aan 'omzet aan drank' te behalen dan een kroeg of cafe.

dus ik denk eigenlijk dat deze bewering meer te maken heeft met je eigen ervaringen reina dan met de werkelijkheid.
groeten albana

Ardnax

Ardnax

08-02-2009 om 11:20

Associatie

Ik associeer inderdaad een discotheek ook met dansen en muziek. Totaal niet met drank.
De discotheek waar ik als puber altijd heen ging (toevallig dezelfde als in dit topic, dus ook jeugdsentiment) had als grootste gedeelte de dansvloer(en) en een paar kleine barretjes, waar eigenlijk voornamelijk alcoholvrije drankjes werden geschonken.
Wilde men zuipen, dan ging men naar het cafe-gedeelte, waar geen discomuziek was, je ook je broodje hamburger kon halen en dus de meters bier (die in de disco niet eens te krijgen was).
Ik drink zelf niet en heb ook zero tolerance voor alcoholgebruik onder de 16, maar zou het best oké vinden als mijn dochter van 12 naar die teenageparty's ging. Dus een eerder vergelijk van goedkeuren van het feest en sich en goedkeuren van alcohol voor jeugd, gaat hier niet op.
Nee, ik associeer discotheek niet met drank. Wel met dansen (uren achter elkaar) en contacten leggen.
Grtz.
Ardnax
PS Er bestaan ook etablissementen waar 's avonds, 4x per week een bingo-avond wordt gehouden (dus met drank en gokken) en overdag een consultatiebureau in gevestigd is. Yak.....

reina

reina

08-02-2009 om 11:27

Albana, dat was ik niet

Albana, Cobi zei dat, Reina is het juist met jou eens, lees maar eens

Nausicaa

Nausicaa

08-02-2009 om 17:38

Zorgelijk

Ik vind het zorgelijk dat kinderen zich "indrinken" als ze naar een feest gaan waar geen alcohol wordt geschonken. In mijn woonplaats is er zelfs een school waar je eerst moet blazen voordat je naar binnen mag!

Ikzelf heb helaas ervaring met een 14-jarige dochter en alcoholmisbruik. Niet op een schoolfeest, wel tijdens het "chillen" buiten. Dat moest blijkbaar gepaard gaan met alcoholinname. Ik heb haar gelukkig vroegtijdig naar huis gedirigeerd, in bed gelegd en een uur later bleek de ernst van de zaak: Doodziek, kotsmisselijk, joekels van pupillen en het had niet veel gescheeld of ik had een ambulance kunnen bellen. Haar reactie na een weekend hondsberoerd in bed gelegen te hebben: Dit wil ik NOOIT meer meemaken. Een harde les.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2009 om 17:44

Uitgaan niet gelijk aan zuipen?

Voor mij staat uitgaan om eerlijk te zijn wel in het teken van alcohol en als het kan dansen. Die combinatie vind ik voor die enkele keer dat ik het doe heel geslaagd Vroeger dacht ik daar net zo over en ging het drinken ongeveer gelijk op met het dansen... de hele nacht tot 4 uur door. Ik moet nog een beetje afwachten hoe dat voor mijn jongste dochter gaat worden. Tot nu toe heeft ze zich aan haar frisdrankplicht gehouden, maar nu is ze 16. Speciale drankjes zijn gelukkig best duur, wijn lusten beide dochters niet, bier is vies vinden ze. Dus als het al op drinken aankomt zal het budget het drinken beslist beperken.
Mijn oudste dochter, bijna 18, heeft voor een feest bij ons zitten indrinken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat ik er in haar geval van moet vinden. Ze gaat zo goed als niet uit omdat ze genoeg aan haar verenigingsleven heeft en het komt dus zelden voor dat ze zich te buiten gaat aan drank. Vanuit die gedachte heb ik er niets van gezegd. Als het ieder weekend zou gebeuren zou ik het niet willen. En dan heb ik het dus over bijna 18. Laat staan als ik het over kinderen van 13 of 14 jaar heb.
Ik weet nog wel dat een vriendin van mij vertelde dat haar zoon een disco organiseerde. Zoon was toen 14 en er werden krattenvol breezer aangesleept. "Ben je het daar mee eens dan?", vroeg ik. "Als ik het verbied, doen ze het evengoed wel en ik heb liever dat ze het daar bij dat feest doen dan stiekem ergens op straat." Later was mijn dochter bij een verjaardag van haar vriendin. De vriendin werd 13. Mijn dochter vertelde eerlijk dat er ook drank aanwezig was. Ze beloofde niets te drinken en dat heeft ze ook niet gedaan, maar ook hier was het commentaar van de vader: liever veilig in mijn huis, dan ergens anders. Kijk en van die houding begrijp ik dus niet zoveel. 13 is 13. Te jong voor drank dus. Of het nou veilig onder jouw ogen afspeelt of niet.

Tinus_p

Tinus_p

08-02-2009 om 18:04

Kaaskopje

Kaaskopje:
"Voor mij staat uitgaan om eerlijk te zijn wel in het teken van alcohol"
Tsja, Westfriesland....

Tirza G.

Tirza G.

08-02-2009 om 19:44

Kaaskopje

Je schrijft: Mijn oudste dochter, bijna 18, heeft voor een feest bij ons zitten indrinken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat ik er in haar geval van moet vinden. Ze gaat zo goed als niet uit omdat ze genoeg aan haar verenigingsleven heeft en het komt dus zelden voor dat ze zich te buiten gaat aan drank. Vanuit die gedachte heb ik er niets van gezegd.
------------
Waaróm drinkt ze zich in? Om alvast een bodempje te leggen voor ze uitgaat, zodat ze niet zoveel van die dure drank hoeft te kopen om lekker dronken te worden? Alcohol is een gif, zeker voor jonge mensen (hersens in ontwikkeling). Onder de 18 en onder de 50 kilo is het risico eigenlijk onaanvaardbaar groot. Hoe zou je het vinden als ze op haar fiets op de snelweg ging fietsen? Da's ook een risico.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2009 om 23:36

tinus

Laten wij nou net aan de kant van Kennemerland wonen! Tenminste zoals het ooit was.
Ik ben pas in Alkmaar komen wonen toen ik 20 was dus ben niet met Westfriese invloeden opgegroeid. Wel met Noord Kennemerlandse.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2009 om 23:45

Tirza

Ik heb een akelig verantwoordelijke dochter. Ik heb haar nog nooit dronken gezien.
Mijn dochter is 1.80 m. Over 3 weken 18 en ongeveer 65 kg. Ze is op een leeftijd dat ik het los moet laten.
Ik zei overigens dat ik het bij een wekelijks terugkerend ritueel niet goed zou vinden. Het aardige is dat ze ieder weekend bij haar eigen groep is en bij die groep is de regel ingesteld dat er geen drank genuttigd wordt. Ook als ze op weekend gaan of op vakantie is alcohol verboden. En er wordt streng op toegezien. Ook de inmiddels volwassen leden houden zich eraan. Ik ben erg blij dat ze uitgerekend bij die groep hoort. Áls ze dan eens een keer wat drinkt hou ik me op de vlakte.

O sorry reina

maar wat ik bedoelde staat nog steeds....ik denk dat je 'eigen ervaringen' de boel behoorlijk 'kleuren'. en dat het ook nog wel afhankelijk is van de disco/buurthuis/school zelf. er zijn hier wel gelegenheden waar het 'normaal' is te drinken. ook al jonger dan 16. die tenten stonden 'vroeger' (in mijn tijd) ook al bekend als alcoholbolwerken....als je je compleet zat wilde drinken moest je daar heen. en daar heerst nog steeds dezelfde moraal...daar gaan de indrinkende 14-jarigen dus ook nog steeds heen....
ik zie het zelf ook (áls ik al eens uitga) alleen al aan de haveloze zwabberende mensen die eruit komen of buiten staan te paffen.maar er zijn ook tenten waar dat niet zo cool is en waar je vroeger al met iéts te veel op werd geweigerd. en die zijn nog net zo. daar hebben ze het strenge beleid,de duidelijke scheiding tussen avonden met 16+ en kinderdisco, de alcohol-controles naderhand etc.
maar geen café hier dat een 14 of 15-jarige zal controleren...dus al met al mag je blij zijn dat je kind dáár niet uit gaat. dan weet je zeker dat het zal drinken. dan heb ik liever dat ze naar een kinderdisco gaat hoor.
dat vindt ik ook zo raar in de hele discussie. het gaat altijd maar over disco's. en café's dan? van die kleine kroegen? nooit nevver niet is daar enige vorm van controle of gekleurde bandjes om leeftijd te onderscheiden of een deurbeleid.
bij die disco is regelmatig alcoholcontrole, maar dan wel aan het eind (dus als ze naar huis gaan). ik heb wel eens héél lang staan wachten op dochter+vriendinnen (zaten ze vast in de rij, die dus erg lang duurde). maar ik snap dat ze doordat ze 'vrij' werd gelaten alcoholvrij was (en die vriendinnen ook).
het is net als met het rookbeleid. disco's houden zich eraan, het is verboden óf er is een aparte ruimte. oke disco's hebben de ruimte er ook voor...maar elke kroeg hier ter plaatse zamelt geld in voor het rookverbod (voor als ze een boete krijgen). op 1 kroeg na, dat is de 30+ kroeg (ben er toevallig pas geweest, verjaardagsfeestje) en daar komen écht geen tieners (niet eens 20-ers).
ik ben voor de controles, maar graag niet zo eenzijdig gericht (dus alleen op disco's). en de moraal onder jongeren vindt ik ook al stukken beter als toen ik 14 was. hier vindt tiener het echt niet 'cool' om dronken te zijn/worden. ze vindt het zelfs smerig/eng/dom etc. dus wat betreft voorlichting enzo zijn we ook al een stuk opgeschoten denk ik.
ook verbaas ik me over feesten van kinderen die 16 worden. daar schijnt de alcoholinname ook extreem te zijn (volgens dochter). zelfs zo dat dochter een uitnodiging van een klasgenoot aan zich voorbij liet gaan...die vrienden(16+) van betreffende jongen hadden op een ander feest (ook iemand 16 geworden) ook al zo de beest uitgehangen. en daar had zij (+vriendinnen) echt geen zin in. ze wisten wel uitgebereid te omschrijven hoé vervelend ze waren geweest....en aan hun manier van beschrijven was wel te merken dat ze dat bepaald niet 'aantrekkelijk'/of cool vonden. dochter is vastbesloten dat als zij 16 wordt er geen zuipende feestgangers mogen komen. ze zal haar vriendinnen aan de deur laten staan om de schifting te maken.
groeten albana

reina

reina

09-02-2009 om 10:38

Albana

ja, je eigen ervaringen kleuren je beeld, dat is immers bij bijna alles zo (ik lees dat in zoveel postings, de ervaring die je hebt met instanties, scholen, ziekte etc etc bepalen ook hoe je ergens tegen aankijkt en erover denkt). Ik heb gelukkig geen slechte ervaringen met mijn eigen kinderen qua drinken en dronken worden en ook in mijn werk zie ik niet (uitzonderingen daargelaten) wat ik wel zie op t.v. in documentaires etc. Mijn dochter werkte lang in de horeca en vindt, net als ik, dronken mensen irritant, dronken-zijn is niets om trots op te zijn, maar om je voor te schamen, zo denken gelukkig ook veel andere jongeren er over.

Nog geen ervaring mee

Oudste is net 14 dus die drinkt nog niet, en dat zullen we haar ook zeker verbieden tot ze minstens 18 is. Alcohol is echt niet nodig om het ergens gezellig te hebben. Wij zelf drinken trouwens ook nauwelijks alcohol. Mijn man af en toe een biertje als er wat over is na een verjaardag, en ik drink eigenlijk zelden of nooit alcohol, ik houd er niet zo van.

Oh, enne, onder de 50 kilo mag het ook niet? Dan mag ik (41) dus nog steeds niet drinken, wat een prachtig smoesje!

Ardnax

Ardnax

09-02-2009 om 12:11

Cobi

Wat vind jij dan het wezenlijke verschil tussen een schoolfeest (voor ik neem aan de onderbouw) en een discoavond in een echte discotheek voor kinderen van 11 tot 14 jaar ? Beide avonden zijn absoluut alcoholvrij.
Een schoolfeest in die discotheek mag dan weer wel ?
In dit geval besloten wij om de jeugd bij binnenkomst eens te testen omdat dit onder onze bevoegdheid valt.
Ik gok dat als je bij binnenkomst van een schoolfeest gaat testen de resultaten minstens hetzelfde zijn, misschien nog wel erger. Juist omdat ouders (net zoals jij) de schoolfeesten onder de categorie veilig benoemen.
Tevens durf ik te wedden dat als je op een zomerzaterdagavond, als iedereen langer buiten speelt, kinderen van een jaar of 14 blind gaat testen op alcoholgebruik je ook van je stoel valt van verbazing. Ook dat maar verbieden.
Nogmaals, het fenomeen indrinken ligt niet aan het etablissement waar de jeugd heen gaat, maar aan de omstandigheden voorafgaande aan het feest en aan de verantwoordelijkheden die de ouders nemen in deze.
En aub niet je ogen sluiten voor de realiteit, ook voor schoolfeesten wordt ingedronken !
Grtz.
Ardnax

Chocoladesigaret

Ardnax:"Juridisch gezien heeft hij gelijk, maar met zo'n dwarse ouder gaat er vanuit de politie toch een melding uit. Dat riekt namelijk naar een onbekwame ouder..."
Maar daar gaat de politie toch niet over? Overigens denk ik dat de meer publieke mening over alcohol veel sneller veranderd is dan de mening van burgers. De zwijgende meerderheid meent volgens mij nog steeds dat drank iets is wat erbij hoort en wat je kunt/moet leren drinken. Mij viel op dat die mening ook bij de vroegopstap-clan veel vertegenwoordigd was (aan drank kunnen we niks doen, aan sluitingstijden wel). Aan die opvatting de kwalificatie 'onbekwaam' hangen, gaat wel erg ver. Het is een opvatting die op de school en schoolfeestjes van mijn kinderen ook nog verkondigd werd. Dat is nog geen tien jaar geleden. Zo snel verandert de mening van 'het volk' niet.
Cobi:"En dan vooral het argument dat je er zou leren uitgaan, wat ik hier ook wel eens voorbij heb zien komen. Volgens mij hebben ze geen ander doel dan die kinderen alvast zuiprijp te maken, dus dat er gedronken wordt sta ik niet van te kijken. "
Ben ik het alweer met je eens Het is als de chocoladesigaret.
Groet,
Miriam Lavell

Ardnax

Ardnax

09-02-2009 om 13:20

Miriam

Ji":"Maar daar gaat de politie toch niet over? " Inderdaad en daarom doen ze ook een melding. Net zoals iedere andere burger kan doen en arresteren ze de ouder niet meteen....
En overigens "lereb" de kinderen van 11 jaar het zuipen in hun eigen ouderlijk huis. Gewoon onder de neus van pa en moe mogen ze lekker het bier mee op drinken, krijgen ze champagne met oudjaarsvond en bij een uitgebreid dinertje mogen ze de baileys van mama meeproeven.
Het ligt niet aan de exploitant, het ligt aan de ouders (meestal).
Google maar eens op alcoholgebruik onder de jeugd en je zal als uitkomsten zien dat de ouders het gewoon goed vinden dat ze drinken en dat ze de glazen alcohol gewoon thuis drinken.
Grtz.
Ardnax
Chocoladesigaret ? Moest dat niet verboden worden ooit ? Is aanmaaklimo in een bierglas nu de volgende stap ? Of ranja uit een tap ?

Zuipfeest zonder drank

Ardnax:"Inderdaad en daarom doen ze ook een melding. Net zoals iedere andere burger kan doen en arresteren ze de ouder niet meteen...."
Ik snap het niet. Hoe is de politie hierbij betrokken dan?
Ardnax:"Het ligt niet aan de exploitant, het ligt aan de ouders (meestal)."
Natuurlijk wel. Die exploitant (en de drankenindustrie) wil de jeugd al jong aan zich binden met feesten die nu nog even niet met drank gepaard gaan, maar als ze zestien zijn gaat het los. Dat is de analogie met de chocoladesigaret. Inderdaad, dat ding is verboden. De moetieven daarvoor zijn een op een toepasbaar op dit soort feesten.
Ardnax:"Google maar eens op alcoholgebruik onder de jeugd en je zal als uitkomsten zien dat de ouders het gewoon goed vinden dat ze drinken en dat ze de glazen alcohol gewoon thuis drinken."
Ja. Dat is een cultuurdingetje. De totale omslag zal nog wel even op zich laten wachten. Nogmaals: het is niet zo heel lang geleden dat ook 'deskundigen' adviseerde vooral ontspannen met drank om te gaan.
Ardnax:"Chocoladesigaret ? Moest dat niet verboden worden ooit ? Is aanmaaklimo in een bierglas nu de volgende stap ? Of ranja uit een tap ?"
Misschien. Zuipfeesten zonder drank zijn er al.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.